verslaafd familielid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:37

Ik heb nu net weer een gesprek met mijn vriend gehad over of hij met een oplossing kan komen voor zijn probleem.
Op dit moment weet hij nog niet wat voor hem een juiste oplossing is, zichzelf op laten nemen in een kliniek vind hij op dit moment nog een stap te ver gaan (ik zelf ook) maar wat voor verdere hulp er wel is voor hem, dat weet hij nu nog niet en hij weet nu ook niet wat voor hulp hij nodig heeft.
Dit is voor mij wel een teken dat hij er wel mee bezig is (in de geschiedenis van mijn laptop kon ik wel zien dat hij aan het zoeken is geweest op cokeverslaving en op hulp voor drugsprobleem)
Ik weet helaas uit ervaring met hem dat hij er wel makkeljk over denkt... nu is hij het aan alle kanten met mij eens, maar dat zou volgende week wel eens minder kunnen zijn.
Mocht het zover komen dat hij wederom weer de fout in gaat dan heb ik wel een plek voor mijzelf kunnen regelen. Ik heb hem dit (hopelijk) goed duidelijk gemaakt dat het echt over en uit is tussen ons wanneer hij opnieuw de fout ingaat.
We zullen het zien.... voorlopig eerst maar eens proberen om een beetje rust in m'n hoofd te krijgen....

Essie73
Hoofdmoderator

Re: verslaafd familielid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:06

dagtherapie, is dat wat voor hem?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:07

jillie1994 schreef:
Mijn broer is verslaafd aan drugs,
is misschien 2 maandjes clean geweest maar is toch weer begonnen.
Ook ik heb een tijdje gehad dat ik niet meer zonder kon, maar op eigen kracht ben ik daar van af gekomen.

Wat ontzettend knap van je +:)+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:09

inderdaad, heel knap............ je kan trots zijn op jezelf!!

van mij een pluim!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:38

Ik heb een zus die verslaafd is aan drank/drugs en nog een hoop psych. problemen. (zogenoemde dubbele diagnose)
Ze heeft ook 2 kids, op het moment gaat het wonderbaarlijk goed, maar ik hou mijn hart vast hoelang het zo goed blijft gaan..

Edit: Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:44

he ess...ik zie je topic nu pas :o

is toch niet zussie die ik ken he? of ander zussie

drugs......ja tell me about it
ik heb een oom die zwaar aan de harddrugs verslaafd is geweest
een vriendje die ook niet van zijn drugs af te krijgen was (continu ruzie erom)

een vriendje gehad die een pathologische leugenaar is.....geloof me daar box je ook niet tegen op

en mijn vader die 22 jaar alcohollist is geweest.....
ik ben er me groot gebracht dus...

het is idd een hele moeilijke situatie
tegen ons werd gezegd ooit eens: accepteer het of sluit het voorgoed af
want je moet wel heel sterk in je schoenen kunnen staan om die personen er mee te helpen om er vanaf te komen
en dan moet de persoon eerst zelf willen
zolang dat niet toegegeven is, begin je niks :n

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:56

Mijn vriend (waarmee ik nu al bijna 5 jaar samen ben) is al zolang ik hem ken verslaafd aan wiet. En met verslaafd bedoel ik ook echt verslaafd, 5-8 joints op een dag (Dit gaat op en af, de ene dag gaat het wat beter dan de andere dag). Hij is er al 2 keer mee gestopt, maar steeds gaat ie gewoon weer verder na enkele weken. Mensen menen altijd dat een wietverslaving niet zo erg is, maar ik zie hem eraan kapot gaan.

Het meest vervelende vind ik nogwel dat hij vorig jaar naar zijn huisarts is geweest met concrete plannen om te stoppen; en wat krijgt hij? Een doosje oxazepam om rustig te blijven. Sorry hoor, maar niet echt mijn idee van een goede manier om van je verslaving af te komen.

Het moeilijkste is dat het voor iedereen een beetje normaal is geworden dat hij verslaafd is. Wij hebben er in het verleden (en nu nog steeds) veel ruzie om gehad, we zijn ook al 2x uit elkaar geweest.

Edit; ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar dit ga ik zeker doen, fijn om ook van andere mensen dingen te lezen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:39

ikdoemaarwat schreef:
he ess...ik zie je topic nu pas :o

is toch niet zussie die ik ken he? of ander zussie

drugs......ja tell me about it
ik heb een oom die zwaar aan de harddrugs verslaafd is geweest
een vriendje die ook niet van zijn drugs af te krijgen was (continu ruzie erom)

een vriendje gehad die een pathologische leugenaar is.....geloof me daar box je ook niet tegen op

en mijn vader die 22 jaar alcohollist is geweest.....
ik ben er me groot gebracht dus...

het is idd een hele moeilijke situatie
tegen ons werd gezegd ooit eens: accepteer het of sluit het voorgoed af
want je moet wel heel sterk in je schoenen kunnen staan om die personen er mee te helpen om er vanaf te komen
en dan moet de persoon eerst zelf willen
zolang dat niet toegegeven is, begin je niks :n

je hebt PB!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:50

Hey meiden , ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik topic een schop geef
Zoja geef maar een gil dan zal ik eventueel even contact opnemen met een mod om te kijken of het op slot kan of iets dergelijks

Ik ben ontzettend benieuwd hoe het nu met jullie is en hoe het met jullie familie is maar vooral met jullie

Ik heb een tijdje geleden moeten beslissen over eventuele stervensbegeleiding ..
Mijn moeder is er weer bovenop gekomen , ze is nog ietwat zwak maar is thuis en kan zich redelijk redden
met behulp van de man waar ze woont
Ergens ben ik blij dat ze het gered heeft en ergens ook niet
Voel me stiekem wat schuldig erover maar het had haar en ons denk ik toch veel rust gegeven
Kan het niet helemaal verwoorden merk ik
Lang zal het allemaal niet echt meer gaan duren (geen jaren) want dit was toch wel de laatste klap die haar lichaam aan kon denk ik , maar we zien het wel

Meiden hoe is het met jullie ?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:52

Wat fijn dat dit topic er weer is :)
Heb hier best veel steun gehad een tijdje terug aan jullie verhalen.

Ik snap je verhaal niet helemaal, wat heeft je moeder als ik vragen mag? Je voelt je schuldig, zou je dat schuldgevoel dan niet weg willen hebben voordat je moeder daadwerkelijk overlijdt?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:04

Mijn moeder Heeft HIV maar omdat zij door de verslaving niet voor haarzelf heeft gezorgd zit ze nu in de verdere fase met zachte delen kanker (klieren) ook had zij een infectie door een virus in haar hersenen hier hebben ze een shunt voor aangebracht

Ik heb een klein beetje schuldgevoel omdat ik ergens wenste dat ze overleed zodat we allemaal eens rust hebben

Fijn dat je veel steun hebt gehad door dit topic

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:25

Hm, ik was ergens ook wel blij dat wij rust hadden nadat mijn broer overleed. Toen hoefde ik me opeens geen zorgen meer te maken of we hem een keer in een goot terug zouden vinden..
Ik snap het wel :(:)

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:01

Ik kwam dit topic tegen en lees veel 'interessante' verhalen...
Ik werk met harddrugsverslaafden en alcoholisten, cliënten die sowieso niet meer van de drugs/alcohol afkomen. Een soort van opvang waar cliënten veilig kunnen gebruiken en niet hoeven te stelen en bedriegen om aan hun drugs te komen, doordat er een heroïne en methadonbehandeling aangeboden wordt. Ook hoeven ze hierdoor niet op straat te gebruiken waardoor de criminaliteit erg is teruggedrongen. Het zal voor jullie misschien erg raar klinken dat er zulke 'opvangcentra' zijn, maar jullie zullen ook zien dat een verslaafde echt niet zomaar van de drugs en zijn leventje dat door de drugs geleid wordt afkomt. Zelfs dit leventje leiden is verlavend.
Ik weet heel erg goed dat het merendeel van deze cliënten kinderen heeft en snap dan ook nooit hoe een drugsleven te combineren valt met het 'hebben' van kinderen.
Kvraag me dus altijd af hoe ze dat doen en vraag dit natuurlijk ook aan mijn cliënten, al heb ik vaak het idee dat zij niet de waarheid vertellen.
Interessant om de verhalen eens van de andere kant te lezen, ik ben op pagina 2 dus ik heb nog genoeg te lezen..

Ik herken dan ook jullie verhalen, in wat ik zie en hoor in mijn baan, alleen dan het verhaal van de andere kant, waaruit natuurlijk wel te concluderen valt dat een leven met een verslaafd familielid erg zwaar is.
Ik wil jullie in ieder geval heel veel sterkte wensen, want ik kan begrijpen dat er erg moeilijk mee te leven valt. En dat het frustrerend is dat je niets kan doen...

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:17

Su_Cr_Cheese; Sorry, ik was even terug gaan lezen en weet weer precies wie je bent!! Tis al weer een tijdje terug..
:(:)

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:19

_Anouck, heb nog nooit gehoord van jou werk.
Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er van vind :o

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:23

Dat kan ik begrijpen ja...
In Nederland zijn zo'n 17 opvangcentrum als deze...
In Overijssel, Flevoland en Gelderland zit Tactus, die dit aanbied.

Het is ook erg lastig uit te leggen wat je daar nou doet en waarom dat goed is voor de cliënten maar ook voor de maatschappij.
Zelfs in mijn gezin vinden ze het nog steeds raar..
Vorig jaar is er een filmpje op rtv oost geweest over een deel van 'ons' werk. (de heroïnebehandeling) Ik zal is kijken of ik het nog kan vinden... Misschien wel interessant...

Edit: Ik heb hem al gevonden: http://www.rtvoost.nl/tv/?uid=99462 ... Creeërt misschien een wat helderder beeld..

Overigens wil ik nog even zeggen dat ik onwijs veel bewondering heb voor hoe jullie omgaan met een verslaafd familielid of vriend.
Ik weet dat het erg zwaar is!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:55

ik ben bekend met je werk en wat jullie doen , ik ben bijvoorbeeld bekend met de pauluskerk en andere instanties , vind jullie werk dan ook erg goed reageer morgen uitgebreider zit op de foon

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:36

Zo hehe weer een normaal toetsenbord en scherm haha

Maar wat lees ik nu
Bestaat pauluskerk niet meer ?

Dit was dus ook een instantie met bv een huisdealer en schone heroine , ook werden er schone naalden uitgedeeld en men kon warm binnen zitten om te gebruiken
Super initiatief want hoe dan ook er word toch wel gebruikt maar nu kon men dat ''veilig'' binnen doen waardoor bv de overlast op straat terugdrong
Nu weet ik niet of ze ook slaapplekken aanboden maar in ieder geval een warme ruimte om te ''gebruiken''
Deze instantie ging volgens mij ook echt van een kerk uit dus er liepen daar ook geestelijken rond
Geloof dat ze daar ook een methadonpost hadden

Ik heb mij verder nooit verdiept in de hulpverlening daar , mijn moeder kwam er wel eens en ik 1 keer om haar op te halen samen met mijn oom
Vind het goede instanties in principe want ben van mening dat ook een verslaafde recht heeft op veiligheid en schone drugs

Ik vind het heel fijn om te lezen dat er iemand reageerd welke werkzaam is in zo'n soort instantie
Is het mogelijk om er wat meer over te vertellen of kan dit niet i.v.m. je beroep en privacy

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:53

Ook ik heb gereageerd in het topic...

Ondertussen is het met mijn vriend nog niet echt aan de betere hand, hij is nog altijd aan de coke verslaafd.
Hij krijgt wel hulp van de Brijderstichting, maar hij is er zelf ook wel achter dat het voor hem niet helpt.
Doordat hij zich netjes kleed, zijn eigen koopwoning heeft, een goeie full-time baan heeft, geen schulden en geen strafblad heeft en tegen de Brijder heeft verteld dat ie alleen maar gebruikt als ie een biertje teveel op heeft, dus vonden ze het daar dat hij maar 4 gesprekken nodig heeft en dat ie dan wel weet dat ie niet meer moet gebruiken. :roll:

Sindsdien is het alleen nog maar erger geworden, hij is dagen weg en af en toe ook een nacht, liegt werkelijk alles aan elkaar. Zijn oudste broer wil geen contact meer met hem en ga zo maar door.
Elke keer weer samen praten over het "waarom" en dan zegt ie ook dat het moet ophouden en dat ie mij niet kwijt wilt enz. Dan gaat het weer een paar weken goed en als het weer "rustig" is dan begint alles weer van voor af aan.

Iedereen zegt dat ik bij hem weg moet gaan maar het is de persoon zelf waar ik van hou en niet de verslaafde jongen die hij regelmatig is. Ik wil hem de hulp geven die hij zoekt maar nergens kan krijgen.
Maandag heeft hij een afspraak bij de huisarts om een andere oplossing te zoeken dan de Brijder... ik heb al geopperd dat hij eens met een psygoloog moet gaan praten, dit omdat hij weken zonder kan en dat er ineens een knop omgaat en hij weer volop gaat gebruiken, er lijkt meer om te gaan in zijn kop dan dat ie wil zeggen.
Alleen zolang hij coke blijft gebruiken (en speed en pillen) kan hij nergens terecht.

Waar wij/hij dus tegen aan lopen is dat je wel hulp wilt om te stoppen maar dat die niet te krijgen is.... Hij moet eerst óf compleet naar de kl.te, óf hij moet eerst stoppen en dan kan hij pas hulp krijgen.
Het is zo krom allemaal

Ik hoop dat het topic blijft lopen, want het is wel fijn om je verhaal kwijt te kunnen :o
Sorry van het lange verhaal

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:55

@ Su_Cr_Cheese: Stel maar vragen hoor ;) Wat wil je weten? Zolang ik maar niet op patiënten overga, bewaak ik de privacy.. Als ik iets niet kan vertellen zal ik dat zeggen ;)...

@ Valine: Erg naar voor je.. Coke is echt een rotdrugs, waar je echt niet 1,2,3 vanaf komt. Ik wil je dan ook de tip geven om bij hulpverlening je voet tussen de deur te houden en door te drammen totdat ze hem wel kunnen helpen. Want nogmaals het is echt een rotdrugs.. Je moet begrijpen dat er steeds een verlangen blijft bestaan naar de coke, want coke betekend genot. En genot hebben zonder coke, bestaat bijna niet meer...
(Wil het allemaal wel duidelijker uitleggen, maar ben aan't werk dus ff geen tijd...)

Sterkte...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:19

Ik zou graag willen weten hoe de hulpverleners zelf erin staan
Wat is de doelstelling van jullie instantie

Grr , ik vind geschreven woord soms zo moeilijk ik kan het niet goed onder woorden brengen
maar zal een poging doen

Ik zelf heb bijvoorbeeld weleens gevraagd of het mogelijk was een gesprek te hebben met de hulpverleners van mijn moeder
Hier werd niet happig op gereageerd omdat zij de hulpverlener waren van mijn moeder en niet die van mij
(type geitenwollensokken , jezussandalen en de naam Jelle uit friesland die gezellig in het kader van jezelf terugvinden en opnieuw geboren worden saampjes een tripje neemt in het bos om de band op te bouwen en vandaar uit denkt invloed te hebben op de verslaafde en verslaving , nu ja wel extreem maar heb ermee te maken gehad)

Hoe staan jullie daarin , zijn jullie er puur voor de verslaafde of houden jullie je ook bezig met de familie
Ik begrijp dat jullie instantie eigenlijk een soort eindstation is en dat de mensen die bij jullie komen niet (uitzondering daargelaten) meer gaan/kunnen/willen afkicken , ik begrijp dan ook zeer dat jullie alleen met de verslaafden bezig zijn en deze een veilige gecontroleerde omgeving bieden

Bieden jullie ook stervensbegeleiding bv

He potjandorie merk echt dat dat geschreven woord niet wil
Laat de post even staan en ga nadenken of ik het beter kan verwoorden

Valine , ik vind het moeilijk om je tips te geven omdat ik (wij) nog nooit de goede hulpverlening heb gevonden
Wel wil ik je een hart onder de riem steken meid
Voet bij stuk houden en er komt een moment dat je de goede hulp vind maar houd alsjeblieft jezelf ook in de gaten , je moet er zelf niet aan kapot gaan meis
Ik wou dat ik je kon vertellen waar , nu weet ik wel klinieken maar dan moet je eerst aan de grond zitten en vrijwillig verschijnen en nadat je 3 a 4 dagen voor de kliniek hebt gezeten en laten zien hebt dat je wilt kan je hulp krijgen
Is er via de huisarts al wat geprobeerd of lees ik daarover heen
Meid let echt wel op jezelf he !!
Laatst bijgewerkt door Zappa op 25-06-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:22

Mijn stiefvader is verslaafd. Hij word ws. een deze dagen opgenomen, als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:24

ik heb een broer die verslaaft is helaas
gelukkig gaat het wel better nu

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:23

Hallo allemaal....

Om even antwoord te geven op de vragen die mij gesteld worden....
Mijn vriend loopt bij de Brijderstichting, hier krijgt hij begeleiding om met zijn drugsgebruik te stoppen. Hij heeft om de zoveel tijd een 1 op 1 gesprek met zijn begeleider en daar zit het probleem.
Een aantal weken geleden is hij 3 dagen los gegaan,ging de deur uit om zijn auto te wassen en komt 12 uur later zwaar onder invloed thuis (dit dus 3 dagen) ik heb de Brijder gebeld hierover en wordt pas na 3 dagen weer terug gebeld en als ik dan vertel dat het slecht gaat krijg ik te horen: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar hij heeft pas 2 gesprekken gehad, wat verwacht je nou zelf??? Het heeft wat tijd nodig, het komt vanzelf wel goed.... NEEEEE dat komt het niet, hij is al 10 jaar aan de gang en hij heeft HULP nodig.

Maandag heeft hij een gesprek met de huisarts om verder te kijken voor hulp, ik wil hem het liefst in een kliniek voor de komende 6 maanden maar dit is financieel niet haalbaar. Hij kan wss wel vrijaf krijgen van zijn werk voor die tijd maar dan wel onbetaald en ik kan zijn en mijn vaste lasten niet alleen opbrengen, dus zijn we aangewezen op de Brijder en hopelijk de huisarts.
Ik wil dat hij psygologische hulp gaat krijgen, niet dat een psyg hem van zijn verslaving kan afhelpen maar ze kunnen hem wel eens goed naar zichzelf laten kijken en hoe hij met problemen omgaat... het is nlk een ontzettende binnevetter en praat helemaal niet (vooral niet met mij haha)
Misschien als hij over zijn problemen (die hij echt wel heeft maar niet durft te vertellen) gaat praten dat hij ook gaat inzien dat het drugsgebruik niet de oplossing is.

Als iemand nog meer ideeen heeft over hulp of wat dan ook, dan hou ik me aanbevolen.

Liefs Valine

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:41

Jeetje heb dit topic met grote ogen zitten lezen.
Wat een verhalen staan er tussen.
Ik wil iedereen heel erg veel sterkte wensen....

Ik ben zelf alcohol verslaafd en in december dit jaar 2 jaar clean. Ik zal t nooit maar dan ook nooit met een vinger aan raken, ben gewoon helemaal tegen alcohol geworden.
Ben zelfs gestopt met mijn sigaretten-verslaving.
Alles voor een hele sterke kinderwens die ik had. En nu heb ik een dochter, een godsgeschenk.

Kan niet anders dan veel respect voor jullie hebben en hopen dat jullie familie leden ooit het licht zullen zien om ermee te kappen....