Grote angst voor de tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Re: Grote angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:41

Hier nog iemand met een enorme angst voor de tandarts.
Ik ben inmiddels een jaartje of 8 niet geweest maar het zou eigenlijk nodig moeten.
Gister moesten mijn dochter en vriend naar de tandarts (en ik was mee om mijn dochter na de behandeling (haar eerste) op te vangen) en stond op de gang te wachten, had op de gang al hartkloppingen, laat staan als ik dat kamertje binnen moet.
Mij leek de praktijk uit een eerder genoemde site wel wat, maar het is me toch iets tever rijden.
Ben toch bang dat ik maar eens naar de tandarts van mijn vriend word in de hoop dat hij ermee om kan gaan.
Ik wil namelijk best wel weer een mooi stralend gebitje (die ik nu niet heb).

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:51

grietje er is vast wel een tandarts die meer rekening houd met je angst dan een gewone
je zou eens kunnen googlen om te kijken voor een angst tandarts
of eens rond kunnen bellen en als je wat lijkt gewoon gaan!!
gellof me mijn gebit is gewoon nog niet mooi door mn scheef staande kaak en de kronen die ik mis omdat mn verzekering ze niet wil vergoeden!
maar gewoon gaan geloof me straks zeg ow was ik maar eerder gegaan geen pijn niks meer en een mooie lach er voor terug!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:20

En als je nou gaat, maar zeker weet dat er niks gebeurt de eerste keer, Grietje? Dat hij alleen even kijkt, daarna met je doorspreekt hoe en wat en je misschien zelfs doorverwijst?
Wie weet is het wel de ideale tandarts voor jou en kan hij je super helpen. Als hij heeft gekeken kan je daarna altijd nog nee zeggen (al hoop ik dat je vriend je dan wel zover krijgt om door te zetten :D ).
Ik mag 12 december weer. Ik hoop dat alles mee valt, heb wel weer even genoeg voor mn kiezen gehad (letterlijk en figuurlijk) dit jaar!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:56

Het probleem blijft BrittKitt, toen mijn vriend voor hem en mijn dochter een afspraak maakte, was ik al doodsbenauwd, toen ik erheen moest met hun zat ik al in de auto met het zweet overal en hartkloppingen terwijl ik dondersgoed wist dat ik niet naar binnen hoefde.
Ben dus bang dat als ik die afspraak maak dat ik er op 1 of andere manier weer onderuit knijp.
De enige reden dat ik eventueel kan bedenken is dat ik er voor mijn dochter heen moet, ik wil niet dat mijn kind op mijn leeftijd (27) net met zo'n gebit rondloopt dan wat ik heb.
(en nou heb ik nog niet zo zeer een gigantisch lelijk gebit, maar ik mis een hoektand, was een ontsteking ingekomen tijdens de zwangerschap, en er komen wat zwarte randjes rond mijn tand bij het tendvlees).
Mijn grootste angst is gewoon dat ik bang ben flauw te vallen, hyperventileren, geen controle over mijn eigen lichaam/mond hebben (die neemt de tandarts over) en voor wat er allemaal mis is.
En natuurlijk dat ik daar volledig uit mijn lint ga (huilen e.d) op mijn 27ste :-S
Damn volgens mij ben ik toch echt wel een probleemmens.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:14

Dan zou ik toch eens een angsttandarts gaan zoeken als ik jou was :) Als ik zo hoor hoe je gebit erbij staat zou ik dat wel doen, straks gaat het zeer doen en dan wordt de stap alleen maar groter tot het echt niet anders meer kan.
Ik zou zelf de stap nemen, niet wachten tot er geen andere optie meer is meid!

Mijn punt is ook het geen controle meer hebben over je eigen lijf en het feit dat het altijd zeer doet als ik niet uitkijk.
Ik lig daar regelmatig met de tranen over mijn wangen, helemaal te trillen in de stoel en ik ben 21. Leeftijd maakt niet uit dan hoor :D Ze zijn wel wat gewend, maar mijn tandarts heeft me dus wel verzocht er iets aan te gaan doen. Al weet ik niet wat ik er dan aan kan doen. Een psycholoog kan geen angst voor pijn wegnemen lijkt me eigenlijk...

Vraag bij de huisarts om kalmeringsmiddelen oid (niet te zwaar opvatten :P ) die je dan een paar dagen voor je naar de tandarts moet inneemt zodat je rustig wordt en je je niet zo druk kan maken. Dan slaap je beter en denk je er minder over na. Wie weet helpt het?

En stel jezelf een beloning in het vooruitzicht! Iets wat je al heel lang heel graag wil hebben, maar het steeds laat liggen of het steeds toch maar niet doet. Of die ene mooie ring die je hebt gezien bijvoorbeeld. Als je bent geweest mag je hem kopen van jezelf. :))