bril vs. contactlenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Z

Re: bril vs. contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:48

Laseren zou ik niet zo snel doen,, de kans dat je ogen nog achteruit gaan en dan moet je weer lenzen....

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:50

Ik heb zowel lenzen als een bril. Meestal als ik thuis kom doe ik mijn bril weer aan :) Maar om te rijden/sporten verkies ik toch lenzen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:51

Ik heb ook wel eens gedacht aan laseren of implantaten, maar ik ben een beetje huiverig voor de lange termijn... Als je ogen toch weer verder achteruit gaan (of als je ouder wordt en je gaat richting de leesbril) moet er alsnog een bril of lenzen bij. Praktisch gezien maakt het voor mij dan niet veel uit of ik nou -1 of -5 heb.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:53

Aan laseren heb ik nog nooit echt nagedacht... Maar in m'n familie hebben we al een geschiedenis met oogproblemen, dus moet ik zowizo dubbel nadenken met wat ik doe... Wat zijn implantaten voor je ogen? :o? :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:56

Is het niet zo dat je gratis of met korting terug mag komen om opnieuw te laseren als je ogen onverhoopt weer slechter worden?

Wij denken er wel over hoor, maar het is zeker voor 2 personen een behoorlijk bedrag :=

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:57

Hoeveel kost zoiets?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:57

Lenzen, maar dan permanent. Ze plaatsen een kunstlens voor je eigen ooglens.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:12

zwieke schreef:
Hoeveel kost zoiets?

Ik meen vanaf 600 euro.
Via je ziektekostenverzekering krijg eventueel je een deel vergoed.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:49

Ik heb vanaf mn 10e een bril gehad, vervolgens vanaf mn 16e alleen maar lenzen en nu heb ik een jaar een leuke bril (ben nu 20) die ik ook regelmatig droeg. Probleem was dat ik m'n lenzen niet lang in kon houden vanwege hooikoorts, dus toen is me voorgesteld om nachtlenzen te proberen en dat bevalt me echt super. Misschien daar eens naar kijken?

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:49

Heb vanaf mijn 10e jaar een bril (ben nu 21), en toen ik 14 was mocht ik lenzen.. Dus harde lenzen genomen.. Wat een drama! Ik had er heel vaak rotzooi achter zitten, altijd snotteren. Ik kon de lenzen zonder dat zuignapje niet uit doen, dus altijd dat zuignapje mee.. totdat ik dat vergeten was.. stond te janken aan de kassa, wat moet de kassiere wel niet hebben gedacht := daarna lenzen van Hans Anders gekocht (maandlenzen), ging prima, maar ik kreeg steeds meer last van branderige ogen. Resultaat: ik kan helemaal geen lenzen meer in, ook niet van een andere opticien. Het schijnt dat die van de H.A. niet genoeg zuurstof doorlaten? Maar goed zit weer vast aan de bril, op zich niet heel erg, maar vind lenzen wel leuker staan.Misschien weer een keer zachte lenzen proberen van een andere opticien, of harde lenzen nemen >;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:01

Dat verhaal van HA klopt. Dat heb ik ook gehad, toen ben ik overgestapt naar een andere opticien en toen was het fiasco helemaal compleet!

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:07

Hallo,

Ik heb toen in 9 jaar was ook een bril gekregen.
Toen ik 13 of 14 was ben ik overgegaan op zachte lenzen!
Op het begin is het een beetje wennen, hoe je het in moet doen etc.
Maar het is echt super handig en fijn, zou niet zonder meer kunnen!
Alleen een nadeel is een beetje dat je nog wel is ontstoken ogen kunt krijgen
of iets sneller een traan oogje omdat er een vuiltje bij zit..

Succes in iedergeval ;)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:10

Heb sinds een jaartje contactlenzen.
Ik heb zachte maandlenzen, het begin was wat moelijk met in en uit doen maar het went heel snel.

verder ook nooit last gehad van oogonsteking of iets dergelijks.
ik ben er echt super tevreden mee. :D :D

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:10

Suelza schreef:
Dat verhaal van HA klopt. Dat heb ik ook gehad, toen ben ik overgestapt naar een andere opticien en toen was het fiasco helemaal compleet!

Jij kan ook geen zachte lenzen meer in?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:18

Ik heb een ernstige oogschade opgelopen, dus ik wíl zelfs niet eens meer lenzen in. Momenteel ben ik nog steeds herstellende en is het uberhaupt eerst nog de vraag of ik volledig zal herstellen.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:28

Oeh das wel heftig :\ succes en sterkte met het herstellen :(:)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:44

Chubby schreef:
Is het niet zo dat je gratis of met korting terug mag komen om opnieuw te laseren als je ogen onverhoopt weer slechter worden?

Wij denken er wel over hoor, maar het is zeker voor 2 personen een behoorlijk bedrag :=

Jep klopt zeker, weet niet zeker hoelang die termijn is, misschien jaren, misschien een leven lang, geen idee, zou het kunnen nakijken in de papieren die we hebben hier thuis. Je hoeft in ieder geval écht niet de volle mep weer eens te betalen hoor!
Trouwens, je moet op papier hebben staan van je opticien, dat je ogen al minstens een jaar stabiel qua sterkte zijn.

Chubby schreef:
zwieke schreef:
Hoeveel kost zoiets?

Ik meen vanaf 600 euro.
Via je ziektekostenverzekering krijg eventueel je een deel vergoed.

En d'as dan per oog he. ;) Je hebt verschillende methoden, die niet allen bij elk oog toe te passen zijn. Voor mijn broer hebben we zo'n 4000 euro voor twee ogen moeten betalen. Het bedrag ligt echt aan je ogen, of je cilinder hebt, welke sterkte, etc.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:41

sullebulle schreef:
En d'as dan per oog he. ;) Je hebt verschillende methoden, die niet allen bij elk oog toe te passen zijn. Voor mijn broer hebben we zo'n 4000 euro voor twee ogen moeten betalen. Het bedrag ligt echt aan je ogen, of je cilinder hebt, welke sterkte, etc.

slik...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:49

denk dat dit dingen zijn die je het beste met je oogarts kan over leggen! niet iedereen kan bv leznen!
neem iemand met een lui oog. in een bril zit een focus punt wat je ogen nodige hebben om zich op te richten! in lenzen gaan de ogen dan weer hangen.

niet iedereen kan tegen een bepaald type lens of vloeistof.

en laseren doen ze niet overal ik ben doktersassiste in een prive oogkliniek wij doen het bv al niet. het is heel duur en je bent er niet voor verzekert!
wij doen overgens wel andere sorten lazeren!

en jha een lens implantaat! doen wij alleen bij mensen op latere leeftijd! de eigen lens wordt dan namelijk verwijdert! is een vrij kleine ingreep

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:25

o0eefje0o schreef:
en jha een lens implantaat! doen wij alleen bij mensen op latere leeftijd! de eigen lens wordt dan namelijk verwijdert! is een vrij kleine ingreep

Dat is niet waar. Je hebt ook lensimplantaten (artisan of artiflex) waarbij je eigen lens niet verwijderd wordt, maar er een kunsstoflens in je voorste oogkamer geplaatst wordt. Je eigen lens blijft er dan gewoon in zitten, deze lens is ook weer te verwijderen mocht het nodig.

De ingreep die jij beschrijft, wordt inderdaad alleen bij oudere mensen gedaan. Dat is omdat je met een kunstlens niet meer kan accomoderen, maar dat kunnen oudere mensen sowieso al niet meer ;)

0laura0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:33

Ik heb sinds 3 weken een paar proef lenzen van de HA.
Het zijn zachte maand lenzen, maar ik ben een beetje geschrokken van de reacties.
De lenzen bevallen me tot nu toe heel goed. (zou graag wat meer info willen van mensen met ervaring/problemen van deze lenzen)
Mijn bril vergat ik nog wel eens en als je dan bij iemand een film wilt kijken is de ondertiteling lezen lastig...
Ook was mijn bril niet helemaal meer op sterkte en zelf vind ik lenzen leuker dan bril.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:02

's Avonds heb ik het vaak moeilijker met m'n lenzen, dan worden m'n ogen ook droger en moet ik echt m'n bril aandoen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:02

Ik heb lenzen. :) Mijn bril heb ik eigenlijk zelden op, alleen als ik mijn lenzen uit heb gedaan voor het slapen en ik nog iets moet doen. :Y) Of ik heb mijn bril op wanneer ik erg moe/ziek ben!

Ik heb gekozen voor lenzen omdat ik dat mooier vond staan (tsja, bijna-puber he. :Y) ) en omdat het voor mijn sporten praktischer was. Ik turnde en daarbij vond ik een bril niet zo praktisch.

Ik ben tevreden met mijn lenzen, heb dan ook bijna nooit een bril op! Niet dat een bril me niet staat, maar lenzen vind ik fijner kijken (kan ook zijn omdat mijn bril niet meer de goede sterkte heeft := ). Ik heb overigens zachte lenzen bij een wat duurdere opticien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:02

Ik ben van bril naar contactlenzen gegaan :j
- Omdat ik een bril niet vond staan bij mij
- Niet altijd even praktisch
(Over de kosten heb ik verder geen flauw idee :o ... )

Allereerst had ik harde lenzen.
Het voordeel hiermee is, is dat je er verder/scherper mee kunt zien als andere lenzen. Je hoeft ze ook niet om de zoveel weken te verwisselen.
Het nadeel is dat je de lenzen heel erg op je oog voelt zitten en dat er heel snel een vuiltje achter de lens raakt. Dat is echt geen pretje :\ ! Ook was zwemmen met deze lenzen geen succes bij mij.

Na harde lenzen ben ik overgegaan op maandelijkse zachte lenzen.
Hier had ik veel baat bij, alleen konden mijn ogen niet tegen de lens. (Had een bacterie in mijn oog gekregen)

Na deze lenzen ben ik overgegaan op nachtlenzen.
Dus je doet 'snachts een harde lens in waarmee je slaapt en zou dan 24 uur zonder lens kunnen en je zicht zou optimaal zijn.
Als moet jouw oog wel een bepaalde bolling aan nemen, daar zorgt die lens 'snachts voor. Naarmate jouw oog (dit duurt enkele dagen) de juiste bolling aan neemt, hoe beter je ziet.
Uiteindelijk is jouw oog in de 'juiste stand geduwt' en zie je de volgende dag goed zónder lenzen.
Dus daar zitten véél voordelen aan.
Nadeel bij mij was dat ik het vervelend vond met deze lenzen te gaan slapen. Heel onwenning om met iets hards in je ogen te gaan slapen.
Daarbij stond mijn oog wel in de 'juiste bolling' maar kwam ik nog -0,75/-1 te kort. Wat dus te veel is. Mijn oog was niet verder te corrigeren. Dus nachtlenzen hielden ook op voor mij.

Inmiddels na al deze soort lenzen heb ik nu weer zachte lenzen.
Deze moet ik om de 2 weken vervangen en zijn goed zuurstofdoorlatend.
Hier ben ik heel tevreden over :
- geen last op mijn oog (je voelt ze totaal niet)
- geen vuiltjes achter de lens
- make-up is geen probleem
- sporten, zwemmen etc kan allemaal

Veel plezier met de info :D !

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:12

Ik heb sinds mijn 10e een bril. Op korte tijd is mijn zicht heel erg achteruit gegaan, tot op het punt dat ik last begon te krijgen van mijn neus en oren als ik te lang met een bril rondliep. Om een of andere reden konden ze de glazen niet dunner krijgen, was een beetje vaag allemaal, en ik weet er eerlijk gezegd niks meer van.
Op m'n 12e ben ik overgestapt op contactlenzen. Na een beetje gepruts en veel gescheurde lenzen, ben ik nu helemaal gewend aan die dingen, en 8 jaar later nog steeds erg tevreden.
Ik heb gewoon zachte contactlenzen.
Heb wel even moeten zoeken naar eentje die 'paste', de kromming van contactlenzen is niet bij alle merken precies hetzelfde, en het heeft even geduurd voor ik een merk vond dat volledig goed zat.

Enige nadeel dat ik ondervind, is dat ik niet lang in een ruimte met airco kan rondwandelen, dan drogen mijn ogen heel snel uit. Ander nadeel is dat ik een beetje moet uitkijken met make-up, als er een korreltje in mijn oog valt, heb ik gegarandeerd een oogontsteking.

Die oogontstekingen zijn overigens niet zo erg. Het ziet een beetje rood, en de moment dat ik mijn lenzen inzet doet het pijn, maar na een paar seconden is dat weer in orde.

Ik heb sinds 2 jaar geleden ook weer een bril erbij, om een beetje te kunnen afwisselen, en vooral ook voor s'avonds. Ik merk wel dat als ik wissel tussen de 2, dat mijn dieptezicht plots anders is. Het duurt een paar minuten om daaraan te wennen, en dan is het ook gewoon in orde :)