'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:49

Vjestagirl schreef:
Beschimmelde kaas gooi k ook altijd weg, ik kan het niet voor elkaar krijgen om dát te eten...

beschimmeld deel eraf snijden... :o kaas IS schimmel!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:54

kynshiri schreef:
Vjestagirl schreef:
Beschimmelde kaas gooi k ook altijd weg, ik kan het niet voor elkaar krijgen om dát te eten...

beschimmeld deel eraf snijden... :o kaas IS schimmel!

Ja, maar niet die schimmel... Plus dat eraf snijden nouwelijks mogelijk is, omdat het zodra je het ziet al 2 cm diep in je kaas zit

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:55

ik heb dat dan weer totaal niet met de datum.
heb vorige week nog pindakaas op van aug 2009.
proefde er niks van. mijn vriend heft hem nu weggegooid.
wel heb ik dan weer de duurdere pindakaas van calve, want de goedkopere merken, daar gaat zoon laagje water in staan na een week. brrrr.
daar krijg ik de kriebels van. smurrie eten. (dat het snotterig word)
zoals te gare pasta of champignons.

beschimmelde kaas, (een blok dan) snijd ik de schimmel er uit.beetje diep uitsnijden.
doen ze in de supermarkt ook hoor. (sommige dan)

Trieske_

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:05

Beschimmelde kaas halen ze in de fabriek er ook af hoor...
heb daar nog ooit gewerkt...schimmel ed werd eraf gesneden en in een zak gegooid...

die zak ging weer voor productie weg voor de smeerkaas........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:29

Berdien schreef:
Nou moet ik zeggen dat hoewel ik 'vers' voedsel wat over de datum is wel check en alleen bij twijfel weggooi. Maar aangezien ik zelf de boodschappen doe en voor het boodschappen doen altijd de koelkast en de voorraadkast check, heb ik eigenlijk nooit dingen die over de datum gaan. Kwestie van slim inkopen en niet meer kopen dan dat ik in mijn eentje ga eten :j
Vind voedsel weggooien namelijk erg vervelend, zeker milieutechnisch gezien.

Maar.. dat neemt niet weg dat ik wel gevoelige dingen dubbelcheck voor ze naar binnen gaan :P

Zo doe ik het ook inderdaad, soms blijft er wel een beetje over wat net over de datum gaat, maar dat is voornamelijk vers. En dat wordt echt gechecked en mocht het kunnen alsnog opgegeten :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:31

Ik heb het ook. En kan me niet voorstellen dat iemand het niet heeft.
Het begon eigenlijk toen ik eens een verhaal hoorde over een opa van een vriendin, bij een pak yoghurt geloof ik.
Een paar jaar terug heb ik eens hagelslag op mijn brood gedaan, het was 's ochtends en na het nog even goe din mijn ogen wrijven zag ik toch echt dat mijn hagelslagjes aan de wandel waren. :wow:
Pas toen drong tot me door dat het geen wandelende hagelslagjes waren, maar smerige beesten.
Dan doe je een brief sturen naar Venz en wat krijg je terug.. een doos vol hagelslag :r

Sindsdien neem ik ook niets uit pak als ik niet weet wanneer het open is gegaan. Een pak hagelslag controleer ik eerst voor ik het op mijn brood doe en is het niet naar mijn zin dan eet ik het ook niet.
Hetzelfde geld voor sauzen en broodbeleg uit de koelkast.
Op mijn werk neem ik nooit geen koffie uit het apparaat en eten doe ik ook niet uit het apparaat, zeker na de laatste keer dat ik toch zo'n honger had en toch een broodje nam waarna ik ontzettend ziek ben geworden.
Eten wat niet afgesloten op het aanrecht staat, zal ik ook niet meer eten (denk bijvoorbeeld aan een pan macaroni waar je veel van maakt. De deksel gaat er altijd op als er over is voor de volgende dag).
Zodra er schimmel op de kaas staat gaat het de prullenbak in en als ik niet weet hoe lang de eieren al in de koelkast staan zal ik ook geen ei nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:39

Marchador schreef:
Ik heb het ook. En kan me niet voorstellen dat iemand het niet heeft.

ik kan me dus niet voorstellen dat iemand het wel heeft.

Oscar, wat jij nu beschrijft is idd het idee dat ik wel vaak heb. Wel heel eerlijk! (maar dat verrast me bij jou niet ;) )

En ik weet niet meer wie het was die in Afrika had gewoond, maar dat zijn exact mijn ervaringen na een aantal jaar Afrika. Wel grappig, want tijdens een reis in India (inclusief hittegolf) waren er van 20 reizigers 19 ziek, behalve ik. En ik heb echt alles en overal gegeten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-04-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:50

Ik ben hier in Ierland al bang voor de keukens van sommige zaken. De enige reden dat ik bij de zaak bij mij om de hoek durf te halen is dat het een open keuken heeft en k dus alles kan zien...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:55

Idd, mensen hier die panisch zijn over vers eten en gezondheid moeten zeker niet naar Afrika (of Azïe) gaan, zijn na een uur doodziek :P .

Ben er ook al geweest (ook voor langere tijd) en de maag moest er maar tegen kunnen :D .
Ben er ook nog nooit ziek geweest van het eten. Alleen met water drinken let ik daar een beetje op.

Ben eigenlijk ook nog nooit echt ziek geweest van eten en ik ben echt niet koosjer met m'n eten, doe dingen die zogenaamd onverantwoord zijn maar blijkbaar kunnen de darmpjes het aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:57

Thioro schreef:
Ik zit ook op kamers en zeker daar eet ik alles op wat ik in huis haal. Het doet echt teveel pijn om m'n teerbeminde centjes in de vuilbak te gooien.
De melk die ik nu bvb in de koelkast heb staan check ik wel even driedubbel voor ik hem bij de koffie doe, staat al van begin vorige week open maar hij zal toch echt opmoeten of zelf uit de koelkast springen voor ik een nieuwe neem.

is dat gewone melk of koffiemelk? Die laatste staat bij ons echt weken (zoniet maanden) in de koelkast, en die gebruikt mijn man ook zonder problemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:59

Oscar schreef:
Lielle schreef:
ik denk ook dat het een kwestie van gewenning (en soms inbeelding) is. Ik eet alles en heb nergens last van, ook niet in warme landen waar ik dus rustig op straat een kebabje pak. Degenen die ik ken die erg secuur zijn met THT data etc hebben ook om het minste of geringste maagklachten. Ik weet alleen niet zeker wat oorzaak of gevolg is ;)

Voor mezelf kan ik het antwoord wel geven: bij mij is het inbeelding. Oftewel: aanstelleritus :D
Ik heb een maag als een paard, kan er alles in mikken en heb zelden ergens last van. Voor mijn gevoel komt dat omdat ik altijd zo secuur ben met eten, maar in m'n achterhoofd weet ik wel beter. Het is gewoon iets wat tussen je oren zit.
'Technisch gezien' kan het ook helemaal niet. Dat voorval met dat slaatje wat ik eerder beschreef is echt een voorbeeld van inprenting. Ik pak een hapje, spuug het vervolgens ook nog uit, en loop vervolgens de hele dag te kotsen en te panieken omdat ik dat hapje genomen heb. Tuurlijk, het was bedorven, maar van zo'n klein hapje dat je ook nog uitspuugd kun je echt niet zo ziek worden. Kortom: bij mij is het echt aanstelleritus. Ik weet het, ik vind het ook irritant, ik probeer het te veranderen, maar die tic blijft......

Oh, zo sta ik er ook ongeveer in :j

Gewoon alles proberen, als je ergens 'in den vreemde' bent ook gewoon rustig iets bij een stalletje eten :j .

Het verhaal van Lielle, in India, zoiets heb ik gehad in Mongolie. De mensen die bij het 'veilige' voedsel bleven en verder niets namen werden ziek en de 'alleseters' hadden nergens last van.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:00

Gewone melk. koffiemelk is wel lekkerder, maar ook duurder.
De gewone melk kan dus makkelijk een week (of 2) in de koelkast blijven staan maar daarna wordt die toch ook slecht.
Kofiiemelk vind ik op den duur wel aan smaak verliezen als het lang in de koelkast staat.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:01

Ik heb het ook hoor ;)
vlees langer dan 3 dagen in koelkast? weg er mee :=
brood, oud brood eet ik niet.
en drinken uit pak, nee... Helemaal geen fruit-drankjes (jus, etc)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:02

Thioro schreef:
Gewone melk. koffiemelk is wel lekkerder, maar ook duurder.
De gewone melk kan dus makkelijk een week (of 2) in de koelkast blijven staan maar daarna wordt die toch ook slecht.
Kofiiemelk vind ik op den duur wel aan smaak verliezen als het lang in de koelkast staat.

ik gebruik geen koffiemelk, maar mijn man is redelijk kritisch en die hoor ik er niet over.

Gewone melk heb ik idd ook rustig een goede week staan, je ruikt het wel als die niet goed meer is.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:04

Totaal geen last van. Ik eet nog wel dingen die over datum zijn als het er nog goed uitziet en ruikt. Ik heb dan weer een hekel aan eten weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:04

Bij ons thuis gaat er 2 liter gewone melk per dag doorheen.. dus die krijgt de kans niet te bederven :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:06

Melk merk je inderdaad vanzelf wel of het nog goed is of niet meer.
Ik ben daar ook niet zo moeilijk in.

Kip is eigenlijk het enige waar ik wat sceptisch over ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:07

Kip en varkensvlees.. daar heb ik inderdaad ook mijn twijfels over. Vaak vries ik dat in als ik gehaald heb. Dan neem ik eruit wat ik nodig heb voor de maaltijd, en de rest vries ik in :j

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:08

Elmee schreef:
Totaal geen last van. Ik eet nog wel dingen die over datum zijn als het er nog goed uitziet en ruikt. Ik heb dan weer een hekel aan eten weggooien.

Zelfde hier. Eerst proberen, vaak is eten nog prima als het ietje over de datum is.
Overigens heb ik geen moeite met eten weg gooien hoor, maar ik ben gewoon niet zo moeilijk wat betreft 'de datum' :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:09

Unwritten schreef:
Kip en varkensvlees.. daar heb ik inderdaad ook mijn twijfels over. Vaak vries ik dat in als ik gehaald heb. Dan neem ik eruit wat ik nodig heb voor de maaltijd, en de rest vries ik in :j

daar ben ik het idd mee eens. IK ben sowieso wel secuur met rauw vlees, iig zorgen dat het niet warm wordt (met gourmetten/BBQ steeds kleine porties op tafel zetten, en ik vries eigenlijk standaard in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:14

Trieske_ schreef:
Beschimmelde kaas halen ze in de fabriek er ook af hoor...
heb daar nog ooit gewerkt...schimmel ed werd eraf gesneden en in een zak gegooid...

die zak ging weer voor productie weg voor de smeerkaas........

Meen je niet?!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:52

ik zit echt met open mond sommige mensen hun verhaal te lezen! geen wonder dat er een voedselprobleem is in de wereld...

net als dat topic een tijd terug met de vraag hoe snel je je spullen in de wasmand gooit. daaruit bleek dat velen zich slechts 1x met dezelfde handdoek willen afdrogen, elke dag andere spullen aandeden om te slapen en hun beddengoed elke paar dagen minstens wasten... geen wonder dat de watervoorraden op raken!

dat verklaart dus wel waarom de ecologische voetafdruk van een gemiddele westerling ong 20x die van een afrikaan is!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:56

KiWiKo schreef:
hahahaha ik heb dat dus helemaal niet :) :)

ik kijk naar de houdbaarheidsdatum en sommige dingen mogen daar gewoon een jaar overheen zijn, dan eet ik het nog :) :)

andere dingen een paar dagen :)

ik heb dat in zn geheel niet :)
Whoeoe, mag ik jouw de hand schudden?? Mijn record staat nu op iets eten dat maar liefst 7 (!!) jaar over datum was! Dat was chocoladesaus van Dr. Oetker, uit zo'n flesje waar je ook aardbeiensmaak van hebt. Smaakte nog prima!
En vorig jaar een keer een blik opengetrokken van fruit-in-blik, was slechts 5 jaar over datum.
En guess what: ik ben er niet ziek van geworden en ik leef nog!

Mij interesseert het echt geen klap, als iets nog eetbaar is verdwijnt het in mijn mond.
Alleen als het niet meer lekker smaakt, verwdijnt het in de hond, de kippen of de prullenbak.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:57

kynshiri schreef:
ik zit echt met open mond sommige mensen hun verhaal te lezen! geen wonder dat er een voedselprobleem is in de wereld...

net als dat topic een tijd terug met de vraag hoe snel je je spullen in de wasmand gooit. daaruit bleek dat velen zich slechts 1x met dezelfde handdoek willen afdrogen, elke dag andere spullen aandeden om te slapen en hun beddengoed elke paar dagen minstens wasten... geen wonder dat de watervoorraden op raken!

dat verklaart dus wel waarom de ecologische voetafdruk van een gemiddele westerling ong 20x die van een afrikaan is!
Soms verbaast mij dit ook hoor. Ik doe 3 dagen met een spijkbroek, een week met 1 handdoek en 2 weken met beddengoed.
Ik stink nooit, ik ben gezond, ik zorg goed voor mezelf... dus het kan prima.