Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:19

ladymagic schreef:
maar daarna zo snel mogelijk een krot met land zoeken voor mezelf en de dieren.

Hehe herkenbaar..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:13

Huertecilla schreef:
Iets erg ´teleurstellends´´ ook een gebroken voet. Verrot pijnlijk en ENORM onhandig (onvoetig eigenlijk) maar je krijgt vaker geen dan wel bewijs ervan.
Schouder uit de kom en gebroken rib is ook zoiets.

Slow-life, over groetentuin, ecofarm en sprokkelbot...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:04

yole schreef:
Huertecilla schreef:
Iets erg ´teleurstellends´´ ook een gebroken voet. Verrot pijnlijk en ENORM onhandig (onvoetig eigenlijk) maar je krijgt vaker geen dan wel bewijs ervan.
Schouder uit de kom en gebroken rib is ook zoiets.

Slow-life, over groetentuin, ecofarm en sprokkelbot...

Ja, dat is echt wel realistisch.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoe voorzichtig je ook te werk gaat.
Je moet er voor zorgen dat dingen niet escaleren.
Als je iets op een ladder staat te repareren, moet die wel echt stevig staan zodat als je per ongeluk met de schroevendraaier in je vinger steekt je niet door de bruuske beweging ook nog eens met ladder en al om gaat. Bijvoorbeeld.
Helaas zijn veiligheidsdingseligheden in de praktijk te vaak onwerkbaar. Veiligheidsschoenen, handschoenen ok, maar een helm met een gaasscherm bij zagen is echt niet te doen als het 35 graden is.
Nooit tegen je scheenbeen meppen bij hout klieven? Vergeet het maar.
Als je veel zelf doet gaat er ook veel fout. Omdat je ook nog eens, zelf met twee rechter handen en practisch inzicht, een goed bedoelende amateur bent en geen profie gaat er meer fout.
Ja, blutsen moet je echt op voorbereid zijn.

@´wijs´; bedankt voor de vertaling Bandida. Ja, dat joch is een mega-cadeau.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:33

Nou, het slow life topic gaat zeker snel.. Gezellig :)
Over eten: vind het ook altijd zo vreemd om in NL de supermarkten vol te zien met allerlei sausjes, pesto, tapenade, mayonaise en kruidenmixen. Is toch niet veel moeilijker en veel lekkerder om zelf te maken? Hopelijk ook ooit koeien voor melk/kaas.....

HC, wat een hartverwarmende foto's van je zoontje. En een nintendo, tja het een hoeft het ander niet uit te sluiten.. Maar ik denk dat veel mensen helaas de natuurkant vergeten. Kinderen worden aangekleed naar de laatste mode en het consumisme wordt er al jong ingestampt; elk jaar grotere cadeaus, altijd maar meer. Compensatie idd voor gebrek aan plezier met de familie..

Francis, zo klinkt heftig, krijg je het nog een beetje warm daar?

Leuk nog meer mensen. Hoi Karina! Hoe gaat het met je? En met de paarden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:48

lakshmi schreef:
HC, wat een hartverwarmende foto's van je zoontje.

Dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-337JJV87.jpg
blijft een favoriet van me ;)

De mensen die hun kinderen afkopen met cadeaus maken een paar serieuze prioriteitsfouten.
Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3WJ3HZC.jpg is het cadeau.
Je kan zelf drie keer zo snel een kastje in elkaar zetten, maar DIT, het samen is kwali-tijd voor beiden en spelenderwijs opvoedend leren. Waar heb je anders kinderen voor??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:08

Huertecilla schreef:
Als je veel zelf doet gaat er ook veel fout. Omdat je ook nog eens, zelf met twee rechter handen en practisch inzicht, een goed bedoelende amateur bent en geen profie gaat er meer fout.

Ja zeg.. dat kan je wel zeggen. Tot nu toe nog geen zware ongelukken in al de verbouwingen, maar ik kruis m'n vingers. Wel al veel kleiner oplapwerk :Y) Vooral bomen/hout zagen (en dat moet hier gewoon) met een kettingzaag vind ik waanzinnig gevaarlijk. En als je dan ziet dat de pro-bomenzagers die hier over de vloer komen vingers of happen vlees uit hun benen missen doet je dat wel even bezinnen op het moment dat je de zaag in gang trekt. Leve de veiligheidskledij.. en niet bepaald de activiteit om macho in te zijn.
Mijn vriend heeft zo op een goeie dag eens helemaal op zijn eentje een rotte boom van 25 m hoog omgetrokken met een staalkabel aan de tractor, zonder te beseffen dat die kabel hem met de terugslag zou raken als hij zou knappen.. dat soort acties, daar krijg ik horens van }:0

Moragh

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:13

Brrr, dan zijn altijd enge dingen om te bedenken!
Ik zapte een paard dagen geleden langs een docu over een man die professionele bomen zaagde, had een keer zijn hand eraf gezaagd... Hij had alleen zijn duim nog....

En toch weer vrolijk aan het werk: zonder enige bescherming waar dan ook!!!!

En bomen zagen moet je gewoon in de winter doen: krijg je het lekker warm van! Maar het blijft een vak apart.
Ik heb ooit eens een Douglas met een diameter van ruim 60 cm omgezaagd (daar krijg je dus je armen niet omheen!)
Wat een geluid toen dat ding de grond raakte!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:12

Moragh schreef:
Brrr, dan zijn altijd enge dingen om te bedenken!
Ik zapte een paard dagen geleden langs een docu over een man die professionele bomen zaagde, had een keer zijn hand eraf gezaagd... Hij had alleen zijn duim nog....!

Mijn vader idem door een zaagongeluk. Alleen een werkende duim en een in elkaar gezette stijve ´wijs´vinger. Ik ben voorzichtig met de kettingzaag ;)
Desondanks zijn er onvermijdelijke ´oeff´-momenten als je tig dikke bomen om- en in moten zaagt.
Het gevaarlijkste werk echter is het uit de houtwal/rivier halen. Je staat dan op een helling en er komt ongelooflijk veelkracht op de lijnen bij het eruit trekken. Die knappen regelmatig en ook wegzwiepende dikke takken zijn bloedlink. Je moet eigenlijk altijd VER weg gaan staan doch telkens de rivier in en uit is tig keer de steile helling af en op, dus.... :o sta je niet altijd op de slimste plek.
Deze zomer NIETS onhandigs, maar vorig jaar ben ik echt meters door de lucht gelanceerd. Ik had niets maar de machinista heeft het er NOG over 8-)
Dat is met een span dikbilpaarden een wereld veiliger, maar verder is er niet genoeg werk om twee van die grootpoepers het jaar rond te voeren. Als ze hier in de buurt in de bosbouw gebruikt zouden worden zou ik proberen ze in te huren met menner en al.

Moragh schreef:
En bomen zagen moet je gewoon in de winter doen: krijg je het lekker warm van! Maar het blijft een vak apart.

Hier kan dat niet. Dan staat er te veel water in de rivier en kan je er ook niet met een trekker bij komen. Afgezien van dat je dat niet wil; omdat je de zachte bodem onwijs kapot rijdt en het land ingezaaid is, KAN het gewoon niet.
Dat is werk voor de droge maanden.

Hier ondertussen nog steeds regen die afwisselend horizontaal en verticaal gaat. Straks mijn legerponcho zoeken want met regenjas en hoed is het niet meer droog te houden. Paarden zijn toch wel absurd goed op ruig weer geevolueerd zeg :wow:
De paarden staan er heel ´zielug´ bij en de stroconsumptie is verdubbeld, maar ze gaan niet onder hun afdak staan 8)7 Dat is alleen een plek waar ze lekker droog kunnen poepen _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:59

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:16

@Francis je bent welkom hoor maar houd er rekening mee dat de luxe hier ver te zoeken is en dat wij nog maar net begonnen zijn met renoveren.

Een voorbeeld wij hebben wel een douche maar daar zit geen deur voor alleen een gordijn!

Ik heb persoonlijk liever uierzalf dan creme vind het beter/langer werken.

Groetjes Martina

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:25

Dat droog poepen ken ik ja. Kan nog zulk baggerweer zijn, Ben gaat ook niet onder 't afdak, lag vanmorgen toen ik bij de wei kwam gewoon in de wei in de sneeuw te pitten, geen probleem. Maar onder 't afdak lagen minstens 3 mesthopen van hem...

Het blijkt dat vooral temperatuur een doorslag gevende factor is in mijn beleving van het winterweer. Het dooit vandaag en vannacht toen ik op de wei was was het volgens mij ook al rond het 0-punt of dooi en gelijk vond ik het een stuk minder erg. Ik moet er echt nog niet minder om sjouwen, de sneeuw smelt niet in volle vaart weg ofzo, 't ligt ook nog gewoon op de bomen, maar 't voelt anders. Vannacht ondanks dat het richting 2 uur ging toch even heerlijk staan genieten van kauwende paarden (yess, onderop de hooibult nog twee 'oude' balen gevonden die ze wel eten. Morgen de boer op voor meer goed hooi), de stilte en het uitzicht.
Ik vrees alleen weer met grote vreze wat al dat smeltwater weer met m'n wei en paddock gaan doen... :=

OH, gaaf paard heb je daar HC. Niet eco-toop maar wel reuze handig voor op't land, maar dan moet je idd wel meer werk hebben voor ze, wil het weer economisch genoeg zijn. Zo'n peerd vreet en poept voor 3!

OH, Martina, maar dan wacht ik toch tot jullie die 5-sterren badkamer klaar hebben ;) :P Nee, gekheid... bij die levenstijl verwacht je ook geen luxe. Luxe zit 'em dan in heel andere dingen, zoals HC eerder al omschreef. Wat is er nu lekkerder dan groenten vers van het land, of opstaan met de meest waanzinnige uitzichten en zonsopgangen en de rust en stilte van geen verkeer in de wijde omtrek. Met een wijntje bij de houtkachel, bomen over verschillende interessante onderwerpen of genieten van een goed boek, zonder je schuldig te voelen omdat je nog zoveel 'moet'. Dat vind ik luxe... Wie heeft er dan nog TV en DVD nodig?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:06

Francis schreef:
Ik vrees alleen weer met grote vreze wat al dat smeltwater weer met m'n wei en paddock gaan doen... :=

Hier geen smelt- maar ´gewoon´ bakken regenwater; heb vanmorgen twee afwateringssleuven met de hak staan bikken en frotten.
Waar de paarden veel staan/lopen zakt het niet weg. Dat wordt alleen maar modderiger en modderiger en verzamelt zo steeds meer water.
Als er nog een wat droger moment komt wil ik vanmiddag nog een derde maken.
Heb de twee voederkratten ook verzet om het waterballet wat te verspreiden.
Op die manier is bijna de hele wei na een paar droge dagen al weer heel prima begaanbaar.

Citaat:
Wat is er nu lekkerder dan groenten vers van het land, of opstaan met de meest waanzinnige uitzichten en zonsopgangen en de rust en stilte van geen verkeer in de wijde omtrek.

Euh.... :o

Versgebakken brood :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:43

:D Ja, dat ook HC, maar ik wilde er ook geen complete culinaire waslijst van maken. Kan nog wel wat dingen opnoemen, zoals scharrel-speklapjes en zelf gerookt spek, of eigen gemaakte appelmoes en jam (op dat eigen gebakken brood, warm uit de oven :9 ).

Ja, dat wateroverlast verhaal had ik hier voor de sneeuw. Ontzettend diepe blub die niet meer droog trok en dus ook zo bevroren is. Zelfs Ben, die toch wel wat gewend is en keiharde hoeven heeft, kreeg zere voeten, vandaar dat ze nu op de wei mogen. Ik wil van 't voorjaar als het droog is vertikale drainagekanalen maken. Met de grondboor tot goed in de zandlaag (die hier gelukkig niet diep zit) een gat maken en daar grind en scherp zand in.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:42

Slow-life... Hoezo koud?

Afbeelding

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:57

ik denk toch persoonlijk dat veel mensen die dit graag willen maar het nu nog niet hebben zich enorm vergissen in het werk wat je er aan hebt. De buren van de weide die komen over een poos na de verbouwing daar wonen. Volgens mij zijn ze van plan een reikie centrum op te richten daar en helemaal eco te leven. Maar of ze al eens eerder eco hebben geleefd en of ze uberhaubt onderzoek hebben gedaan ofdat zeeuwen wel interesse hebben in reikie gedoe ????? Ik vraag het me af. In zeeland zeggen ze niet voor niks "wat n boer nie kent vret m nie " (maar dan in correct zeeuws haha)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:58

Er werd eerder op de eerste of tweede pagina van het topic gevraagt hoe dat mensen dan dieren slachten enzo. Ik ben stiekemaan als echte vegitarier toch wel benieuwt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:10

Ondertussen de oven van Madame uit elkaar gehaald.
De thermo-beveiliging is kapot. Omdat de oven een bijzonder groot model is, moet die eruit als voorbeeld, want de kans dat het op partnummer op voorraad is, is klein. Het is een universeel stuk techniek dus wie weet.
De leiding ervan liep erg onhandig en de bovenplaat moest eraf om bij de gasklep te kunnen komen -:(-
Gelukt zonder ook maar 1 snee aan het plaatwerk en met slechst in twee talen bezweringsformules :D
Daar zou je op leeg lopen als een monteur dat moet komen doen.
Madame is naar het dorp voor een handvol zaken en geeft gelijk het ding af. Duimen....

Stoffig en vettig geworden dus gelijk maar naar buiten en de sleuf gehakt *\o/*

@Yole: met hun eigen vaggie zijn robuust-paarden juist in hun element in vriesweer inderdaad.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:46

Huertecilla schreef:
ladymagic schreef:
Al moet ik niet al te hard klagen, want mijn paarden staan bij een aantal gelijkgestemden en daar hebben we het heel best voor elkaar...

Dat klinkt inderdaad heel existentieel en prettig cooperatief.

Vanuit Duitsland lees ik meer over dergelijke ´paardengemeenschappen´ dan uit NL.
In Freizeit im Sattel stond/staat er vrij regelmatig wat, ook in een verkoop-/advertentiegids.
Het grootste probleem is het gebrek aan continuiteit in onze maatschappij.
Mensen met een woonhuis wonen zo´n 7 jaar op dezelfde plek en ´duurzame´ relaties duren modaal 5 jaar in NL.
Dat geeft al aan dat het gewoon erg lastig is om iets duurzaams op te zetten en helemaal met meer mensen samen.
De meeste kans heeft een stabiele relatievorm op een boerderij en met minimaal 1 partner die een externe geldstroom inbrengt.
Tja en hoe groot is de kans op een stabiele relatievorm in de westerse maatschappij??? Ok, modaal en gemiddeld zeggen niets over een individu. Zeker niet over een individu wat bewust voor kwali-tijd kiest want die is al buiten de regel dus GA ERVOOR.
Het geeft wel een realistisch kader voor dromen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat we nu heel veel geluk hebben met de mensen die er staan, of nu ja, geluk is wat je aantrekt. Maar ik zou het op deze manier ook niet met iedereen kunnen, we hebben allemaal een best ego, maar over het algemeen staat dat de samenwerking niet echt in de weg. Terwijl dat in het verleden met andere toch wel eens anders is geweest. We zien wel waar het schip strand, of liever niet strand..

Die externe geldstroom is de key-stone he? Zonder dat lukt het gewoon niet hoe spijtig ook. Zou wel graag in het echt leven eens iemand tegen komen die hetzelfde denkt en niet al bezet is. Samen fifty-fifty werken, ah well, ook hier, we zien het wel.

Afgesneden lichaamsdelen zaten niet in het plaatje, bijstellen dus weer die handel. Alhoewel, heb al wel een afgehakte duim mee gemaakt. Gelukkig niet zelf, maar heeft toch wel indruk gemaakt. Bij het houthakken, even niet opgelet en weg dat ding.

Mooi spul die ovens, tot ze het niet meer doen. Gelukkig is het niet de kachel :+ Maar hoe gaan jullie nu brood bakken :oo

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:33

ladymagic schreef:
Mooi spul die ovens, tot ze het niet meer doen. Gelukkig is het niet de kachel :+ Maar hoe gaan jullie nu brood bakken :oo

Ik wil daarom altijd zo low-tech mogelijk.
Onze ´nieuwe´ auto heeft bijvoorbeeld een mechanisch geregelde lijnpomp (diesel). Daar kan ik als ik wil een kabel met een trekknop aan hangen om de motor uit te zetten :D

Koken is nu wel een beetje een ´uitdaging´ ja want ik heb het hele ding uit elkaar. Als het onderdeel niet voorradig is schroef ik alles weer in elkaar. Dan kunnen we helaas toch nog steeds geen brood bakken, want zonder die klep kan ik de aansturing ervan ook niet kortsluiten.
Als het echt niet anders kan, kunnen we koken op het gasfornuis in het gastenverblijf.

Citaat:
Zou wel graag in het echt leven eens iemand tegen komen die hetzelfde denkt en niet al bezet is.

Dat is 1 manier om het te zien.
´Commune´ is pluriform net als polyamorie. De (wankele) hoeksteen van de westerse samenleving is slechts 1 van de vele relatievormen.
Er is mijns inziens geen beter noch best in. Elke bewuste keuze is even goed. Je doet mogelijk jezelf tekort als die ´keuze´ een onbewuste overname van conventie is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:52

Sluit me ook aan.
Ook mijn vriend en ik hebben de wens om over te stappen op slow-life en we zijn al een aardig eind op weg om dat te verwezenlijken. Een aantal jaar geleden hebben we in Istrië een aantal panden en in totaal ongeveer 7 hectare grond gekocht met daarop o.a. wijngaard, olijfbomen, bosgrond en weidegrond. We zijn dat alles in onze vrije tijd aan het opknappen om dan daar een agro-toeristisch bedrijfje op te gaan zetten. D.w.z. dat we op kleine schaal gasten gaan ontvangen en ons verder zullen bezig houden met de productie van wijn en olijfolie. Gasten zullen een menu voorgeschoteld krijgen van plaatselijke, artisanale producten.
Inmiddels hebben we onze eerste rode wijn geoogst en die is tot onze verrassing gelijk bekroond met een medaille. In samenwerking met de buren hebben we nu al enkele jaren ieder jaar twee varkens geslacht en daar o.a. worst, ombolo en gedroogde ham (pršut) van gemaakt. Vriend heeft inmiddels ook al zijn jachtdiploma gehaald en schiet in het kader van wildbeheer af en toe een fazant, wild zwijn of hert. Groentetuin en eigen kippen gaan er ook nog wel komen en daarnaast is het met de buren in het gehucht altijd een vruchtbare ruilhandel. Zij een stuk vlees afkomstig van de jacht en in ruil daarvoor mag ik dan weer het nodige uit hun moestuin halen.
Ook in het bos valt het nodige eetbare te vinden: in het voorjaar wilde asperges en in het najaar paddestoelen en truffels. We zijn nu dan ook bezig één van onze honden te trainen op het zoeken naar truffels.
De kust is ongeveer 25 minuten rijden, dus op een vrije dag gaan we daar vaak picknicken/bbq-en en/of vissen.
Hopelijk schiet het nu verder eens een beetje op met alle verbouwingen die steeds vertraging oplopen, want zodra het een beetje af is gaan de paardjes op de trailer en zijn we vertrokken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:10

Zo zeg, dat is gelijk een mooie streek!
Zalig groen en ideaal klimaat.
_/-\o_

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:10

Huertecilla schreef:
Dat is 1 manier om het te zien.
´Commune´ is pluriform net als polyamorie. De (wankele) hoeksteen van de westerse samenleving is slechts 1 van de vele relatievormen.
Er is mijns inziens geen beter noch best in. Elke bewuste keuze is even goed. Je doet mogelijk jezelf tekort als die ´keuze´ een onbewuste overname van conventie is.

Ah well, maar zie maar eens iemand te vinden die al bezet is, en toch mee verhuist naar het boerderijtje, of zelfs buitenland. Ik weet van mezelf dat ik een polyamore relatie aan kan, het is utopisch om te denken dat je maar 1x in je leven verliefd wordt en bovendien in mijn ogen absurd te beslissen dat er niet 2 liefdes naast elkaar zouden kunnen bestaan. Maar ik weet ook van mezelf dat ik graag iemand aan mijn zijde heb, letterlijk. Het is dus geen conventie voor mij, maar een realistische situatie schets. Iemand die al in een stabiele liefdesrelatie zit zal niet snel met mij mee verhuizen, en de kans is groter een ongebonden iemand te vinden die wel met me mee verhuist. Maar ach, zoals ik al zei, we zien het wel, alles is nog mogelijk :j.

Hoe doen jullie het koken nu dan trouwens? Een paar dagen brood eten?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:22

het is de broodoven die stuk is... :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:46

Klopt Kynshiri ;)

ladymagic schreef:
Hoe doen jullie het koken nu dan trouwens? Een paar dagen brood eten?

Tussen de middag nog warm gegeten en een dag of twee restverwerking uit de koelkast in de magnetron is geen punt.
We hebben het gasfornuis in het gastenverblijf als uitwijk.
Wellicht zet ik het ding morgen weer in elkaar om toch te kunnen koken terwijl we het onderdeel in bestelling hebben. Dan krijg ik ook de broodoven wel weer aan de gang; alleen zonder de beveiliging.
Eerst echter morgenochtend met een bedrijf in Malaga bellen wat dit onderdeel zelf fabriceert. Met wat geluk hebben die de absurde lengte die we voor onze overmaat oven nodig hebben in het rek hangen.

Citaat:
Ik weet van mezelf dat ik een polyamore relatie aan kan, het is utopisch om te denken dat je maar 1x in je leven verliefd wordt en bovendien in mijn ogen absurd te beslissen dat er niet 2 liefdes naast elkaar zouden kunnen bestaan. Maar ik weet ook van mezelf dat ik graag iemand aan mijn zijde heb, letterlijk.

Bij polyamorie (of nog exacter; polyfidelity) sluit het 1 het ander niet uit; dan kan je die twee liefdes elk aan een zijde hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:45

Wow Oprtalj (zo zeg, daar moest ik drie keer naar kijken voor ik 't kon typen) dat klinkt ontzettend mooi bij jullie! Heb je foto's?
En zijn jullie daar direct gaan wonen of is het jullie '2e huis' geweest ofzo? Ik vraag me altijd af hoe mensen die overstap maken. Je koopt daar wat, maar dan? Je hebt nog niks en toch moet je rond komen, investeren in renovatie enz. Waar doet iedereen dat van? (en dat bedoel ik als oprechte vraag...)