Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:03

Cayenne wat knap zeg dat jij zo enorm bent afgevallen, ben je zo zwaar geworden door de medicijnen?3

absque_dubio schreef:
Sorry hoor, maar hier ben ik het totáál niet mee eens. Ik heb een zware winterdepressie, dus met therapieën kom ik er niet. :n

Is voor een ieder verschillend hoor is geen lijn op te trekken net als het wel of niet aankomen.
Sommigen hebben aan therapie voldoende, ligt ook een beetje dr aan hoe je in het leven staat en je leeftijd.

Daphaan

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:05

winterdepressie leent zich er wel voor inderdaad om meer dan praten alleen te doen.
heb je ook al UV-therapie overwogen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:12

UV-therapie ook al overwogen, maar mn dokter heeft er zelf niet zoveel hoop in. Volgend jaar is het wel iets wat ik idd naast de AD ga proberen.
Vorig jaar heb ik niks gedaan, en toen heb ik ook besloten dat dat mn laatste winter op die manier zou zijn, want als ik nog één keer zo'n winter mee zou moeten maken, dan zou ik het niet meer trekken. Dus met therapie kom ik helaas niet zo ver.
Iemand trouwens toevallig nog een idee kwa AD ter vervanging van Zoloft? Voel me momenteel niet happy in dit lichaam, helemaal omdat ik totaal niet veel eet, en ook echt niet snoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:13

Neem aan dat je wel enige therapie heb Absque?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:15

Er is nog niet veel onderzoek naar UV-therapie gedaan (in groningen loopt er nu een in het UMCG). maar in Amerika zijn er wel wat positieve resultaten gevonden met controle groepen (dus 50% uv licht, 50% gloeilampje) en daaruit bleek dat het wel verlichtend (haha, lekkere woordkeuze) kan werken.
Huisartsen zijn vaak wat sceptisch over psychologen. Mijn pa is ook arts en wij verschillen nogal eens van mening ;) Baat het niet dan schaadt het niet, toch?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:22

Idd, er zijn ook genoeg positieve verhalen, dat is ook de reden dat ik het volgend jaar wél wil proberen. Kom er toch niet slechter uit. :Y)

Chiqa, ik volg geen enige vorm van therapie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:25

Geen therapie? En wel medicijnen? Je bent nog erg jong, sorrie ik vind dit onbegrijpelijk.
Júist iemand van rond jou leeftijd heeft dit dubbel nodig.
Hoe kan je dan oordelen dat het niet werkt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:25

ik vraag me dan altijd af hoe medicijnen kunnen helpen zonder therapie,je pakt dan toch niet de 'oorzaak' aan,zegmaar?

niet naar bedoeld,maar daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:28

Chiqa schreef:
Geen therapie? En wel medicijnen? Je bent nog erg jong, sorrie ik vind dit onbegrijpelijk.
Júist iemand van rond jou leeftijd heeft dit dubbel nodig.
Hoe kan je dan oordelen dat het niet werkt?

Omdat ik het psychologen-wereldje wél heel goed ken. Ben toevallig vorige week nog bij een psycholoog geweest. Hartstikke aardige man, maar hij kan helaas gewoon niks voor me betekenen.
En waarom vind jij dat ik therapie moet hebben? Wat zou dat helpen? Ik ben namelijk niet depressief door een trauma oid, maar door de zon. Of beter gezegt, door de zon die er niet is. :+ Moet ik dan gesprekken gaan voeren over hoe ik ervan baal dat ik in de winter niet kan functioneren? Wat zou bijv. een psycholoog dan voor me kunnen betekenen? Naast een luisterend oor namelijk helemaal niks..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:29

stop je dan helemaal met je medicijnen in het voorjaar?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:30

Snoevie schreef:
ik vraag me dan altijd af hoe medicijnen kunnen helpen zonder therapie,je pakt dan toch niet de 'oorzaak' aan,zegmaar?

niet naar bedoeld,maar daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar

Ik vind t niet naar hoor, ik heb al gemerkt dat veel mensen niet precies weten wat een winterdepressie nou inhoud, en dat het ook redelijk onbekent is. Maar juist daarom vind ik het jammer dat mensen dingen beginnen te roepen waar ik helemaal niks aan heb..
Waarom zou ik volgens jou therapie moeten hebben, wat voor therapie, en op welke manier pakt het dan de oorzaak aan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:31

Snoevie schreef:
stop je dan helemaal met je medicijnen in het voorjaar?

Het was eerst de bedoeling vanaf eind augustus/begin oktober, tot en met april. Maar er word nog getwijfeld om het misschien toch in ieder geval dit jaar door te slikken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:34

hmm ja lastig,aan een kant kost het weer veel tijd om af te bouwen,aan de andere kant,het is zoveel beter voor je lijf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:34

absque_dubio schreef:
Omdat ik het psychologen-wereldje wél heel goed ken.

Ik ben even wat ouder, maar ik dacht op jou leeftijd ook dat ik reddeloos verloren was en mijn laatste uren geslagen waren :+
Nu ik hierop terugkijk denk ik....ach wat ben ik blij dat ik die hulp wel heb aangenomen, geïnvesteerd in mijn gezondheid.....Is er wel enige controle met je medicijnen, mag toch hopen van wel?
En ja....Ik had ook last van de blaadjes :D Ik weet nu dat het ook anders kan, heeft even geduurd maar het kan wel.

absque_dubio schreef:
Moet ik dan gesprekken gaan voeren over hoe ik ervan baal dat ik in de winter niet kan functioneren? Wat zou bijv. een psycholoog dan voor me kunnen betekenen? Naast een luisterend oor namelijk helemaal niks..

O je moet helemaal niets :D Vind het alleen zo zorgelijk om te lezen als mensen wél medicijnen slikken maar geen goede nazorg hebben, niets meer en niets minder.
En een psychiater krijg je tegenwoordig n iet zo snel meer (Ivm met verzekering) en zij zullen hooguit het eerste gesprek even naar je luisteren, vervolgens zal je handvaten aangereikt krijgen die je kan gebruiken in het dagelijks leven.
Depressie ed, zijn standaard concepten voor.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:41

Chiqa ik stuur je straks even een pbtje (moet nu snel naar ponybeesten), want denk dat het niet de bedoeling is om het in dit topic te bespreken.
Maar nee, ik heb geen enkele begeleiding. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:42

Chiqa schreef:
Cayenne wat knap zeg dat jij zo enorm bent afgevallen, ben je zo zwaar geworden door de medicijnen?3

Nee, dat kwam voornamelijk door niet bewegen en emo-eten + straatvrees, dus dan zit je in een klein cirkeltje en probeer er dan nog maar eens uit te komen := Gelukkig is dat wel gelukt.

Morgen mag ik weer naar de dieetiste en zal ik haar voorleggen dat het me op dit moment wel erg zwaar valt. Ik moet mezelf echt tot het uiterste pushen, heb het de hele dag koud en sta af en toe van de flauwte te trillen op m'n benen, dus ik denk dat ik wel wat meer mag gaan eten :=

De combinatie Topamax/Fluoxetine schijnt wel goed te werken bij een dieet, maar dan moet het minstens een dosis van 200gram zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:08

Snoevie schreef:

Dat hoeft ook niet altijd denk ik. Ik zelf heb een depressie gekregen doordat ik mezelf compleet niet begreep, kon bepaalde dingen echt niet plaatsen en daar werd ik aardig wanhopig van. Toen heb ik diverse onderzoeken gehad en de diagnose ADHD gekregen. En omdat er toen veel puzzelstukjes op hun plek vielen vond ik therapie zelf ook niet nodig. Heb wel coaching en groepsgesprekken gehad maar daar ergerde ik me alleen maar enorm aan ("Hoi ik ben Piet, 43 jaar en heel zielig want ik heb ADHD")

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:10

Als je je aan groepsgesprekken ergert werkt het idd averechts en heeft het totaal geen zin. Voor anderen werkt het weer wel ;)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:14

Ik heb er ook last van maar ik merk wel dat als ik echt heeeeeeel strak op mijn voedingspatroon let dat wel meewerkt. Mij dokter weegt me iedere keer als ik weer moet komen en geeft aan steeds kleine beetjes tegelijk te eten en wat meer verspreid over de dag. Ik ma me dus niet ineens voleten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:03

Het hangt er wel een beetje vanaf inderdaad: heb je een sneue jeugd gehad of iets vervelends meegemaakt en daardoor depressief geraakt (en als je daar depri van wordt is er vaak ook meer aan de hand qua copingstijlen ed) dan is therapie zeer zeker op zijn plaats.
Maar ADHD, mits correct gediagnostiseerd, daar hoeft het niet perse wonderen te verrichten.

Mijn psycholoog zei me ooit: in groepstherapie is het soms verfrissend om iemand jouw 'fouten' (dat pik je toch niet, dat trek je je toch niet aan) te zien maken en te denken: waarom doe je dat sus of zo. Het is een soort spiegel voorhouden, groepstherapie. Kijken hoe anderen iets aanpakken en hoe jij dat doet. Dat is handig want mensen vergelijken zich altijd emt elkaar om te weten hoe ze zijn. (Iedereen haalde een 5 en ik een 9, ik ben heel goed, bijvoorbeeld)

Maar bij iets wat er gewoon inzit, ADHD, Winterdip, tja, soms voegt therapie daar niet zoveel aan toe. Hoewel je met de winterdip moet oppassen dat je zeker weet dat het alleen in de winter is. Als je in de zomer ook dipjes hebt, dan is er meer aan de hand en is therapie een must :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:13

Daphaan schreef:
heb je een sneue jeugd gehad

_O- _O-
Humor is het beste medicijn :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:18

Ik ben in mei geopereerd en ik slik al 1,5 jaar paroxetine.

Ikzelf was in een hele korte tijd heel veel aangekomen. Dit kwam absoluut niet door de medicijnen.

Nu ben ik inmiddels weer 23 kilo afgevallen en ik slik de medicijnen nog steeds. Ik denk dat als je er een normaal gezond eetpatroon op nahoud en genoeg beweegt dat je dan niet aan hoeft te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

Dat ligt aan het merk medicatie wat je slikt. :)
Want de medicijnen die ik slik, zorgen wel voor gewichtstoename.
De enige manier dat ik nu op een stabiel gewicht blijf, is door extreem weinig te eten, wat natuurlijk ook niet goed is.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:47

Chiqa schreef:
Daphaan schreef:
heb je een sneue jeugd gehad

_O- _O-
Humor is het beste medicijn :D

:Y)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:34

Degene met winterdepressie...kon het er niet goed uithalen wie dat was...Slik je ook vit D/A in de winter?