Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corinne1981 schreef:Hier nog een juf.
Een aantal jaren geleden was bij ons op school het beleid dat kinderen pas naar school mogen als ze zindelijk zijn, tegenwoordig mag dit niet meer en komen ze ook naar school als ze nog niet zindelijk zijn. (komt overigens maar erg weinig voor)
Een ongelukje bij een kind kan gebeuren, dan verschoon je even, maar als het een paar keer per dag is, dan is dat voor de leerkracht gewoonweg niet te doen.
Je moet je lessen draaien (ja ook bij de kleuters, daar is het echt niet lang leve de lol zoals veel mensen denken....) en dat gaat gewoon niet als je grotendeels van de tijd niet in de klas bent.
Wij hebben nu een afspraak dat wanneer een leerling structureel zijn of haar behoeften in de broek doet, dat ouders worden gebeld en zij komen het kind dan zelf verschonen.
Breghje schreef:corinne1981 schreef:Hier nog een juf.
Een aantal jaren geleden was bij ons op school het beleid dat kinderen pas naar school mogen als ze zindelijk zijn, tegenwoordig mag dit niet meer en komen ze ook naar school als ze nog niet zindelijk zijn. (komt overigens maar erg weinig voor)
Een ongelukje bij een kind kan gebeuren, dan verschoon je even, maar als het een paar keer per dag is, dan is dat voor de leerkracht gewoonweg niet te doen.
Je moet je lessen draaien (ja ook bij de kleuters, daar is het echt niet lang leve de lol zoals veel mensen denken....) en dat gaat gewoon niet als je grotendeels van de tijd niet in de klas bent.
Wij hebben nu een afspraak dat wanneer een leerling structureel zijn of haar behoeften in de broek doet, dat ouders worden gebeld en zij komen het kind dan zelf verschonen.
Is het dan niet handig om die ouders wat verschoontjes af te laten geven en het kind zichzelf te laten verschonen?? Lijkt me ook fijn als iemand aan het werk is om dan te moeten komen, terwijl het handiger opgelost kan worden.
corinne1981 schreef:Ik zou inderdaad als de huisarts het ook aangeeft, niet verplichten tot een luier.
Maar stel dat hij nog steeds in zijn broek blijft plassen, ook al stuur je hem ieder kwartier naar het toilet, dan zou ik ook de afspraak maken om hem te komen verschonen. (de ouders bedoel ik dan)
Breghje schreef:Is het dan niet handig om die ouders wat verschoontjes af te laten geven en het kind zichzelf te laten verschonen?? Lijkt me ook fijn als iemand aan het werk is om dan te moeten komen, terwijl het handiger opgelost kan worden.
djinnie schreef:corinne1981 schreef:Ik zou inderdaad als de huisarts het ook aangeeft, niet verplichten tot een luier.
Maar stel dat hij nog steeds in zijn broek blijft plassen, ook al stuur je hem ieder kwartier naar het toilet, dan zou ik ook de afspraak maken om hem te komen verschonen. (de ouders bedoel ik dan)Breghje schreef:Is het dan niet handig om die ouders wat verschoontjes af te laten geven en het kind zichzelf te laten verschonen?? Lijkt me ook fijn als iemand aan het werk is om dan te moeten komen, terwijl het handiger opgelost kan worden.
Als het kind dit al goed kan, èn het gaat 'alleen' om plasbroeken, dan is dat wel een goede optie om het kind zichzelf te laten verschonen, in plaats van de ouders te bellen...
Maar het feit dat je de ouders een andere optie geeft dan: doe maar een luier aan, vind ik al fijn. Problemen hoeven nou ook weer niet afgeschoven te worden op de leerkrachten, maar de handen ineen slaan is het beste. Mocht het werken om de ouders of in dit geval de moeder te laten komen... super toch...
Ik had echter in mijn kleuterklassen altijd wel een paar kinderen die zich nog niet kunnen aankleden. Dat probeer je ze dan wel aan te leren, maar dat gaat niet altijd even vlot.. En dan wordt zelf verschonen wel een uitdaging. Gelukkig kunnen de meeste 3-jarigen bij mij op het kdv inmiddels zichzelf grotendeels uit- en aankleden, al geven soms schoenen nog wel eens problemen...![]()
Maar goed, ik bedoel vooral: als ouders en leerkracht op een open manier over problemen kunnen praten en er op een open manier naar oplossingen wordt gezocht, dan denk ik dat het kind daar zoveel beter van wordt... Want tenslotte draait het allemaal om de kinderen... De meeste mensen werken in het onderwijs of de opvang, omdat ze graag met kinderen werken... De meeste ouders kiezen bewust voor een kind... Dat is toch iets wat we dan al gemeenschappelijk hebben? De kinderen? En als je daar je hart voor openstelt, dan komt het met de rest wel goed.
Overigens weet ik natuurlijk ook wel dat de kleuterklas niet alleen spelen betreft (steeds minder eigenlijk), maar dat er ook hard gewerkt moet worden. Dat is echter wel een ander interessant discussie punt... de werkdruk in het onderwijs, met name naar kinderen toe...
Twiggy2008 schreef:Ik vind die werkdruk af en toe te ver gaan..... Ze moeten al aan van alles voldoen, zo'n onzin. Nou doet mijn dochter het gelukkig aardig op school, maar ik zie ook kinderen die het zwaar hebben. En dat al bij kleuters. Vind het belachelijk. Laat ze toch lekker kind zijn. Het gekke is dat het onderwijs er verder niet beter op is geworden (als ik alleen al kijk naar de hogere groepen bij ons). Laat ze zich daar eens druk over maken i.p.v. kleuters die alle letters al moeten kennen, alle woorden al perfect uit moeten spreken etc.
pmarena schreef:Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal :(:)
Breghje schreef:pmarena schreef:[
Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal
En daar het hier om een ventje gaat dat nog niet naar school HOEFT....is het misschien wel verstandig als ouders om het probleem eerst op proberen te lossen , of anders maar uitkijken naar een school waar ze het geen probleem vinden ?Want blijkbaar zijn die er wel , als ik sommige reacties zo lees.
Wat me wel opvalt bij die reacties is dat ze vrijwel allemaal uit gaan van een kind dat eens een ongelukje heeft , of tijdelijk een terugval heeft.
En dat is hier niet het geval zover ik lees , want het is dagelijks en al maandenlang...dat is toch een hele andere situatie
Natuurlijk is het voor de ouders niet leuk , voor het kind niet , voor de juf niet , voor de school niet , en voor de mede-leerlingen ook niet want die worden er ongetwijfeld toch ook een beetje door gestoord.
Daarom moet er ook een betere oplossing gevonden worden dan : laat de juf het maar oplossen
Een "standaard school"? Er ís geen standaard school meer, in elke klas zitten tegenwoordig maximaal 3 rugzakjes, de nodige kids die nét een beetje extra aandacht nodig hebben en de kids die het helemaal zelf kunnen. Dus in jou klaslokalen zitten geen rugzak kinderen? Want die zijn namelijk niet standaard....![]()
Ben het gedeeltelijk met je eens, de juffen zijn al best meegegaan, maar mijn oplossing, het kind zichzelf laten verschonen is nog nergens voorbij gekomen. Terwijl dat juist heel erg bewust maakt. En als er idd iets is met het kindje dan is het een taak van school én ouders om tot een oplossing te komen, en niet dat de school het afschuift op alleen de ouders.
garny95 schreef:Lante schreef:Dat is bijna nergens zo en heel erg luxe. Meestal zijn dit stagiares die geen kinderen met ongelukjes mogen verschonen (wel een keer maar niet steeds) en ook niet zelfstandig de verantwoording voor de overige kinderen kunnen dragen als de leerkracht het kind moet verschonen. Ik ben zelf onderwijsassistent en zit er echt niet op te wachten om een paar keer per dag kinderen te moeten verschonen maanden lang. Daar ben ik ook niet voor aangenomen.
we hebben het hier ook niet over maandenlang, ik zou als ik jou was nog maar eens nadenken over de keuze van je beroep, het zal vaker voorkomen dat je een kind moet verschonen met deze leeftijd..als jij het hebt over dat je daar niet voor aangenomen bent dan gaat het dus weer niet over het belang van het kind maar over jouw werkzaamheden, ik denk dat onderwijzer zijn een roeping is
djinnie schreef:Lante schreef:Zilfstar; weet je ook WAAROM kinderen op school moeten vragen of ze naar de WC mogen?
Ik kan eerlijk zeggen dat ik dat wel weet, en ik weet ook dat in mijn huidige kdv groep de kinderen ook moeten vragen of ze naar de wc mogen (of eigenlijk meer moeten aangeven dat ze naar het toilet moeten) al is dat omdat de deurklink te hoog zit en de deur te zwaar is voor de kids om er zelf naar toe te kunnen...
Oh ja, lees nu net van: als er brand uitbreekt. Dus als de wc ketting er hangt, niemand heeft gevraagd om naar de wc te gaan, geeft het niets als je 29 van de 30 kinderen mee naar buiten neemt? Want tenslotte kan die ene niet op de wc zitten...... Ook met wc-ketting, ook met kinderen die het altijd netjes vragen tel je de kinderen af èn controleer je de toiletten!
maikeltje schreef:Dat is bijna nergens zo en heel erg luxe. Meestal zijn dit stagiares die geen kinderen met ongelukjes mogen verschonen (wel een keer maar niet steeds) en ook niet zelfstandig de verantwoording voor de overige kinderen kunnen dragen als de leerkracht het kind moet verschonen. Ik ben zelf onderwijsassistent en zit er echt niet op te wachten om een paar keer per dag kinderen te moeten verschonen maanden lang. Daar ben ik ook niet voor aangenomen.
Lizz schreef:Ik snap heel goed dat de school het zat is. Ik heb ook eens stage gelopen in een klas waar een kind gehad die 2 keer per dag in der broek plaste.
Wij moesten ook continu zeggen dat ze naar de wc moest. Vaak was ze eigenwijs of voelde ze het niet omdat ze te druk bezig was (met spelen) en ging ze niet naar de wc.
En als juf is het geen doen om het kind dan om het kwartier naar de wc mee te nemen, omdat het kind nog geen plas-drang heeft.
Misschien is het dus ook een optie om te kijken hoe het komt dat hij op school wel in zijn broek plast en thuis niet of nauwelijks.
Het kan heel goed zijn dat hij door het spelen het niet in de gaten heeft, ook al staat er een wekker.
En een beloning afspreken met als het goed gaat. Het kan namelijk zijn dat zijn blaas nog niet goed getraind is, want om het kwartier/half uur moeten plassen is wel heel veel.
(Dit natuurlijk wel als medische problemen uitgesloten zijn.)
Overigens, ik snap heel goed dat iemand zegt: Ik ben niet aangenomen om broeken te verschonen.
Natuurlijk hoort het erbij, maar niet dagelijks. Stel je voor je heb 5 kinderen die allemaal 2 maal per dag in hun broek plassen...
Dan ben je toch geen juf meer, dan ben je een schoonmaakster.
corinne1981 schreef:Twiggy2008 schreef:Ik vind die werkdruk af en toe te ver gaan..... Ze moeten al aan van alles voldoen, zo'n onzin. Nou doet mijn dochter het gelukkig aardig op school, maar ik zie ook kinderen die het zwaar hebben. En dat al bij kleuters. Vind het belachelijk. Laat ze toch lekker kind zijn. Het gekke is dat het onderwijs er verder niet beter op is geworden (als ik alleen al kijk naar de hogere groepen bij ons). Laat ze zich daar eens druk over maken i.p.v. kleuters die alle letters al moeten kennen, alle woorden al perfect uit moeten spreken etc.
Veel leerkrachten klagen hier ook over, maar helaas, zoiets komt allemaal vanuit de overheid en de inspectie. Alles moet geregistreerd en verantwoord worden.
Als leerkracht moet je je daar gewoon aan houden.
Citaat:Ook ik schrik hiervan... Tegenwoordig willen de mensen hun centjes verdienen op de meest makkelijke manier! Ik zou zeggen dat als je juf of meester wil gaan worden je weet dat dit erbij kan horen... Dit kindje heeft dus duidelijk een probleem, er zijn dus uitzonderingen... Waarom een school dan zo reageert... Ik had echt heel simpel mijn kind thuis gehouden en nog van school afgehaald ook, wat denkt een juf of meester tegenwoordig wel niet zeg!
Lante schreef:Citaat:Ook ik schrik hiervan... Tegenwoordig willen de mensen hun centjes verdienen op de meest makkelijke manier! Ik zou zeggen dat als je juf of meester wil gaan worden je weet dat dit erbij kan horen... Dit kindje heeft dus duidelijk een probleem, er zijn dus uitzonderingen... Waarom een school dan zo reageert... Ik had echt heel simpel mijn kind thuis gehouden en nog van school afgehaald ook, wat denkt een juf of meester tegenwoordig wel niet zeg!
Ga eens een weekje meedraaien op een basisschool, dan neem ik je daarna serieus met de dikgedrukte opmerking, maar ik denk dat je daarna je excuses aanbiedt...
Precious20 schreef:Pff wat een verschrikkelijke laagdunkende reacties lees ik hier?!![]()
Het is niet de fout van de school dat het kindje in zijn broek plast en het is ook niet aan de school om een oplossing te zoeken voor dit medische (nota bene!) probleem. En tja, de luier... Het is misschien niet de beste oplossing maar voor een korte tijd? Tja ik (ook leerkracht trws) zou wsl hetzelfde aanraden. Je kan je gewoon niet constant op één kindje gaan focussen! Er zitten nog minstens 20 andere kinderen in je klas!
Als het kind of de mama echt een probleem heeft met de luier dan houdt ze het kind maar thuis totdat er een betere oplossing is.
Lante schreef:@Djinny:Nee hoor, geen medelijden, ons werk is leuk, maar lees bovenstaande reactie en sommige reacties hier, lees de krant, er wordt van leerkrachten verwacht dat ze van alles doen, maar ondertussen is er geen geld en tijd voor. Dat is heel frustrerend. Een juf/school doet het niet gauw goed (of je moet al de hoogste cito scores van het land halen). Een beetje waardering, begrip en respect zou niet verkeerd zijn zo nu en dan, maar de meeste reacties zijn erg negatief, zèlfs als je het netjes uitlegt. Dan had je maar ander werk moeten zoeken zegt iemand... En dat moet ik dan maar over mijn kant laten gaan?
We horen het verhaal maar uit één perspectief, ik denk dat dit probleem al langer speelt en het niet op te lossen is met een plaswekker. Moeder geeft aan dat het mogelijk iets medisch is, met andere woorden; het kind is niet gezond. Houd het dan lekker thuis tot ze weten wat er aan de hand is. Daar is niks raars aan.