hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

take_one

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:27

Appiesjappie hoelang heb jij al last van je hyperventilatie?
Ga je ook naar psycholoof of dergelijke?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:49

ik heb er nu ongeveer 2 jaar last van. Ik ben een poosje naar een fysiotherapeut geweest voor admehalingsoefeningen. Maar het ging zo goed dat i kdaar mee kon stoppen. Ik heb er toen ook een klein jaartje geen last meer van gehad

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:13

Hyperventilatie vooral het chronische is een uiting van te veel spanningen, stress of angst/paniek. Elk mens reageerd daar anders op, maar wij krijgen dus hyperventilatie die dus niet geneest, maar zo regelmatig de kop opsteekt als je lichaam overbelast raakt. Zie het maar als een soort waarschuwing... ons lichaam zegt in ieder geval wel dat het teveel is geweest. Er zijn genoeg mensen die dat niet hebben en die dan helemaal een door en door overbelast lichaam krijgen.
Eenigste nadeel is voor mensen die plots ineens hyperventilatie krijgen er ook een bepaalde angst bij creéren doordat je lichaam allerlij klachten kan of gaat vertonen en men dan denkt dat ze dood gaan. Het cirkeltje is dan rond voor chronisch hyperventilatie!
Dat kan maand, maanden of jaren duren voordat je het pas ermee om kan gaan. Het wend nooit, maar weet er wel sneller eruit te komen als het echt even heel slecht gaat.
Trouwens ik heb die vluchtdrang ook bij warme kamers waar een graad of 23 mijn woonkamer is altijd een graad of 20, meer kan ik niet verdragen. In de zomer bij benauwd weer heb ik daar ook erg last van dan zit ik meestal graag lekker rustig in de woonkamer waar koel is of verkoeling zoeken bij een meer of achter het huis waar we zomers een bad hebben staan.
De nek en schouderklachten heb ik ook, merendeel door manuele therapie is het zeker verbeterd. Als je van die dagen heb waar de spieren echt pijn doen, moet je er voor zorgen dat die verzuring eruit gaat door warmte zoals warme douche of ik zelf gebruik vaak dan een pijnstiller met een zalf die warm word die ik dan op de gevoelige spieren smeer. En extra rust aan jezelf denken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:55

Heel mooi gezegd anna, kan het niet beter verwoorden!

@TS: Weet jij de oorzaak bij jezelf waarom je bent gaan hyperen? Misschien heb ik er wel overheen gelezen trouwens :P.
Ik raad je trouwens even aan om de bron te vermelden van waar je de symptomenlijst vandaan hebt (ik weet van waar toevallig).

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:24

@Appiesjappie

Oei, da's wel heel herkenbaar. Heb ook altijd het idee dat er dan iets in mijn keel zit. Heb zelfs al eens de huisarts in mijn keel laten kijken. Inmiddels heb ik wel door dat ik op zo'n moment spierspanningen krijg en dat die zich voornamelijk uiten rond mijn nek/keel. Hierdoor lijkt het alsof de boel wordt dichtgedrukt en dat ik geen lucht meer kan krijgen. Vreselijk eng is dat! Heb al vaker gedacht dat ik de volgende dag niet meer wakker zou worden om dan vervolgens s morgens weer verbaasd wakker te worden, goh, ik ben er nog.......

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:08

hahah inderdaad. Bang om te gaan slapen heb ik ook wel eens en dan denk ik smorgens yes ben er weer door gekomen. Eerste waar je aan denkt zo raar. Ik heb geen idee waardoor de hyperventilatie komt. Ik denk omdat ik nu al anderhalve maanda blaasontsteking heb en aan de antibiotica moest. Ben gewoon door blijven werken 36 uur in de week. Gisteren heb i kte horen gekregen dat het geen blaasontsteking is maar een bacterie in mn lichaam waar ik maarn iet af kan komen. Morgen moet ik weer naar de huisarts. Daardoor is mn lichaam wel verzwakt. Maar wil gewoon blijven werken omdat ik dan bij mensen ben en niet zo gauw last van hyperventilatie heb.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:44

Heb het elke dag. Soms meerdere keren per dag.

Ik heb het als ik over het station loop, en ik heb gevoel krijg, dat iedereen naar me kijkt, en me ziet lopen. Van dat idee word ik gek, en begin ik te hyperventileren. Dat valt echter nog veel meer op.

Heb het er vaak binnen 10 minuten onder, maar je wordt er zo moe van, zere ribbenkast, etc.

Heb wel eens spierverslappers geslikt hiertegen, maar daar wordt je zo moe van, dat je geen hele dag daarna nog kan werken.

Al denk ik ; 'So what, ze kijken maar,' dan nog loopt de spanning hoog op, en begin ik weer te hijgen. Erg frustrerend.
Je zou denken na 10 x dat zoiets over gaat, maar na een jaar nog altijd last van!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:46

Dat lijkt me vreselijk vervelend Lena. Ik vind 1x per zoveel dagen al erg balen, laat staan meerdere keren op een dag.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:29

ik zat net goede tijden te kijken en ik erkende ronja helemaal kort ademig en na een paar keer goed zuchten gign et weer heel goed haha.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:47

Hier nog zo'n iemand die er regelmatig last van heeft.
Bij mij wisselt het zich af met duizeligheid. maar als ik dan controleer of ik kortademig ben, ben ik het eigenlijk altijd...

Ik heb het vaak tijdens paardrijden. (erg lastig rijden zonder iets te zien) , tijdens gym en als ik bijv latijn moet leren (ik vind dit erg moeilijk en door latijn blijf ik misschien zitten, grote spanningsbron)

Ik vind het erg moeilijk om erover te praten en al helemaal op school. Ben midden in de mediatheek zowat flauwgevallen en werd gevonden door me 1e mentor, die ik overigens niet meer heb. doordat ik het zo moeilijk vind om over te praten denken ze op school nu dat er iets heel anders achter zit, nl anorexia.... maar hoe kan ik het goed en duidelijk uitleggen? iemand tips?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:34

Wat bedoel je precies met 'op school'? Zijn dat je klasgenoten, of je leraren, of... Ik denk dat het sowieso goed is met je mentor te praten, of met een docent waarbij je even je hart kunt luchten. Zo te lezen hangen jouw klachten ook samen met spanning op school en ik denk dat praten gewoon een hele goede eerste stap is. Dat neemt voor jou ook al een stukje spanning weg.
Ook naar klasgenoten kun je het beste maar gewoon eerlijk zijn. Beter zo dan dat jouw verhaal een eigen leven gaat leiden. En het zou zo maar kunnen dat er meer mensen in de klas zitten die last hebben van spanningsklachten ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:15

op school is eigenlijk allebei. Mijn vriendinnen weten het niet en me leraren ook niet. Mijn mentor heb ik geprobeert mee te praten, maar die vat het op als 'het zal allemaal wel meevallen...' terwijl ik vanbinnen echt in de put zit...
Ik denk dat je wel gelijk hebt, en ik probeer er ook echt opener over te worden, maar ik heb ontzettend faalangst dus dat is nog een extra puntje. Er zit ook een andere kant aan het verhaal, het gaat nl ontzettend slecht met mijn oma (1 1/2 jaar coma) en mijn opa, kanker... dit weet eigenlijk niemand.

Iemand die trouwens wel weet dat ik vaak hyperventileer is mijn paardrijinstructrice, dus dat is wel fijn. Zij helpt me ook ontzettend!

heel erg bedank voor je tips!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 15:17

ik zou er inderdaad wel over praten. Als je vriendinnen het weten denken ze niet meer dat je anoreia hebt en dan is 1 spanningspuntje al weg genomen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:26

Ik heb niet het hele topic gelezen, zijn best al wat topics over hyperventileren, maar ik wil toch even reageren, omdat ik toevallig van de week weer een aanval heb gehad ;)

Heb zelf ook hyperventilatie, nu al een jaar of 6 en het ging de laatste 4 jaar eigenlijk best goed... tot ik nu best stress heb op mn werk, ik reed van de week terug van een vergadering (1 uur en 15 min. met de auto) en kreeg opeens weer last van hartkloppingen en dat resulteerde in een hyperventilatie aanval op de snelweg... Dat had ik echt nog nooit gehad, meestal kon ik mezelf wel weer onder controle krijgen, maar nu moest ik echt de auto op de vluchtstrook zetten. Bah... Was echt helemaal uit het veld geslagen! Gelukkig was ik al bijna thuis, moest nog 20 min. en ben de eerste de beste afslag van de snelweg af gegaan en binnendoor naar huis gereden. Blijkbaar was het hyperventileren een voorbode, want gister was ik opeens hartstikke ziek, ben mezelf dus voorbij gerend de laatste tijd en nu geeft mn lichaam aan dat het genoeg is geweest en dat ik weer op adem moet komen.

Maarja, ik heb ook paniekaanvallen gehad (dus zo bang om te gaan hyperventileren dat ik het steeds kreeg) en daar moet ik nu dus ff voor oppassen, dat ik dat zelf niet weer ga creeren als ik de snelweg op moet... Maar ik praat er wel altijd met mensen over, dat lucht inderdaad op! En misschien dat ik de ontspanningsoefeningen van de psycholoog maar weer eens moet gaan doen...

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:53

appiesjappie schreef:
ik zou er inderdaad wel over praten. Als je vriendinnen het weten denken ze niet meer dat je anoreia hebt en dan is 1 spanningspuntje al weg genomen.

Mijn vriendinnen weten wel dat ik geen anorexia heb ;)
Ik eet namelijk ontzettend veel, ondanks dat ik weinig weeg (ong 41kg)

Zij denken alleen dat ik t een paar x heb gehad, terwijl het dus veel vaker en regelmatiger is...
Heeft iemand trouwens tips om het aan je leraren uit te leggen? (ik vind dit doodeng, en vind het moeilijk om er over te praten.. heb ook faalangst, wat het dus verergert.)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:16

Misschien een keer met je ouders naar je mentor stappen? Je mentor kan het dan uitleggen aan je docenten. Veel scholen hebben ook extra hulpprogramma's voor scholieren met faalangst.
Schrijf eerst eens voor jezelf op wat je wilt zeggen: wat zijn jouw klachten, wat levert je precies zoveel spanning op, wat zou je willen dat school met die informatie doet? Dan kun je een gesprekje aanvragen met je mentor (al dan niet met je ouders). Misschien is het handig om de punten die je voor jezelf had opgeschreven mee te nemen naar dat gesprekje, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je ze vergeet (wat ook weer wat spanning wegneemt).

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:39

Ik heb een hele vervelende mentor. vertrouw hem voor geen cent...:$, Hulpprogramma voor faalangst heb ik al doorlopen, heeft niks uitgehaald. dat op schrijven ga ik zeker doen, dan weet ik ook meer wat ik wil en denk enzo :), bedankt!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:01

gisteren in gtst ging et ook nog over paniekaanvallen!! Dat vind ik echt zo super van hun! Herken het zo en ik denk dat er veel meer zijn. Dat je zoiets hebt van laat er nog maar een huisarts kijken en nog een ziekenhuis laten ze het maar goed testen. Wie weet is het toch iets anders. Zo herkenbaar. Het gaat trouwens aardig goed met mij. Maar ik heb nog vaak dat ik 3 of 4 keer flinke happen lucht moet halen en dat het daarna oppeens weer goed gaat. en dat gebeurd op verschillende tijden. en moet erg vaka zuchten en gapen. Maar goed ik zucht liever een paar keer meer dandat ik echt weer ga hyperen. Op sommige momenten word ik weer duizelig maar probeer me daar zo min mogelijk wat van aan te trekken. en dan gaat het meestal zo weer over.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:18

@iedereen;

Is hier iemand bekend met hypnotherapie? Dit wil ik gaan proberen naast mijn sessies bij de psycholoog. Ben benieuwd naar evt ervaringen

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:30

@BlackZelda, ik ken dat niet? wat is dat precies? :o

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:40

Heel verhaal, maar kort samengevat (volgens de website);

Hypnotherapie is een vorm van psychotherapie waarbij gebruik gemaakt wordt van trance. In die trance-toestand leert u uw eigen antwoorden te vinden door ze vanuit uzelf te ervaren. Dit maakt het mogelijk om op korte termijn positieve resultaten te behalen, afhankelijk van hoe diep de klacht zit.

We hebben in ons leven bijna allemaal geleerd klachten te negeren, ’flink te zijn’ en maar weer door te gaan. Echter, in ons lichaam sluimeren onverwerkte ervaringen gewoon door! De klachten die hieruit ontstaan, dwingen ons dan op zoek te gaan naar de oorzaak en daar kan onze hypnotherapeute u zeker in bijstaan! Zij behandelt niet de klacht maar de oorzaak en daar gaat het tenslotte om!

Het Resultaat

U krijgt weer grip op uw leef- en werksituatie, u neemt de ‘regie’ weer in eigen handen, u kunt tijdig uw grenzen aangeven, u functioneert vanuit meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld en naar uw eigen inzichten kunt uw toekomst vormgeven en zelf creëren. U krijgt duidelijkheid over uzelf. Uw gemoedstoestand verandert ten goede. Talenten kunnen tot bloei komen. Lichamelijke en geestelijke vooruitgang, u beter voelen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:50

nee nog nooit van gehoord

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:22

Ik ook niet! Maar bedankt voor de uitleg!

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt met AOT, ben benieuwd of het iets oplevert!
Had er deze week heel erg last van, ong elke dag wel..
1x op school toen we de vrachtwagen moesten inladen (met troep van de musical) had ik het heel erg, toen ben ik als noodoplossing maar kei hard door het trappenhuis gaan rennen :oo

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:35

werkte het?

Edit: ik hoorde laatst van iemand dat ze ging touwtje springen als ze begon te hyperen, ookal was het als ze langs de snelweg stond, het hielp haar! Dus toen ik laatst langs de snelweg stond te hyperen, had ik ook zoiets van, had ik nu maar een springtouw bij me, dan sta ik maar voor banketstaaf, als het maar weer over gaat, haha.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:39

Het rennen door het trappenhuis?
Nee, ik voelde het niet meer tijdens het rennen, maar op een gegeven moment wilden mijn benen niet meer (je moet zo'n 6 trappen op en weer af en dat heb ik zo'n 6x gedaan) maar daarna ging het gewoon weer door :(