Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Blue_Eyes schreef:Dat is eerder in de zwangerschap zo. Bij een abortus op kindjes die al bijna levensvatbaar zijn, wordt het hartje vaak dmv een medicijn stopgezet en daarna moet je gewoon bevallen.
Alet74 schreef:Was er vorig jaar niet veel commotie rondom abortus in Frankrijk? Het staat me zo bij dat ze het daar zelfs tot 36 weken deden. Ik vind dat toch wel voorbij de grens, vooral als je bedenkt dat bij te vroeg geboren kinderen het al bespreekbaar is alles op alles te zetten om een kindje in leven te houden na 25 weken zwangerschap (ik heb een neefje en nichtje die na 25 weken geboren zijn, inmiddels 5 jaar en helemaal ok - offtopic). Ik dacht dat in Nederland de grens voor een abortus bij 20 weken lag?
suuszoey schreef:Ik weet dat het tot de 16 weken in een regulier ziekenhuis mag plaatsvinden, daarna alleen met dringende reden in een universitair ziekenhuis. (Utrecht of Amsterdam)
Robynn schreef:Blue_Eyes schreef:Dat is eerder in de zwangerschap zo. Bij een abortus op kindjes die al bijna levensvatbaar zijn, wordt het hartje vaak dmv een medicijn stopgezet en daarna moet je gewoon bevallen.
Dat is niet altijd zo![]()
Bij mij kon ik op een gegeven moment ook kiezen voor een pil om de zwangerschap af te breken op 20 weken, uiteraard heb ik die vent aangekeken alsof hij gek was
Die pil zou ervoor zorgen dat de placenta los zou laten en dan zou er een spontane bevalling/abortus plaatsvinden.
Dus geen pillen of medicatie waarvan het hartje zou stoppen..Dan zou het kindje gewoon levend geboren worden maar geen medische behandeling krijgen na de geboorte, waardoor het dus zou sterven.
Ik ben ontzettend blij dat ik dat niet heb laten doen... Al is het natuurlijk nog steeds niet goed afgelopen
Ik denk dat als ik het wel gedaan had, ik er nog steeds spijt van zou hebben en ik mij ontzettend schuldig zou voelen...
Nu hebben we de natuur op haar gang laten gaan en ik kan nu dan ook zeggen dat dat de beste keuze was in mijn geval
dwaallicht schreef:Daphna schreef:@ moontje, steriliseren is ook een optie, dan weet je zeker dat je nooit zulke verschrikkelijke dingen mee hoeft te maken.
Als ik haar was zou ik daar maar even mee wachten totdat ze wat ouder is en een wat genuanceerder mening heeft. Iemand die denkt dat je niet kunt douchen als je thuis bent met je kind kan ik persoonlijk moeilijk serieus nemen. Dan denk ik kom over een paar jaartjes maar praten als je er wat meer over weet..
Delphi schreef:@ Robynn, wat verschrikkelijk van je mooie mannetje (heb in je profiel gespiekt). Ik kan heel goed begrijpen dat je zo'n pil niet wilde.
In feite zorg je met zo'n pil dat het kindje geen zuurstof meer krijgt doordat de placenta loslaat. Alleen vraag ik me af of zo'n pil geen kwaad kan voor jezelf. Als je tijdens je zwangerschap een placentaloslating krijgt kun je, dacht ik, een hele zware bloeding krijgen.
Delphi schreef:Nu heb ik begrepen dat je tot 22 weken een abortus kan laten plegen zonder medische indicatie (dus bij een gezond kindje).
Maar nu ken ik iemand die een vroeggeboorte heeft gehad op 21 weken en dat kindje kwam levend ter wereld en heeft nog bijna een kwartier geleefd.
Jollyjoy schreef:Een van de redenen waarom je een abortus tot 22 weken mag doen, is omdat een kindje dan nog niet levensvatbaar is. Het kan inderdaad nog korte tijd leven na de bevalling, maar zelfs met medische hulp zal het niet overleven.
Tot 13 weken mag je inderdaad in elke abortuskliniek/ziekenhuis terecht. Daarna moet een kliniek aan speciale eisen voldoen. In Nederland zijn dit 17 klinieken en 97 ziekenhuizen. Er zitten extra risico's aan een abortus bij een verder gevorderde zwangerschapsduur. Er zijn drie klinieken/ziekenhuizen waarbij een zwangerschap na 18 weken afgebroken kan worden.
Niet elke zwangerschap wordt op tijd 'ontdekt'. Bij 20 weken zwangerschap hebben sommige vrouwen echt nog een kleine buik om te zien en zeker als je wat voller/dikker bent van je zelf, dan valt dat niet zo op. Ook herken je de bewegingen van het kind minder goed als je nooit eerder zwanger bent geweest. Tel daarbij een onregelmatige cyclus op, of doorslikken van de pil, of medicijngebruik waarbij je eigenlijk niet zwanger zou kunnen worden, of binnen korte tijd na een bevalling (waarbij je menstruatie als je borstvoeding geeft onregelmatig is of niet komt, maar dan kun je wel een eisprong hebben gehad) etc. en dan komt het echt nog voor dat je ongewenst zwanger bent en al 20 weken.
Alet74 schreef:Ik kan me wel voorstellen dat je tot een week of 22 op medische indicatie nog een abortus doet, als je kind niet levensvatbaar is bijvoorbeeld.
Robynn schreef:Delphi schreef:@ Robynn, wat verschrikkelijk van je mooie mannetje (heb in je profiel gespiekt). Ik kan heel goed begrijpen dat je zo'n pil niet wilde.
In feite zorg je met zo'n pil dat het kindje geen zuurstof meer krijgt doordat de placenta loslaat. Alleen vraag ik me af of zo'n pil geen kwaad kan voor jezelf. Als je tijdens je zwangerschap een placentaloslating krijgt kun je, dacht ik, een hele zware bloeding krijgen.
Heb ik ook gehad, mocht na de bevallig meteen door naar de operatiekamer voor een flinke curretage.
Delphi schreef:Ik kan totaal geen informatie vinden over hoe een abortus op 22 weken er aan toe gaat, waarschijnlijk ook omdat het op een vrij brute manier is.
Delphi schreef:Vreselijk, dat je na zo'n geestelijk moeilijke, zware bevalling je ook nog een door moet naar de operatiekamer! Dat moet echt slopend zijn! Ik vind je echt heel sterk. Ik vind het knap dat je er zo 'open' over kan praten hier. Ik kan me namelijk voorstellen dat er in dit soort topics (met name het vorige) veel pijnlijke dingen voor je voorbij komen.
Chubby schreef:Het zou deze kunnen zijn, ik krijg de docu niet geopend..
http://www.eo.nl/programma/knevelopzate ... st=5473601