Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:38

Bij mijn zus, vriendin en vriend doe ik het wel. Die "waarderen" het nog een soort omdat ze zelf niet dom over willen komen en het goed willen doen.

nickyu

kynshiri schreef:
ik heb een spuughekel aan groepen mensen! ben inderdaad helemaal niet sociaal...
hetgene dat mij daarbij het meeste stoort is dat het 9 vd 10 zinloos 'mooi weer he' praatjes zijn waarvoor ik nog niet eens de moeite wil doen om er woorden aan te verspillen (erg he). bij gevolg eindig ik meestal zwijgend daan de hoek van de tafel en denk ik er het mijne van... en als je dan eens probeert te wijzen op de verschillende invalshoeken over het onderwerp waarover je gezelschap duidelijk cliche-conclusies zit te trekken dan krijg je altijd als antwoord 'je maakt het veel te moeilijk' of 'jamaar als we daar allemaal rekening mee moeten gaan houden'

wat dacht je van de zin "hoe gaat het ?"

mensen willen helemaal niet weten hoe het gaat
houd het dan lekker bij hoi of hallo ..

het zwijgen in een groep ipv mengen in de vaak nutteloe discussie
is ook zeer herkenbaar en als je je al mengt kunnen ze je of niet volgen
of het is iets in de trant van "je denkt veel te ingewikkeld of te ver
of ik roep juist nu simpel doe je zo ben je klaar (dat geneuzel denk je dan ..

zonnebloem18

Mijn vriend wordt regelmatig knettergek van mij omdat ik zijn teksten zit te verbeteren of meteen zijn fouten verbeter in een gesprek.
Ik hou me meestal wel in maar taal is niet zijn sterkste vak.

Het lastigste is dat mijn ouders allebei doof zijn en ik met hun dus op een heel laag niveau moet communiceren omdat ze het anders niet snappen.
Ik ben het inmiddels wel gewent maar moet er nog altijd heel erg bij nadenken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:39

Mijn zus wordt woest als ik het doe, maar mijn vader deed - en doet - het ook altijd ;)

Ilzas

kynshiri schreef:
ja ik had het ook al gezien, maar dacht 'ach laat maar'... ik zit momenteel id les nl. en moet dus tegelijk lesnota nemen :')

Ja, overal kom je daar mee weg, behalve hier! :D

Blue_Eyes

Spreek je geen gebarentaal, Zonnebloem?

zonnebloem18

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:41

Jawel maar mijn ouders kunnen gewoon praten en erg goed liplezen dus praat ik thuis zonder gebaren.

Hebben jullie trouwens ook dat als iets niet lukt je jezelf enorm de grond in praat, want kom op zeg dat moet je toch gewoon kunnen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:42

nickyu schreef:

Ja! Briljant! De autist in mij wil daar ook geen antwoord op geven. Je wilt het antwoord toch niet horen, dus ik wil de vraag ook niet horen.

Heb ook wel eens, om te pesten, heel gedetailleerd antwoord gegeven, maar ja, dan gedraag je je juist weer "autistisch" want dan "snap" je zogenaamd de sociale contecxt niet. Terwijl ik de sociale context wel degelijk begrijp, het is een retorische vraag, maar ben dan gewoon lekker dwars, als grapje. Word ook niet gesnapt...

Dus antwoord ik maar al jaren. "goed", of "goed he, met slechte mensen gaat het altijd goed"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:43

Onkruid vergaat niet, ook zo'n dooddoener om er af en toe in te gooien ;D.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:44

Die gebruik ik ook regelmatig :D

kynshiri

Ilzas schreef:
kynshiri schreef:
ja ik had het ook al gezien, maar dacht 'ach laat maar'... ik zit momenteel id les nl. en moet dus tegelijk lesnota nemen :')

Ja, overal kom je daar mee weg, behalve hier! :D

ja da's die luiheid weer he... :D eigenlijk weet ik het ook wel, elke spelfout valt me ook op als ik een tekst herlees, maar op forums en degelijke doe ik dat dus meestal niet...

Blue_Eyes

zonnebloem18 schreef:
Hebben jullie trouwens ook dat als iets niet lukt je jezelf enorm de grond in praat, want kom op zeg dat moet je toch gewoon kunnen.

Kan niet zeggen dat ik dat echt heb. Niet snel, tenminste.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:47

Ilzas schreef:
nickyu schreef:

Ja! Briljant! De autist in mij wil daar ook geen antwoord op geven. Je wilt het antwoord toch niet horen, dus ik wil de vraag ook niet horen.

Heb ook wel eens, om te pesten, heel gedetailleerd antwoord gegeven, maar ja, dan gedraag je je juist weer "autistisch" want dan "snap" je zogenaamd de sociale contecxt niet. Terwijl ik de sociale context wel degelijk begrijp, het is een retorische vraag, maar ben dan gewoon lekker dwars, als grapje. Word ook niet gesnapt...

Dus antwoord ik maar al jaren. "goed", of "goed he, met slechte mensen gaat het altijd goed"

haha geweldig _O- ik weet ook nooit wat ik daar nou weer op moet zeggen, als je wat anders zegt dan 'goed en met jou, dan zie je zo aan hun gezichtsuitdrukking de kortsluiting in hun hoofd
:7

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:52

kynshiri schreef:
ja da's die luiheid weer he... :D eigenlijk weet ik het ook wel, elke spelfout valt me ook op als ik een tekst herlees, maar op forums en degelijke doe ik dat dus meestal niet...

Ja, ik wel. Ik edit een hoop!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:54

zonnebloem18 schreef:

De ene keer wel en de andere keer niet. Met dingen als huishouden enzo denk ik wel vaak bij mezelf: "kom op he, NIEMAND die daar zo lang over nadenkt als jij, doe toch eens een keer NORMAAL"

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:56

Lovely schreef:
Peelie, aanpassen aan andere kinderen of volwassenen is niet zo heel simpel hoor en kan een heleboel frustratie opleveren. Daarom is het zaak om te leren met dat soort dingen om te gaan zodat je jezelf niet alsmaar buiten spel manouvreert omdat anderen je niet kunnen volgen. Als je als kind of volwassene tegen dit soort dingen aanloopt op school, op werk of ergens anders dan is het wel degelijk verstandig om daar voor jezelf te zorgen dat die frustratie afgewikkeld wordt. Zoals Authentic al zegt komt dat je niet zomaar aanwaaien, daar kunnen de meeste mensen best wat tips bij gebruiken. Er zijn ook clubs waar je met dat soort problemen leert omgaan met elkaar. Mensa is niet heel erg geschikt omdat men daar meer bezig is met slim zijn, maar HIQ is wel een club waar je met elkaar over dit soort dingen kunt praten en van elkaar de tips en trucs leert om met de omgeving om te gaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik heb het zelf ook moeten leren. mijn broertje leer het nu ook en die gaat tegen een groot stuikelblok aanlopen waarneer hij op de middelbaare school komt. Nu ik het nog een keer lees heb ik het een beetje raar opgeschreven...

Maar wat jij zecht is wat ik bedoel :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:58

kynshiri schreef:
[ wat dacht je van de zin "hoe gaat het ?"

Dus antwoord ik maar al jaren. "goed", of "goed he, met slechte mensen gaat het altijd goed"[/quote]

haha geweldig _O- ik weet ook nooit wat ik daar nou weer op moet zeggen, als je wat anders zegt dan 'goed en met jou, dan zie je zo aan hun gezichtsuitdrukking de kortsluiting in hun hoofd
:7[/quote]

ach zijn gangetje is ook zo'n standaard antwoord

weet nog dat dtoen ik heel erg ziek was
terug vroeg "wil je het echt weten ? of denk je beleefd te zijn en intersseert je het gewoon geen ene hol ?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:58

Ilzas schreef:
zonnebloem18 schreef:

De ene keer wel en de andere keer niet. Met dingen als huishouden enzo denk ik wel vaak bij mezelf: "kom op he, NIEMAND die daar zo lang over nadenkt als jij, doe toch eens een keer NORMAAL"

Ja ik heb het vooral met simpele dingen die niet willen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:01

Ilzas schreef:
zonnebloem18 schreef:

tot deze opmerking gelezen te hebebn eigenlijk nooit gerealiseerd maar idd denk altijd vrij intebnsief na
voordat ik ga stofzuigen oid ..

het doe eens normaal gedachte heb ik wel op veel andere vlakken
(zoals antwoorden op hoe gaat het :D

ook leuk als je dan domweg zegt "slecht ,.."
dan zijnn mensen meestal verstomd weten ze niks meer te zeggen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:02

nickyu schreef:
weet nog dat dtoen ik heel erg ziek was
terug vroeg "wil je het echt weten ? of denk je beleefd te zijn en intersseert je het gewoon geen ene hol ?

Dat heeft ook vaak op het puntje van mijn tong gelegen.

nickyu schreef:
ook leuk als je dan domweg zegt "slecht ,.."
dan zijnn mensen meestal verstomd weten ze niks meer te zeggen

DIE is ook leuk ja.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:11

nickyu schreef:
klopt wel

merk dat thuis hier bij mijn kleine en mij ook
of je word niet begrepen dan ga je verder in jip en janneke worden mensen weer boos
tussen weg is erg moeilijk te bedenken / vinden

maw je leert het wel te laten
behalve thuis is het soms lastig (man)

ben erg blij voor mijn kleine dat ik net zo ben
onderling is het meestal maar een half woord nodig
maakt het voor hem iets makkelijker

onbegrip is een zwaar emotionele belasting
Citaat:
Ps, mijn broertje is dus hoog begaaft en zwaar dislexties (net als ik (daarbij ben ik ook nog eens licht autisties )) Allenmaal lekkere combinaties, maar we kunnen er mee leven

erg herkenbare combi :o , zie je wel vaker :D
merk dat het vooral op school lastig is voor de leerkrachten om het te begrijpen
ze zitten soms ook met handen in het haar

soms krijgen ze iets niet uitgelegd zijn ze dan al weken mee bezig
ik leg het in 5 minuten uit aan mijn kleine en hij snapt het
(iets andere uitleg )

daarbij de taal begrip niveau is dus erg hoog
maar het schrijf niveau (spelling) is bedroevend laag
en ook dat levert vaak onbegrip op bij een leerkracht

Dat laatste heb ik dus heel veel probelem mee gehad... Leraren geloofde niet dat ik dislecties ben, omdat mijn woordenschat zo groot is. Zelfs nadat er eindelijk na JAREN zeuren een test afgenomen was geloofde ze het nog niet en zijn ze vrolijk door gegaan met hun verhaaltje... Dan kom je dus nergens...

Daardoor heb ik faalangst ontwikkeld en ben ik op de MAVO beland. Ik heb me toen 4 jaar verveeld. Nu zit ik voor de 2e keer in 4 HAVO. Vorig jaar had ik een mentix die na de 1e periode al tegen mij zei: "je gaat het niet halen dit jaar. Vergeet het maar" Lekker motiverend. Door het autisme en faalangst in combo gat ik daar over lopen piekeren. En uiteindleijk door al mijn gepiekker geloof ik haar uiteindelijk.. Totaale onzin dus, maar daardoor zit ik nu wel voor de 2e keer op 4 HAVO.

Op een of andere manier schakeld de hoogbegaaftheid dan uit, of gaat het teveel toeren maken en raak ik snel in de stress.

ik weet niet hoe dat bij mijn broertje is. die is pas 9 jaar oud...

Over het doelloos nadenken: Dat heb ik dus ook heeel erg. Ik kan mezelf echt helemaal de grond in stampen om helemaal niks. ik dnek ook na over stomme dingen zoals bijv. hij ik mijn t-shirt op zal vouwen. Totaal nutteloos, maar wel waar ik aan denk...

Oook waar ik mijn paardrijlaarzen zal neerzetten en waarom presies, ik ga ook helemaal redeneren waarom het op die plek het makkelijkst/handigst (bendenk het) is. Totaal nutteloos dus...

als mensen aan mij vragen hoe het met me gaat wil ik daar nooit andwoord op geven en zeg ik altijd maag "goed" Of "wel ok". Alleen tegen mijn vriend ben ik redelijk open, maar ook voor hem hou ik soms wel eens dingen achter.. Maar daar komt hij alijd achter :+ Eigenlijk ook wel fijn :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:20

Grappig topic dit, heb het even gelezen en herken enorm veel van wat er hier wordt geschreven. :)

Ik word ook vaak ouder geschat en heb ook oudere vrienden - zelf ben ik 17 en mensen waar ik echt goed mee kan praten zijn vaak ergens midden in de 20 - en ik leer ook makkelijk. Bovendien heb ik een extreem goed geheugen en een grote talenknobbel; met wiskunde is er echter iets misgegaan want alles met cijfers ben ik ontzettend slecht in. Dyscalculie misschien wel, al zijn dingen zoals ruimtelijk inzicht bij mij dan weer heel goed ontwikkeld. Klokkijken kan ik echter nog steeds niet (vooral digitale klokken dan). :+
Het zit in de familie, broertje en vader (vooral de laatste) hebben ook een zeer hoog IQ en ook heb ik een sterk vermoeden dat ik HSP ben (en mijn vader ook), eigenlijk weet ik dat wel zeker. Hierdoor heb ik nog wel eens wat sociale/emotionele problemen alleen heb ik geleerd me 'hard' op te stellen wat vaak voor de buitenwereld wel goed werkt maar voor mijzelf eigenlijk helemaal niet.

Overigens was ik als kind best 'sneu', ik had totaal geen vriendjes om mee te spelen omdat ik alle kinderen uit de buurt dom en kinderachtig vond (zaten totaal niet op 1 lijn) liever las ik alle encyclopedieën uit en verslond ik alle literatuur die ik thuis kon vinden...
Ook ging ik vaak in mijn eentje naar buiten. Ik had (en heb) moeite met het uiten van mijn emoties dus alleen buiten kon ik alles kwijt. Toen ik op mijn 14e in een moeilijke periode kwam begon ik met tekenen/schilderen en op die manier uit ik nog steeds mijn emoties, voor mij de beste weg.
Tegenwoordig ben ik een stuk socialer omdat er rond mijn 15e een omschakeling is gekomen en mensen mij gewoon meegesleurd hebben in het sociale uitgaansleven en daarom heb ik nu eindelijk een stel geweldige vrienden en maak ik ook veel sneller vrienden dan vroeger. Ik kan me veel beter een plek geven en ben ook totaal niet verlegen en heel zelfverzekerd (wat ook wel eens anders is geweest). Maar nog steeds kan ik niet tegen grote mensenmassa's ed. maar dat heeft vooral te maken met ik als HSP en de gigantische lading indrukken die ik dan krijg en niet kan verwerken. Door zoiets kan ik echt gesloopt zijn.

Overigens ben ik ook heel lui hoor, met gymnasiumadvies zit ik nu op de Havo (6e jaar, eindexamen. Onze Havo duurt 6 jaar). Ik deed nooit wat op school omdat ik het zo wel prima vond en zoiets had van 'ik kan het toch wel', ik koos zelfs profielen die voor mij totaal niet handig waren (N&T met veel wiskunde) omdat ik dan tenminste wat van een uitdaging had... uiteindelijk toch maar C&M gaan doen omdat ik toch geschiedenis, mijn favoriete vak, enorm miste. Biologie heb ik gehouden en ik ben blij af nu zonder al die wiskundige vakken... ik vond er werkelijk waar helemaal niks aan, toch veel meer een talenmens. Ik heb alles behalve dyslexie (wat ik hier wel meer lees) mijn probleem ligt toch echt bij de getalletjes. :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:25

Ik ben ook nooit getest en wilde hier eerst eigenlijk niet reagerenm omdat ik mezelf niet in een hokje wil plaatsen, ik maar herken wel heeel veel problemen die ik hier voorbij zie komen.
Op m'n sloffen door het VWO, niet geleerd te leren of te plannen, dingen in het huishouden gewoon niet zien (tot ik het wel zie en dan kan je maar beter uit de buurt blijven, want dan moet ik meteen voor 3 jaar inhalen), een hekel hebben aan grote groepen mensen, (met name op jongere leeftijd) beter om kunnen gaan met oudere kinderen/mensen, etc.

kynshiri schreef:
hebben jullie dan ook dat jullie veel genuanceerder zijn in woordkeuze? om even een evident vb'tje te geven: ik vind pretty en beautifull iets totaal verschillend qua betekenis.

Precies, het ene woord is het andere niet. Soms gebruik ik zelfs engels woorden omdat ik in het Nederlands geen woord kan vinden wat alles omvat.

Peelie schreef:
Op een of andere manier schakeld de hoogbegaaftheid dan uit, of gaat het teveel toeren maken en raak ik snel in de stress.

Ook heel herkenbaar, als ik ook bijvoorbeeld dingen niet georganiseerd kan krijgen vanwege mijn moeite met plannen dan dwaal ik heel snel af naar iets anders. Dan vlucht ik bijvoorbeeld in Bokt of spelletjes online.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:32

Zoals Farmville Falona, herkenbaar :Y)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:33

bokt is idd ook een uitvlucht voor me.

Fiffill ik kan ook geen digitaale klot kijken. Vind ik heel moeilijk. Normaale klot gaat wel, maar vaak zit ik er ook naast...
Ik had ook geen vrienden, vond ze saai en ze begrepen me niet.

Ik heb nu vrienden van 18 jaar en ouder. ik ben zelf 17 en word in maart 18. Ik heb op een gegeven moment ook gewoon meegesleurt door mensen, en nu kan ik ook beter vrienden maken enzo. Ik heb wel dat ik in het beging heel bevooroordeeld ben. Daardoor kan ik wel eens arrogant overkomen. ik kan soms ook heel bot uit de hoek komen... Maar dat komt altijd mijn mond uit en dan is het kwaad al geschied..