Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:19

Ik vind het echt niet acceptabel dat iemand door rookt tijdens de zwangerschap :( . Je kiest ervoor om een kind op de wereld te zetten, dan is het je plicht de verantwoordelijkheid op je te nemen je kind een zo goed mogelijke start te geven. Er zijn nog genoeg andere nare dingen die kunnen gebeuren waar je niets aan kunt doen (en garanties heb je nooit), maar stoppen met roken heb je wel zelf in de hand. Een kennis van mij rookte ook stug door, het gevolg was een te kleine en te vroeg geboren baby als gevolg van een losgelaten placenta. Voor moeder en kind heel gevaarlijk en het ventje had toch een heel moeilijke start. En misschien was het toeval, dat kan natuurlijk altijd want dat gebeurt ook bij mensen die niet roken, maar het is wetenschappelijk aangetoond dat het risico van te kleine kindjes en loslatende placenta's bij rokers vaker voorkomt. Zeg nou zelf, zoiets wil je toch niet op je geweten hebben ?! :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:26

Ellen__ schreef:
mijn baby was geen huilbaby,was ook niet te licht(bijna 4 kilo :wow: ) en ook geen vroeggeboorte(2 weken over tijd)
heeft er gelukkig niks aan overgehouden...

Niets wat zichtbaar is, of wat op dit moment al duidelijk is. Wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. Zo lang wordt er ook nog geen kwalitatief goed onderzoek gedaan naar de gevolgen van roken tijdens de zwangerschap :)

Overigens geeft afkicken van roken circa een week fysieke afkickverschijnselen, toch een stuk minder dan 9 maanden zwangerschap... En ja ik snap dat er ook een mentale verslaving is, maar ik denk dat een kindje de beste motivatie is die je kan hebben, en als je goede begeleiding zoekt dat je best 9 maanden kan stoppen.

goldflower

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:35

ik vind als je kan stoppen moet je dat zeker doen maar dat geld voor alle dingen die slecht zijn voor een ongeboren vrucht, maar als je er echt veel stress door krijgt dan is dat zeker ook niet goed voor je kindje!!

Ik ben zelf 15 weken zwanger en rook niet en drink ook niet maar daar integen gebruik ik wel savoonds voor t inslapen een heeel licht slaaptabletje.
Volgens de gynecoloog mag dat al zou ik het zelf ook liever niet gebruiken, maar toch een verslaving afbreken is bijz. moeilijk..

Dus ja mn mening kan je stoppen dan zou ik dat zeker aanbevelen, maar lukt dat niet dan is dat ieder zijn keus...

Succes ermee :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:37

Een loslatende placenta komt in 0,00125% van de zwangerschappen voor.
Mijn moeder was een van de gelukkigen wie het mocht overkomen en is daardoor mijn broer verloren bij 8,5 maand zwangerschap, zónder te roken overigens. Het is de enige jongen die we in de familie gehad hebben, ik heb nu nog 2 zussen.

Toen ik hoorde dat ik ook een zoontje zou krijgen was ik daar uiteraard heel erg blij mee, maar ik was ook echt heel erg bang dat mij hetzelfde zou overkomen als mijn moeder.
En hoe stom, ik stak een sigaret op als ik daaraan dacht.
Ik heb niet als een ketter gerookt maar 5 sigaretten haalde ik wel op een dag.
Ik ben ook meerdere malen gestopt, met pleisters o.a. en cold turkey, maar roken is echt een vieze hardnekkige verslaving (ja ik was er ook van overtuigd dat een kindje voor mij dé motivatie zou zijn om te stoppen) en het is gewoon echt moeilijk om er vanaf te komen.
Al met al heb ik denk ik 4 maanden gerookt tijdens mijn zwangerschap, en nee ik ben daar absoluut niet trots op want ja, ik was/ben me echt wel bewust van de risico's die het met zich meebrengt.
Daarom zeg ik dus ook, benader een rokende aanstaande moeder positief, ze wíllen echt wel stoppen hoor, en stamp ze dus niet de grond in want daarmee help je ze ook echt niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:02

Ik ben idd erg blij met het rookverbod Yeyo :D

Maar er is natuurlijk ook wel een heel groot verschil tussen iemand de grond in stampen en ze op de risico's wijzen natuurlijk. Ik zou me persoonlijk wel akelig voelen als het kindje gehandicapt oid ter wereld zou komen en de moeder zou zeggen; 'ik wist het niet' terwijl ik het wel wist en haar er op had kunnen wijzen. Het is natuurlijk ook een beetje het gevoel voor jezelf; je hebt in ieder geval gedaan wat je kon.
Natuurlijk hoef je niet direct te zeggen 'Wat ben jij een vreselijke moeder, weet jij wel wat je je kind aandoet en ik ga aangifte doen van kindermishandeling', maar je kan wel aangeven dat het misschien niet de slimste keuze is en dat ze er wel goed over moet nadenken wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:07

Nou elke moeder die zegt "ik wist het niet" die leeft of onder een steen, of ze hebben een billboard voor hun hoofd!

Vaak worden rokende aanstaande moeders weldegelijk afgefikt op het feit dat ze het roken niet kunnen laten, en dat gebeurt altijd op een negatieve manier, dat bedoel ik dus te zeggen, dat dát niet helpt, maar dat er met een positieve aanpak meer bereikt kan worden!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:14

Citaat:
Wat ik nog erger vind is mensen die roken als het kind geboren is, dan krijgt het kind de rook rechtstreeks binnen.

Als we het hebben over onwetende mensen onder stenen, mag ik dan bovenstaande quote nog eens aanhalen?

Er zijn zat mensen die niet inzien hoe kwetsbaar het kindje in je buik is. Die niet inzien dat dat ongeboren kindje alles meekrijgt van waar mama aan blootgesteld wordt.

Om nog even terug te gaan naar het 'het is mijn kind, dus ik bepaal': mogen we dan als toeschouwers ook niet meer ingrijpen bij (andere) vormen van mishandeling (al dan niet met opzet)?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:17

Chubby; dat was precies mijn gedachte, maar durfde het niet aan te halen :o

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:19

rookte zelf ook een pakje perdag voor ik zwanger was en toen ik hoorde dat ik zwanger was ben ik acuut gaan minderen
van 7 naar 6 van 6 naar 5 ga zo maar door en nu zit ik nog naar mijn zwangerschap op 3 a 4 sigaretten per dag dus vind het van mezelf gewoon heel netjes.
Wat ik wel erg vind is dat als je weet dat je zwanger ben godsgruwlijk veel gaat roken energy drankjes naar binnen gooit en en hele flessen wijn naar binnen giet dan spoor je gewoon niet en denk je niet aan het welzijn van het prachtige kindje in je buik

mijn dokter zei overigens dat ik een hele gezonde , schone baarmoeder en nageboorte had dus het heeft gelukkig geen enkel effect gehad op het kindje die paar sigarettjes zolang je het daar maar bij houd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:21

Ik durf dat wel hoor :D Vind het tot nu toe een nette discussie.

Overigens: ik probeer rokende zwangeren niet over te halen hoor! Ik besef dat eenieder eigen verantwoording en keuze heeft. Ik zou normaal ook zeker niet zo 'tekeer gaan' als ik iemand irl tegenkom die doorrookt. Maar mocht ik met mijn pleidooi iemand laten beseffen dat stoppen met roken de moeite waard is voor zichzelf of voor haar ongeboren kindje, dan vind ik dat erg mooi meegenomen! ;)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:29

Net wat je zegt, ieder voor zich, maar wat is nou 9 maanden op een mensenleven? Je vergeeft het jezelf toch nooit als je kindje door het roken iets krijgt of dat er iets ergs gebeurd tijdens je zwnagerschap?

Ik ben nu 28 weken zwanger van de tweede, voordat ik zwanger was van de eerste rookte ik 13 jaar en ook dagelijks een blowtje. Ik kwam erachter dat ik zwanger was en ben met alles gelijk gestopt, wel zwaar, maar je weet waar je het voor doet.

Wat ik al zei, wat is nou 9 maanden

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:07

TS, ik vind niet dat je je daarmee moet en mag bemoeien, het is niet jouw ding. Iedere (aanstaande) moeder weet dat roken en drinken niet goed is tijdens de zwangerschap of als de kinderen erbij zijn.
Zeker als je zwanger bent en mensen er op zitten te hameren is dat heel vervelend.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:16

Chubby schreef:
Ik durf dat wel hoor :D Vind het tot nu toe een nette discussie.

Overigens: ik probeer rokende zwangeren niet over te halen hoor! Ik besef dat eenieder eigen verantwoording en keuze heeft. Ik zou normaal ook zeker niet zo 'tekeer gaan' als ik iemand irl tegenkom die doorrookt. Maar mocht ik met mijn pleidooi iemand laten beseffen dat stoppen met roken de moeite waard is voor zichzelf of voor haar ongeboren kindje, dan vind ik dat erg mooi meegenomen! ;)

Daar heb je absoluut gelijk in!!!

En wat mishandeling betreft, altijd melding van maken!
Maar ik vind het ook weer een klein beetje vergezocht om een zwanger iemand van mishandeling te betichten.

Hoe je het ook wendt of keert, er zijn géén argumenten te bedenken waarom je door zou roken tijdens een zwangerschap (alhoewel een roker er wel 3984021304245 kan verzinnen :o) maar dat betekent niet dat ermee stoppen niet moeilijk is :n.
Als het makkelijk was geweest dan zou niemand meer roken denk ik en zouden er geen honderden middeltjes op de markt zijn om te helpen bij het stoppen.

Ik begin zo langzamerhand op Emile Ratelband te lijken, hou het postief!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:19

Ik zeg: Tsjakka! :D

Het is niet goed te praten hoor, roken, helemaal niet, maar ook ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen, ook tijdens de zwangerschap...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:20

Dat het moeilijk is weet ik, mijn oom rookt al 30 jaar ontzettend veel en heeft alles geprobeerd om te stoppen, ook lasertechnieken en dat soort gedoe maar het lukt niet.
Dus ik begrijp het allemaal best wel, maar ik begrijp niet dat er zo ontzettend veel excuses gemaakt kunnen worden.
Geef toe dat je stom bezig bent en dat je het weet en dat je er keihard voor werkt maar het nu gewoon niet lukt maar dat je wel ervoor onder behandeling staat of whatever, maar ga geen rare smoesjes bedenken of gevallen aanhalen van alle gezonde baby's die je kent van kettingrokende moeders. Dat is je eigen geval goedpraten omdat er toch weer ergere gevallen zijn, maar dat maakt jou situatie niet goed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:23

BrittKitt, ik weet niet of je het tegen mij hebt maar ik verzin geen excuses, ik zeg altijd dat roken hartstikke stom is. Maar als je dan tijdens de zwangerschap niet helemaal kan stoppen met roken vind ik ook niet dat iemand zich daarmee mag bemoeien en oordelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:25

Nee ik praat gewoon in het algemeen ;)
Ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen ofzo, dus hoop ook niet dat mensen dat zo opvatten :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:26

Yeyo schreef:
Maar ik vind het ook weer een klein beetje vergezocht om een zwanger iemand van mishandeling te betichten.

Dat deed ik ook niet, ik ging een stap verder in de discussie..

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:29

BrittKitt schreef:
Dat het moeilijk is weet ik, mijn oom rookt al 30 jaar ontzettend veel en heeft alles geprobeerd om te stoppen, ook lasertechnieken en dat soort gedoe maar het lukt niet.
Dus ik begrijp het allemaal best wel, maar ik begrijp niet dat er zo ontzettend veel excuses gemaakt kunnen worden.
Geef toe dat je stom bezig bent en dat je het weet en dat je er keihard voor werkt maar het nu gewoon niet lukt maar dat je wel ervoor onder behandeling staat of whatever, maar ga geen rare smoesjes bedenken of gevallen aanhalen van alle gezonde baby's die je kent van kettingrokende moeders. Dat is je eigen geval goedpraten omdat er toch weer ergere gevallen zijn, maar dat maakt jou situatie niet goed.

Dat vind ik ook altijd een beetje vreemd ja, alsof de gezonde baby van een andere roker, jouw rookgedrag rechtvaardigt! Not dus!

Ik weet dat ik er alles aan gedaan heb om te kunnen stoppen en het is helaas niet gelukt, godzijdank wel een gezonde bolle zoon gekregen die inmiddels alweer 2,5 is.

*steekt er nog maar een op* :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:31

BrittKitt schreef:
Nee ik praat gewoon in het algemeen ;)
Ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen ofzo, dus hoop ook niet dat mensen dat zo opvatten :D

Nee hoor, juist omdat ik het nooit goedpraat, vandaar dat ik het niet helemaal begreep.
Jij mag je mening geven, toch, doe ik ook! :j
Heb 3 kids, ik wist niet of jij wist dat ik er een kindje bij hebt, maar helemaal stoppen heb ik nooit gekund, zwak, ik weet het, maar het is wel zo!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:39

Chubby schreef:
Yeyo schreef:

Dat deed ik ook niet, ik ging een stap verder in de discussie..

Ok!
Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het heel erg lastig om daar iets over te zeggen, want heel kort door de bocht genomen kan je zeggen dat het allebei mishandeling is, maar dat vind ik dus wel ver gaan.
Dat je een verslaving niet kan overwinnen omwille van je kindje is een ding, maar het willens en wetens in elkaar slaan, misbruiken, of geestelijk mishandelen van je kind gaat voor mij wel een stap verder.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:41

Tja maar een hoop (aanstaande) moeder blijven ook gewoon willens en wetens doorroken terwijl ze weten dat het funest is; 'acht de tante van het achternichtje van de broer van het neefje van mijn vriend heeft gewoon 1,5 pakje per dag gerookt en het kind was gewoon hartstikke gezond hoor, dus het zal wel meevallen!'
En dan vind ik het een ander verhaal.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:46

Om het als excuus te gebruiken vind ik ook not done, maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat zulke verhalen wel "geruststellend" zijn voor een roker :o
Het is echt slecht hoor, maar ik weet nog dat ik destijds ook zulke verhalen te horen kreeg en dat ik aan de hand daarvan dus stiekem mijn eigen rookgedrag rechtvaardigde, want "er zijn er zat die dus wel gezond geboren worden".

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:48

Maar is dat niet nog veel erger, dat je je als roker laat geruststellen door verhalen van de zus van de buurvrouw, die ook rookte. En dat je niet de wetenschappelijke onderzoeken die het tegendeel bewijzen serieus neemt.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:53

Tuurlijk is dat erg, maar zo werkt het brein van een junk (want dat ben je gewoon aan het eind van de dag!).
Je wil zowiezo toch nooit de enge verhalen horen, daarvoor steek je liever je kop in het zand toch?
Dus klamp je je vast aan het verhaal van de zus van de buurvrouw bij wie het dus goed ging.
Het valt niet goed te praten hoor, zo bedoel ik het niet, maar ik probeer een beetje uit te leggen hoe zo'n verslaving je psychisch dus in "zijn macht" heeft.

En ondanks dat ik dit allemaal zo mooi weet te vertellen, dankzij Allen Carrs Stoppen met Roken cursus, rook ik nog steeds.....