In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:51

Bedankt allemaal, doet me goed de berichtjes :)

Ben alleen ook misselijk naast de hoofdpijn. Eerste 2 dagen was het ergst, bijna niet gegeten. Vandaag in totaal 2 boterhammen en ik heb het gevoel dat ik over mijn nek ga.. Bah wat een klotegedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:54

Zo wat een niet verrassend staartje krijgt het zo...
Igg veel beterschap :(:)

En inderdaad, wat Laet al zegt... alles op papier zetten :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:54

O dat is best heftig wat vervelend voor je, goed van je die overplaatsing. En ga vooral pas werken als je echt het idee hebt dat het gaat je kan hier echt jaren last van hebben als het niet goed geneest. Ja helaas bestaan er teveel van dit soort mensen. Alleen aan zich zelf denken en jou laten doodvallen. sterkte

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:56

Jeetje zeg, wat is die leidinggevende schijnheilig. Wil inderdaad haar eigen hachje redden. Ik zou om een andere begeleider vragen, daar heb je recht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:04

Inderdaad Franka, mijn zus is vroeger aangereden en heeft nu bijna 20 jaar later nog steeds last van de gevolgen van een niet goed genezen hersenschudding.
Ze is snel moe, kan weinig prikkels verdragen, slechte concentratie en ligt iedere avond om half 10 al plat, anders trekt ze het gewoon niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:08

Hoi ik zou ook nog nadenken over aangifte maar dat moet je zelf bepalen natuurlijk. Vervelend voor je zus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:12

Petite schreef:
Bedankt allemaal, doet me goed de berichtjes :)

Ben alleen ook misselijk naast de hoofdpijn. Eerste 2 dagen was het ergst, bijna niet gegeten. Vandaag in totaal 2 boterhammen en ik heb het gevoel dat ik over mijn nek ga.. Bah wat een klotegedoe.

Vermijd tv en internet als je een hersenschudding hebt!
Echt gewoon niet doen. :) :(:)

Op mijn 18e heb ik een zeer ernstige hersenschudding gehad, en ben toen eigenwijs geweest...
Te weinig rust genomen, niet plat op bed blijven liggen, en gewoon tv gekeken en veel op internet gezeten.
En daar heb ik nu nog steeds last van. Ik wou dat ik destijds een week netjes plat was blijven liggen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:05

Wat heftig TS, ik heb je hele topic doorgelezen. Wel goed dat je naar de ARBO gaat. Zou het wel allemaal even op papier zetten, zodat je niets vergeet als je bij hem/haar bent.
Veel beterschap en ik hoop dat het nu wat beter geregeld wordt bij jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:50

Kanelly bedankt voor de artikelen, die zijn zeker interessant.
Vanmiddag was ik echt kotsmisselijk, gelukkig is dit in de loop van de avond weggetrokken. Hoofdpijn nog hetzelde, heb wel 2x gerust vanmiddag, uur op bed gelegen. Zo slapen :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:54

Pfff... jij hebt het hoofdzakelijk over de hoofdpijn, wat op zich niet vreemd is, maar de reactie of beter gezegt de non-reactie van je collega vind ik verontrustend.

Ik weet niet welke werkgever je hebt, maar in de tijd toen ik nog werkzaam was in de zorg idem doelgroep...droeg ik altijd een PZI als ik 1 op 1 begeleiding deed.
Misschien een idee om een paar van die dingen aan te schaffen in het kader van de veiligheid voor personeel.
Als er dan een collega niet reageert nav een noodoproep is deze altijd terug te halen vanuit de PZI (die deze opslaat).
Natuurlijk zou je naaste collega direct in moeten grijpen in dergelijke situaties, in eerste instantie om het conflict te stoppen, maar daarnaast ook ter ondersteuning voor jou.
Juist binnen een woonvorm waarbij regelmatig agressie voorkomt is het vertrouwen in je collega's erg belangrijk.

Hopelijk ben je snel weer opgeknapt....sterkte!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:47

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat ik zowiezo mis in dit verhaal met dit kaliber bewoners is een alarmsysteem.

ik werk zelf met verstandelijk gehandicapten met autisme en ernstige gedragsproblematiek.

inmiddels op 3 verschillende woonplekken in 10 jaar tijd en alle werkplekken hadden in ieder geval een piepersysteem.
de een wat fijner dan de ander maar in ieder geval was het wel aanwezig en buurgroepen komen uithelpen als er alarm geslagen wordt.

Ik ben 6 jaar geleden door een bewoner in mijn gezicht gebeten, ik ben toen wel perfect opgevangen door mijn collega, buurgroepen, leidinggevende, ddv enz.

op advies van de leidinggevende heb ik zelfs de instelling aansprakelijk gesteld.
heeft een tijdje gelopen maar is wel keurig afgehandeld en ik heb smartegeld ontvangen. ik werk nog steeds binnen dezelfde instelling.
je mag me gerust een pb sturen als je verder nog wat wilt weten

Sterkte en beterschap ermee in ieder geval

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:54

jeetje dat is een nare ervaring ik vind het wel heel er aso dat ze niet is in gesprongen ik zou echt denken dat het haar niet kan boeien...
mssr ben je voor die hoofdpijn al naar de dokter gewaast ik denk dat je misschien wel een hersenschuding kan hebben.
misschien kan je het beste ff een tijdje niet met hem werken. zijn er niet meer mensen die hij heeft geslagen ofzo want dan kan je gaan klagen bij de politie voor een onveilige werk omgeving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:36

ik heb de rust niet om het hele topic door te lezen,omdat mijn bloed al begint te koken na de eerste pagina.... %)

het IS niet normaal om in elkaar geslagen te worden,nooit,en ook niet als je met een "speciale"doelgroep werkt.
Ik weet waar ik het over heb,werk ook al een aantal jaren in de hulpverlening.
Maar in elkaar geslagen ben ik*gelukkig*nooit en ik zou de reactie zoals jouw collega die gaf,absoluut niet tolereren.
Sterker nog,voor een dergelijke instelling zou ik niet eens willen werken!! :n
Het klinkt niet als een gezonde werkomgeving...
Ik begrijp ten eerste niet,dat je alleen kan zijn met een dermate agressieve cliënt,die je notabene al vaker geslagen heeft.
Ten tweede vind ik het ongelovelijk slordig dat een collega pas na 5 minuten op komt dagen??
Wat als je neer was gestoken??(dat is misschien bij jouw doelgroep wat te hoog gegrepen,in mijn werk zou het kunnen...).
Meid,echt,denk aan jezelf....de reden dat ik dit zeg ga ik hier niet openbaar maken,maar dit werk is te zwaar om op deze manier te moeten doen.
Je moet je gesteund voelen en serieus genomen worden.
Je kan eventueel ook naar de ARBO stappen.

Sterkte!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:45

Ja ik heb er nog over nagedacht wil je er nog wel blijven werken of kan je niet anders? Ga wel zo vaak als nodig naar de dokter he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:57

Ik ga overplaatsing aanvragen naar een andere woonvorm :)
Tevens heb ik bijna mijn diploma en dan ga ik solliciteren bij andere instellingen voor een baan passend bij mijn opleiding.

Darkchrystel het is ook niet normaal om in elkaar geslagen te worden, maar op een gegeven moment zit je er zover in dat je niet beter weet dan dat je naar het werk gaat met de weet dat je geslagen gaat worden. Collega's vinden het allemaal wel normaal, dus op een gegeven moment zie je dat niet meer objectief. Dit was wel een wake- up call.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:13

een ding staat als een paal boven water AGRESSIE IS NIET VANZELFSPREKEND! dat het voor kan komen is wat anders maar het mag zeker niet als normaal beschouwd worden

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:19

Als het voor jou de wake-up call was is er in elk geval iets goeds uit voortgekomen.
Hopelijk ontwaakt de instelling waar je werkt ook nog uit haar roes(t)! |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:22

Hoe gaat het nu met je en heb je nog iets van je werk gehoort?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:35

beste Petite,

Dit zijn zaken die je nooit hoeft te accepteren.

De mogelijkheden die je hebt:

Hebben jullie een MIM-procedure (melding incident medewerker)? Zeker melden! Ook de preventiemedewerker (heeft iedere organisatie verplicht) kan je inschakelen.

Je kunt naar de vertrouwenspersoon gaan, tenslotte creeert jouw werkgever een werkklimaat waarin het normaal wordt gevonden dat je regelmatig klappen krijgt.

Je kunt de ondernemingsraad mobiliseren omdat er duidelijk structureeel iets mis is in jullie organisatie.

Je zou de arbeidsinspectie kunnen benaderen voor info. Op zich is dit geen meldingsplichtig ongeval maar gezien het structurele karakter vind ik dit wel ernstig.

Ben je lid van een vakbond? Die kan je ook benaderen voor hulp en advies.

Verder kan je ook een grote broek aantrekken;
Je kunt alle kosten van je verzuim en letsel verhalen op je werkgever. Mogelijk heeft dit wel gevolgen voor jullie arbeidsverhouding dus ik zou daar wel goed over nadenken hoe dat gaat vallen en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn.
Mogelijk zou je zelfs ontslag op staande voet kunnen overwegen. Want ook als werknemer kan je ontslag op staande voet nemen als er sprake is van een 'dringende reden' en structureel te worden mishandeld lijkt daar zeker op! Áls je dat doet, wordt het een hele dure voor je werkgever, mits je door de rechter in het gelijk wordt gesteld. Die zal dan een behoorlijke ontslagvergoeding opleggen en je hebt wel recht op een WW-uitkering. Maar krijg je geen gelijk, dan heb je natuurlijk een probleem. Dus voordat je dat doet, zou ik wel even advies vragen bij het Juridisch Loket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:54

Shadow0 schreef:
Zojuist op de radio een reclame over wat de werkgever kan/moet doen. http://www.weethoehetzit.nl/situatie/99 ... -voorkomen.

TS, ik zie al een heleboel goede tips voorbij komen. Met een aantal links waaróm je officieel aangifte moet doen :j

Ik ben van mening dat je écht officieel aangifte moet doen! (Dus de politie-aangifte, náást alle MIP-MIM-etc meldingen op je werk)
Je meldt het niet alleen voor jezelf (schade), maar ook voor collega's en -uiteindelijk- die agressieve cliënt. (ihkv zijn Indicatie)

Neem in géén geval zelf ontslag! Zorg vooral goed voor jezelf (veel rust!) en neem de diagnose van de HA a.u.b. serieus.
Bij misselijkheid (wat jij hebt) spreek je zelfs over een *zware* hersenschudding....
Ik zou i.i.g. nog telefonisch contact opnemen met je HA om dit te melden.

Beterschap! Grz Els

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:57

Wow, Petite, de situati met de cliënt is enorm heftig, maar de reactie van je collega... }:0 En dan zo'n slappe leidinggevende, of er nu een extrern buro op jullie team staat of niet, je collega had moeten reageren! Vooral met zo'n doelgroep moet je van elkaar op aan kunnen! Een ARBO arts is wat anders als een vertrouwenspersoon, mischien toch maar ook met deze een gesprek aangaan?

Ik werk zelf ook met verstandelijk gehandicapten met gedragsproblemen. Heb een situatie gehad waarbij cliënt me insloot in een tuinhuisje en mn haren greep. Ik kon mezelf bevrijden door melk in zn gezicht te gooien. Bij ons is het grote probleem het grote terrein; een kinderboerderij. In deze situatie hadden mn collega's me niet gehoord als ik om hulp had geroepen. maar ze hebben me wel top opgevangen; cliënt van me overgenomen, orthopedagoog op hoogte gebracht, deze is ook met mij komen praten hoe het met mij ging (op dat moment nergens last van, tot ik weer met die cliënt werd ingepland; durfde niet meer := , wat ook top op is gevangen) Een leidinggevende hadden we op dat moment niet, maar alles wat kon worden gedaan, is gedaan.
Ook bij ons hebben we de nodige agressie mee gemaakt, mede door een hoop gedonder om het team heen. (ex-leidingegevende met alternatieve manier van leidinggeven, die van de een op de andere dag overgeplaatst was, daarna een paar andere niet heel erg beste leidinggevenden) We hebben als team een test gedaan, om te achterhalen wat de impact van bijvoorbeeld spugen op elkaar is. Inderdaad was deze test een wake-up call, we zijn het ook een stuk minder als vanzelfsprekend gaan beschouwen, maar een risico blijft het altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:50

Updateje :D

Collega die me in elkaar liet slaan belde me net. Eerst vroeg ze lief hoe het ging etc. en het is daar bekend van de hersenschudding. Toen vroeg ze of ik vanaf morgen weer kon werken en zo niet hoe lang ik dacht dat het zou gaan duren.

Mmmm dat had ze helemaal niet hoeven vragen, daar gaat de leidinggevende over, haar verteld dat ik dit al met de leidinggevende heb besproken en morgen een gesprek met de ARBO heb. Oh zei ze, morgen lukt dus niet, nou oke beterschap, doei!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:51

lekker aardig :(:)