ervaringen abortus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: ervaringen abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:46

Hoi,

ik heb zelf gelukkig geen ervaring met abortus. Ik ben zelf wel op mijn 24e zwanger geraakt door de anticonceptie heen. Maar wij woonden samen en zagen de zwangerschap als een verassing. Ons meisje wordt nu binnenkort 2.

Maar ik vroeg me wat dingen af. Is bijna iedereen onder narcose geweest of zijn er ook die plaatselijk verdoofd waren?

Nu heb ik begrepen dat je tot 22 weken een abortus kan laten plegen zonder medische indicatie (dus bij een gezond kindje).
Maar nu ken ik iemand die een vroeggeboorte heeft gehad op 21 weken en dat kindje kwam levend ter wereld en heeft nog bijna een kwartier geleefd.

Hoe doen ze een abortus op bijv. 18 - 22 weken????? Ik kon er op internet helemaal niets duidelijks over vinden! Wat ik wel las was dat ze met een tang het schedeltje kraken en het zo in stukken uit de baarmoedermond halen. Spuiten ze eerst iets in zodat het kindje niet mee leeft? Of maken ze het kindje met die ingreep echt dood?

Nogmaals ik vroeg het me af en misschien dat er iemand is die hier een antwoord op weet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:00

Dat is eerder in de zwangerschap zo. Bij een abortus op kindjes die al bijna levensvatbaar zijn, wordt het hartje vaak dmv een medicijn stopgezet en daarna moet je gewoon bevallen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:06

Blue_Eyes schreef:
Dat is eerder in de zwangerschap zo. Bij een abortus op kindjes die al bijna levensvatbaar zijn, wordt het hartje vaak dmv een medicijn stopgezet en daarna moet je gewoon bevallen.

Dat is niet altijd zo :)

Bij mij kon ik op een gegeven moment ook kiezen voor een pil om de zwangerschap af te breken op 20 weken, uiteraard heb ik die vent aangekeken alsof hij gek was :+
Die pil zou ervoor zorgen dat de placenta los zou laten en dan zou er een spontane bevalling/abortus plaatsvinden.
Dus geen pillen of medicatie waarvan het hartje zou stoppen.. :n Dan zou het kindje gewoon levend geboren worden maar geen medische behandeling krijgen na de geboorte, waardoor het dus zou sterven.

Ik ben ontzettend blij dat ik dat niet heb laten doen... Al is het natuurlijk nog steeds niet goed afgelopen :n
Ik denk dat als ik het wel gedaan had, ik er nog steeds spijt van zou hebben en ik mij ontzettend schuldig zou voelen...
Nu hebben we de natuur op haar gang laten gaan en ik kan nu dan ook zeggen dat dat de beste keuze was in mijn geval :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:44

Was er vorig jaar niet veel commotie rondom abortus in Frankrijk? Het staat me zo bij dat ze het daar zelfs tot 36 weken deden. Ik vind dat toch wel voorbij de grens, vooral als je bedenkt dat bij te vroeg geboren kinderen het al bespreekbaar is alles op alles te zetten om een kindje in leven te houden na 25 weken zwangerschap (ik heb een neefje en nichtje die na 25 weken geboren zijn, inmiddels 5 jaar en helemaal ok - offtopic). Ik dacht dat in Nederland de grens voor een abortus bij 20 weken lag?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:47

@Robynn: kan me wel voorstellen dat je zo'n pil niet wilde. Lijkt me heel erg akelig om dat mee te maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:27

Alet74 schreef:
Was er vorig jaar niet veel commotie rondom abortus in Frankrijk? Het staat me zo bij dat ze het daar zelfs tot 36 weken deden. Ik vind dat toch wel voorbij de grens, vooral als je bedenkt dat bij te vroeg geboren kinderen het al bespreekbaar is alles op alles te zetten om een kindje in leven te houden na 25 weken zwangerschap (ik heb een neefje en nichtje die na 25 weken geboren zijn, inmiddels 5 jaar en helemaal ok - offtopic). Ik dacht dat in Nederland de grens voor een abortus bij 20 weken lag?

Was dat niet in Spanje abortus tot 36 weken? Dat vind ik dus gewoon pure moord! Als een kind met 36 weken geboren wordt heeft het 9 van de 10 keer geen medische hulp nodig en kan het perfect overleven ook al is het een échte week te vroeg. Het enige verschil is dat het kind in de baarmoeder gedood wordt. Stel dat het geboren wordt en je beindigd dan het leven (uitgaande van gezond kind) is het wel ineens moord.

In Nederland is er een kliniek die abortus uitvoert tot en met 22 weken!!!! http://www.bloemenhove.nl/pub/kliniek.php?id=12 Ik was aan het googlen omdat ik me af vroeg hoe dat nu zat en toen stuitte ik hier op. En aan de hand daarvan vroeg ik me dus af hoe zo'n abortus op 22 weken er aan toe ging, want daar vind je niets over (tenminste ik niet)!

Tot en met 22 weken vind ik echt absurt! Ik ben echt niet tegen abortus, maar ik vind wel dat de grens drastisch omlaag moet. De meeste mensen weten voor de 15 weken echt wel dat ze zwanger zijn. En als je verkracht bent, weet je dat het risico op een zwangerschap er in zit en kun je dus direct maatregelen treffen en controleren of die hun werk hebben gedaan.

@ Robynn, wat verschrikkelijk van je mooie mannetje (heb in je profiel gespiekt). Ik kan heel goed begrijpen dat je zo'n pil niet wilde.

In feite zorg je met zo'n pil dat het kindje geen zuurstof meer krijgt doordat de placenta loslaat. Alleen vraag ik me af of zo'n pil geen kwaad kan voor jezelf. Als je tijdens je zwangerschap een placentaloslating krijgt kun je, dacht ik, een hele zware bloeding krijgen.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:48

Ik weet dat het tot de 16 weken in een regulier ziekenhuis mag plaatsvinden, daarna alleen met dringende reden in een universitair ziekenhuis. (Utrecht of Amsterdam)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:58

suuszoey schreef:
Ik weet dat het tot de 16 weken in een regulier ziekenhuis mag plaatsvinden, daarna alleen met dringende reden in een universitair ziekenhuis. (Utrecht of Amsterdam)

In die kliniek in Groningen (zie link in mijn vorige bericht) kun je ´gewoon´ zonder dringende medische reden een zwangerschap op 22 weken beindigen. Tenminste ik heb nergens gelezen dat het een dringende medische reden moet hebben. En als dat wel zou zijn vind de beindiging van de zwangerschap meestal plaats in het ziekenhuis en niet in een abortuskliniek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:05

Robynn schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is niet altijd zo :)

Bij mij kon ik op een gegeven moment ook kiezen voor een pil om de zwangerschap af te breken op 20 weken, uiteraard heb ik die vent aangekeken alsof hij gek was :+
Die pil zou ervoor zorgen dat de placenta los zou laten en dan zou er een spontane bevalling/abortus plaatsvinden.
Dus geen pillen of medicatie waarvan het hartje zou stoppen.. :n Dan zou het kindje gewoon levend geboren worden maar geen medische behandeling krijgen na de geboorte, waardoor het dus zou sterven.

Ik ben ontzettend blij dat ik dat niet heb laten doen... Al is het natuurlijk nog steeds niet goed afgelopen :n
Ik denk dat als ik het wel gedaan had, ik er nog steeds spijt van zou hebben en ik mij ontzettend schuldig zou voelen...
Nu hebben we de natuur op haar gang laten gaan en ik kan nu dan ook zeggen dat dat de beste keuze was in mijn geval :j

Dat klopt, als je een kindje hebt dat je graag wilde, maar dat niet levensvatbaar blijkt te zijn, doen ze dat vaak zo :j

Maar in geval van een 'gewone' abortus op 20 weken (al vind ik dat persoonlijk verre van 'gewoon'), wordt het kindje eerst doodgemaakt.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:54

dwaallicht schreef:
Daphna schreef:
@ moontje, steriliseren is ook een optie, dan weet je zeker dat je nooit zulke verschrikkelijke dingen mee hoeft te maken.

Als ik haar was zou ik daar maar even mee wachten totdat ze wat ouder is en een wat genuanceerder mening heeft. Iemand die denkt dat je niet kunt douchen als je thuis bent met je kind kan ik persoonlijk moeilijk serieus nemen. Dan denk ik kom over een paar jaartjes maar praten als je er wat meer over weet..

Je hebt helemaal gelijk, ik moest mijn irritatie even kwijt :P :+ ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:58

Delphi schreef:
@ Robynn, wat verschrikkelijk van je mooie mannetje (heb in je profiel gespiekt). Ik kan heel goed begrijpen dat je zo'n pil niet wilde.

In feite zorg je met zo'n pil dat het kindje geen zuurstof meer krijgt doordat de placenta loslaat. Alleen vraag ik me af of zo'n pil geen kwaad kan voor jezelf. Als je tijdens je zwangerschap een placentaloslating krijgt kun je, dacht ik, een hele zware bloeding krijgen.

Heb ik ook gehad, mocht na de bevallig meteen door naar de operatiekamer voor een flinke curretage.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 07:14

Delphi schreef:
Nu heb ik begrepen dat je tot 22 weken een abortus kan laten plegen zonder medische indicatie (dus bij een gezond kindje).
Maar nu ken ik iemand die een vroeggeboorte heeft gehad op 21 weken en dat kindje kwam levend ter wereld en heeft nog bijna een kwartier geleefd.

Een abortus tot 22 weken op een gezond kindje is gewoon absurd.

Ik ben niet echt te vinden voor abortus, maar in bepaalde gevallen vind ik het wel een oplossing. Bij echt ongewenste en niet geplande zwangerschappen na deftig gebruik van anticonceptie wel te verstaan of in geval van medische redenen. Maar je weet toch ver voor 22 weken dat je zwanger bent. Dat is meer dan 5 maand ver! Sorry, maar dat vind ik moord.

Ik heb een 3d echo laten maken van ons dochtertje op 22 weken zwangerschap en geloof mij maar, dat zijn perfecte kindjes.

In België ligt de grens op 14 weken. Na 14 weken kan het enkel nog om een gegronde medische reden.
De abortuswet heeft in België heel wat voeten in de aarde gehad. De Koning moet alle wetten ondertekenen voor ze rechtsgeldig zijn. Echter wilde Koning Boudewijn de abortuswet niet ondertekenen. Ze hebben toen de koning voor een dag afgezet om zo de wet erdoor te krijgen. Ik kan de Koning begrijpen vermits ze een aantal miskramen hebben gehad en nooit kinderen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:49

Dan kun je weer zien dat abortus heel gevoelig ligt.

Toen ik zwanger was (6 jaar geleden) had je die 3D-echo's nog niet, maar op zo'n ouderwetse echo kon je bij 21 weken ook al wel zien dat alles er op en er aan zat. Een collega van me beviel na 20 weken zwangerschap, het kindje heeft nog een uur geleefd. Dat was wel heel heftig (we waren toen tegelijk zwanger, was voor beiden erg bizar toen).
Vroeger was het toch zo dat je tot 16 weken een abortus mocht doen? Ik kan me wel voorstellen dat je tot een week of 22 op medische indicatie nog een abortus doet, als je kind niet levensvatbaar is bijvoorbeeld.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:06

Een van de redenen waarom je een abortus tot 22 weken mag doen, is omdat een kindje dan nog niet levensvatbaar is. Het kan inderdaad nog korte tijd leven na de bevalling, maar zelfs met medische hulp zal het niet overleven.
Tot 13 weken mag je inderdaad in elke abortuskliniek/ziekenhuis terecht. Daarna moet een kliniek aan speciale eisen voldoen. In Nederland zijn dit 17 klinieken en 97 ziekenhuizen. Er zitten extra risico's aan een abortus bij een verder gevorderde zwangerschapsduur. Er zijn drie klinieken/ziekenhuizen waarbij een zwangerschap na 18 weken afgebroken kan worden.

Niet elke zwangerschap wordt op tijd 'ontdekt'. Bij 20 weken zwangerschap hebben sommige vrouwen echt nog een kleine buik om te zien en zeker als je wat voller/dikker bent van je zelf, dan valt dat niet zo op. Ook herken je de bewegingen van het kind minder goed als je nooit eerder zwanger bent geweest. Tel daarbij een onregelmatige cyclus op, of doorslikken van de pil, of medicijngebruik waarbij je eigenlijk niet zwanger zou kunnen worden, of binnen korte tijd na een bevalling (waarbij je menstruatie als je borstvoeding geeft onregelmatig is of niet komt, maar dan kun je wel een eisprong hebben gehad) etc. en dan komt het echt nog voor dat je ongewenst zwanger bent en al 20 weken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:11

Dank voor je uitleg Jollyjoy!
Ik heb ook wel eens gehoord van vrouwen die er pas achter kwamen toen ze bevielen, niets is onmogelijk natuurlijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:38

Er is tegenwoordig ook zo'n serie op Discovery, I didnt know I was pregnant ofzo? Nog nooit naar gekeken, maar die dames komen er ook pas heel erg laat achter dat ze zwanger zijn :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:40

Ik zie hier erg veel (jonge!) mensen van alles roepen over abortus en hoe vreselijk het wel niet is en dat het alleen mag bij verkrachting etc.

Hoeveel van deze mensen hebben zelf voor de keus gestaan? Hoeveel van deze vingerwijzers hebben in de situatie gezeten dat ze zonder vriend, geld, stabiliteit, steun, etc. besloten een kind te houden omdat ze oh zo tegen abortus zijn?

En ik weet uit eigen ervaring en die van mensen om mij heen dat een abortus helemaal niet vreselijk hoeft te zijn of iets wat je je hele leven achtervolgt. Als je de keuze goed en realistisch afweegt dan ga je echt niet gebukt onder schuldgevoel door het leven hoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:55

Jollyjoy schreef:
Een van de redenen waarom je een abortus tot 22 weken mag doen, is omdat een kindje dan nog niet levensvatbaar is. Het kan inderdaad nog korte tijd leven na de bevalling, maar zelfs met medische hulp zal het niet overleven.
Tot 13 weken mag je inderdaad in elke abortuskliniek/ziekenhuis terecht. Daarna moet een kliniek aan speciale eisen voldoen. In Nederland zijn dit 17 klinieken en 97 ziekenhuizen. Er zitten extra risico's aan een abortus bij een verder gevorderde zwangerschapsduur. Er zijn drie klinieken/ziekenhuizen waarbij een zwangerschap na 18 weken afgebroken kan worden.

Niet elke zwangerschap wordt op tijd 'ontdekt'. Bij 20 weken zwangerschap hebben sommige vrouwen echt nog een kleine buik om te zien en zeker als je wat voller/dikker bent van je zelf, dan valt dat niet zo op. Ook herken je de bewegingen van het kind minder goed als je nooit eerder zwanger bent geweest. Tel daarbij een onregelmatige cyclus op, of doorslikken van de pil, of medicijngebruik waarbij je eigenlijk niet zwanger zou kunnen worden, of binnen korte tijd na een bevalling (waarbij je menstruatie als je borstvoeding geeft onregelmatig is of niet komt, maar dan kun je wel een eisprong hebben gehad) etc. en dan komt het echt nog voor dat je ongewenst zwanger bent en al 20 weken.

Dit vind ik geen reden om abortus t/m 22 weken toe te staan! De meesten mensen weten rond de 14 weken dat ze zwanger zijn. Dan nog vind ik het vrij laat, maar goed. Kijk, kom je er later achter dan heb je 'pech'. Als je écht geen kinderen wilt dan zou ik bij elke twijfel één of beter nog meerdere zwangerschapstesten doen. Stel je bent 30 weken en komt er achter dat je ongewenst zwanger bent, dan 'vermoord' je je kindje ook niet.

Ik kan totaal geen informatie vinden over hoe een abortus op 22 weken er aan toe gaat, waarschijnlijk ook omdat het op een vrij brute manier is. Ik kan me ook totaal niet voorstellen, hoe ongewenst je ook zwanger bent, dat je na het zien van een echo op 20 weken nog beslist abortus te plegen. Dan zou ik zeggen, ik draag het uit en geef het op voor adoptie. Ik vind 20 weken echt te ver en gewoon puur moord.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:57

Alet74 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat je tot een week of 22 op medische indicatie nog een abortus doet, als je kind niet levensvatbaar is bijvoorbeeld.

Ja, inderdaad maar dan noem ik het geen abortus meer maar meer het beindigen van het leven van een kindje dat anders niet zou kunnen overleven of veel pijn zou lijden. En dan vind ik, hoe moeilijk ook, het een dappere keuze (voor zover je die hebt) om voor je kindje te kiezen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:59

Robynn schreef:
Delphi schreef:

Heb ik ook gehad, mocht na de bevallig meteen door naar de operatiekamer voor een flinke curretage.

Vreselijk, dat je na zo'n geestelijk moeilijke, zware bevalling je ook nog een door moet naar de operatiekamer! Dat moet echt slopend zijn! Ik vind je echt heel sterk. Ik vind het knap dat je er zo 'open' over kan praten hier. Ik kan me namelijk voorstellen dat er in dit soort topics (met name het vorige) veel pijnlijke dingen voor je voorbij komen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:28

Delphi schreef:
Ik kan totaal geen informatie vinden over hoe een abortus op 22 weken er aan toe gaat, waarschijnlijk ook omdat het op een vrij brute manier is.

Er is járen geleden een nederlandse documentaire op tv geweest over late abortussen en dergelijke. Ik herinner 'm nog, dus het heeft veel indruk op me gemaakt. Geen idee wie de docu heeft gemaakt danwel uitgezonden, maar kan me niet voorstellen dat er niks over op i-net staat :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:31

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:02

Delphi schreef:
Vreselijk, dat je na zo'n geestelijk moeilijke, zware bevalling je ook nog een door moet naar de operatiekamer! Dat moet echt slopend zijn! Ik vind je echt heel sterk. Ik vind het knap dat je er zo 'open' over kan praten hier. Ik kan me namelijk voorstellen dat er in dit soort topics (met name het vorige) veel pijnlijke dingen voor je voorbij komen.

Ja die kwamen ook wel voorbij, maar als ik één ding geleerd heb in de afgelopen 3 jaar is het wel doorscrollen en mijn schouders ophalen/linker oor in, rechter oor er weer uit :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:03

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:06

Sluit me bij Delphi aan, respect voor jou Robynn.