Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:05

Cyntje een uur kolven voor 150 cc...Arme jij :(:)

Ik merk dat ik smorgens veel meer kolf dan later op de dag. Dan kolf ik nog zo 90 cc eruit na de voeding, of 200cc als ik op mijn werk ben. Later op de dag is dat maar zo'n 120 cc...

Kyan drinkt nu met 4 maanden 170 cc per flesje.

Koffiepads :+

Blue-Eyes, zoals jij het beschrijft moet fingerfeeden ook gaan. Alleen mijn boefje zoog niet zo hard maar moest toch bijgevoed krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:38

Ook ik lees even mee, ivm zwangerschap en de wens om daarna borstvoeding te geven. Ik ben van plan om naar een speciale voorlichtingsavond van de verloskundigenpraktijk te gaan. Zijn er meer mensen die zoiets gedaan hebben tijdens hun zwangerschap? En wat zijn de ervaringen? Het lijkt me op zich wel nuttig maar ik denk toch dat het iets is wat je alleen in de praktijk kunt leren.

odetteke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:46

Je kunt het alleen in de praktijk leren inderdaad, maar het is toch wel handig om te weten hoe de theorie in elkaar zit. Als je weet hoe het precies hoort en hoe je lichaam precies werkt laat je je minder snel van de wijs brengen mocht het wat lastig gaan in het begin of mochten mensen je bang maken met allerlei fabeltjes.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:35

Angela schreef:
@ cyntje: in ml heeft ze volgens de berekeningen altijd te weinig gekregen. Ze groeit er echter super op, en slaapt nu regelmatig van 7 tot half 7 aan 1 stuk door. Blijkbaar is het gewoon een soort van slagroom. In het begin maakte ik me nog wel eens druk over het aantal ml's, maar daar ben ik mee gestopt. Ik kijk naar mijn meisje, en ze heeft aan die 130/140 ml ook echt genoeg. Als ik een flesje afgekolfde melk een dag of 2 laat staan in de koelkast, dan is goed te zien dat ongeveer de helft van de melk echt vet is. Omdat ze in ml zo weinig krijgt, geef ik wel een flesje sap op een dag erbij, zodat ze in ieder geval genoeg vocht binnen krijgt.

Een vriendin van me gaf aan dat ze nu op zo'n 300ml aan melk per dag zou moeten zitten, nou daar komt ze in ieder geval dik aan! Ze krijgt naast de melk natuurlijk ook nog fruit, groente en brood. Op het kinderdagverblijf krijgt ze ook altijd nog wat joghurt erbij.

Poepen doet Laelia nu zo'n 1 tot 2 keer per dag. Voordat ze fruit e.d. kreeg had ze vaak maar 1 keer in de week of zelfs in de 2 weken een poepluier. Maar als ie kwam.... :=

In het begin poepte Chiara ook vrijwel in iedere luier :j
Stinken doet het niet echt maar lekker is anders :=
Als ik kolf en iets later de voeding in de koelkast zie staan zit er ongeveer 5 ml dikke laag boven op en door de rest is niet heen te kijken tot op de bodem :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:04

Oh Cyntje moet je echt zo lang kolven :(:)

Ik maar een minuut of 10 en dan zit het kolfflesje vol (200 cc) :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:40

:oo :=
Nee dat lukt hier niet :+

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:59

Van te voren leek dat hele borstvoeding me echt helemaal niets. En aangezien ik, mijn zusje en twee broers allemaal flessenkinderen zijn zat het me wel gebakken.
Helaas moest ik van mijn ex....
We hebben wel een cursus van een aantal avonden gedaan (die ik liefkozend ´tietenschool´ noemde). En eerlijk is eerlijk, ik was echt héél blij dat ik die cursus had gedaan.
Toen mijn zoontje met 41 weken geboren werd was hij echter prematuur (2 kilo). Hij kon nog niet zuigen en slikken. Ik moest dus iedere anderhalf uur kolven en met cupjes mijn zoon gaan voeren. Het kolven was een hel, we kregen spruw en door het vele, vele kolven kwam er steeds meer melk. Ik kon helemaal niet slapen, want de melk gutste uit mijn borsten. Minder kolven hebben we geprobeerd, maar ik dacht serieus dat mijn borsten uit elkaar zouden knallen.
Na twee weken hel (rose wolk? Nooit van gehoord), ben ik op aanraden van verloskundige, lactatiekundige, kraamverzorgster en huisarts gestopt.
Ik heb echt zitten janken van blijdschap omdat mijn zoon zijn flesje zo fijn vond.

Als er ooit nog een tweede komt is er werkelijk geen haar op mijn hoofd die er nog over nadenkt. Ik vond er niets romantisch aan. Ik voelde me echt vies.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:08

Citaat:
Toen mijn zoontje met 41 weken geboren werd was hij echter prematuur (2 kilo)

Ik denk dat je dysmatuur bedoelt :)

Anyway. Wat een drama om dat zo mee te maken...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:25

Plukje schreef:
Van te voren leek dat hele borstvoeding me echt helemaal niets. En aangezien ik, mijn zusje en twee broers allemaal flessenkinderen zijn zat het me wel gebakken.
We hebben wel een cursus van een aantal avonden gedaan (die ik liefkozend ´tietenschool´ noemde). En eerlijk is eerlijk, ik was echt héél blij dat ik die cursus had gedaan.
Toen mijn zoontje met 41 weken geboren werd was hij echter prematuur (2 kilo). Hij kon nog niet zuigen en slikken. Ik moest dus iedere anderhalf uur kolven en met cupjes mijn zoon gaan voeren. Het kolven was een hel, we kregen spruw en door het vele, vele kolven kwam er steeds meer melk. Ik kon helemaal niet slapen, want de melk gutste uit mijn borsten. Minder kolven hebben we geprobeerd, maar ik dacht serieus dat mijn borsten uit elkaar zouden knallen.
Na twee weken hel (rose wolk? Nooit van gehoord), ben ik op aanraden van verloskundige, lactatiekundige, kraamverzorgster en huisarts gestopt.
Ik heb echt zitten janken van blijdschap omdat mijn zoon zijn flesje zo fijn vond.

Als er ooit nog een tweede komt is er werkelijk geen haar op mijn hoofd die er nog over nadenkt. Ik vond er niets romantisch aan. Ik voelde me echt vies.

Dit gedeelte snap ik niet.... :(:) Zoiets beslis je toch samen?
En aangezien de borsten van de vrouw zijn en dat vaak diegene is welke het meest het kind (op)voed lijkt me die keuze dan nog net iets meer voor de vrouw zelf...

Maar wat jammer zeg dat het zo ging -O-

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:39

He wat leuk :)

Zit je op een paardenforum, heel gesprek over borstvoeding hihi..

En aangezien ik gestopt ben met de paardjes, maar moeder ben, leuk leuk!!

Hier ook een mama die 8 maanden borstvoeding heeft gegeven.
Heb me nooit bezig gehouden met de vraag wel/niet, het leek mij niet meer dan logisch!

Van te voren 3 avonden bezocht van VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) en dat vond ik echt een aanrader!
Lijkt wat suf, om met een aantal mama's to be daar te zitten, maar toch hele goede tips gekregen, je weet al waar je op moet letten en, het belangrijkste, wat je kan verwachten (ook het herkennen van borstonsteking, spruw enz)

Vol goede moed begonnen, en het ging super! Nou was mijn zoontje ook heel makkelijk hoor, die begreep alles direct.
Alleen een paar kloofjes gehad, maar goed laten luchten en creme erop, weinig last van gehad gelukkig.
Kraamverzorgster ook super in de begeleiding geweest gelukkig, echt, wat dat soort mensen voor je kunnen betekenen in een (kwetsbare) week, geweldig!

Met 5 weken begonnen met kolven en papa af en toe flesje laten geven, ging ook direct goed!
Na een maand of 5 ging alleen het kolven steeds moeizamer, kreeg niet meer bij elkaar gekolfd wat tie nodig had op de dagen dat hij naar de creche of oma ging (werk 3 dagen pw) dus toen begonnen met combi borst/fles op de werkdagen.
(en dan ook in 1 fles deel bv, deel kv, konden zijn darmpjes ook goed wennen) bij 6 maanden zat hij overdag op kv, maar nog wel ruim 2 maanden ochtend en avond voeding zelf gegeven, en toen was het helaas echt op :(

Al met al kijk ik terug op een hele leuke en mooie periode, en hopelijk komt er nog een x een tweede en gaat de bv net zo voorspoedig:)

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:42

edit:
Er zijn natuurlijk ook vrouwen die echt niet willen of kunnen, en ik probeer ook wel iedereen in zijn waarde te laten.

Als moeder zijnde moet je vooral doen wat je intuitie je ingeeft, en als dat met volle overtuiging kv is, so be it!

Al moet ik ook wel daarin kwijt, sommige zeggen kan niet, terwijl ze eigenlijk bedoelen: wil niet, en dan denk ik wel eens, zoek info, laat je voorlichten en je wordt zoveel wijzer!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:31

Leuk een topic over borstvoeding :D

ondanks 6 week flinke pijn en een klein kloofje heb ik toch doorgezet en daar ben ik erg blij om! kids zijn vrijwel nooit ziek, zelfs niet verkouden.
merla was een natuurtalentje en hapte te gretig toe waardoor het aanleggen moeilijk was.
ook was ze behoorlijk borstvoedingverslaafd waardoor ze tot aan haar 8e maand 2 keer per nacht dronk tot ik echt kapot was en haar 's nachts niks meer gaf.
ook raakte ik toen weer zwanger en merla bleef doordrinken, helaas kwam er amper nog wat uit maar zelfs dat kleine beetje vond ze al heerlijk.
zusje daelyn werd geboren en merla was helemaal happy dat er weer melk was, ondanks dat ze het nu moet delen.
daelyn is inmiddels 7 maand oud, beide meiden drinken nog en dit zal ook nog wel een tijd zo blijven gaan.
wel heb ik in het begin een lichte borstonsteking gehad maar dat was mijn eigen schuld :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:18

Elinaa schreef:
Leuk een topic over borstvoeding :D

ondanks 6 week flinke pijn en een klein kloofje heb ik toch doorgezet en daar ben ik erg blij om! kids zijn vrijwel nooit ziek, zelfs niet verkouden.
merla was een natuurtalentje en hapte te gretig toe waardoor het aanleggen moeilijk was.
ook was ze behoorlijk borstvoedingverslaafd waardoor ze tot aan haar 8e maand 2 keer per nacht dronk tot ik echt kapot was en haar 's nachts niks meer gaf.
ook raakte ik toen weer zwanger en merla bleef doordrinken, helaas kwam er amper nog wat uit maar zelfs dat kleine beetje vond ze al heerlijk.
zusje daelyn werd geboren en merla was helemaal happy dat er weer melk was, ondanks dat ze het nu moet delen.
daelyn is inmiddels 7 maand oud, beide meiden drinken nog en dit zal ook nog wel een tijd zo blijven gaan.
wel heb ik in het begin een lichte borstonsteking gehad maar dat was mijn eigen schuld :o

Wat een mooi verhaal zeg :)
Dus jij doet aan tandem-voeden zoals dat hier al eens eerder is aangehaald :D

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:08

dankje :D

ik heb niet alle pagina's gelezen :o alleen de 1e en de laatste 2.
maar doe idd aan tandemvoeden :j maar niet bij elke voeding.

alleen las ik hier wel een aantal dingen over kolven. toen ik merla alleen voedde had ik ook binnen een kwartier 200 cc, nu ik ze beide voed haal ik er in een half uur met moeite 120 cc uit, als de toeschietrefelx al wat doet.
Laatst bijgewerkt door Elinaa op 19-10-09 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:12

Tandenvoeden ;) dat doet au :P
Al heeft Chiara ze nog niet :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:15

eeey elina, ik wist niet dat je beide meiden nog de borst geeft.
Bijzonder maar echt super goed zeg!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:20

dankje :o zie het zelf niet als super goed maar ben blij dat het zo kan :) vind het veel te mooi om mee te stoppen en merla zou me dat ook niet in dank afnemen.

tanden..merla heeft me toen ze nog van die babytandjes had tot bloedens toe gebeten. was één keer en nooit weer :o pakte van schrik haar wang beet om haar er zo snel mogelijk af te halen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:05

CarinaR schreef:
eeey elina, ik wist niet dat je beide meiden nog de borst geeft.
Bijzonder maar echt super goed zeg!

Wel grappig dat je dit zo zegt.
Een moeder die haar kind op die leeftijd nog de fles geeft, zal dit minder snel horen :P (niet flauw bedoelt hoor, maar het schoot me zo te binnen toen ik het las).

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:18

lijkt mij eerlijk gezegd nogal logisch dat ze dat niet te horen krijgen.
of je ze nou ranja oid in een fles geeft of melk maakt weinig uit

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:24

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Toen mijn zoontje met 41 weken geboren werd was hij echter prematuur (2 kilo)

Ik denk dat je dysmatuur bedoelt :)

Echt? Dat wist ik niet. Ook de VK en huisarts noemden hem prematuur.
Cyntje schreef:
Plukje schreef:

En aangezien de borsten van de vrouw zijn en dat vaak diegene is welke het meest het kind (op)voed lijkt me die keuze dan nog net iets meer voor de vrouw zelf...

Maar wat jammer zeg dat het zo ging -O-

Let vooral op het woord 'ex' :+ .
Nee hoor, dat was een grapje. .
Tja, ik moest het echt van hem proberen. Zodra hij merkte dat het echt een hel voor me was deed hij ook echt niet moeilijk over het stoppen.
Daarna heb ik hem ook wel laten beloven dat als er ooit een tweede mocht komen ik geen borstvoeding meer hoefde te geven.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:29

Alet74, ik snap wat je bedoelt hoor!!

Even over het prematuur en het dysmatuur.

Een prematuurkindje is te vroeg geboren dwz voor de 36ste zwagerschapsweek.

Een dysmatuurkindje, daarvan is het geboortegewicht te laag in vergelijking met zwangerschapsweek.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:48

Mijn jongste was ook dysmatuur :j
Nu zit hij qua gewicht en lengte 15% onder de curve, maar ik geloof dat de boestvoedingscurve sowieso afwijkt van de flesvoedingcurve. Nou ja, hij doet het super, dus niks aan de hand verder :)

Elinaa, wat mooi dat je je beide meiden nog laat drinken.

Patriciak44, ik denk dat ik over een maand ofzo ook moet gaan aanvullen met flesvoeding. Ik hoop het nog te kunnen rekken tot 6 maanden, maar we zullen zien. De ene keer kolf ik veel, maar vandaag had ik een keer maar 100 cc gekolfd -O-
Het is ook wel druk met kolven op het werk. Ik voel toch een soort van druk om niet te veel te missen van het werk, en ik denk dat dat ook wel meespeelt.
Hoe deed jij de flesvoeding met de borstvoeding mengen? Mengde dat goed of was dat lastig?

Plukje, wat naar dat het zo is gelopen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:22

Ik kom hier even meelezen. Ben ook van plan om borstvoeding te gaan geven :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:58

Ik kolf dus ook niet veel. In 20 minuten zo'n 80 cc, en meer komt er ook niet uit. Ik kolf dus 2 keer voor 1 voeding. 1 keer aan 1 kant, dat geeft in de ochtend dan 60 cc, en 1 keer in de middag aan beide zijdes (met dus zo 80 cc). Niet veel, maar ze heeft er genoeg aan :) (nu drinkt een 10 1/2 maand oude baby natuurlijk ook niet meer zoveel als een baby van 4 maanden, door de bijvoeding)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:01

Cyntje schreef:
Plukje schreef:

Daarom is het waarschijnlijk ook een ex... als je dit soort belangrijke dingen al niet samen kunt beslissen, dan zit er vaak wel meer mis in de relatie... (helaas)