Waarom hebben 'oudere' vrouwen vaak kort haar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:48

Ik heb afwisselend lang èn kort haar gehad, als het korter geknipt werd ging ik steeds korter en liet het uiteindelijk ook weer groeien. Nu heb ik weer een boblijn, lang haar draag ik eigenlijk zowiezo nooit los, want ik word kriegelig van haar in m'n gezicht. Nu bevalt dit super, maar wie weet wordt het wel weer langer.
Ik heb niet het idee dat het met leeftijd te maken heeft, je moet je er gewoon zelf lekker bij voelen. Ik heb ook niet het idee dat het met de kids te maken heeft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:02

Romili schreef:
kohtje schreef:
Ik heb kort haar omdat het jonger en vlotter staat. Heb het wel eens laten groeien maar het stond echt zo armoedig.

Ligt eraan of je handig bent met haren....
Als je het leuk opsteekt of iets anders kun je er ook leuk/vlot uitzien.... :P

Bij mij stond het opsteken echt niet leuk.
Kort staat beter bij mij(zie profiel)

LecyTinker

Re: Waarom hebben 'oudere' vrouwen vaak kort haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:07

was er al antwoord gegeven op de originele vraag?

Een van de redenen is omdat het lichaam zich minder makkelijk vernieuwd en je haar de gezondheid en fitheid van het lichaam aangeeft.
Het haar wordt droger en breekt makkelijker. Uiteraard kan je dit een deel voorkomen met juiste voeding en shampoos, maar toch blijft het een stuk minder sterk als dat het op jonge leeftijd is. Hoe langer haar, hoe meer onderhoud en hoe meer het haar te lijden heeft. Wanneer ze hun haar kort houden is het makkelijker voor het haar om in een goede gezondheid te blijven. Buiten al dat vinden vrouwen vaak ook dat een kort grijs koppie leuker staat dan een lange bos met grijs haar. Nou kunnen ze het gaan kleuren, en veel vrouwen doen dat ook, maar dan vallen uitgroeien en nieuwe grijze haren sneller op in lang haar dan in een pittig kort koppie.
Dus behalve het gemak is er dus ook een lichaamlijke reden voor. Hoe ouder je lichaam wordt hoe minder fut je haar gaat krijgen en hoe sneller het afbreekt en handelbaar wordt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:08

Dat bedoel ik kohtje, het moet je gewoon staan of niet, heeft denk ik niks met leeftijd te maken.

(p.s. ik ben het helemaal eens met jouw onderschrift :j )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:11

Ik ben niet een 'oudere' vrouw maar ik ben erg gehecht aan mijn haar dus ik ga het niet snel kort knippen. Ook niet als ik 40 ben ofzo. :')

Maar het zal wel makkelijker zijn in de vaak drukke levens van die vrouwen en het is minder gedoe en/of ze komen professioneler over ofzo.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:55

Ik heb altijd lang haar gehad (in ieder geval tot op mijn schouders), maar als ik straks wat ouder ben en kinderen heb lijkt het me wel leuk om het eens tot boven mijn schouders te laten knippen. Ik heb een smal gezicht en een dikke bos krullen, ' kort' zou nu ook vast leuk staan maar wel een beetje tuttig op m'n 22e. Dus dat bewaar ik voor later ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:01

_vivi_ schreef:
Ha dit is iest wat mij ook vaak opvalt, zodra ze mama worden hup alles eraf...

Ja, want dan hoeven ze niet meer aantrekkelijk te zijn! De buit is binnen * Duikt en rent weg*
Daarom zijn veel surinaamse vrouwen zo dik NADAT ze kinderen hebben gekregen :D
Dan scheelt dat uiterlijk hun niet meer echt :D

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:06

Ik heb mijn haren al jaren kort,vaak ook in leuke kleurtjes.
Lang haar past gewoon niet bij mij.
Het wordt regelmatig geknipt,kleuren doe ik om de 4/5 weken.
Daarnaast ben ik al 15 jaar met mijn man samen en verzorg ik me zelf goed,zie er altijd goed uit ondanks mijn alternatieve kleding die niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Heb 2 mooie kinders op de wereld gezet en mijn uiterlijk is voor mij nu belangrijker dan vroeger.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:33

sommige vrouwen zouden wel langer haar willen hebben ,maar het groeit niet verder,of het breekt gewoon af,het wordt steeds dunner.
En dan heb je nog de overgang,wisselende hormonen enz.
Niet iedereen heeft de keuze om te kunnen kiezen tussen kort of lang,en dat heeft niets te maken met gemakzucht,maar het doen met het haar wat je gegeven is.Groetjes...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:38

Dat kort haar minder werk is dan lang haar ben ik het niet mee eens. Kort haar is -als het goed is- echt in een kapsel geknipt. En dat moet elke dag gestyled worden.

Met lang haar heb je altijd een snelle uitvlucht: laten hangen en een speld erin. (hoeft niet eens een staartje te zijn). In de zomer laat ik mijn lange haar ook vanuit de douche gewoon drogen, zonder fohn oid. Dat is met een kort kapsel ook vaak onmogelijk, want dan zit het vaak nergens naar.

Ik heb in m'n leven al heel wat kapsels gehad, van tot op mijn billen tot boven m'n oren en weer terug. En momenteel is het weer lang.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:01

Frank schreef:
_vivi_ schreef:
Ha dit is iest wat mij ook vaak opvalt, zodra ze mama worden hup alles eraf...

Ja, want dan hoeven ze niet meer aantrekkelijk te zijn! De buit is binnen * Duikt en rent weg*
Daarom zijn veel surinaamse vrouwen zo dik NADAT ze kinderen hebben gekregen :D
Dan scheelt dat uiterlijk hun niet meer echt :D

Nou moet ik zeggen.... ik ben nog nooit zo dik geweest als nu, en dat wil wat zeggen }> !!
*Zit nu op normaal gewicht, ipv ondergewicht, en hubbie én ik zijn nog nooit zo blij geweest als nu met mijn lijf *
Maar om op het haar terug te komen... Idd, na de bevalling had ik het kort want het viel bij bossen uit dus geen porum, en daaran weer gewoon lang laten groeien.
Nu weliswaar grijs ipv verven, ben het verven beu.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:12

Mijn moeder is nu 47 en heeft ook al een aantal jaar kort haar..
Ze heeft kort haar omdat haar verschrikkelijk dun is geworden.
Vroeger had ze wel langer haar maar toen was haar, haar nog niet zo dun als nu.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:23

Ik heb het onlangs (vorig jaar) ook sinds járen weer kort. Vroeger heb ik het ook wel een hele periode kort gehad, daarna weer lang. Maar op een gegeven moment 'hangt' het niet meer.
Wat mij betreft maakt het qua 'werk' niet veel uit, ik moet het kort dagelijks wassen en fohnen om het fatsoenlijk te hebben zitten, maar 't fohnen gaat wel een stuk sneller nu. Het lange hoefde niet dagelijks maar toch zeker om de dag anders hing het helemaal nergens meer naar (en opsteken kan ik niet bij mezelf dus ik had het altijd los).
Ouder met lang haar wil ook nog wel es iets van 'ze wil nog zonodig.. ' uitstralen (niet altijd hoor ;) ) Terwijl ik alom complimenten kreeg voor m'n korte coupe, iedereen vond me er veel jonger en vooral 'pittiger' :P uit zien...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:57

Als klein kind had ik zo'n jongenskoppie, ik vond het verschrikkelijk maar pas toen ik de leeftijd kreeg dat ik het zelf in staarten kon doen mocht het lang.
Ik was toen een jaar of 11 denk ik.
Op mijn 16de heb ik het van echt lang helemaal kort geknipt, nieuwe fase in mijn leven.
Nieuwe fase was leuk maar wat heb ik een spijt gehad van het kort knippen.
Sindsdien mag het zo lang worden als het wil en laat ik het 1 x per jaar permanenten om het voller en minder vet te houden.

Ik ben nu 44 jaar en laat het lekker lang.
Voor gewoon heb ik het in een staart en voor net kan ik van alles kiezen, opsteken staat leuk maar ook een mooie klem er in.
Ik heb een hekel aan naar de kapper gaan en met een kort koppie moet je iedere 6 weken toch wel gaan anders lijkt het model nergens meer naar.

Oja, mijn moeder had het altijd kort, die ken ik niet met lang haar, alleen een oud tante had langer haar nu ik mij herinner, verder allemaal korte coups.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:14

Abeltje77 schreef:
Dat kort haar minder werk is dan lang haar ben ik het niet mee eens. Kort haar is -als het goed is- echt in een kapsel geknipt. En dat moet elke dag gestyled worden.

Met lang haar heb je altijd een snelle uitvlucht: laten hangen en een speld erin. (hoeft niet eens een staartje te zijn). In de zomer laat ik mijn lange haar ook vanuit de douche gewoon drogen, zonder fohn oid. Dat is met een kort kapsel ook vaak onmogelijk, want dan zit het vaak nergens naar.

Ik heb in m'n leven al heel wat kapsels gehad, van tot op mijn billen tot boven m'n oren en weer terug. En momenteel is het weer lang.

Klopt, maar 't ligt toch ook wel aan het model en je soort haar. Ik heb stijl haar en een boblijn en kan echt zo vanuit de douche kammen en klaar. Ben echt geen type voor uitgebreid föhnen en allerlei spul erin. Zeg er ook altijd bij tegen de kapster: het moet nog achter m'n oren kunnen en ik moet zo de douche uit kunnen rennen. Tot nu toe altijd gelukt.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:56

:D :D :D @ Frank ; je bent zooo grappig!!!

maar eh, vind dat je wel gelijk hebt

oeps, rennen....

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:02

Als ik enigzins de kans heb en "later" nog een fatsoenlijk staartje over heb, houd ik mijn haar lang. Ik wil niet opgaan in de grijze massa :P of de kortgeknipte, "pittige" rode versie met opgeschoren nek (met vaak bijbehorende kuitbroeken en zeiljassen.)

Ik zie ook niet in waarom het ongepast zou zijn voor oudere vrouwen om langer haar te hebben. Ik bedoel, het is toch niet zo dat je op je 45e al uitgerangeerd bent..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:24

Mag niet hopen dat ik over ruim 5,5 jaar al uitgerangeerd ben, Dwaallicht, hahaha..... _O-
Ben helemaal met je eens dat ik ook niet in de grijze massa op wil gaan. No way!!!! :D
En zou mijn haar dunner worden, dan overweeg ik waarschijnlijk leuke, halflange extensions ofzo. Een van mijn beste vriendinnen doet mijn haar en doet ook extensions bij mensen. Zolang mijn gezicht nog maar wat jeugdig blijft en tot nu toe houdt mijn huid zich aardig goed, mag ik wel zeggen. :)

Een vriendin van me zei laatst 'ik ben gewoon geen 'mevrouw', maar echt nog een meisje. Ik zal nooit een 'mevrouw' worden' (ze is ook 39, bijna 40). En ik snapte precies wat ze bedoelde. ;)
Al hoewel ik soms mensen van mijn leeftijd voorbij zie komen, die er al zo oud en pafferig uitzien..... Daar kun je soms toch echt best wat aan doen, hoor. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:30

Overigens - dat rood dat ik jullie liet zien is 100% natural ;) Dus geen geverfde versie hier ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:34

vroeger als kind mocht ik geen lang haar omdat mijn moeder dat "vies"vond, toen ik "later groot"was heb ik wel eens lang haar gehad, maar toch vaker kort haar en in alle kleuren geverfd die je je kan bedenken.

Nu ben ik 50+ en gestopt met verven, m'n haar is grijs en hangt ong. tot op m'n schouders. Na jaren héél kort haar, heb ik het laten groeien als gevolg van een weddenschap met 2 collega's en.... ik bleek krullen te hebben!

Ik ga eens kijken hoe lang ik dit volhoud. Doordat het grijs is, heb ik geen last van "van achteren lyceum, van voren museum" 8-)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:39

Morrie schreef:
Doordat het grijs is, heb ik geen last van "van achteren lyceum, van voren museum" 8-)

_O- :')

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:58

Heb het jaaaaaren kort gehad van mijn 19 totaan mijn 27 ste.
Daarna laten groeien totaan mijn schouder en er iets onder. Maar heb sinds 1 week weer een kort koppie (ben nu 29).
De reden dat ik dat heb gedaan is toch het makkelijke.
En met lang haar krijg ik pijn in mijn nek omdat het zo zwaar en dik is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:01

Twiggy2008 schreef:
Een vriendin van me zei laatst 'ik ben gewoon geen 'mevrouw', maar echt nog een meisje. Ik zal nooit een 'mevrouw' worden' (ze is ook 39, bijna 40). En ik snapte precies wat ze bedoelde. ;)

haha, ik zeg altijd dat ik misschien wel ouder word, maar nooit volwassen :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:33

Jellie schreef:
Morrie schreef:
Doordat het grijs is, heb ik geen last van "van achteren lyceum, van voren museum" 8-)

_O- :')

Ik lees 'm nu pas, maar Morrie, wat een schitterende opmerking weer. _O- _O- _O-

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:39

leuk topic !! dit is iets wat ik me namelijk ook af vraag, zelf heb ik haar tot mn onderrug ongeveer en gelukkig ene volle bos maar ik denk niet dus der kan wel een stuk af maar ik zie mezelf nooit mer kort haar lopen (dan krijg ik zon gek hoofd denk ik) ben trouwens pas 23 maar goed in mijn fam hebben de meeste ook geen kort haar mn oma heeft lang haar maar draag het altijd opgestoken en mn moeder heeft tot ongeveer haar schouders. thuis kom ik dus niet te weten waarom vrouwen het kort knippen.

vind ook dat een kapsel bij sommige mensen gewoon niet staat, ik denk niet dat kort haar bij mij ooit zal staan, terwijl een vriendin van me al van kinds af aan kost haar heeft en ik denk dat bij haar juist lang haar helemaal niet mooi zal staan.