keel amandelen verwijderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:37

Ik kom ook even binnen vallen...
ik heb al jaren last van regelmatige benauwdheid, oorontsteking, keel ontsteking en doorlopend verkouden...
mijn huisarts vindt antibiotica elke keer opnieuw wel genoeg...(deze neem ik bijna nooit aan) :(
als ik begin over het weg halen van de keel amandelen vindt hij dit onnodig en gevaarlijk op latere leeftijd (ben 25)
alhoewel mijn moeder er vroeger ook op aan gedrongen heeft en hij dit ook negeerde..
bij mijn vader zijn ze ook op latere leeftijd weg gehaald (hij was een jaar of 30, nu zon 35 jaar geleden) en hij heeft hier heel veel profijt van gehad. hij had de zelfde klachten als ik.

ik lees hier nu al die verschrikkelijke verhalen van wekenlang pijn enzo, maar dat heb ik er ondertussen wel over.
maar... hoe laat ik het zover komen met een huisarts die niet mee werkt??
iemand hier ervaring mee??

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:39

Mijn huisarts wilde er ook niet aan. Maar ik heb gewoon voet bij stuk gehouden en toch een verwijzing gekregen..
Des noods vraag je een second opinion aan van een andere huisarts..

Mijn KNO arts vond het ook amar raar dat ze me niet eerder had doorgestuurd :=

Yv_

Re: keel amandelen verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:53

Ik heb de laatste 2 jaar een stuk of 10 keel een keelamandelontsteking gehad, maar aangezien ik hier thuis nog allemaal ontstekingsremmers en weet ik het wat had liggen, ben ik er pas 2 keer voor naar de huisarts geweest. Stomme ik, want bij het laatste bezoek zei hij dt als je 5x in 1 jaar of 3x in 2 jaar dat hebt, je doorverwezen wordt zodat ze eruit gehaald kunnen worden. Baalde dus behoorlijk.

... Tot ik dit topic las :). Vind dat ze nu eigenlijk best mogen blijven zitten := hihi... Alhoewel, elke 2 maanden giga last hebben is ook niet echt een pretje...! Zit een beetje in dubio nu, want ik voel er weer eentje opkomen (last in mn keel, hoesten etc) en ik weet nu niet zeker of ik wel of ik naar de huisarts zal gaan.. Als ik ga betekent dat dus dat ik 3x geregistreerd ben voor hetzelfde in de computer... En dan kunnen ze er dus uit... Pff.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:56

ben wel naar de kno arts gestuurd uiteindelijk...
de huisarts vondt dat er na de 6e keer oorontsteking in 2 maanden misschien buisjes in mn oren moesten... na een ander halve maand was ik aan de beurt bij de kno arts, deze zei doodleuk dat hij niets zag en buisjes geen optie... nee, had er idd alweer een maand geen last meer van... om moedeloos van te worden...
begin t een beetje op te geven...
heb ook een periode gahad waarbij ik na elk kugje naar de h.a. ging. in de hoop dat hij zo gek van me werd en me wel door zou verwijzen... heeft niet geholpen...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:57

Ik was er al meer dan 6 keer voor bij de dokter geweest in nog geen 5 maanden tijd, door sturen ho maar hoor :=

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:58

Yv_ schreef:
Ik heb de laatste 2 jaar een stuk of 10 keel een keelamandelontsteking gehad, maar aangezien ik hier thuis nog allemaal ontstekingsremmers en weet ik het wat had liggen, ben ik er pas 2 keer voor naar de huisarts geweest. Stomme ik, want bij het laatste bezoek zei hij dt als je 5x in 1 jaar of 3x in 2 jaar dat hebt, je doorverwezen wordt zodat ze eruit gehaald kunnen worden. Baalde dus behoorlijk.

... Tot ik dit topic las :). Vind dat ze nu eigenlijk best mogen blijven zitten := hihi... Alhoewel, elke 2 maanden giga last hebben is ook niet echt een pretje...! Zit een beetje in dubio nu, want ik voel er weer eentje opkomen (last in mn keel, hoesten etc) en ik weet nu niet zeker of ik wel of ik naar de huisarts zal gaan.. Als ik ga betekent dat dus dat ik 3x geregistreerd ben voor hetzelfde in de computer... En dan kunnen ze er dus uit... Pff.

en dát verteld mijn huisarts mij dus niet...
hij had me dus al lang door mogen/ kunnen/ moeten sturen... :(

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:00

Jee.. bij mijn huisarts werd ik zo doorverwezen. Mocht eigenljk de eerste keer dit jaar al wel omdat ik er een aantal jaar geleden ook erg last
van heb gehad. Ik heb ze er nu uit en vind het mee vallen, maar wordt er gek van dat ik niet kan eten..

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:53

misschien toch maar eens naar een andere huisarts... ben over het algemeen toch ook niet echt te spreken over de h.a. die ik nu heb...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:58

Moet de keel rustig zijn voor de operatie ?
Ik heb momenteel weer een keelontsteking, gelukkig duurt het nog even voor het 1 oktober is :+

Zou ik wel proberen hoor renskje :j

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:01

Bij mij hadden ze liever wel dat het rustig werd, kreeg op maandag antibiotica en mochten ze dan op woensdag nog erg pijn doen enz. dan moesten ze er accuut uit. Je kunt altijd weer terug gaan hoor!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:04

Antibiotica werkt bij mij niet echt meer..
Heb er al zoveel gehad de laatste maanden :\

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:04

Als dat niet helpt heb je een kans dat ze er nu accuut uitmogen!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:57

iedere keer als ik dit topic lees denk ik ohja, daar had ik ook zo'n last van!

Die pijn met gapen zeg!! Ik ben zoooo blij dat ik niet heb hoeven overgeven toen, wat zal dat zeer hebben gedaan!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:53

mickydo schreef:
Wie hebben deze operatie ook moeten ondergaan op latere leeftijd en hoe ondergingen jullie het na de operatie ?

Ik heb m vorige jaar ook gehad.
Toen ik wakker werd uit narcose en ik niet kon praten moest ik overgeven, dus ik wilde om een bakje ofzo vragen maar dat kon niet, dus zon vrouw in de uitslaapkamer vraagt "wat is er"
Ja ik zit met me mond vol bloed lijkt het je niet duidelijk wat er is?
Uiteindelijk dus het hele bed ondergekotst, god wat kek die vrouw blij toen ze het op kon ruimen, had je me maar een bakje moeten geven :Y)

De nacht in het ziekenhuis vond ik een drama, geen oog dichtgedaan, iedere keer als ik bijna in slaap viel hoorde ik weer herrie op de gang of ik moest weer eens naar de wc, leuke wc trouwens dat ding hing zo hoog dat ik erop moest springen.

Sochtendsvroeg heb ik voor mezelf en nog 3 patienten bij mij op de afdeling ijswater gemaakt, daar waren ze wel blij mee.

de dagen erna heb ik wel heel traag krentenbollen en eieren naar binnen gewerkt.
maar god wat deed die keel af en toe een pijn, ook hoeste ik iedere keer stukjes vlees op, zal van het branden zijn geweest.

Maar eerlijk gezegd vond ik het uiteindelijk nog meevallen, had het allemaal erger verwacht.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:20

@ mieske ik werd gewoon geopereerd vorige maand terwijl alles zwaar ontstoken was. Je hebt er wel wat meer last van dan denk ik..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:44

renskje schreef:
Ik kom ook even binnen vallen...
ik heb al jaren last van regelmatige benauwdheid, oorontsteking, keel ontsteking en doorlopend verkouden...
mijn huisarts vindt antibiotica elke keer opnieuw wel genoeg...(deze neem ik bijna nooit aan) :(
als ik begin over het weg halen van de keel amandelen vindt hij dit onnodig en gevaarlijk op latere leeftijd (ben 25)
alhoewel mijn moeder er vroeger ook op aan gedrongen heeft en hij dit ook negeerde..
bij mijn vader zijn ze ook op latere leeftijd weg gehaald (hij was een jaar of 30, nu zon 35 jaar geleden) en hij heeft hier heel veel profijt van gehad. hij had de zelfde klachten als ik.

ik lees hier nu al die verschrikkelijke verhalen van wekenlang pijn enzo, maar dat heb ik er ondertussen wel over.
maar... hoe laat ik het zover komen met een huisarts die niet mee werkt??
iemand hier ervaring mee??

hmm, ik was 34 vorig jaar en leef nog.

Vroeger had ik heel vaak keelontstekingen, maar moest 6x in een jaar naar de ha komen voor ze eruit mochten. Nooit gedaan.

ben erg ziek geweest en kreeg toen veel prednison, waardoor alles anders was. daarna weer continu last. Laatste keer hielp de ab helemaal niet. Mocht toen naar de KNO en die vond ze echt zo groot, dat ie echt niet begreep dat ze er niet al uit waren gehaald. Vond hij echt niet normaal. Dus op spoedlijst. Moest ondertussen wel de ab blijven slikken.

na de operatie vond ik het echt vreselijk. Ik was daar al bang voor. Ben al vaak geopereerd, maar aan je keel is anders, zeker als je alle verhalen al hebt gehoord. Ik had tijdens de keelontsteking al vreselijke oorpijn en na de operatie ook. Ik had ook het gevoel veel last te hebben van slijm, omdat ik maar niet wilde slikken. Ijsjes kreg ik amper op en limomade ook niet geweldig. De paracetamol via infuus was prima, maar kreeg ik niet op de afdeling. hebben ze niet zeiden ze. maar kreeg dus wel 2x morfine. was daar niet blij mee, slechte ervaringen mee en wil het liever niet, maar toe maar dan..........beetje geslapen daarop.
Omdat je niet warm mag eten en drinken moet je je een beetje aanpassen. Ook harde dingen worden afgeraden. Ik kreeg wel erge honger dus mijn vriend maakte voor hem en onze zoon bijv spaghetti en pureerde dat voor mij. Ik liet het wat afkoelen en at het een beetje. dat heeft tenminste smaak en stilt de honger eventjes. Ook hadden we diepvries spinazie genomen, dat kan je ook makkelijk slikken bijv.

Heel goed is ook om kauwgom te kauwen. Door het kauwen en slikken stimuleer je de genezing. Dat heb ik dan wel gedaan. En al dronk ik niet genoeg, alle beetjes helpen........Dus neem wat slokjes steeds.

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:51

Geen enge verhalen meer hoor, mijn operatie staat nu gepland op donderdag 8 oktober.... Maar ben nu in een maand voor de tweede keer ziek, dus het kan gewoon niet meer zo. Hopenlijk knap ik er uiteindelijk van op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:18

Je knapt er wel van op hoor! Ben in het begin nog wel paar keer grieperig geweest en last van keel gehad, maar laatste tijd gaat het echt goed en stukken minder last. Ben weinig verkouden en grieperig.
Sterkte en succes!!!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:24

Hoi, Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik heb vaak last van mijn keelamandelen. Vaak van die witte pitten (eigenlijk altijd wel een beetje) en soms pijn met slikken.
Ben ook wel vaak moe en futloos, weet niet of dat daar ook door kan komen.
De dokter zegt er weinig van.
Zou het een optie zijn om ze dan te laten verwijderen.
Als ik het verhaal van de ts lees, dan krijg ik al de bibbers.
Ga nog maar even terug lezen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:25

Ik heb het het begin gelezen, maar vroeg me af waarom je amandelen als nog weggehaald moesten worden? Omdat je veel ziek was in korte periodes?

Mijn amandelen zitten nog netjes op zijn plaats, maar of ik hier blij mee moet zijn...

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:23

Jeannine schreef:
Hoi, Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik heb vaak last van mijn keelamandelen. Vaak van die witte pitten (eigenlijk altijd wel een beetje) en soms pijn met slikken.
Ben ook wel vaak moe en futloos, weet niet of dat daar ook door kan komen.
De dokter zegt er weinig van.
Zou het een optie zijn om ze dan te laten verwijderen.
Als ik het verhaal van de ts lees, dan krijg ik al de bibbers.
Ga nog maar even terug lezen.

Ik denk dat dat dan zeker een optie voor je is ;)
Ik heb ook veel last gehad van die pitjes.
Als jij vind dat je er te vaak last van hebt, zou ik het gewoon even overleggen met je arts en vragen of je langs de kno-arts mag.

Even een vraag voor degenen waarbij ze er al uit zijn;
Bij mij zit er een klein overblijfseltje.
Volgens de huisarts was dat destijds normaal, maar als ik er last van zou krijgen moest ik maar even terug komen.
Hebben jullie dit ook? En hebben jullie er weleens last van?
Bij mij zit het alleen rechts, maar dat is nu dus goed dik en rood, als dit vaker gebeurd ga ik maar even terug, maar zie het niet zitten om nog een keer onder t mes te moeten hoor :=

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:25

Tja misschien moet ik het eens overwegen. Als ik me daardoor fitter voel en geen last meer heb van mijn oren en nog meer van die kwaaltjes. Dan maar even pijn lijden ;-)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:28

Ik was 17 toen ik ze hebben laten verwijderen. Ze waren iedere maand wel ontstoken dus de keuze om ze eruit te laten halen was niet moeilijk. Toen ik uit de narcose kwam viel het ontzettend mee. Ik dacht nog'nou als dit het is dan is het geen probleem'. Maar de volgende dag... wat een pijn zeg! Ik dronk ontzettend veel(wat ook ontzettend pijnlijk was) maar alsnog voelde het alsof iemand constant met een scheermes in mijn keel zat te snijden. Kon er niet eens van slapen. Heb er ook wel dik 2 weken echt last van gehad maar sindsdien gelukkig nergens meer last van! :)

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:29

Mijn amandelen gaan eruit omdat ik dat wil. Ik heb er gewoon heel veel last van. Alleen al die ontzettend vieze smaak in je mond en die vieze wite onstoken dingen die uit je keel komen. Dat is toch ranzig? Ik schaam me dood.

Ik ben vaak erg moe, snel verkouden en dus veel ziek, dat is niet handig voor mij maar ook niet voor mijn werkgever. Het kan gewoon niet anders. Ook al zie ik er enorm tegenop, het moet maar. Ik doe het gewoon, zal het vast wel overleven. Alleen nog even iemand regelen die mijn paard in die tijd wil verzorgen. Ik zou zeggen als je er last van hebt gewoon erop aandringen dat je ze verwijderd wilt hebben.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:37

@ Maureen , ben je dan echt ziek ziek, of voel je je gewoon aldoor maar net niet zeg maar. Dat heb ik dus, zo vutloos en moe en blehhhhh. Ik vraag me dus af of dat daardoor komt.
Ja die pitten zijn ranzig, getver. Ik schaam me ook dood en durf mijn vriendje soms niet te zoenen. *schaam*