_Rhiannon_ schreef:Dus feitelijk hebben m'n zenuwen door de ritalin het overcompenseren wat ze eerst deden afgeleerd, waardoor ik nu zonder ritalin minder concentratie kan opbrengen dan voordat ik met ritalin begon.
Als ik nu langere tijd met ritalin zou stoppen, gaan m'n zenuwen dan weer overcompenseren?
Klopt, ze krijgen dan weer veel te weinig prikkels, en daardoor worden er weer meer receptoren aangemaakt. Maarja, er komen dan ook weer VEEEL minder neuro transmitters aan de overkant, dus die extra receptoren is dan een beetje een lap middel, dwijlen met de kraan open, bijna letterlijk.
Ik kan dit niet simpeler uitleggen, sorry. Heb al geprobeert om het zo simpel mogelijk te houden, maar das best lastig, lol.
wacht, idee:
Je kan het vergelijken met een machiene A die tennisballen afschiet. De machine (de zenuw dus) , schiet tenisballen (neurotransmitters) af op het moment dat er "iets" is wat de machine aan zet. Dat kan een mens zijn (een hormoon of andere neurotransmitter) of een andere machine die er achter staat (een andere zenuwcel). Het is de bedoeling dat de ballen aan de andere kant van de zaal worden getelt door machiene B. Machiene B (de volgende zenuwcel) vangt de ballen met netjes (receptoren).
Normaal gesproken komt het merendeel van de tennisballen bij machine B aan. Het signaal is dan doorgegeven.
Nou komen niet alle ballen meteen bij machine B aan, en die losse ballen die door de ruimte rollen kunnen dan alsnog paar minuten later bij Machine B komen, daardoor machine B een signaal krijgt als dat helemaal niet moet! Om dat te verkomen, zitten er kleine magneetjes in de ballen, die worden aangetrokken door grotere magneten op Machiene A. De ballen komen dus terug bij machine A, die kan ze weer hergebruiken, en er rollen geen losse ballen meer door de kamer.
So far so good?
Wat er bij ons mis is, is dat er te veel magneten op machine A zitten. Het gevolg is dat de ballen zo sterk door machine A worden aangetrokken, dat er maar een paar aan de overkant van de kamer terecht komen! Dus de kant dat de ballen in de netjes van machine B komen, word dan wel heel erg klein. Machine B reageert dan door meer netjes op te hangen, zodat hij die paar ballen die aankomen in ieder geval kan vangen. Daardoor word word in iedergeval afentoe nog een signaal doorgegeven aan machine B.
Wat doet de ritalin dan? Nou, die dekt een deel van de machneten op machine A af, waardoor de ballen weer gewoon aankomen aan de overkant van de kamer. Machine B krijgt dus weer alle signalen door, is eerst wat in de war, want daar moet hij ff aan wennen, en bergt de extra netjes weer op, want die zijn niet meer nodig.
De signalen komen dus weer redelijk normaal door.
Hoop dat het zo duidelijker is. Hmm, text is alleen wel nog langer geworden, lol.