ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:23

gohya schreef:
Ik vind de regels sowieso niet goed w.b.t donor zijn.
Als de nabestaanden alsnog NEE zeggen mogen ze alsnog je organen niet nemen.Zo is het toch nog steeds?

Dat vroeg ik me ook af op pagina 3, het antwoord was dat dat niet zo is, maar ik zou het ook wel zeker willen weten.

Mlies

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:47

Zodra ik 18 werd heb ik dat formulier meteen ingevuld, ik ben donor.
Kan ook niet snappen dat mensen dat niet willen..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:09

Blinnii schreef:
Lizzle; niet als jij hebt aangegeven dat je organen afgestaan mogen worden. :)

Ik kan het nergens terugvinden in de folders van het donorregister, maar ik dacht in elk geval dat het zo was.
Waarom zou ik anders een keuze invullen als mijn nabestaanden later alsnog mogen zeggen 'nee we doen het niet'?

Misschien handig om eens na te vragen bij een arts, misschien dat die het weet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:15

Ik ben sinds kort donor. Ik heb het heel lang niet gewild om veel verschillende redenen, maar heb nu toch besloten me op te geven. De kans dat er echt iets van me gebruikt kan worden is heel klein, je moet in de goede omstandigheden overlijden...

Tja...

Maar aan de ene kant twijfel ik nog steeds hoor... ergens wil ik gewoon 'heel' blijven, zonder rare Y incisies en zo. :o

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:21

Lizzle schreef:
gohya schreef:
Ik vind de regels sowieso niet goed w.b.t donor zijn.
Als de nabestaanden alsnog NEE zeggen mogen ze alsnog je organen niet nemen.Zo is het toch nog steeds?

Dat vroeg ik me ook af op pagina 3, het antwoord was dat dat niet zo is, maar ik zou het ook wel zeker willen weten.

Nee, dat is dus niet zo.
Je kan verschillende opties kiezen als je donor wordt.
Zo heb ik voor de optie gekozen om donor te zijn voor alles. Dat houdt in dat ik dat ben en dat m'n nabestaande die keuze niet kunnen veranderen.
Je kan ook kiezen voor de optie dat de nabestaande de keuze voor je maken. Dan pas kunnen ze nee zeggen.

Dit staat op Donorregister.nl
Citaat:
Donor worden? Of juist niet?
Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen. Registratie geeft duidelijkheid en zekerheid aan iedereen. Het registreren van de keuze kan met het donorformulier. Er zijn vier keuzemogelijkheden:

Ja, ik geef toestemming
Nee, ik geef geen toestemming
Mijn nabestaanden beslissen
Een specifieke persoon beslist

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:36

Voor iedereen die denkt door bloeddonor te zijn geen levens te kunnen redden en nog wel eens naar minder ontwikkelde landen gaat, zoek daar eens het plaatselijk ziekenhuis op en kijk hoe het geregeld is met de bloedvoorziening. Daar red je wel degelijk levens mee! Zo heb ik bloedgegeven in Cambodja en ook wat cijfers en grafiekjes gezien. Ongeveer 90% van de donoren is daar buitenlands en zoals het er nu voorstaat redden ze het net qua gegeven bloed en bloed dat zij weer doorgeven.

Ik ben wel blij dat mijn moeder erachter staat dat ik donor ben. Dat lijkt me toch ook belangrijk.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:40

@ Bo0tje: Bedankt voor de uitleg. Van die keuzemogelijkheden staat me inderdaad wel iets van bij.
Ik ga het voor de zekerheid toch eens navragen bij een arts (werk in het ziekenhuis) of je eigen keuze doorslaggevend is, ook bijvoorbeeld onder de 18 jaar.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:10

Zover ik weet is dit JOU keuze en zijn de artsen e.d. verplicht zich hieraan te houden.
Maar als je in het ziekenhuis werkt, kan je het zeker even navragen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:08

Ik las toch het volgende:

als je zelf geen bezwaar hebt gemaakt kunnen je nabestaanden dat alsnog doen. Zelfs in landen waarin dan volgens de wet aan de nabestaanden helemaal niets gevraagd hoeft te worden, gebeurt het toch. De nabestaanden hebben altijd en overal het laatste woord.

Dit betekend toch dat de nabestaanden alsnog kunnen zeggen dat ze je organen niet mogen doneren?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:16

Daarom vind ik ook dat je het bespreekbaar moet maken bij je nabestaanden.
Mijn ouders weten precies wat ik wil en ik weet wat zij willen.
Of ik het er nou wel of niet mee eens ben maakt m.i. niet uit, het is hun keuze.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:29

Polly schreef:
Daarom vind ik ook dat je het bespreekbaar moet maken bij je nabestaanden.
Mijn ouders weten precies wat ik wil en ik weet wat zij willen.
Of ik het er nou wel of niet mee eens ben maakt m.i. niet uit, het is hun keuze.

Dan nog hebben de nabestaanden het laatste woord.
Ik begrijp hoe moeilijk het voor de ouders zal zijn [op dat moment] aan de gedachte dat ze je "leeg halen" en ze alsnog NEE zeggen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:33

Ayasha schreef:
Niezel schreef:
Donor zijn is toch een kleine moeite? Als ik er niet meer ben, wat heb ik er zelf dan nog aan? Waarom dan niet iemand anders er een heel groot plezier mee doen?
Ik kan dan, ondanks mijn bereslechte ogen, een blinde weer zicht geven met mijn intacte hoornvliezen. Geweldig idee toch?

Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

over kunnen? Wil je dit uitleggen, snap er niets van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:37

Ik gok dat Ayasha overgaan naar het hiernamaals bedoelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:41

delerium schreef:
je betaalt voor het faciliteren van de operatie. Een nieuw orgaan is niet met geld te koop. Daarvoor ben je afhankelijk van de vrijgevigheid van anderen. En dáárom vind ik dat als je ze niet wilt geven ook niet zou moeten krijgen. Dat is iets waar geld buiten staat.

Zonder die faciliteiten kan er zoveel vrijgevigheid zijn als er wil. Dan was het gewoon niet mogelijk. Tenzij je dat wil ontkennen?

Ik bedoel inderdaad naar wat "hierna" komt. :) Wat dat ook moge zijn.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:43

Ik zou het erg fijn vinden dat ik, wanneer ik een orgaan nodig heb, een orgaan krijg van een donor. En daarom ben ik zelf ook donor. Ze mogen van mij alles gebruiken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:48

Die faciliteiten zijn er, kun je komen over vrijgevigheid qua geld; ik vind het kant noch wal raken.
Als je nieren (bijvoorbeeld) het begeven kun je geld hebben wat je wilt; een nier kun je er niet voor krijgen. En geloof me: iemand die op de wachtlijst staat voor een transplantatie zou zijn laatste cent uitgeven voor een orgaan. Maar sommige dingen zijn niet te koop. Die moeten je gegund worden...
Als er helemaal geen faciliteiten zouden zijn zou er helemaal geen gezondheidszorg meer zijn en dat vind ik persoonlijk vrij offtopic worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:50

Zonder die faciliteiten mag er vrijgevigheid zijn wat het wil, dan kreeg je die nier ook niet. ;) Het hangt allemaal aan elkaar vast, het ene kan niet zonder het andere. Maar goed, ga er verder niet op in gaan. Ga hier echt mijn energie niet in steken. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:53

Citaat:Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Hier hoef je niet bang voor te zijn, je lichaam wat je nu hebt is om nú te kunnen leven op aarde. Als je reiïncarneert krijg je een geheel nieuw lichaam,je krijgt nooit hetzelfde lichaam terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:02

Dat is jouw mening. ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:05

Ik ben sinds mijn 18e verjaardag officieel donor, maar had sinds mijn 12e al een verklaring met mijn ouders opgesteld dat, mocht ik plots komen te overlijden, zij mijn wensen accepteren en me als donor beschikbaar stellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:07

Ayasha schreef:
Dat is jouw mening. ;)

Ja is het ook.
Ieder denkt er anders over en dat mag natuurlijk altijd.
Ik ben trouwens ook geen donor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:12

Ik kan me trouwens ook geheel vinden in jouw reden om geen donor te zijn hoor Gohya. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:24

Ayasha schreef:
Ik kan me trouwens ook geheel vinden in jouw reden om geen donor te zijn hoor Gohya. :)

Dank je.
Vele vinden het een rare reden,mja dat kan.
Zo denk ik er nu eenmaal over.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:27

gohya schreef:
Ik las toch het volgende:

als je zelf geen bezwaar hebt gemaakt kunnen je nabestaanden dat alsnog doen. Zelfs in landen waarin dan volgens de wet aan de nabestaanden helemaal niets gevraagd hoeft te worden, gebeurt het toch. De nabestaanden hebben altijd en overal het laatste woord.

Dit betekend toch dat de nabestaanden alsnog kunnen zeggen dat ze je organen niet mogen doneren?

Dit had ik ook begrepen idd.
Gelukkig weten mijn moede5r en mijn vriend er ook van en staan achter mijn beslissing (op dit moment)

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:57

gohya schreef:
Ik ben geen donor,en waarom? ik vind het verstoren van het natuurlijke evenwicht v.d. mens.Mensen krijgen een terminale ziekte,aandoening om overbevolking te voorkomen op onze aardbol.Dus puur omdat ik het on-natuurlijk vind.[rare mening he,maar het zij zo voor mij].

Ik neem aan dat je dan ook nooit naar de dokter gaat, niet verzekerd bent, geen medicijnen neemt en geen autogordel draagt. Ik ben benieuwd of je deze mening nog steeds zou hebben als het een van je kinderen zou overkomen.