Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:06

BraveSpots schreef:
Maar 8 weken (of zelfs 12 weken) is echt niet veel tijd om erachter te komen vind ik hoor.

Stel iemand die al verschillende jaren aan de pil is, en ook nog eens af en toe onregelmatig ongestelt is (of soms eens een maandje niet), raakt zwanger.

Nou, dan ben je zo over die 8 weken gaan als je niet zo bezig bent met mogelijke zwangerschap enzo. Het gaat tenslotte al jaren goed dus waarom anders denken...
En dan sta je daar mooi zwanger te zijn. In het ergste geval gaan ze dan naar zo'n illigale abortusdame of wat dan ook, want dat zal zeker (weer) gebeuren als je de wettelijke grens naar beneden haalt.

En dan ben je even ver als je nu bent, alleen gebeurt de abortus met véél meer risico's dan.

Ik had het ook over mijn EIGEN idee. Als je niet secuur met de pil bent kan je daar best wel eerder achterkomen. 8 weken zijn ongeveer 2 maanden. In die tijd moet je echt wel een test hebben kunnen doen toch?
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, wordt toch gevraagt naar de meningen van andere?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:08

Het ligt echt aan de situatie.

Wanneer iemand geen voorbehoedsmiddelen (dan bedoel ik echt helemaal niks, geen pil, condoom niks) gebruikt, toch seks heeft en er dan achterkomt dat ie zwanger is, had je maar eerder moeten nadenken over de gevolgen die het kan hebben.
Als je geen kindje wil, neem dan maatregelen. Helaas werkt het bij sommige zo niet, en dat is jammer. Vooral de jongere die net aan seks beginnen denken niet na over de gevolgen, vandaar dat het aantal tienerzwangerschappen zo stijgt...

Ik ben niet tegen abortus, maar er moet goed over worden nagedacht en echt een situatie zijn waardoor het kindje niet kan komen. Ik hoor ook wel eens verhalen van meiden die meerdere keren abortus (vaak niet vergevorderd dus paar weken zwanger) hebben gepleegd omdat ze prongelijk geen condoom hadden gebruikt, en het hebben laten weghalen, MEERDERE keren. Ja, dat vind ik nou dus echt niet kunnen....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:12

BraveSpots schreef:
Mindim schreef:
Bravespots, nee daar gaat het niet om, dat snap je toch wel? Bewustwording is het denk ik.

Onzin, dat bekom je niet door iemand te verplichten naar de echo van hun ongeboren vrucht te laten kijken die ze over een week gaan weghalen. Daar creer je schuldgevoelens mee, dat is iets anders dan bewustwording.

Dat je nadien info-sessies over voorbehoedsmiddelen iod ter beschikking stelt (desnoods verplicht), kan ik begrijpen. Maar verder is het gewoonweg een persoonlijke kwestie, geeft niemand iets aan te zeggen.

Als iemand zichzelf niet in staat acht om een kind op te voeden, alsjeblieft, luister naar die persoon, er lopen al genoeg kinderen rond van moeders die niet zoveel om hun kind en zijn toekomst/jeugd geven.

Ik zie dat toch net iets anders. Volgens mij is het struisvogelpolitiek om niet te willen weten wat je weg laat halen. Als ik het niet gezien heb is het geen mensje en is het niet erg. Newsflash :)* Of je het nou gezien hebt of niet, het is wel een mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:12

Pauline schreef:
Alles er aan doen, echt niet willen, dan kun je je toch laten steriliseren?

Als dat zo gemakkelijk was, had ik dat al lang gedaan.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:13

Tallie1979 schreef:
Weet je heel zeker dat een baby van 20 weken is staat is om te huilen? :? Volgens mij zijn de longen dan nml nog helemaal niet volgroeid..

Vrienden van mijn zusje hebben een kindje verloren wat gehaald is op 22 weken. Ze hebben weeen opgewekt en het kindje is in 1x geboren. Dit was omdat het kindje een open ruggetje had. Zodra de weeen werden opgewekt stief het kindje in de baarmoeder.

Over open ruggetjes weet ik niets, maar deze foto + commentaar, spreekt me wel aan.
http://www.michaelclancy.com/
Misschien... kon de baby (die al zwak was?) de druk van de weeën nog niet aan? geen idee. Een geboorte is zelfs voor een gezond kind al best zwaar.
Huilen, weet ik niet 100% zeker, om eerlijk te zijn. Dat het vaak voorkomt dat zo'n baby nog een paar uur leeft weet ik wel zeker.

Trouwens, de meest vroege prematuur die het heeft overleefd werd geboren na 22 weken... http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6384621.stm
Abortus is in dat stadium nog legaal. Of je zo ver moet gaan om zo'n prematuur kindje te redden, is een andere discussie. Maar om te beweren dat het geen leven is, is voor mij wel uitgesloten.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:13

En wat vinden jullie dat van de volgende situatie.
Iemand die heel dicht bij me staat was aan de pil sex gehad tijdens de stopweek. Dus in princiepe zou dat veilig zijn toch?
Zij is toch zwanger geworden. De pil was voor haar niet zwaar genoeg dus was niet constant veilig. Dit is pas achteraf ondekt.
Nu heeft zij inmiddels een jaar het kindje omdat zij ook pas in een erg laat stadium er achter kwam dat ze zwanger was. Ze slikte nog steeds de pil en had ook gewoon nog menstruatie. Ze had op dat moment nog wel legaal abortus kunnen plegen maar wilde dit niet. Ze was ruim 4 maanden zwanger. Nu is dat kindje er. Het meisje woont nog bij haar moeder ze is 23. Moeders (oma) heeft zelf afgelopen jaar in het ziekenhuis gelegen en is al jaren beperkt. Vriendlief loopt ook nog rond maar bijde hebben contant ruzie. Moeders(oma) zorgt eigenlijk full time voor het kindje want de ouders gaan te pas en te onpas weg, op vakantie of wat dan ook. Ze volgen ook nog een opleiding waar ook de nodige tijd in gaat zitten. Moeders (oma) gaat er helemaal aan onderdoor en het kindje heeft ook al geen geweldig leven. Het is een schatje maar krijgt niet de opvoeding die nodig is omdat deze jonge ouders er zelf niet veel van begrijpen.

Aangezien ik zelf 2 abortussen heb gehad vanwege het feit dat ik niet in het zelfde schuitje zou komen te zitten zoals deze jonge moeder. Hoe gek ik ook ben op kinderen en ze nog steeds heel graag wil kan het nu gewoon nog niet.

Ik had zelf liever met behoudt van alle levens die er nu om heen hangen dat de jonge moeder uit mijn verhaal ook abortus had laten plegen omdat het nog wel kon maar ze al enorm ver was.

Het had veel moeilijkheden verkomen en voornamelijk het kindje wat nu opgroeid in een vervelende thuissituatie. Ouders die er niet voor kunne zorgen een oma die met alle liefde voor het kindje zorgt maar zelf zorg nodig heeft. Je merk nu al dingen aan het kindje die niet goed zijn. Laat staan wat ze te voorduren krijgt als ze straks in de pubertijd komt.

Tuurlijk allemaal leuk en aardig kindjes maken zeker als het gewenst is maar als je de keerzijde bekijkt wat de gevolgen voor het kindje zijn als het niet gewenst is dan liever een abortus bij 4 maanden dan een opnieuw een mens op de wereld zetten die hoogstwaarschijnlijk gedoemd is om later zelf in de psychiatrie te belanden of andere verschrikkelijke dingen mee te moeten maken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:22

Blue_Eyes schreef:
Ik zie dat toch net iets anders. Volgens mij is het struisvogelpolitiek om niet te willen weten wat je weg laat halen. Als ik het niet gezien heb is het geen mensje en is het niet erg. Newsflash :)* Of je het nou gezien hebt of niet, het is wel een mens!

Eens met je dat het struisvogelpolitiek is.
Maar dat is volgens mij gewoon een manier om afstand te bewaren. Het is logisch dat je liever geen band opbouwt met dat wa je een week later laat weghalen. Enfin, dat lijkt mij toch heel logisch.

Ik vind het een taktiek waar iemand recht op heeft. Anders creer je toch alleen maar meer schuldgevoelens. En daar is niemand mee gebaat, want het kindje laten ze toch weghalen dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:23

Tallie1979 schreef:
_Ella_ schreef:
Vaak zou zo'n kindje niet direct dood zijn na de geboorte (als het geboren zou worden op de dag van de abortus). Het zou huilen, je vinger vastpakken, en misschien zelfs een plasje doen. Het leeft dus echt, en het kan ook gewoon overleven, alleen nog wel met behulp van mama's buik.
Maar omdat het gedood wordt op een plaats waar het leven niet zichtbaar is (nog in de buik van de moeder) noemt men het geen moord.

Weet je heel zeker dat een baby van 20 weken is staat is om te huilen? :? Volgens mij zijn de longen dan nml nog helemaal niet volgroeid..

Vrienden van mijn zusje hebben een kindje verloren wat gehaald is op 22 weken. Ze hebben weeen opgewekt en het kindje is in 1x geboren. Dit was omdat het kindje een open ruggetje had. Zodra de weeen werden opgewekt stief het kindje in de baarmoeder.

Absoluut. Ik heb een kindje van 19 weken horen huilen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:24

Blue_Eyes schreef:

Lijkt me heel erg om mee te maken :(:) Hoe is het het kindje vergaan daarna?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:25

BraveSpots schreef:
Maar dat is volgens mij gewoon een manier om afstand te bewaren. Het is logisch dat je liever geen band opbouwt met dat wa je een week later laat weghalen. Enfin, dat lijkt mij toch heel logisch.

Ik vind het een taktiek waar iemand recht op heeft. Anders creer je toch alleen maar meer schuldgevoelens. En daar is niemand mee gebaat, want het kindje laten ze toch weghalen dus.

Schuldgevoelens... of moedergevoelens en daardoor de liefde voor het kind!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:26

Tallie1979 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Lijkt me heel erg om mee te maken :(:) Hoe is het het kindje vergaan daarna?

Dat is overleden, een kindje van 19 weken kan nog niet overleven buiten de baarmoeder. Maar het heeft nog een paar minuten geleefd. Het was meer een soort kittenpiepje dan een huiltje, maar er kwam geluid uit.
Mijn zoontje was bijna 18 weken, maar was voor de geboorte al overleden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:29

Blue_Eyes schreef:
BraveSpots schreef:

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik noch schuld, noch moedergevoelens heb gehad.. :o Maar dat zal er mee te maken hebben gehad dat de vrucht nog zo klein was..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:29

Blue_Eyes schreef:
BraveSpots schreef:

Nou, daar kan je over discusiëren natuurlijk maar stel. Dan is er nog niemand bij gebaat, want is er geen kind meer een beetje later.

Iemand die zo zeker is dat ze op een stoel in het abortus centrum gaat liggen, die wil het (volgensmij) écht niet houden hoor. In die situatie vind ik het zelfs een beetje wreed om moederliefde te creeren voor een kind die ze niet kan/wil houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:31

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nou, daar kan je over discusiëren natuurlijk maar stel. Dan is er nog niemand bij gebaat, want is er geen kind meer een beetje later.

Iemand die zo zeker is dat ze op een stoel in het abortus centrum gaat liggen, die wil het (volgensmij) écht niet houden hoor. In die situatie vind ik het zelfs een beetje wreed om moederliefde te creeren voor een kind die ze niet kan/wil houden.

Op het moment dat je de echo krijgt om te kijken hoe ver je bent, krijg je daarna nog 5 dagen bedenktijd voor een abortus. Dus jawel, er is zeker nog iets anders mogelijk op dat moment.

@Tallie; ik denk dat een vruchtje van 4 weken er ook wel gevoelsmatig anders uitziet, minder menselijk waardoor het makkelijker te 'negeren' is dan een kindje van 17, 18, 19 (etc) weken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:32

Een vruchtje van 4 weken herken je niet/ nauwelijks als zodanig bij het afstoten..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:32

de ts in dat andere topic heeft dat topic gemaakt om steun te krijgen,opeens krijgt ze een volle laag tegen haar,ik vind dat mensen toch wel respect mogen hebben voor ieder zijn eigen keuze,
ts is depri ik denk niet dat de baby er blij van word op een depri moeder te hebben,en het kind gaan afstaan als het geboren is lijkt me ook heel erg zwaar,ik heb zelf altijd gezegd word ik zwanger laat ik het weg halen,ik had totaal niks met kinderen,tot dat ik echt zwanger was,oh wat was ik blij ermee,ik heb geen moment eraan gedacht nu laat ik het weg halen,
ik zou er niet aan moeten denken dat ik mijn dochter moet missen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:33

BraveSpots schreef:

Daarnaast kan het zomaar zijn dat degene die "omgepraat" moet worden gewoon ook zo zeker kan zijn van haar zaak dat je beter tegen een muur kan lüllen.. Die geeft dan waarschijnlijk ook beter mee! ;)

Niemand had mij van mijn keuze af kunnen houden, hoe goed beargumenteerd dan ook :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:34

Juline,
de situatie die jij schetst is verre van goed. De ouders verdienen er bij hun haren bij gesleurd te worden. Te pas en te onpas weggaan zonder rekening te houden met je kind is gewoon niet oke. Maar dat zij het zo slecht aanpakken, wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen dan een excuus is.

Seks brengt verantwoordelijkheden met zich mee, en die moet je wel kunnen dragen.
Eigenlijk vind ik dat als je (nog) niet in staat bent een kind groot te brengen, of je jezelf te jong vindt, je gewoon geen seks moet hebben. Dat kan een hele bewuste keus zijn.
2 abortussen lijkt mij om eerlijk te zijn erg knap, als je zegt dat je heel voorzichtig bent.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 03-03-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:35

@Tallie: Dat is anders indd. Maar als iemand eigenlijk bv door vriend/ouders naar de kliniek is gepraat en er zelf eigenlijk niet achterstaat, kan het tonen van een echo wel net genoeg vechtlust geven om toch voor het kindje te gaan. En dan heb je niet alleen een kind gered, maar ook een moeder-to-be die anders de rest van haar leven spijt zou hebben gehad (want in dat soort gevallen is dat meestal wel zo).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:38

Blue_Eyes schreef:
BraveSpots schreef:

Op het moment dat je de echo krijgt om te kijken hoe ver je bent, krijg je daarna nog 5 dagen bedenktijd voor een abortus. Dus jawel, er is zeker nog iets anders mogelijk op dat moment.

Dat weet ik, en dat vind ik ook een goede zaak. Maar niet door vrouwen te forceren naar hun ongeboren kind te kijken. Want daar zitten er heel veel bij die dat kind gewoon heel zeker weten niet wil of kan houden.
Op die manier vind ik het niet kunnen. Zij zitten met de rest van hun leven met de gevolgen. Dus geef je de vrijheid om zelf te kiezen hoe of wat, zowel met abortus als kijken naar de echo.

Als je zwanger geraakt ben je slim genoeg om te beslissen of je het wél wilt, dus imo ook slim genoeg om te beslissen als je het niet wilt.
Vind ik.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:40

_ella_: het gaat me er meer om dat ik duidelijk wil maken wat de keerzijde van de medalle is als de ts uit het andere bewuste topic wellicht wel het kindje zou houden maar weet dat ze het niet aan zou kunnen.

wat mijn abortussen betreft. de eerste keer was ik inderdaad net (3 maanden ofzo) met seks bezig en gebruikte wel condooms maar nog geen pil.
de 2de keer is vanwege een antibioticakuur en tja ik wist niet dat dit funest voor de pil kon zijn. sindsdien doen we het alleen nog maar dubbel dutch dus en pil en condoom omdat we er echt og niet aan toe zijn

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:42

Chubby schreef:
Een vruchtje van 4 weken herken je niet/ nauwelijks als zodanig bij het afstoten..

Ik heb het verloren met een bloeding ( kan je me een rare vinden, heb in de wc gekeken ) maar het was net alsof er een soort van rode blaas lag. Net zoals je wel eens stolsels verliest met je menstruatie. Meer als dat was het gewoon echt niet..

Blue_Eyes schreef:
@Tallie: Dat is anders indd. Maar als iemand eigenlijk bv door vriend/ouders naar de kliniek is gepraat en er zelf eigenlijk niet achterstaat, kan het tonen van een echo wel net genoeg vechtlust geven om toch voor het kindje te gaan. En dan heb je niet alleen een kind gered, maar ook een moeder-to-be die anders de rest van haar leven spijt zou hebben gehad (want in dat soort gevallen is dat meestal wel zo).

Nou, er word in een kliniek meerdere malen gevraagd of iemand gedwongen word om abortus te laten plegen. Zowel op schrift, als in het gesprek, hebben ze enigsinds twijfels of je er achter staat, gaan ze doorvragen, daarom zijn er die 5 dagen bedenktijd.

Ik heb toen ook heel even gedacht aan houden hoor, alles uitgepuzzeld, overdacht, uitgerekend.. Ik heb er zelfs over gedroomt.. In mijn droom zag ik een klein roodharig jongetje met sproeten.. Heb er om gejankt, geschreeuwd maar de vader in dit geval, was absoluut niet van plan om in te staan voor iets wat ook zijn daden waren. Ik kon een kind dus geen stabiele basis geven en heb er daarom voor gekozen de zwangerschap af te laten breken. Ik ben van mening dat een kindje een vader en een moeder moet hebben en geen zorgen of vodden aan zijn/haar lijf.

En eerlijk gezegd was het zo'n enorme opluchting, dat ik er geen seconde spijt van heb gehad. Ik had 5 dagen niks gegeten en zodra ik terug was uit de kliniek kon ik ineens weer eten.

Mij is overigens ook gevraagd of ik wilde kijken naar de echo. Ik wilde zeker weten of mijn gevoel en de testen juist waren en dat waren ze. Mij is echter ook gevraagd of ik een uitdraai van de echo wilde hebben en daar heb ik nee tegen gezegd, dat ging me net ietsjes te ver..

Blue_Eyes

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:48

Je hoeft je van mij niet te verantwoorden hoor Tallie, ik ken je wel een beetje van Bokt en je komt op mij over als iemand die goed nadenkt over dat soort dingen ;)

Helaas ken ik een aantal meisjes die zich wel hebben laten 'dwingen' tot - en die nu, jaren later nog spijt, huilbuien en heel veel woede in zich hebben naar degene die hen heeft gedwongen. Die zelf zeker zeggen te weten dat als ze die echo's maar gezien hadden, het kindje hadden zien bewegen, dat ze het dan nooit gedaan zouden hebben omdat ze dan de kracht hadden gehad om nee te zeggen.
Maar goed, iedereen is er op een andere manier gevoelig voor, denk ik.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:51

Blue_Eyes schreef:
Helaas ken ik een aantal meisjes die zich wel hebben laten 'dwingen' tot - en die nu, jaren later nog spijt, huilbuien en heel veel woede in zich hebben naar degene die hen heeft gedwongen. Die zelf zeker zeggen te weten dat als ze die echo's maar gezien hadden, het kindje hadden zien bewegen, dat ze het dan nooit gedaan zouden hebben omdat ze dan de kracht hadden gehad om nee te zeggen.
Maar goed, iedereen is er op een andere manier gevoelig voor, denk ik.

Het lijkt me een goede compromis dat de echo mevrouw of meneer gewoon vraagt (jaja, dat kan ook nog ;) ) als iemand wel of niet de echo wil bekijken.
Kan iedereen doen waar hij zich het beste bij voelt.

Blue_Eyes

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:51

Zo is het nu toch ook, BS?