zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:09

Vanillia schreef:
Abortus laten plegen, 100% zeker.

Dit klinkt misschien vrij cru; maar wat heb je dat kind te bieden? Is het eerlijk tegenover het kind om het in deze situatie op de wereld te zetten? Jullie hebben geen woning, allebei geen werk en jij hebt niet eens een diploma waar je iets mee kan. Daarbij; je bent 19, ben je er 100% van overtuigd dat je de rest van je leven met deze jongen door wil brengen?

Voor mij reden genoeg om het niet te doen.

Mag ik vragen wat er mis is met een VMBO diploma?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:10

Toen ik 19 was had ik ook een ''vaste'' vriend, maar niet zo naief om te denken dat ik daar voor altijd samen mee zou blijven...
Ik heb de post gelezen over dat prikpil verhaal en daar stond ook bij dat ze een sinds toen een vriendje heeft... dat was pas in juli?? ik vind dat je dan erg grote risico's neemt en ja daar heb je nu de consequenties van...

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:11

Vanillia schreef:

Dit klinkt misschien vrij cru; maar wat heb je dat kind te bieden? Is het eerlijk tegenover het kind om het in deze situatie op de wereld te zetten? Jullie hebben geen woning, allebei geen werk en jij hebt niet eens een diploma waar je iets mee kan. Daarbij; je bent 19, ben je er 100% van overtuigd dat je de rest van je leven met deze jongen door wil brengen?

ze heeft al gezegd dat ze een keuze had gemaakt om het kindje te houden aan dit antwoord heeft ze dus niks
en ik was 17 toen ik moeder werd
oke wij hadden wel een woning en hij werk maar dat is allebei zo gevonden

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:12

Rienn schreef:
Vanillia schreef:

Mag ik vragen wat er mis is met een VMBO diploma?

Niks, tenzij je voor de rest van je leven wat meer wil doen dan achter de kassa zitten :)

Sandy; prima dat ze die keuze gemaakt heeft, maar dat verandert niks aan mijn mening.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:12

Vanillia schreef:

Van zulke reacties sta ik dus echt te kijken.. hoe kan je dit nou zo keihard zeggen, terwijl je de TS niet eens kent? Je kunt als kind beter een moeder hebben die er helemaal voor gaat, dan steenrijke ouders die nauwelijks naar je omkijken. De basis is liefde en liefde kan heel veel brengen :j

Citaat:

Voor JOU ja. Maar jij bent de TS niet...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:13

Girl In The Mirror schreef:
19LindA83 schreef:
verkeerd gelezen excuus! maar dan nog zul je daarmee niet voor 100 % zijn afgekeurd lijkt mij... callceter werk oid?? en dan kun je idd gaan discusierren of het eluk werk is of weinig verdiend... dat maakt denk ik in deze situautie niet uit, alles is beter dan thuis zitten waar je niks verdient en op een minimum uitkering moet leven. Ik zou in zo een situatie Alles aanpakken

Hij is ook niet 100% afgekeurd, maar 70% zegt ze verder in het topic.
Daarnaast is het heel moeilijk om werk te vinden als je een handicap hebt, werkgevers geven toch de voorkeur aan mensen zonder handicap. Het is sowieso al moeilijk werk te vinden in deze tijd, zonder opleidingen, en dan ook nog met zo'n toch wel vrij hinderlijke handicap.

Dat is zo een dooddoener... er is moeilijk werk te krijgen.. En ook zeer makkelijk om te roepen als excuus. Er is werk genoeg, alleen moet je dan niet kieskeurig zijn en aannemen wat er is. Ze zitten nu ook niet in een situatie waar ze zich kieskeurigheid kunnen veroorloven.

Daarbij ligt het er ook aan waar je solliciteerd met je handicap of de werkgever er problemen van maakt, tuurlijk als je solliciteerd als ober kan ik me voorstellen dat ze dan de voorkeur anders hebben liggen, maar bij een callcenter zal het ze echt niet uitmaken of je wel of geen vingers hebt..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:14

Vanillia schreef:
Niks, tenzij je voor de rest van je leven wat meer wil doen dan achter de kassa zitten :)

Sandy; prima dat ze die keuze gemaakt heeft, maar dat verandert niks aan mijn mening.

Dat is natuurlijk pure onzin, dat heb je hopelijk zelf ook wel in de gaten? Het krijgen van kinderen betekent niet dat je leven ophoudt. Er zijn zat moeders die nog een studie oppakken en zo aan een betere baan komen :) Een beter leven begint bij jezelf en als de TS wil, dan kan ze straks echt nog wel studeren :j

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:17

Voor iedereen die mensen die zeggen dat ze voor abortus moet gaan veroordelen dat ze erg hard zijn en de TS niet eens kennen:

Ti_Amo schreef:
Wat zouden jullie in mijn positie doen?

Groetjes mandy

Ze vraagt zelf wat wij zouden doen, dus dan mag je ook zeggen dat je voor abortus zou gaan.... Ieder zijn eigen mening lijkt me...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:18

19LindA83 schreef:
Daarbij ligt het er ook aan waar je solliciteerd met je handicap of de werkgever er problemen van maakt, tuurlijk als je solliciteerd als ober kan ik me voorstellen dat ze dan de voorkeur anders hebben liggen, maar bij een callcenter zal het ze echt niet uitmaken of je wel of geen vingers hebt..

Was het maar zo'n feest, zelfs bij de meeste callcenters hebben ze liever mensen die gezond zijn dan die een handicap hebben :)

Ik denk dat het nu vooral van belang is dat de TS als de sodemieter een baan vind, desnoods iedere keer tijdelijke baantjes via het uitzendbureau zodat er i.i.g. iets van inkomen is.
Je vriend heeft als het goed is een arbeidscoach via het UWV en deze kan heel veel voor je vriend betekenen qua scholing en het vinden van een baan, maar daar moet hij wel zelf achteraan gaan en het echt willen, anders gaan ze geen tijd en energie in je steken :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:19

@Linda: mijns inziens kunnen wij via Bokt geen goed beeld krijgen van de situatie van de TS.. daarom zou ik zelf nooit 1,2,3 zeggen wat ik zou doen. Het is lastig oordelen en daarom vind ik het zo verbazingwekkend dat er mensen zijn die zo keihard oordelen :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:20

Pletje123 schreef:
Vanillia schreef:

Dat is natuurlijk pure onzin, dat heb je hopelijk zelf ook wel in de gaten? Het krijgen van kinderen betekent niet dat je leven ophoudt. Er zijn zat moeders die nog een studie oppakken en zo aan een betere baan komen :) Een beter leven begint bij jezelf en als de TS wil, dan kan ze straks echt nog wel studeren :j

Ben blij dat je het zo verwoord.

Ken namelijk genoeg mensen die met hun VWO! op stal de sloof aan het spelen zijn of VMBO-ers die nu de universiteit hebben afgerond. Het is maar wat je zelf wil.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:21

dat laatste wat jij zegt is dus wat ik bedoel: je moet er zelf iets voor doen.. je kunt wel roepen hij heeft geen werk want hij is arbeidsongeschikt... maar dat is niet DE reden waarom iemand geen werk heeft, dat komt omdat je zelf niks onderneemt..

En ik kan me acht niet voorstellen dat in deze tijd werknemers je veroordelen op zo een handicap, als jij gewoon het werk kan doen wat er van je verwacht wordt...
Maar ja ik werk dan ook in de zorg, daar zijn we wat coulanter,meedenkender en begripvoller in dit soort situaties

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:24

Pletje123 schreef:
@Linda: mijns inziens kunnen wij via Bokt geen goed beeld krijgen van de situatie van de TS.. daarom zou ik zelf nooit 1,2,3 zeggen wat ik zou doen. Het is lastig oordelen en daarom vind ik het zo verbazingwekkend dat er mensen zijn die zo keihard oordelen :)

zoals ik de situatie lees zoals zij hem schetst kan ik me wel voorstellen wat ik in die situatie zou doen, puur afgaande op wat ze schrijft, en zo te merken anderen ook.. ze schets een situatie en vraagt wat wij zouden doen... dan moeten we niet verder gaan speculeren of we haar situatie wel kennen, deze heeft ze zelf beschreven en dan neem ik aan dat ze daar over nageacht heeft en aan de hand van die beschrijving een menig wil.....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:25

19LindA83 schreef:
En ik kan me acht niet voorstellen dat in deze tijd werknemers je veroordelen op zo een handicap, als jij gewoon het werk kan doen wat er van je verwacht wordt...
Maar ja ik werk dan ook in de zorg, daar zijn we wat coulanter,meedenkender en begripvoller in dit soort situaties

Dat jij het je niet voor kunt stellen wil dus niet zeggen dat het niet kan, lijkt mij dat je dan ook niet zo hard hoeft te oordelen :)
Ik heb zelf een niet zichtbare handicap, ben 55% afgekeurd en kan vrijwel alles en toch ben ik ontzettend vaak afgewezen, want zo gauw ze de keuze hebben tussen een gezond iemand of iemand met een handicap hebben ze die heel snel gemaakt.

Ik hoop i.i.g. dat de TS het met haar vriend gaat hebben over een arbeidscoach, iedere Wajonger heeft deze en zou zeker in hun situatie een uitkomst bieden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:26

19LindA83 schreef:
Verder is jullie begin stituatie ook niet ideaal, we woont bij de zus van je vriend zeg je.. je wil iets voor jezelf zien te krijgen. Dan zou het toch ook heerlijk zijn als je dit zelf allemaal kunt bekostigen.
Ik vind het heel makkelijk om te zeggen dat je wel een uitkering oid krijgt, zoals de meeste hier doen. Je bent een jonge meid, daarbij ben je er zelf bij geweest toen je zwanger raakte. Wat in deze tijd toch echt niet meer hoeft. Sorry hoor maar op die leeftijd gebruik je toch ook een condoom ondanks dat je aan de pil bent... niet alleen vanwege zwangerschap maar ook tegen ziektes, je bent jong wie weet wat er nog kan gebeuren op relatie gebied...

Misschien oordeel ik wel iets te hard naar anderen hun mening, maar dit is mijn mening en hoe ik erover denk..

Iedereen krijgt een uitkering rondom de bevalling, ik ken niemand die zelf is gaan sparen en tegen zijn baas heeft gezegd: "geef het maar niet aan het uwv door, ik heb zelf toch geld genoeg" :+

Bij de zus van zijn vriending wonen is toch niet raar? Genoeg dames van rond de 20 die besluiten samen een appartement te huren ipv in een studentenhuis te gaan zitten, niets mis mee toch?

En over dat ongepland zwanger worden niet meer hoeft tegenwoordig.... er is maar 1 ding 100% veilig en dat is geheelonthouding. Het kan dus (bijna) iedereen gebeuren.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:31

jeetje wat een nare situatie!
De keuze wel/niet abortus is altijd een punt van discussie.Maar blijkbaar heb je al gekozen.
Gelukkig heb je veel fam die je hopelijk kunnen helpen en ik hoop dat je moeder ook zal bijdraaien. Of hebben jullie altijd al slecht contact?

Wat ik wel raar vindt, is dat je vriend arbeidsongeschikt is verklaard..Ik ken twee mensen die ook vingerSS missen maar
hier mee hebben leren omgaan en normaal kunnen werken. Is toch vast wel iets passends? Dan zal je situatie ook makkelijker worden met een loon.
En met een vmbo diploma is niets mis..wees blij dat je een diploma hebt!
Succes ermee en hopelijk maak je/jullie de goede keuze!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:31

Het is niet hard oordelen (vind ik) daarbij mag de reden van afwijzen nooit een hadicap zijn, en als je dan toch al afgewezen wordt hoeft het niet met je handicap te maken hebben. AL kan ik me voorstellen dat je dit dan zelf wel gauw denkt.
Mischien zijn er echt wel andere redenen dat ze voor een ander kiezen, want zoals ik al zei: als je de werkzaamheden gewoon kunt uitvoeren en je past in een team lijkt er voor mij geen probleem te zijn..
Daarom zeg ik ook: je moet wel solliciteren op iets waarvan je zeker weet dat je die werkzaamheden aan kan. Tuurlijk zouden wij ,als we de keus hebben uit iemand met rug problemen of iemand zonder, ook kiezen voor degene zonder, maar dit omdat je weet dat diegene dan niet naar behoren kan functioneren, dan is je ''handicap'' inderdaad een belemmering in je werkzaamheden. (even als voorbeeld om mijn mening duidelijker te maken!)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:32

19LindA83 schreef:

Werknemers misschien niet, maar werkgevers ;)
Als je als werkgever 100 brieven binnenkrijgt en 20 sollicitanten op bezoek krijgt zoek je de beste, met het minste risico op uitval, ook op andere afdelingen inzetbaar als het daar drukker is, grote kans dus dat er voor hem niet gekozen wordt. Als zelfs gezonde mensen problemen hebben met het vinden van een baan tegenwoordig is het wel logisch dat het voor hem dubbel zo moeilijk is.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:34

Als je zowel pil + condoom gebruikt maar je de kans wel heel klein dat je zwanger raakt.

Daarbij gaat het om de gehele situatie: je woont samen met je vriend bij de zus van je vriend en dan raak je ook nog zwanger: niet echt optimaal lijkt mij..

Een uitkering omdat je met zwangerschapsverlof van je werk gaat, of gewoon je handje ophouden vind ik een heel verschil....

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:36

ook mensen met alleen vmbo kunnen meer dan alleen hun hele leven achter een kassa zitten hoor
als zij/hun het kindje graag willen moeten ze er lekker voor gaan!
waar een wil is een weg en er is at werk te vinden gewoon ind niet kieskeurig zijn en een uitzet is op marktplaats enz zo gevonden

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:37

19LindA83 schreef:
Het is niet hard oordelen (vind ik) daarbij mag de reden van afwijzen nooit een hadicap zijn, en als je dan toch al afgewezen wordt hoeft het niet met je handicap te maken hebben. AL kan ik me voorstellen dat je dit dan zelf wel gauw denkt.
Mischien zijn er echt wel andere redenen dat ze voor een ander kiezen, want zoals ik al zei: als je de werkzaamheden gewoon kunt uitvoeren en je past in een team lijkt er voor mij geen probleem te zijn..
Daarom zeg ik ook: je moet wel solliciteren op iets waarvan je zeker weet dat je die werkzaamheden aan kan. Tuurlijk zouden wij ,als we de keus hebben uit iemand met rug problemen of iemand zonder, ook kiezen voor degene zonder, maar dit omdat je weet dat diegene dan niet naar behoren kan functioneren, dan is je ''handicap'' inderdaad een belemmering in je werkzaamheden. (even als voorbeeld om mijn mening duidelijker te maken!)

Ik denk dat je het ontzettend onderschat hoe lastig het kan zijn :)
Nee het mag niet de reden zijn, maar als ik te horen krijg (meerdere malen) dat ik ben afgewezen omdat er iemand anders is aangenomen die makkelijker over uren kan werken, andere functies kan vervullen bij bijv. ziekte en minder kans is op dat diegene meer afwezig is vanwege ziekenhuis bezoek of ziek zijn, dan mag ik denk ik wel de conclusie trekken dat het vanwege mijn handicap is.
En nee dit gebeurd (helaas) niet alleen bij mij maar bij vele anderen en niet alleen jongeren, ook al is de inzet, wil, motivatie en kun je alle taken uitvoeren die gedaan moeten worden dan nog is het alles behalve makkelijk, zeker niet in deze periode :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:37

19LindA83 schreef:
Als je zowel pil + condoom gebruikt maar je de kans wel heel klein dat je zwanger raakt.

Daarbij gaat het om de gehele situatie: je woont samen met je vriend bij de zus van je vriend en dan raak je ook nog zwanger: niet echt optimaal lijkt mij..

Een uitkering omdat je met zwangerschapsverlof van je werk gaat, of gewoon je handje ophouden vind ik een heel verschil....

Maar nogsteeds is het niet 100% uit te sluiten ;)

Tussen de beide uitkeringen zitten niet zoveel verschil hoor, allebei wordt ongeveer 4 maanden door het uwv betaald en komt uit hetzelfde potje ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:38

odetteke schreef:
19LindA83 schreef:

Werknemers misschien niet, maar werkgevers ;)
Als je als werkgever 100 brieven binnenkrijgt en 20 sollicitanten op bezoek krijgt zoek je de beste, met het minste risico op uitval, ook op andere afdelingen inzetbaar als het daar drukker is, grote kans dus dat er voor hem niet gekozen wordt. Als zelfs gezonde mensen problemen hebben met het vinden van een baan tegenwoordig is het wel logisch dat het voor hem dubbel zo moeilijk is.

Ik zit in de sollicitatiecomissie bij mijn werk.. en geloof me wij werke echt niet zo als jij omschrijft, maar zoals ik het verwoord. Wij hebben ook iemand met lichte reuma werken, nee zij is niet op alle groepen inzetbaar, maar op de groep waarvoor ze is aangenomen kan ze alle werkzaamheden uitvoeren en dat is het belangrijkste, bij ziekte zijn er genoeg anderen die in kunnen vallen, dan zijn we echt niet afhankelijk van alleen haar...
Daarbij blijf ik het onzin vinden om te roepen het is moeilijk werk te vinden... Nee dat is het niet als je maar geen eisen stelt.. als je echt geld nodig hebt dan pak je alles aan lijkt me...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:39

odetteke schreef:
Tussen de beide uitkeringen zitten niet zoveel verschil hoor, allebei wordt ongeveer 4 maanden door het uwv betaald en komt uit hetzelfde potje ;)

Maar dan heb je daarvoor en daarna(ga ik vanuit!) al wel gewerkt en dus zelf bijgedrage aan dit potje ;) en dat vind ik wel een groot verschil

19LindA83

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:43

Maar we dwalen een beetje af van het werkelijke onderwerp, en dat is wat je zou doen als je in die situatie zit of komt te zitten:

Ik denk dat ik goed zou nagaan wat de kans is dat ik dit tot een goed einde breng, kan ik mijn kind bieden wat het nodig heeft, en dan niet alleen liefde maar ook alle andere basisbehoeften. Sta ik op een punt in het leven dat ik er ook psychisch klaar voor ben. Zijn er genoeg mensen die me steuen, kan ik eventeel oppas regelen voor bijv een avondstudie.
En alle positieve en negatieve (want geloof me die zijn er ook!)dingen op papier zetten en dan kijken wat overheerst, en aan de hand daarvan een beslissing nemen.
OW en natuurlijk iemand van buitenaf inschakelen om mee te kijken, iemand die objectief is.