[Centraal] Mexicaanse Griep.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:12

Nathalie schreef:
Ben erg benieuwd naar zwangeren, wie zich wel of niet heeft laten enten en waarom... :)
Ik twijfel nog steeds, vind het toch erg moeilijk...

Hoi ik ben zelf ook zwanger namelijk 16 weken ik heb besloten omdat ze niet eens weten wat het doet op de vrucht het niet tedoen
ook mijn kleine doe ik niet enten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:31

Princess_ schreef:
Mijn moeder werkt ook in het ziekenhuis en bij haar is iedereen geënt. Je hoeft zelf de griep niet te krijgen, maar je kan het wel bij je dragen. De directeur heeft gezegt dat als ze iemand aansteken omdat ze de prik niet hebben gehaald, ze aansprakelijk gesteld worden. En misschien is dat wel een vorm van dwingen, maar ik geef hem groot gelijk.

Ik vind dat te erg voor worden. Dat noemt zich dan directeur!
Of je nu in de zorg werkt of niet, niemand kan je dwingen tot zoiets.
En als over pakweg 10 jaar blijkt dat er bijwerkingen zijn, mogen de gedwongenen dan de directeur aansprakelijk stellen??
En inderdaad, helemaal als je weet dat je ondanks de enting de ziekte nog steeds over kunt dragen. Je wordt alleen zelf minder snel ziek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:40

Cindy6 schreef:
Nathalie schreef:
Ben erg benieuwd naar zwangeren, wie zich wel of niet heeft laten enten en waarom... :)
Ik twijfel nog steeds, vind het toch erg moeilijk...

Hoi ik ben zelf ook zwanger namelijk 16 weken ik heb besloten omdat ze niet eens weten wat het doet op de vrucht het niet tedoen
ook mijn kleine doe ik niet enten

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je niet laat enten en al helemaal niet als je zwanger bent. Ik laat mijn 4-jarige dochter ook niet enten. Sommigen doen net alsof ik mijn kind het allerergste toewens, als ik eerlijk zeg dat wij hebben besloten het niet te doen. :+
Tjongejonge, laat iedereen zich lekker met zichzelf bemoeien. :wave:
Zolang je het voor jezelf maar goed overwogen hebt, moet iedereen doen wat goed voelt.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:33

Iedereen moet het helemaal zelf weten wat ze doen en wat de reden is. :) Woensdag laat ik mijn 2 kinderen inenten. De een is in september een jaar geworden en de andere is 2,5 jaar.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:46

Vanmiddag is mijn jongste van 21 maanden geënt.
Ik mag 4 dec voor de tweede en zij 14 december.

Cyntje

Re: [Centraal] Mexicaanse Griep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:00

Mijn dochter van 6 maanden is om 12.45 geënt, tot nu toe heeft ze er nog minder last van dan de andere entingen.
Het was alleen even hekelen ivm kippeneiwit want dat heeft ze nog niet gehad.
Mocht ze een allergische reactie vertonen kon ik gelijk naar de EHBO en werd ze hiervoor behandeld, tot nu toe is alles gelukkig goed verlopen. Ben al wel een beetje gerustgesteld! :)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:49

Vanmiddag met zijn drietjes ( tako, ik en lot ) de prik voor de MG gehaald en Lot( bijna 2 jaar ) heeft geen kik gegeven , mijn dappere dodo..
Zat gewoon heerlijk K3 te kijken op de tv die er hing en ik had haar een cadeautje in een enveloppe gegeven , dus daar had ze ook aandacht voor ..
De rest van de dag moest iedereen ook het cadeautje bekijken..
Een soort van armband met dingetjes erop van in de Droomtuin, Iggle Piggle enzo..
apetrots was ze..
Lotte gekregen voor prik , zei ze dan

Mij viel de prik ook reuze mee, je voelde er echt niets van en ook nu naderhand hebben we eigenlijk alle 3 nergens geen last van..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:13

Moet zeggen dat alle reportages op het nieuws, op 1 en nu op sbs6 erg positief zijn.
De grote onzin verhalen van internet worden netjes toegelicht en onderuit gehaald, over twijfel punten van mensen wordt toelichting gegeven en als ik zo van verschillende plaatsen de sand van zaken langs zie komen, moeten de wachttijden ook enorm mee vallen.

Ik ben heel benieuwd of nu morgen door deze goede berichten de opkomst veel groter is dan vandaag.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:33

sifra01 schreef:
Brainless schreef:
@Maikeltje
Als je geënt bent kun je de ziekte nog wel bij je dragen alleen wordt je er zelf niet/minder ziek van.
Ook ben je gewoon besmettelijk voor andere mensen.
Het is dus schijnveiligheid om mensen in de zorg te laten enten om andere niet te kunnen besmetten.
Wel heb je veel minder kans om zelf ziek te worden en heeft de werkgever minder kans op uitval (ziekte) van zijn personeel.

En dát is dus de reden. En ondertussen wordt er lekker ingespeeld op het schuldgevoel van mensen.

Aha, dat wist ik dus niet. Dus voor je patienten maakt het niet uit of je wel of niet ge-ent bent? Dan vraag ik me af waarom wij de vaccinatie wel mochten gaan halen omdat mijn moeder ernstig ziek is? Haar huisarts heeft ons allen verzocht ons te laten vaccineren zodat we haar niet in gevaar zouden brengen????

Dan ga ik toch eens contact opnemen met mijn huisarts hierover. Weet je dit heel zeker?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:02

maikeltje schreef:
Aha, dat wist ik dus niet. Dus voor je patienten maakt het niet uit of je wel of niet ge-ent bent?

Dat maakt zeker wel uit! Als mensen die ingeent zijn besmet raken hebben ze veel minder actief virus in hun lichaam, en kunnen dit ook voor een veel kortere tijd overdragen. Daardoor wordt de kans dat ze anderen besmetten een stuk teruggebracht.

Een inenting is geen 100% garantie tegen dit soort dingen - maar gezondheid is ook nooit een kwestie van alles of niets. Het gaat over kansen, risico's, hoeveelheden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:05

Ik las net dat er pas sprake is van groepsbescherming als 95 procent van de bevolking is in geënt. Degenen die niet geënt zijn krijgen dan geen griep. Maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:06

Vandaag m'n eerste enting gehad :)
Ik voelde er helemaal NIKS van.. M'n arm/spier is nu een beetje gevoelig, maar verder valt het me allemaal mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:07

sifra01 schreef:
Ik las net dat er pas sprake is van groepsbescherming als 95 procent van de bevolking is in geënt. Degenen die niet geënt zijn krijgen dan geen griep. Maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde.

Nee, inderdaad. Het gaat om mensen in de directe omgeving en niet om de maatschappij als geheel. In de directe omgeving van iemand die ernstig ziek is (of van pasgeboren baby's) ligt de situatie heel anders.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:18

Shadow0 schreef:
sifra01 schreef:

Nee, inderdaad. Het gaat om mensen in de directe omgeving en niet om de maatschappij als geheel. In de directe omgeving van iemand die ernstig ziek is (of van pasgeboren baby's) ligt de situatie heel anders.

Dus mijn huisarts heeft wel degelijk een punt dan dat wij ons beter konden laten inenten ivm mijn ernstig zieke moeder en het maakt dus wel degelijk uit? Ik vond het al zo vreemd dat hij de enting bij ons zou voorstellen terwijl het voor onszelf niet nodig is omdat wij zelf niet bij de risicogroep behoren.
En dat wil dan dus zeggen dat de verpleegkundigen waarvan zij afhankelijk is ook beter ge-ent kunnen zijn? Mijn moeder overleeft deze griep namelijk op zeker niet, ook al zou ze hem in lichte mate krijgen. Vandaar dat ik eerder in dit topic zo fel reageerde op verzorgenden en verpleegkundigen die vinden dat ze de vaccinatie niet omwille van hun patienten hoeven te nemen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:24

Ja, dat blijft denk ik een discussiepunt Maikeltje. Iedereen moet dat toch voor zichzelf bepalen. Als het vaccin nou helemaal zonder risico zou zijn, ja dan heb je een punt. Maar dat is niet zo, google maar eens. Ik snap aan de andere kant ook dat je je moeder zo min mogelijk risico wilt laten lopen. Dat zou ik ook hebben! Maar het is dus ook niet zo dat je dan helemaal geen risico meer bent, je kunt het virus ook als je ingeënt bent nog bij je dragen en overbrengen. Alleen de kans is dus wel kleiner.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:10

Ik vind zelf eigenlijk wel dat er soms erg lichtvoetig over de risico's voor de patienten heen wordt gestapt. De gevolgen van een griepprik voor gezonde mensen zijn toch niet helemaal dezelfde als de gevolgen van een griep (niet alleen mexicaanse trouwens) voor ernstig zieke mensen.

Ik vind dat mensen dit zelf zouden moeten beslissen, maar als zorgende heb je wel de plicht om op z'n minst na te denken over de risico's voor je patienten.

(Bovendien, als je googlet kom je veel onzin tegen. Dus zoek in elk geval even door tot je betrouwbare bronnen te pakken hebt.)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:14

Ik ben op de bedrijfsgeneeskundige dienst van het universitair ziekenhuis gegaan. Er werd echt goed uitgelegd waarom + brochures en ondersteuning.
Beter dan google, plus dat ze nadat een paar mensen begonnen klagen over bijwerkingen. Direct een enquete meegaven over al dan niet bijwerkingen hebben. Ik heb alleen een beetje pijn in mijn arm gehad.

Vind ik toch wel erg goed. Ik denk er zo over: moest ik een kind hebben dat in het ziekenhuis ligt die er niet goed aan toe is en die krijgt een kruisinfectie door een verpleegkundige die er is voor hem of haar beter te maken. Zou ik echt droevig zijn, idem als ik die verpleegkundige was.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-11-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:15

Ik krijg morgen ochtend mijn eerste prik, ik ben longpatient en leek mij dus wel verstandig om het wel te doen..
Aangezien een fikse longontsteking voor mij geen pretje gaat worden..
Heb ook mijn twijfels bij de HA gelegd en die heeft hij weggenomen en toen heb ik besloten me te laten enten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:16

sifra01 schreef:
Ja, dat blijft denk ik een discussiepunt Maikeltje. Iedereen moet dat toch voor zichzelf bepalen. Als het vaccin nou helemaal zonder risico zou zijn, ja dan heb je een punt. Maar dat is niet zo, google maar eens.

Goed advies zeg, dan weet je tenminste zeker dat je al die hoaxsites tegen gaat komen.
Niets in het leven is zonder risico, maar dat is geen reden om mensen te laten googelen zodat ze op paniekzaaisites terecht gaan komen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:19

Ik ben het met je eens Shadow0 dat er niet te makkelijk moet worden gedacht over de risico's voor patienten. Krijgt zorgpersoneel trouwens altijd een griepprik? (voor de 'normale' griep zeg maar). Het blijft altijd een risico analyse, maar als je met ernstig zieke mensen werkt is het natuurlijk wel heel anders dan wanneer je gewoon een kantoorbaan hebt.

Tuurlijk kom je een hoop onzin tegen op het net, maar feit is dat er gewoon risico's kleven aan vaccineren. Het is ook stom om dat gewoon maar helemaal van tafel te vegen. De vraag is alleen welk risico groter is. Ik kies er dus voor om me niet te laten vaccineren. Maar stel dat de griep bij mij bijna zeker fataal is. Dan ziet het er heel anders uit.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:22

ThePast03 schreef:
sifra01 schreef:
Ja, dat blijft denk ik een discussiepunt Maikeltje. Iedereen moet dat toch voor zichzelf bepalen. Als het vaccin nou helemaal zonder risico zou zijn, ja dan heb je een punt. Maar dat is niet zo, google maar eens.

Goed advies zeg, dan weet je tenminste zeker dat je al die hoaxsites tegen gaat komen.
Niets in het leven is zonder risico, maar dat is geen reden om mensen te laten googelen zodat ze op paniekzaaisites terecht gaan komen.

Kan heel verhelderend werken anders. Zomaar blind geloven dat de overheid niet iets zou doen wat slecht voor je kan zijn vind ik niet erg slim. Ik ga er (misschien ten onrechte) ook een beetje vanuit dat mensen zelf een beetje kunnen filteren wat alleen paniekzaaierij is en wat enigzins onderbouwd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:23

sifra01 schreef:
Kan heel verhelderend werken anders. Zomaar blind geloven dat de overheid niet iets zou doen wat slecht voor je kan zijn vind ik niet erg slim. Ik ga er (misschien ten onrechte) ook een beetje vanuit dat mensen zelf een beetje kunnen filteren wat alleen paniekzaaierij is en wat enigzins onderbouwd.

Vraag me af hoe jij dan filtert wat echt wetenschappelijk onderbouwd is en wat gewoon grote onzin is?
Buiten de officiele sites om zie ik alleen maar grote onzin op die sites staan die makkelijk te weerleggen zijn als je wat verder zoekt en dat heeft niets te maken met het blind geloven van de overheid.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:27

En ook al denk je betrouwbare bronnen te hebben wordt je nog van het kastje naar de muur gestuurd of zegt men allemaal iets anders ;) o.a GGD, HA etc...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:31

Cyntje schreef:
En ook al denk je betrouwbare bronnen te hebben wordt je nog van het kastje naar de muur gestuurd of zegt men allemaal iets anders ;) o.a GGD, HA etc...

Daarom is het ook het handigste om als leidraad gewoon de page van het RIVM en eventueel het WHO aan te houden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:33

ThePast03 schreef:
Cyntje schreef:

Daarom is het ook het handigste om als leidraad gewoon de page van het RIVM en eventueel het WHO aan te houden.

En vooral je eigen gevoel! Het is jouw lichaam, jouw kind of wat dan ook en zorg dat het een weloverwogen keuze is,...

Al heb ik ook enorm lopen twijfelen mbt Chiara, en ik vind het nog steeds akelig. De babyphone gaat vanacht effe aan, ter geruststelling en dat ik sneller hoor als er iets is al ligt ze nu lekker te slapen.
Zometeen nog voeden ook...