Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Soorten cholesterol
Cholesterol is een noodzakelijk onderdeel van celwanden, hormonen en gal. Het is ook een bouwstof voor het zenuwstelsel en sommige hormonen. Het bloed vervoert cholesterol door het aan eiwitten te binden. Deze verbindingen heten lipoproteïnen.
HDL en LDL
Er zijn verschillende soorten lipoproteïnen:
* HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne); dit is een gunstige soort. Het neemt namelijk het slechte soort cholesterol uit het bloed weg en voert het naar de lever. Daar wordt dit ongunstige cholesterol afgebroken. Via de gal en de darmen verlaat dit cholesterol het lichaam met de ontlasting. HDL beschermt dus het lichaam tegen hart- en vaatziekten.
* LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne) is ongunstig voor de gezondheid. LDL vervoert cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam. Deze verbindingen kunnen zich vastzetten in de binnenwand van bloedvaten. Ze blijven plakken aan beschadigingen van de vaatwanden. Deze beschadigingen kunnen het gevolg zijn van roken, verhoogde bloeddruk of ouderdom. De bloedvaten slibben daardoor langzaam dicht en het bloed kan er steeds moeilijker doorheen stromen. Dit staat bekend als slagaderverkalking. De medische term is artherosclerose.
Weinig verzadigd vet
De lever zorgt gewoonlijk voor een evenwicht tussen de hoeveelheid cholesterol die de lever maakt en het gehalte cholesterol in het bloed. De hoeveelheid cholesterol die de lever maakt, wordt beïnvloed door de leefstijl. Roken, weinig lichaamsbeweging en een eetpatroon met veel verzadigd vet kunnen het evenwicht verstoren. Daardoor kan een ongewenste verschuiving plaatsvinden naar meer LDL. Onverzadigde vetzuren in de voeding zorgen juist voor meer HDL. Daarom is het belangrijk om bij de producten met vet te kiezen voor de soorten die weinig verzadigd vet bevatten, het grootste deel van het vet is dan automatisch onverzadigd.
W_W schreef:Ik heb hem eindelijk!
Mijn persoonlijke Dr. Frank-dieet!
Ben benieuwd hoe het zal bevallen, vind het niet bijster veel.
Weet iemand verantwoorde tussendoortjes?
Voor de geïnteresseerden wil ik wel mijn recepten hier neer zetten
Barmat super goed die 50 kg. Is je gewicht nu goed?

hermlein1989 schreef:ik vind dat je erg weinig mag eten, als je dus meer honger hebt mag je volgens dit schema niets meer eten.....
En vooral de lunch, 2 tomaten en een bolletje mozzarella, dat is voor mij toch echt te weinig, en lijkt me niet echt makkelijk meenemen naar school of werk.
Hier komt mijn schema van vandaag:
o: 3 zacht gekookte eieren
t: 2 bierworstjes (=bifi aldi)
t: helft van mijn lunch
l: 150 gram sla met 100 gram ham (voorgesneden in pakjes:P) en flink wat mayonaise met olie
t: 200 gram franse kwark + 3 eieren + 2 stukken chocolade(70% met nootjes) (mmmm denk dat ik daar een tijdje van moet gaan afkicken, maar chocolade is echt te lekker....)
a: 200 gram zuurkool met spekjes en een flinke speklap
normaal eet ik niet zoveel tussendoortjes, maar ik had echt honger en dan mag je dus gewoon wat eten.