ADD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:31

De basisverzekering en de Extrafit heb ik :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:34

Nou, ik ben vandaag in het UMC geweest maar daar ben ik ook niet veel wijzer geworden. Ze willen me niet testen op ADD omdat er eigenlijk geen goede tests zijn en omdat daar toch nooit een duidelijke uitslag uit komt. Maarja, zonder testuitslag durft er ook niemand te zeggen dat ik ADD heb, en dus blijf ik diagnose-loos. ;(

Ik heb het zo onderhand wel gehad met de doktoren, en ik vind dat ik nu dan maar voor mezelf moet beslissen of ik ADD heb of niet. En daar heb ik de nodige hersenspinsels over.

Ik vraag me af in hoeverre dingen gewoon normaal zijn. Mankeer ik eigenlijk wel wat? Moet ik niet gewoon ophouden met zeuren? Gebruik ik het niet als excuus voor mijn luiheid? Is ADD niet gewoon een mode-kwaal?

Dat vind ik best lastig. Ik bedoel... er zijn zo veel mensen die alleen funtioneren met 6 koppen zwarte koffie achter hun kiezen. Zijn dat dan ook niet eigenlijk ADDers? Is ADD überhaupt wel een 'afwijking', en is het niet gewoon onze maatschappij die te snel is geworden voor ons 'normale' brein? Moet niet iedereen zich eigenlijk zwaar drogeren om te kunnen functioneren?

Waar trek je de lijn tussen normaal en afwijkend?
Hoe denken jullie daarover?

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:48

Dachten wij eerst ook is het niet een modegrill..maar ik heb nu een kind dat het toch heeft ADHD.
Vanaf dat hij kan lopen en praten was hij toch al anders dan andere kinderen ook al op de peuterschool dan gaven de leidsters daar al aan dat hij zo nu en dan tegen het plafond aan zat.

En hij heeft nooit vriendjes gehad en dat heeft meerdere oorzaken wanneer hij met iemand heeft gespeeld dan is het gelijk zijn vriend en heeft het dan moeilijk om zijn aandacht te delen als er een ander kind bijkomt.
Al gaat dat nu een stuk beter met hem doordat hij aan de ritalin is.

We stonden eigenlijk altijd niet echt positief tegen deze medicatie en zijn afgelopen week weer naar de kinderarts in het ziekenhuis geweest en het was toch wel duidelijk dat hij ADHD heeft en dat zijn school resultaten er toch op voorruit zijn gegaan.

Hij wil ook alles tegelijk is de hele dag aan het praten al ziet hij een vlieg bijv. kan hij daar hele verhalen over ophouden wordt er wel eens moe van en ook onze relatie heeft er wel eens onder te lijden dat proberen we dan op te lossen door toch weer even bij de feiten stil te staan dat onze zoon nou eenmaal zo is en dat je meer moet relativeren best moeilijk als je alletwee de hele dag gewerkt hebt en hij wil zijn "ei" kwijt door tien keer hetzelfde te vertellen. :o

Al kan je ook zeer om hem lachen tot tranens toe en dan zitten we echt wel eens te denken waar haalt hij het vandaan :+

Toch zijn we zeer gelukkig met onze gezonde zoon die de wereld wel eens iets mooier maakt dan hij is! :o

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:24

Ik vond het altijd belachelijk, al die stempeltjes op mensen maar moet toch erkennen dat het wel degelijk vaker voorkomt dan gedacht...Waat waardeloos dat ze jou niet willen testen :(
Ik heb school nu zover dat ze gaan aandringen op tests voor mijn pleegzoon, pleegzorg staat vanmiddag op de stoep om te komen observeren en bij jeugdzorg heb ik al stampei gemaakt dus hopenlijk gaat hier ook eens iets gebeuren :D
Mooiomschreven devine ;-)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:11

LindyH schreef:
Nou, ik ben vandaag in het UMC geweest maar daar ben ik ook niet veel wijzer geworden. Ze willen me niet testen op ADD omdat er eigenlijk geen goede tests zijn en omdat daar toch nooit een duidelijke uitslag uit komt. Maarja, zonder testuitslag durft er ook niemand te zeggen dat ik ADD heb, en dus blijf ik diagnose-loos. ;(

Yak, Lindy, wat raar! Willen ze dan ook geen traject met je ingaan van gesprekken, zodat ze aan de ahnd daarvan misschien een diagnose kunnen stellen? Andere mensen worden toch ook gediagnoseerd, waarom jij dan niet?

Ik herken je hersenspinsels heel erg. Ik ga volgende week naar de psych hiervoor, en twijfel momenteel ook weer heel erg. Ik moet oude rapporten mee nemen en daar staat niet anders op dan 'keurig gewerkt!' en 'ga zo door!'. Ik vraag me af, was ik dan vroeger zo ongezien dat ze niet merkten dat er iets mis was? Of was er niks mis en komen mijn klachten toch uit de situatie waarin ik me nu bevind en niet uit mijzelf? Of is er wel iets mis maar is het heel iets anders, zoals borderline of toch een depressie?
En inderdaad de vragen over de maatschappij: ben ik nou gek, of klopt er echt niks van hoe mensen tegenwoordig door het leven sjezen?

Is het voor jou eventueel een optie om medicatie te proberen, of wil je daar eigenlijk niet aan? Dat wordt volgens mij namelijk ook wel eens gedaan, als ze geen diagnose willen/kunnen stellen: een test met medicatie. Als die werkt, weet je wel hoe laat het is.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:11

@Mehlika veel succes ermee je moet er wel voor vechten met tranen die erbij komen kijken...

Probeer het zo goed mogelijk te beschrijven zo toch dat voor de kinderen en volwassen wat meer aandacht te krijgen en dat er rekening mee wordt gehouden met veel liefde,rrust en aandacht kom je een heel eind :o

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:52

Zit zo ff mee te lezen ..
Mijn zoontje van 8 jaar heeft adhd maar daar zijn we gelukkig na 1.5 jaar met onderzoeken en testen achter gekomen. Hij functioneerde niet goed op school en had idd moeite met andere kinderen en had ook nooit vriendjes. Na veel problemen op school zijn we naar een goede arts door verwezen en die heeft drie maanden lang diverse testen met hem gedaan. Hij krijgt nu medicatie (waar ik in het begin erg tegen was) maar na bijna een jaar verder te zijn met zijn medicijnen ben ik erg blij dat hij dat nu wel neemt. Hij kan nu goed meekomen op school, wordt niet meer gepest en begint nu echt vriendjes te krijgen. Voor hem is het echt een opluchting alleen blijft hij wel steeds zeggen dat hij toch anders is dan andere kinderen want die krijgen geen medicijnen en hij wel.

@ LindyH, als iemand iets anders doet, denkt of overkomt dan wordt je al snel anders gezien. En de lijn tussen normaal en afwijkend das een goede vraag. Wat is voor jou normaal en wat voor een ander normaal????? (en we zijn toch allemaal een beetje anders dan normaal :) )

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:55

Ik heb een tijd ritalin geslikt, voornamelijk in de periode dat ik het enorm druk had en veel stress had op school. Vond het toen echt enorm fijn. Tijdje concerta geprobeerd, maar hiervan werd ik echt een lijk. Terug gegaan naar ritalin en weer top.
Toen vertrok ik naar het buitenland, ik had rust, was relaxed en hoefde niets, dus met ritalin gestopt en eigenlijk heb ik daar totaal geen last van gehad. Inmiddels ben ik weer thuis en nog steeds niet geslikt, gaat eigenlijk prima.
Waarschijnlijk begin ik er weer mee als ik ooit weer aan de studie ga, maar voorlopig wil ik lekker medicijnloos zijn en van het leven genieten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:22

Hier nog een ADD-er. Ik heb de diagnose nu al een tijdje maar wil geen medicijnen oid. Vind ik gewoon eng en geen fijn idee. Heb er mijn hele leven al mee geleefd en ben nu 31. Loop er nu alleen weer tegen aan met zoeken naar nieuw werk. Moest vrijdag onverwacht reken en taaltesten doen na een sollicitatiegesprek. Klapte helemaal dicht. Tijdens de gesprekken ratel ik in 1 stuk door oeps. Ben nu al voor 3 banen afgewezen (sommige was ik blij om stiekum) en hoor vandaag over de 4e. Lastig werk zoeken. Zoek gewoon een simpel administratrief baantje zonder teveel stress of overwerken. Is momenteel te veel gevraagd geloof ik.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:19

Ik ben ook pas gediagnosticeerd met ADHD het overwegende onoplettende type, oftewel ADD.
Ik heb net als anderen hier een heel proces moeten doorlopen, want ik werd steeds naar de verkeerde doorgestuurd. Bij mij is het zo gegaan: Dokter>Maatschappelijkwerk>Kinderarts>Jeugdzorg>Jeugdformaat>Jutters.
En dan te bedenken dat je bij al die personen steed je hele verhaal moet doen en al die vragenlijsten moet invullen. Ronduit belachelijk dat ik niet gewoon gelijk naar jeugdformaat en dan naar de jutters kon.
Ik heb nu iemand van het jeugdformaat die bij mij thuis komt en me helpt met plannen en structueren enz. En ik moet in het nieuwe jaar ook naar een praatgroep met jongeren waar ik absoluut geen zin en behoefte aan heb maar het moet maar xD :P
Me ouders krijgen 3 voorlichtingsdagen.

Ook ga ik morgen naar de kinderarts en dan krijg ik medicijnen.
Maar ik vraag me af hoe het is om die medicijnen te nemen en of het echt veel verbeterd enz?
Ik wil aan de medicijnen omdat ik in mijn examenjaar zit en het ontzettend vermoeiend is voor mij en mijn ouders om de hele tijd achter men reed aan te lopen zeuren enz. ;) dus het is voornamelijkvoor school :Y)

Groetjes Caitlin

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:24

Ow en nog een tip voor de volwassenen die niet door hun dokters worden geloofd of doorverwezen worden enz. kijk eens op www.psyq.nl je kan daar een testje doen en dan wordt je gelijk gebeld en kan je een afspraak maken enz. ik weet het niet precies maar mijn moeder werd ook doorverwezen naar die site en daar gaat het gewoon snel. ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:46

Jammer genoeg richt dat testje daar zich alleen op ADHD, dus het hyperactieve type. Als je op je 8e niet van je stoel afstuiterde, komt er daar dus niks uit.

Wat fijn dat er bij jou nu een diagnose uit is gekomen en dat je hulp krijgt! Ik hoop voor je dat die praatgroep toch een beetje meevalt en dat je er wat aan hebt. Medicatie schijnt goed te werken, hoor ik steeds van mensen, dus ik hoop dat het jou ook gaat helpen in je examenjaar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:41

Hmm, Nimue, ik heb toch wel voornamelijk het concentratie probleem, en stuiterde op mn 8e echt de stoel niet uit. Maar dat testje werkt alsnog, en het is voor mij idd heel snel gegaan bij PsyQ.
Uiteindelijk wel de diagnose gecombineert ADHD gekregen omdat ik naast het concentratie probleem in mijn hoofd wel heel druk ben, maar daar was toen ik klein was niet heel veel van te merken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:05

Nimue schreef:
Jammer genoeg richt dat testje daar zich alleen op ADHD, dus het hyperactieve type. Als je op je 8e niet van je stoel afstuiterde, komt er daar dus niks uit.

Niet waar, PsyQ kijkt heel goed naar het individu. Ik heb de uiterlijke lichamelijke symptomen (van stoel op staan en hele dag in beweging) niet zozeer, maar ben toch gediagnosticeerd met ADHD :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:39

Lieverds, ik zeg dat dat online testje zich daarop richt. Als je er eenmaal binnen bent zullen ze ongetwijfeld fantastisch zijn, maar puur dat testje doen en kijken of je dan wel of niet gebeld wordt is niet genoeg. Ik zeg niks ten nadele van PsyQ's verdere behandelmethodes enzo hoor.

Ik ben zelf vanochtend op intake geweest bij de psychologe die ook diagnoses doet. Zij gaf na dit eerste gesprek aan dat de kans dat ik adhd heb zeer aanzienlijk is. Adhd dus, mét de h erbij; daar had ik zelf niet echt op gerekend want ik vind mezelf niet superdruk, maar op zich is het wel logisch. Ik ben namelijk niet irritant druk ofzo, maar heb wel veel onrust in me en dat uit zich wel vaak fysiek: veel en snel praten, erg aanwezig zijn, niet stil kunnen zitten (tikken met je vingers, om de 2 minuten gaan verzitten, etc.). Zij vindt het zeker de moeite waard om verder te gaan testen, dus ik heb twee vervolgafspraken daarvoor gemaakt.

Ik ben zo opgelucht dat ze me niet als een aansteller naar huis stuurde! Ik hoop echt dat hier wat uitkomt, maar ze zei al dat we anders samen verder gaan kijken wat er dán aan de hand is, want ze heeft wel het idee dat er iets is. Dat vind ik fijn. Niet dat ik perse iets moet hebben ofzo, maar ik vind het gewoon een heel fijn idee dat ik nu eindelijk bij iemand terecht ben gekomen die mij aan het handje neemt. Voorheen was het altijd zo dat ik zei: 'dit is mijn probleem en ik wil specifiek hiervoor hulp', en nu heb ik het idee dat iemand anders me gaat helpen en het proces gaat sturen. Dat is zo'n opluchting!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:50

Sorry, te snel gelezen :o

Ik heb ook het Htje, ondanks dat ik mezelf ook niet druk vind. Maar ik ben wel enorm druk in mijn hoofd, en zoek adrenaline situaties op. En zit vaak te tikken met mn hand/voet. Schijnt ook bij het Htje te horen :) Naast idd het snel/veel praten, aanwezig zijn enzo.

Fijn dat je gesprek zo goed ging. Ik was zelf ook nooit zo van de diagnoses maar het helpt je je gedrag en eerdere mislukkingen op bvb werk/school begrijpen, waardoor je jezelf er niet de schuld van geeft :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:31

Geeft niks, ik had vast ook duidelijker kunnen typen. :)

Druk in mijn hoofd is mijn grootste probleem, en daardoor ook wat chaotisch gedrag (vooral in een omgeving waar ik me veilig voel, anders houd ik het erg onder controle). Dat tikken doe ik ook, en elke vijf minuten in een andere houding gaan zitten. Benen over elkaar, toch weer naast elkaar, armen over elkaar, achterover leunen, voorover... ik moet echt storend zijn onder concerten en films, kan ik me zo indenken. ;)

Ik ben echt benieuwd hoe het nu verder gaat. Ik heb niet gevraagd wat voor tests we precies gaan doen en hoe dat eruit gaat zien, maar ik was al zo blij als een kind toen zij zei dat er in elk geval 'iets' is. Ik voelde me gelijk een stuk minder een mislukking.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:49

gaaf Numue!
spannend, maar ook geruststellend!

ik loop hier ook alweer tegen mijn grenzen op,
was gister de hele dag zó moe, en er moest eigenlijk zoveel gebeuren..
en het rottige is dat ik hier 's morgens een mevrouw heb die me met 1 van de kids helpt (op pgb),
en die ziet dan dus dat ik het even weer niet op orde heb,
en dan neig ik er helemaal toe om me daar onwijs rot over te voelen,
en voel ik een grote druk op mijn schouders, dat het morgen écht netjes moet zijn,
waardoor ik weer in een staat van 'verlamming' terecht kom,
schiet niet echt op dus..

ik moet mezelf even weer inprenten dat ik het niet voor iemand anders moet doen, maar voor mezelf!
*zegt dat 1000 keer tegen zichzelf*

maar goed, koffie is bijna op,
voor tien uur begin ik echt, eerst de was maar eens ophangen, en dan gewoon (ahum, gewoon? :P ) dingen doen die voorhanden zijn.
voel me vandaag in elk geval energieker dan gister, gelukkig!

stomme is, op mijn werk heb ik vrijwel nooit last van dit soort ADD achtige verschijnselen.
volgens mij ben ik daar meestal in staat van hyperfocus, en zodra ik dan vrij ben ben ik de volgende dag echt moe! (naja, ik zie het zelf eigenlijk ook als lui, maar ik doe het niet expres ofzo)..

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:16

Hee,
ik ben gister bij de kinderarts geweest. zij zei tegen mij dat ik daar in januarie voor het eerst ben geweest. Moet je je indenken dat ik dus daarvoor nog naar de dokter en maatschappelijk werk ben geweest, en dat ik dan vandaag, 12 november pas mijn eerste pilletje heb ingenomen. ( die ik nog versneld heb gekregen ivm examens en dergelijke). dat is toch belachelijk? ik ben serieus gewoon bijna een jaar bezig geweest voordat er iets aan gedaan werd. eigenlijk zou ik pas concerta krijgen nadat me ouders naar de voorlichtingsavonden zouden zijn geweest. dat zou pas in het nieuwe jaar zijn.

vandaag heb ik dus men eerste concerta pilletje ingenomen.
ik krijg nu 18g en deze dosis wordt verhoogd. mijn ouders gaan nog kijken of ze het vergoed kunnen krijgen van de verzekering, want concerta wordt niet standaard verzekerd (ook zo dom) en mijn ouders moeten nu 30 euro bij betalen en als de dosis verhoogd wordt 40. best duur dus.

ik heb nog niet zo veel gemerkt, had wel een beetje hoofdpijn, maar ik denk dat de dosis nog te laag is en dat me lichaam er nog aan moet wennen. bijwerkingen: ik kan 3 tot 4 weken depressief worden, minder eetlust en hoofdpijn. deze bijwerkingen hoef je niet te krijgen maar het kan wel.

ik hou jullie op de hoogte xD
Kusje

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:21

tsja met dat hele vergoeding zit ik ook nog, ik wil aan de medicatie maar kan het niet betalen.

zoals ik het begrepen heb zit het zo :

Ritalin word volledig vergoed.
andere medicatie zoals concerta of strattera worden gedeeltelijk vergoed, alleen het bedrag dat men voor ritalin zou vergoeden word vergoed, de rest moet je zelf bijdragen.
Reden daarvoor is dat het niet bewezen is dat concerta of strattera betere werking heeft dan ritalin. Ritalin is goedkoper dus vergoeden ze alleen ritalin.
Dat ritalin kortwerkend is en de andere medicatie langwerkend maakt niets uit.

best vervelend want ik mag door de bijwerkingen van ritalin dat niet slikken en ben dus aangewezen op strattera. maar met een bijstandsniveau kan ik dat niet betalen.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:29

jilleroo schreef:
tsja met dat hele vergoeding zit ik ook nog, ik wil aan de medicatie maar kan het niet betalen.

best vervelend want ik mag door de bijwerkingen van ritalin dat niet slikken en ben dus aangewezen op strattera. maar met een bijstandsniveau kan ik dat niet betalen.

ja maar vaak kan je het door een medische reden wel indienen bij je verzekeraar. Tenminste, dat zei mijn kinderarts, maar ik weet verder niet wat je allemaal al gedaan hebt ;)

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Caiitliin op 12-11-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:29

Wij kregen concerta wel altijd volledig vergoed met onze verzekering(IAK, volgens mij wel met aanvullende verzekering). Alleen ik kan niet tegen concerta.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:33

ja maar dat is het tweede punt, dan moet je (vaak een hele dure) aanvullende verzekering hebben, en laat ik dat nou net ook niet kunnen betalen.

maar ik zal mijn verzekering nog eens vragen of ze het toch niet alsnog kunnen vergoeden omdat ik met die bijwerkingen zit.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:43

jilleroo schreef:
ja maar dat is het tweede punt, dan moet je (vaak een hele dure) aanvullende verzekering hebben, en laat ik dat nou net ook niet kunnen betalen.

maar ik zal mijn verzekering nog eens vragen of ze het toch niet alsnog kunnen vergoeden omdat ik met die bijwerkingen zit.

ja wij zijn wel aanvullend verzekerd (mijn moeder heeft kanker gehad en 1 prik die ze elke 3 maanden moet krijgen is al 300 euro, en dan nog de pillen voor elke dag, therapieen, behandelingen enz. vandaar, wij kunnen ook absoluut niet meer van verzekering wisselen want dan worden we gewoon niet meer 'aangenomen'.

je kan het ind nog een keer proberen met de bijwerkingen ;) mijn vader gaat het ook nog indienen, kijken of het lukt :)
kusje

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:20

Jilleroo, wat is te duur? Ik ben 105 euro kwijt aan basis- en aanvullende verzekering voor Concerta :)