Stomme HA praktijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Stomme HA praktijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:42

Heel stoer DQ, maar als je net als ik zelfs met medicijnen 4 dagen bloed plast ben je maar wat blij met je AB kuurtje :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:43

daantjuhhh schreef:
verootjoo schreef:
Wat een gezeur _O-

En dealtjes met de zorgverzekeraar ja... haha, laat me niet lachen. De medicijnen komen altijd nog bij de apotheek vandaan. De HA krijgt geen geld voor het uitschrijven van medicijnen hoor...

Dit heb ik een jaar terug op RTL nieuws gezien.

En alles wat er op het RTL nieuws komt is waar := Of je had beter moeten luisteren... Dat ging namelijk om de apothekers die bepaalde merken medicijnen niet meer vergoed krijgen van de zorgverzekeraars. Daar hebben artsen geen bal mee te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:47

Ik heb wel eens dat ik twijfel of ik een blaasontsteking heb, maar zolang ik twijfel is het geen echte ;) Bij een echte wil je wel graag snel je pillen hebben :+ Ik wel tenminste :P

Maar om ze nou meteen accuut op te eisen gaat me te ver, dan had ik maar eerder heen moeten gaan :+

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:49

Je weet geen eens zeker dat je een blaasontsteking hebt, tuurlijk de kans is groot maar er zijn gewoon regels voor het uitgeven van antibiotica dus als je echt zo bang bent voor die nier bekken ontsteking dan moet je dus wel later naar je werk gaan, en als je dat middel met al die bijwerkingen niet wil dan vraag je om een ander middel toch? kan me trouwens niet voorstellen dat dat echt zulke verschrikkelijke bijwerkingen zijn..... of zijn het van die bijwerkingen net als bij mexicaanse griep vaccinatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:54

Mjay schreef:
Je weet geen eens zeker dat je een blaasontsteking hebt, tuurlijk de kans is groot maar er zijn gewoon regels voor het uitgeven van antibiotica dus als je echt zo bang bent voor die nier bekken ontsteking dan moet je dus wel later naar je werk gaan, en als je dat middel met al die bijwerkingen niet wil dan vraag je om een ander middel toch? kan me trouwens niet voorstellen dat dat echt zulke verschrikkelijke bijwerkingen zijn..... of zijn het van die bijwerkingen net als bij mexicaanse griep vaccinatie?

Sommige mensen krijgen spontaan al last van bijwerkingen als ze zien dat hun medicijnen in een ander doosje zitten.. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:04

Citaat:
ibij mijn praktijk loopt een vrouwtje, [...] maar goed, je hebt nu je medicijntjesl.

Even terzijde, maar toch valt me in dit soort topics vaak op dat mensen die aangeven beroepsmatig met patienten bezig te zijn heel veel minachting en heel weinig begrip tonen. Zou het niet kunnen dat een deel van de frustratie van veel patienten daar uit voortkomt?

(En eh, dat is een wisselwerking, dat is uiteraard helemaal waar. Maar de professional in het verhaal moet zich daarin het meest professioneel kunnen opstellen, lijkt me.)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:07

Ik denk dat, als je de klachten serieus neemt en mnw netjes te woord staat dat je wel professioneel bezig bent.
Voor hetzelfde is mw gewoon eenzaam en komt ze eigenlijk voor een praatje...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:14

Vjestagirl schreef:
Lijkt me niet meer dan normaal dat een huisarts niet zomaar medicijnen meegeeft...

Inderdaad.

Het zou juist belachelijk zijn als je wel zo medicijnen mee zou krijgen TS. Nederland heeft een zeer gpoed beleid op het gebied van antibiotica.

Bovendien voor dat je op medicijnen gaat zal de dr wederom zeker willen weten of er niet iets anderd aan de hand is. En dat kan zomaar eens lijken op een blaasontsteking.
Dearts zal ook..omdat het vrijsnelachter elkaar is willen weten of het om een resistente bacterie gaat.

En inderdaad. Elk potje is goed(liever geen jampotjes want de HA zal ook even checken op suiker nu het om een 2e keer gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:16

Billy schreef:
Ik denk dat, als je de klachten serieus neemt en mnw netjes te woord staat dat je wel professioneel bezig bent.

Als de verhalen op deze manier in een topic terecht komen, dan vind ik eigenlijk van niet. En ik haal nu dit voorbeeld aan, maar het valt me heel vaak op: er spreekt veel minachting uit verhalen over patienten. En dat kun je in de praktijk misschien wel een beetje verbloemen met een vriendelijke glimlach en zorgvuldig de richtlijnen zodat je geen gekke dingen doet, maar dat soort dingen spelen onbewust toch mee.
(Zo hebben veel artsen wel geleerd om te vragen 'wat verwacht je zelf', maar stellen ze de vraag vaak meer alsof het een item op een checklist is, 'dat moet ik nou eenmaal vragen want het staat in mijn richtlijnen dat dat goed is voor de contacten', dan dat het overkomt als een poging om echt te begrijpen wat de ander ervaart.)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:19

'Hallo ik heb een gebroken been. Wat? Een Rontgenfoto? Nee hoor, ik moet werken, zet me maar gewoon in het gips...'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:26

Vjestagirl schreef:
'Hallo ik heb een gebroken been. Wat? Een Rontgenfoto? Nee hoor, ik moet werken, zet me maar gewoon in het gips...'

Nou ja, na de zorgvuldigheid die er bij mijn gebroken enkel is betracht zou ik zeggen: prima, maakt weinig verschil :D

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:29

Vjestagirl schreef:

Je geeft een super mooi en goed voorbeeld!!!

Als je naar een huisarts wil, dan MOET je daar tijd voor maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:31

Shadow0 schreef:
Billy schreef:

Als de verhalen op deze manier in een topic terecht komen, dan vind ik eigenlijk van niet. En ik haal nu dit voorbeeld aan, maar het valt me heel vaak op: er spreekt veel minachting uit verhalen over patienten. En dat kun je in de praktijk misschien wel een beetje verbloemen met een vriendelijke glimlach en zorgvuldig de richtlijnen zodat je geen gekke dingen doet, maar dat soort dingen spelen onbewust toch mee.
(Zo hebben veel artsen wel geleerd om te vragen 'wat verwacht je zelf', maar stellen ze de vraag vaak meer alsof het een item op een checklist is, 'dat moet ik nou eenmaal vragen want het staat in mijn richtlijnen dat dat goed is voor de contacten', dan dat het overkomt als een poging om echt te begrijpen wat de ander ervaart.)

Ik denk dat het een soort uitlaatklep is voor de frustraties soms.. En topics zoals dit zijn een heel mooi voorbeeld van mensen die alles bij de huisarts maar belachelijk maken, terwijl ze geen snars weten van hoe het achter de schermen werkelijk zit.. Zulke mensen tref je ook aan de balie en hoe netjes ik ze ook te woord sta, het frustreert soms wel als het weer nummertje zoveel is die geen begrip heeft voor de regels die de regering oplegt aan alle instanties waar de apotheek 'last' van heeft.. Zoals bijvoorbeeld de vergoedingen van medicijnen wat het afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws is geweest..

Voorbeeld afgelopen weekend.. Ik was mensen aan het helpen met een recept, ik sta dan alleen in de apotheek, dat is duidelijk te zien door de ramen bij de balie.. Achter die mensen die ik aan het helpen was staat dan een vrouw die ik tot 3 x hoor zeggen 'Goh wat duurt dat lang he' :( Nou ik loop er geen stap harder om (heb geen zin in fouten omdat ik iets te snel wil doen) en tegen die patient zal ik ook heus niet vervelend gaan doen oid.. Vervolgens is mevrouw aan de beurt en heeft ze geen geld mee om te betalen! Tja, dan breekt mijn klomp hoor.. Als ze dan ook nog gaat vragen 'of er niet iets te regelen valt' (alsof ze op de markt is :+ ) hoeft ze van mijn geen medewerking te verwachten.. Dan gaat ze maar lekker naar huis, geld ophalen en dan krijgt ze, nadat ze betaald heeft, gewoon dr medicijnen mee..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:32

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou ja, na de zorgvuldigheid die er bij mijn gebroken enkel is betracht zou ik zeggen: prima, maakt weinig verschil :D

Sja... behalve dan een paar weken/maanden revalidatie tijd die je niet kwijt was geweest als het gewoon een gekneusde enkel betrof...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:35

Relaxed schreef:
Ik denk dat het een soort uitlaatklep is voor de frustraties soms.. En topics zoals dit zijn een heel mooi voorbeeld van mensen die alles bij de huisarts maar belachelijk maken,
Vind ik helemaal niet. Probeer eens te begrijpen waarom iemand het schrijft? Als we het dan toch over uitingen van frustratie hebben...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:37

Shadow0 schreef:
Relaxed schreef:
Ik denk dat het een soort uitlaatklep is voor de frustraties soms.. En topics zoals dit zijn een heel mooi voorbeeld van mensen die alles bij de huisarts maar belachelijk maken,
Vind ik helemaal niet. Probeer eens te begrijpen waarom iemand het schrijft? Als we het dan toch over uitingen van frustratie hebben...

ik begrijp heus wel waarom mensen het schrijven... maar dit is gewoon NIET gegrond...

En misschien komt het wel omdat ik ook idd aan de andere kant van de medische wereld zit, maar ik kan ook niet zo goed tegen frustraties die nergens op gebaseerd zijn. Alsof huisartsen er zijn om mensen te pesten :?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:38

verootjoo schreef:
Tuurlijk geeft de HA je geen AB mee zonder testen van de urine. Zou wat wezen zeg; ik denk dat ik dit en dit heb. Oooh, hier heb je je medicijnen.... :?

Nou wij hebben hier zo'n dokterassistentie (zit aan telefoon als je 's ochtends belt), die denkt dat ze zelf dokter is!
Begin dit jaar had ik paar dagen soort van griep, met 2 dagen koortsen, veel hoesten, dicht hoofd/neus, zere longen.
Nou via de telefoon kreeg ik neusdruppels (om m'n hoofd leeg te maken), hoestdrank en pijnstillers van haar voorgeschreven van de apotheek. Dit was absoluut niet hoe het hoorde natuurlijk, maar goed ik was ook niet levensbedreigend ziek :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:41

We hebben steeds minder tijd voor wat vroeger belangrijk was,meteen klaarstaan is erg handig maar niet altijd mogelijk.Als het gaat om gezondheid willen we direct geholpen worden,ik heb blaasontsteking gehad, meerdere keren.Ik sloeg de tegels er bijna af als ik moest plassen,ik had echt niet gewacht want die pijn is niet te harden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:41

Shadow0 schreef:
Relaxed schreef:

Ik begrijp heel goed waarom ze dit schrijft. Heb zelf vaak genoeg een blaasontsteking gehad om te weten dat je daar flink last van kan hebben. Ook aan de balie zie ik vaak mensen die er goed ziek van zijn. Maar uit het verhaal van TS blijkt duidelijk dat ze 0,0 begrip toont voor de regels waar de assistenten van huisartsen zich aan hebben te houden.. Dit heb ik in mijn post duidelijk toegelicht, maar dáár reageert TS amper op.. Wat ik dan ook weer geen manier van doen vindt.. Wel zeiken over de huisartsen, maar als er iemand uitlegt hoe het werkelijk zit daar niet op reageren :n
Ze mag van geluk spreken dat ze de medicijnen toch vandaag nog heeft gekregen want ik ken assistentes genoeg die wel voet bij stuk houden qua regels.. Vooral als het verhaal 'Ik moet werken, dus...' erbij komt kijken :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:44

Relaxed schreef:
Ze mag van geluk spreken dat ze de medicijnen toch vandaag nog heeft gekregen want ik ken assistentes genoeg die wel voet bij stuk houden qua regels.. Vooral als het verhaal 'Ik moet werken, dus...' erbij komt kijken :+

Idd ja... Dat 'ik moet werken verhaal' komt mij ook zo onderhand mn neus uit (ja, toch wel een stukje frustratie)
Ik ben fysiotherapeut, en hoe vaak ik al niet de opmerking heb gekregen: "Kan ik heel vroeg sochtends (en dan bedoelen ze 6.30-700) of savonds (na 1800) want overdags werk ik".
Ik zeg dan altijd: "ja, ik ook" :+

Sja... je hebt wat over voor je lichaam of niet hoor....

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:46

ThaGirl schreef:
verootjoo schreef:
Tuurlijk geeft de HA je geen AB mee zonder testen van de urine. Zou wat wezen zeg; ik denk dat ik dit en dit heb. Oooh, hier heb je je medicijnen.... :?

Nou wij hebben hier zo'n dokterassistentie (zit aan telefoon als je 's ochtends belt), die denkt dat ze zelf dokter is!
Begin dit jaar had ik paar dagen soort van griep, met 2 dagen koortsen, veel hoesten, dicht hoofd/neus, zere longen.
Nou via de telefoon kreeg ik neusdruppels (om m'n hoofd leeg te maken), hoestdrank en pijnstillers van haar voorgeschreven van de apotheek. Dit was absoluut niet hoe het hoorde natuurlijk, maar goed ik was ook niet levensbedreigend ziek :+

De assistentes zijn hiervoor opgeleid om dingen vooraf te vragen en om te kunnen beoordelen of je dezelfde dag o.i.d. bij de huisarts moet komen. De assistentes bij ons doen dat ook en ik ben daar heel tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:50

verootjoo schreef:
Relaxed schreef:

Idd ja... Dat 'ik moet werken verhaal' komt mij ook zo onderhand mn neus uit (ja, toch wel een stukje frustratie)
Ik ben fysiotherapeut, en hoe vaak ik al niet de opmerking heb gekregen: "Kan ik heel vroeg sochtends (en dan bedoelen ze 6.30-700) of savonds (na 1800) want overdags werk ik".

Pcies.. Ik werk dus in een spoedapotheek, die is van 17 tot 8 uur en het hele weekend open.. Hoe vaak ik wel niet mensen krijg met het verhaal dat ze de hele week aan het werk waren en geen tijd hadden om hun pillen op te halen die klaar stonden bij hun eigen apotheek :+ Dan hebben ze in het weekend ineens niet meer genoeg.. Bij bepaalde medicijnen mogen we ze dan zo meegeven (mits ik in de pc kan zien dat ze daadwerkelijk klaarstaan), dan geven we dus t/m maandagochtend mee en dan willen ze ook nog meer mee hebben 'want maandag moet ik ook de hele dag werken' :+ Nou sorry hoor.. Dáár heb ik idd geen goed voor over en dat is dan ook echt niet mijn probleem :n Ik heb regels waaraan ik me houden moet en die ga ik echt niet voor iemand anders baan aan mijn laars lappen :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:52

Zo werkt het toch met alles? Hier wel iig. Ik heb intake interviews met mensen die voor ons willen komen werken. Moet wel 's avonds, want overdag werken ze. Ehrm, ik werk ook overdag en vind ik ook erg prettig als k naar huis kan 's avonds...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:53

verootjoo schreef:

Maar dat is toch precies de kern? Ik snap heel goed dat je als fysio niet zoveel zin hebt om 's avonds te werken, maar ik vind het heel vreemd dat je dit van je clienten niet kunt begrijpen.

En het is wel degelijk een probleem, je KUNT niet altijd zomaar overal vrij nemen. Ik zou het toejuichen als daar wat flexibeler mee omgegaan zou kunnen worden in alle opzichten. Dat voorkomt volgens mij veel frustratie aan kanten - en ik denk dat er beslist een markt is voor dat soort dingen 's avonds. (Met geld heeft het niet veel te maken, vrij of ziekteverzuim kosten ook geld.)

(En wat betreft het ophalen van medicijnen: dat klopt. Ik moet er ook minstens een uur vrij voor nemen. Dat is knap irritant.)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:54

Sorry hoor, maar weet jij wel ooit hoe druk de huisartsen het op dit moment hebben?