Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:09

Hejjj topic weer gevonden! Even een vraagje he, mijn schoonzusje is pas bevallen en die heeft zo'n enorme pijn van haar stuwing (komt net uit het ziekenhuis, moest 7x aanleggen en 7x kolven??? Terwijl ze een van de eerste keren al 30 cc kolfde?)

Ze vroeg wat ze nu moest doen, ze wilde graag wat afkolven, maar dan stimuleer je de productie toch juist? Aan de andere kant, kan me ook voorstellen dat je dan zo'n pijn hebt. Wist niet zo zeker wat ik nou moest adviseren, warm houden, koelen... Heb haar doorverwezen naar borstvoedingsforum.nl en daar zou ze gaan kijken, maar misschien hebben jullie tips? (vers van de kraamhulp ;-))

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:09

benangelique schreef:
suus, het is ook waar je je op instelt. als ik morgen gewoon had moeten werken, was het ook goed geweest. nu ben ik er geestelijk nog niet klaar voor, omdat ik er geen rekening mee heb gehouden.
ook ik heb wel zin om weer te gaan werken hoor, al zal het wel erg vreemd zijn. ben ook benieuwd hoe het te combineren valt: studie van 25 uur per week, werk van 24 uur per week, huis, gezin, paard....

vandaag nu al het bokkie. Om half 3 kwam ze voor een voeding, vervolgens heb ik tot 5 uur wakker gelegen en toen kwam ze prompt om half 6 weer! Ze heeft tot 6 uur gedronken en daarna nog een half uur haar gymnastiek oefeningen gedaan. Nu ligt zij weer heerlijk te tukken en zit ik beneden aan de thee...
wel is de was al weer opgevouwen en heb ik de papiercontainer voor aan de straat gezet :+

Toch wel goed bezig hej, zo tussendoor ;) dat is wel he met een kleine. Je kan weinig echt plannen nog. Ben benieuwd hoe dat idd gaat als ik weer werk! En jij, met studie (welke eigenlijk???), werk, huis, gezin, paard! Poeh!

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:10

wow, ik moest van de kraamverzorgster alleen de druk eraf kolven. vaak is die druk al vele malen minder wanneer je er slechts 20 cc uithaalt. je borsten hebben dan echt weer een paar dagen nodig om daar aan te wennen.

blimm, borstvoeding is ook heavy. ik maak tessa nooit wakker voor een voeding en volg volledig haar ritme. dat dat dan kan betekenen dat ik het 's nachts drukker heb dan me lief is, is dan maar zo.
ik studeer gedragswetenschappen, een HBO Master.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:17

ja toch wel he, ze wilde echt gaan kolven, maar heb aangegeven dat ze met de hand er wat af kon halen evt. Arm kind, ik heb het ook wel gehad, maar niet zo pijnlijk!

Ik heb het trouwens ook altijd aan de beebs overgelaten hoe en wanneer, vond ik wel makkelijk. Altijd een tevreden kindje ;-)

En doorslapen, ach, heb de afgelopen nachten volgens mij een keer doorgeslapen. Wil je niet bang maken, maar ze zijn 2 en 4 :')

Over sprongetjes gesproken, mijn jongste spookte zo verschrikkelijk, van de week slaapt ze een stuk beter en ze praat 10x zoveel :=
Hopelijk zijn we erdoor! Maar dat terzijde...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:19

Beetje de druk eraf kolven, niet leegkolven.
Voor de rest altijd warm houden en juist NIET koelen! Dan trekken alle vaatjes dicht en stroomt het ook nog eens moeilijker toe :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:21

ik heb het toen met de stuwingsdagen onder de douche met de hand afgekolft. dan haal je er zo 40/50 cc af maar stimuleer je niet zo als met kolven. ik was na 3 dagen door de hell heen. ze kan ook maandverband natmaken, invriezen en die in haar bh stoppen. scheelt ook de helft! dan vlak voor het voeden die compressen eruit, met de hand de borst warmwrijven en gewoon aanleggen.
ik weet dat daar de meningen over verschillen, maar mij hielp het erg goed.

leuk dat ze zo goed praat joh!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:23

Bij mij op de BVvoorlichting werd het koelen echt ten zeerste afgeraden en de theorie mbt de vaatje/klieren die dan 'dichttrekken' klonk ook heel logisch...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:36

Ja, mijn kraamhulp raadde het toen ook aan (koelen) en achteraf vond ik het ook niet zo logisch. Douchen heb ik ook aangeraden, maar ze heeft een keizersnee gehad en is nog niet zo mobiel. Het is nu beetje laat om tge bellen, ik hoop dat ze een vrijwilligster te pakken heeft gehad, of gewoon ergens info heeft kunnen krijgen... Zal haar iig morgen nog even bellen.

Hihi ja, ze kwam gisteren zelf de trap af (aaaaargh maar goed, ze kan het ze kan het ze kan het) MAMAAAAAA! Ja? PAPPA POEPEN!!! ECH WAAAAR!!!!

Sommige dingen wil je niet weten :') _O-

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:55

dat is toch juist gaaf wow!
hoe is het vandaag met je zus?

@hier. tessa ligt al vanaf 22.30 te slapen. is niet voor een nachtvoeding gekomen en ik sta dus op exploderen. ik zit nu maar 1 borst af te kolven, dan kan ze die andere dadelijk goed leegdrinken....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:10

record is gevestigd... uit 1 borst in 10 min. 130 cc!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:33

Kijk, dat zet zoden aan de dijk...130 cc!

Nou, was vannacht echt helemaal verbaasd er zat zowaar 6,5 uur tussen de voeding!! Van 20.30 tot 3.00, dus ik wist niet wat me overkwam toen ik wakker werd van Marinde en op de wekker keek.

Miss_Blimm: denk niet dat het de BV is die het zo zwaar maakt, maar het hebben van een baby. Het maakt daarbij denk ik niet uit of je kv of bv geeft. Ik ben iig wel blij dat ik 24 uur ga werken en veel late diensten heb, en ook relatief veel vrije dagen heb tussendoor. Anders is het met die nachtvoedingen wel heel zwaar. En ik ga ook slaapdiensten draaien, kan ik lekker bijslapen op mijn werk :z .

Wbt de stuwing, ik heb er zelf maar 1 dagje een heel klein beetje last van gehad, maar zou idd ook niet alles afkolven omdat je dan idd de productie ophoogt en je wilt juist dat de productie zich aanpast aan de vraag.

WowAmigo: wees blij dat ze dat thuis roept en niet in een volle supermarkt!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:25

130 cc! Wow! Dat zou ik willen kunnen afkolven.

Ja ach, ik heb gisteren de kleine laten slapen. En dus wel gemerkt, wou eigenlijk vroeg naar bed maar de kleine kwam nog om 22.30 en tot 0.00 uur wakker. Daarna om 3.30 uur en 's ochtends om een uur of 6.00.
Merk trouwens nu met dit weer dat ze echt wel vaker wil drinken. Dus dat doen we maar :) tis ook zo warm!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:26

SusanH schreef:
Kijk, dat zet zoden aan de dijk...130 cc!

Nou, was vannacht echt helemaal verbaasd er zat zowaar 6,5 uur tussen de voeding!! Van 20.30 tot 3.00, dus ik wist niet wat me overkwam toen ik wakker werd van Marinde en op de wekker keek.

Miss_Blimm: denk niet dat het de BV is die het zo zwaar maakt, maar het hebben van een baby. Het maakt daarbij denk ik niet uit of je kv of bv geeft. Ik ben iig wel blij dat ik 24 uur ga werken en veel late diensten heb, en ook relatief veel vrije dagen heb tussendoor. Anders is het met die nachtvoedingen wel heel zwaar. En ik ga ook slaapdiensten draaien, kan ik lekker bijslapen op mijn werk :z .

Wbt de stuwing, ik heb er zelf maar 1 dagje een heel klein beetje last van gehad, maar zou idd ook niet alles afkolven omdat je dan idd de productie ophoogt en je wilt juist dat de productie zich aanpast aan de vraag.

WowAmigo: wees blij dat ze dat thuis roept en niet in een volle supermarkt!

Fijn een beetje stuwing, ik heb er echt niet van kunnen slapen. Zo'n pijn! :( maar hoort er ook wederom bij.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:26

benangelique schreef:
dat is toch juist gaaf wow!
hoe is het vandaag met je zus?

@hier. tessa ligt al vanaf 22.30 te slapen. is niet voor een nachtvoeding gekomen en ik sta dus op exploderen. ik zit nu maar 1 borst af te kolven, dan kan ze die andere dadelijk goed leegdrinken....

Oeh dat klinkt goed. Te slapen vanaf 22.30 uur. Heerlijk hoor :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:27

Cyntje schreef:
Bij mij op de BVvoorlichting werd het koelen echt ten zeerste afgeraden en de theorie mbt de vaatje/klieren die dan 'dichttrekken' klonk ook heel logisch...

ja nou, mijn schoonzus en broer wonen in Venlo en elke organisatie zegt wel iets anders. De ene zegt wel koelen en de andere niet. De ene zegt wel warm douchen en masseren en de andere weer niet. Dus tsjaaa... doen waar je je goed bij voelt.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:24

Ik heb de knoop doorgehakt en ga de avondvoeding vervangen door een fles ;( . Gisteravond/vannacht qua voedingen het dieptepunt want ik kon er maar liefst 4 x uit!

Echt geen doen meer dus ik ga straks naar de AH kijken wat ze daar hebben.

Iemand tips? Ik moet dus een zware fles kunnen maken voor de avond. Die krijgt hij dan rond 19 uur en als hij later wakker wordt nog een keer.

Daarna zal het misschien een paar nachten doorbijten worden en hem laten huilen maar ik weet dan dat hij genoeg binnen heeft gekregen.

Ik weet dat het helemaal niet erg is om na 9,5 maand 1 voeding te gaan vervangen maar wat baal ik er van zeg! (zacht uitgedrukt) :\

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:31

Ik lees ook maar even mee, aangezien voor mij ook binnenkort weer de borstvoeding gaat beginnen.

Zijn er meiden die ervaring hebben met borstvoeding zowel na een gewone bevalling en een keizersnede?
Zelf ben ik inmiddels 2x bevallen met een gewone bevalling en 1x met een keizersnede.
Maar het viel mij op dat de borstvoeding moeilijker op gang kwam.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:47

WowAmigo, ik ben ook met een keizersnede bevallen en kon (werd ook gestimuleerd door 't ziekenhuis) na één dag weer zelfstandig douchen. Die 1e dag was ik nog wiebel, maar je knapt er snel van op. Je wordt niet voor niets tegenwoordig al vrij snel ontslagen uit 't ziekenhuis.

Annebe, ik geef BV na keizersnede en hier geen problemen gehad. Melk in overvloed.

Ninita, qua tip......wij geven sinds 1 maand een papfles 's avonds. Bambix papje vanaf 4 mnd.
Ik geef een fles van 200 ml met Bambix erin en sinds één maand slaapt ze dus ook ECHT van ca. 19.30 uur tot ca. 07.00 uur en ik kan je vertellen HEERLIJK....... Nikki is van december. Even een fles halen met een 3-standen speen (wij gebruiken de kleinste) omdat ze vanuit de BV gewend zijn hard te zuigen.

Miss-Blimm, ik werk nagenoeg full-time, 4 dagen van 9 uur en ik vind 't heerlijk. Zag er in 't begin tegenop om te gaan werken omdat je toch de hele dag druk bent met zo'n kleintje, maar nu ben ik echt blij. Je komt beide toch snel in een ritme en ik vind 't ook erg lekker om overdag weer even me-time te hebben. En 's avonds zijn we (man en ik) ook weer blij als ons hummeltje er is. Wij brengen Nikki maar 3 dagen weg, papa heeft ook een echt doordeweekse papadag :D

BA, teruglopen van de BV komt denk ik ook door de drukte met werk en de onregelmatigheid van mijn merk. Maar 't is prima zo te combineren. Over 2 weken is ze al weer een half jaar en dat heb ik toch maar mooi volgehouden. Dus als het nu verder terug zou lopen hoor je me niet klagen. Ik bouw niet verder af, maar kijk even hoe de natuur 't verder regelt.

Zo :oo wat een lange reactie zeg hihihi.

Ga nu opschieten, want ik ga om 10.00 uur lekker paardje rijden voordat 't te warm wordt.

FF lekker off-topic. We hadden pas geleden ff ge-pb't over bitloos Annebe. Ik heb een keelgekruiste geprobeerd en ben enorm geschrokken van de inwerking. Ga nu een F.R.A. Pardoes proberen. Voor mij geen kin- of keelgekruiste.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:04

Fijn om te horen dat je na de keizersnede melk in overvloed hebt. Hopelijk gaat het deze keer beter :)

De inwerking van kruislings kan inderdaad erg scherp inwerken en onduidelijk overkomen.
De enige kruislings die wij echt veel gebruiken is de nurtural, zelfs bij onze hele fijne gevoelige paardjes.

Rijd ze!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:30

Ninita: kan me voorstellen dat je er wat aan wilt doen, 4 keer eruit moeten is slopend. Ik vind 2 keer eruit al moeilijk, vooral omdat ik nog steeds vaak moeite heb om weer in slaap te komen. Papflesje kan idd, maar ik heb ook gehoord dat je rijstebloem aan de melk toe kunt voegen, je kan dan een flesje afgekolfde melk geven, met rijstebloem erin, of kv met rijstebloem. Het is net wat jezelf prettig vindt.

Gisteren een lange dag, normaal komt Marinde rond 20.30/21.00 voor het laatst, nu zaten we om 19.30 pas op 6 voedingen terwijl ze er 7 heeft in 24 uur. Ze wilde dus om 22.30 nog een maaltijd, en is daarna heerlijk in slaap gevallen, tot 4.00. Gaat dus de goede kant op hier.

Annebe: geen ks, ik ben zelf wel heeeel erg ziek geweest na de bevalling (infectie, 8 dagen ziekenhuis). Ook hier geen problemen met opstarten bv, ondanks het feit dat ziekte vaak een reden voor terugloop is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:49

ggrrrr, hele post gemaakt; valt mijn laptop uit! tja, dan helpt kopieeren van de tekst ook niet

tessa ging gisteren om 21.00 slapen. om 00.15 heb ik haar voor het eerst wakker gemaakt om te voeden. ze dronk goed, maar werd om 5.00 al weer wakker. toen gevoed en om 8.00 hoorde ik haar weer. nu is ze al die tijd al wakker, inmiddels totall loss en mevrouwtje weigert weer eens te gaan slapen. dat wordt lekker als over een kwartiertje de fotograaf van www.kinderkoppies.nl op de stoep staat om foto's van de prinses te nemen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:24

Snap je gevoel Ninita :(:)
Ik weet niet hoe lang het hier nog gaat duren, vind der écht te weinig drinken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:01

En, nog gelukt met de foto's?

Wij waren daarstraks rond etenstijd van de kleine in het bos met ons paard, maar gelukkig was het bos interessanter. Ik was al aan het bedenken waar ik zou gaan zitten, maar dat hoefde gelukkig niet. Paard had wel bijna kind opgegeten...hij hapt in alles dus ook in baby's...gelukkig stond ik genoeg uit zijn buurt.

Even een kolfvraagje: ik wil graag goed gevulde flesjes meegeven aan de gastouder en houd me keurig aan het rekenvoorbeeld, ik krijg dit alleen (nog) niet uit 1 borst gekolfd. Marinde drinkt uit 1 borst iedere voeding. Ik kolf nu na de ochtendvoeding de borst die ze niet heeft gedronken, en kolf het andere restje uit de "lege" borst zodat ik wel op 130/140 cc uitkom, met 1 borst zit ik namelijk op ongeveer 90 cc en dat is volgens het rekenvoorbeeld te weinig. Maar welke borst moet ik dan de voeding erop aanbieden? Of zou dat niet uit maken? Ik experimenteer nu gewoon een beetje maar kom er nog niet helemaal uit wat nu het handigst is.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:10

Gewoon om en om. Dus de borst die je geheel hebt afgekolft aanbieden ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:13

Ik voel tegen de tijd dat het weer etenstijd is welke het zwaarste is en die kant voed ik dan.