Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

Kwanyin

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:09

Wat ik me nu net begon af te vragen, stel dat je geen donor wilt zijn omdat je het een vies idee vindt dat iemand als je dood bent nog een orgaan van je in zijn/haar lichaam heeft...

Maar stel nu dat je een zus oid hebt die heel dringend een nieuwe nier nodig heeft. En jij bent de enige geschikte donor die beschikbaar is, als je het niet doet dan sterft je zus. Jij houdt zielsveel van je zus, dus je besluit om toch de operatie te ondergaan. De operatie slaagt volledig, je zus is buiten levensgevaar en leeft nog jaren verder.
Maar jaren later ben jij toevallig de eerste die sterft. Op het moment dat jij dood bent, loopt er dus nog steeds iemand rond met jouw nier in haar lichaam, iemand die jouw orgaan levend houdt terwijl je er niet meer bent. Met andere woorden net hetzelfde als wat zou gebeuren, moest jij sterven en ze een orgaan van je in iemand anders lichaam plaatsen.

Vind je dat dan ook een vreselijk vies idee? Zou je ook nooit een orgaan afstaan als je nog leeft, ookal is het voor iemand die je zielsgraag hebt? Of is het eerder 'als ik het leven van iemand waarvan ik hou ermee kan redden dan doe ik het, maar ik wil mijn orgaan niet in een persoon hebben die ik niet ken'?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:12

@ Katleentje: in dat geval zou ik niet twijfelen en wel doneren indien ik de goede match ben. Maar dat vind ik wel iets heel anders.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:12

lejo schreef:
SAKKIA schreef:
Even voor de goede orde :+ : Ik respecteer ieder zijn/haar keuze, maar ik verwacht wel van mensen dat ze zich in ieder geval een klein beetje verdiept hebben én dat ze zich óók als ze het niet willen laten registreren als niet donor :j

Verwacht, ik zie het meer als Hoop, maar verder _/-\o_
Helemaal omdat er maar zo vreselijk weinig mensen geschikt zijn.
(hersendood, voor ze sterven)

Daarom hoop ik ook dat zij mijn toelichtingen lezen en toch overwegen alsnog donor te worden.

Ja verwacht is misschien een beetje een groot woord maar ik kon er even geen ander woord voor vinden. :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:14

Waarom is het anders? Als jij sterft terwijl je zus nog leeft, is er nog steeds een orgaan wat in leven is in iemand anders zijn lichaam. Net zoals als je pas nadat je sterft een nier zou geven aan iemand. Of is het anders omdat het een naaste van je is?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:15

xKatleentjex schreef:
Waarom is het anders? Als jij sterft terwijl je zus nog leeft, is er nog steeds een orgaan wat in leven is in iemand anders zijn lichaam. Net zoals als je pas nadat je sterft een nier zou geven aan iemand. Of is het anders omdat het een naaste van je is?

Ga helemaal mee met je verhaal :j Ik zou zowel bij leven als dood afstaan :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:16

Marije_jiplover schreef:
@ Katleentje: in dat geval zou ik niet twijfelen en wel doneren indien ik de goede match ben. Maar dat vind ik wel iets heel anders.

Mee eens, ik zou hem dan ook wel afstaan, maar ik vind dit ook een compleet andere situatie.

Registreren als wel of niet donor gaat over het al dan niet iemand die je niet kent een orgaan geven van jezelf na je dood. Je maakt die keuze vooral voor jezelf, wat voelt voor míj goed en wat wil ík dat er met mijn organen gebeurd na mijn dood?
In het voorbeeld dat jij noemt kies je er heel bewust voor om je zús te redden, je weet wat er gaat gebeuren, naar wie het orgaan gaat en het element 'snijden na je dood' is dan niet aanwezig.

Daarbij noem je de term 'een vies idee', dat gaat in mijn geval niet op. Ik vind orgaandonatie niet iets viezigs, het voelt voor mij gewoon verkeerd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:18

Maar de mensen aan wie de organen dan niet toekomen na je dood hebben toch ook familie?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:18

@ katleentje: Mocht mijn lever daar toe in staat zijn zou ik het zonder twijfel aan mn zus afstaan, Waarom omdat me zus heel veel voor mij betekent!
Als het moet zou ik zelf mn leven voor der geven!

K ben geen donor en sta ook zo geregistreerd uitleg vorige pagina, Maar als het je zus is staat het heel dicht naast je en weet je aan wie je lever gaat, Moet dr niet aan denken dat mijn lever naar een zwerfer of junk gaat die zich zelf alleen maar klem zuipt en daardoor ook een donor lever nodig heeft.

In jullie ogen misschien heel egoistisch maar zo zie ik het.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:19

Mas: Je verwoord mijn idee heel goed , sluit me dus ook bij jou aan omdat mijn verhaaltje misschien wat warrig is..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:20

SamSter schreef:
K ben geen donor en sta ook zo geregistreerd uitleg vorige pagina, Maar als het je zus is staat het heel dicht naast je en weet je aan wie je lever gaat, Moet dr niet aan denken dat mijn lever naar een zwerfer of junk gaat die zich zelf alleen maar klem zuipt en daardoor ook een donor lever nodig heeft.

ik begin steeds meer te denken dat jij je echt niet verdiept hebt in de hele materie :n Zulke mensen krijgen geen nieuw orgaan, niet zolang ze niet voor een hele tijd clean zijn geweest en dat kunnen bewijzen. Dacht je nou echt dat er organen getransplanteerd worden in mensen die er niks om zullen geven terwijl daar ook ook andere mensen van gered kunnen worden :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:22

Mas schreef:
Daarbij noem je de term 'een vies idee', dat gaat in mijn geval niet op. Ik vind orgaandonatie niet iets viezigs, het voelt voor mij gewoon verkeerd.

Goed dan geld deze redenatie niet helemaal voor jou, maar ik heb al een heleboel mensen zien redeneren (ook buiten dit topic) dat ze geen donor willen zijn, puur omdat ze het een vies/luguber idee vinden dat er nog iemand met zijn/haar organen rondloopt als hij/zij dood is. Daarom vroeg ik me af, voor die mensen, als het plots geen vies of luguber idee zou zijn om nog een orgaan in leven te hebben na je dood, moest het een familielid zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:23

Onder andere is dat anders, omdat ik er zelf niet eerst dood voor hoef te zijn.
Bovendien heeft een kennis van mij jaren terug een zeer zwaar motorongeval gehad, waarbij hij wekenlang bewust in coma is gehouden en de artsen er eigenlijk geen vertrouwen in hadden dat hij het zou redden.
De man hééft het gered en is nu vader van 2 kinderen, zijn vrouw was ten tijde van het ongeval net zwanger van de eerste.

Wat wil nu het geval: de artsen uit het ziekenhuis hebben toegegeven dat als hij een donorcodicil gehad zou hebben, dat ze hem dan waarschijnlijk hersendood hadden verklaard.

En dat heeft mij heel erg tegen de borst gestuit.
Die man zijn vrouw had hun dochter alleen op moeten voeden in dat geval!

Dat is dus voor mij een heel duidelijke reden om geen orgaandonor te zijn na mijn dood.

Ik ben nu, zoals al eerder gezegd, ook al wel bloeddonor. Heb stamceldonor overwogen, maar besloten dat daar toch ook wel een hoop nadelen aan kleven in het geval dat ze mijn stamcellen willen gaan oogsten en dus besloten dat (in elk geval voorlopig) nog niet te doen. Al is de kans op een match zeer klein, en is de kans dat je de behandeling dus moet ondergaan ook zeer klein, aan die behandeling zitten nogal wat bijwerkingen en die heb ik er nu niet zomaar voor over.

Maar als ik nu met mijn stamcellen mijn vader, broer of neefje zou kunnen helpen, omdat dat de perfecte match is? Dan zeg ik meteen ja! Die personen staan dichtbij me, dan weet ik voor wie ik het doe.
Zal wel egoïstisch van me zijn, maar goed, zo is mijn gevoel erover.
Heb er in elk geval wel heel goed over nagedacht, zowel over orgaandonor na mijn dood (heb me dus ook laten registreren als niet-donor) als bloeddonorschap en het stamceldonorschap. En op basis van mijn gevoel beslissingen genomen.

Ten slotte ben ik degene die met die beslissingen moet leven.

Verder ben ik het eens met Mas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:27

Ik denk dat, als ik 18 ben geworden, kies om donor te worden. Je kan er iemand anders zijn leven mee redden, dus waarom zou ik het niet doen? Tsja, misschien is het niet zo'n fijn idee maar je merkt het toch niet mee.

Bloeddonor wil ik niet, heb het niet zo op naalden :=

SAKKIA

Bloeddonor zou ik ook wel willen hoor :j Maar ik mag niet :+

Specials

SAKKIA schreef:
SamSter schreef:

ik begin steeds meer te denken dat jij je echt niet verdiept hebt in de hele materie :n Zulke mensen krijgen geen nieuw orgaan, niet zolang ze niet voor een hele tijd clean zijn geweest en dat kunnen bewijzen. Dacht je nou echt dat er organen getransplanteerd worden in mensen die er niks om zullen geven terwijl daar ook ook andere mensen van gered kunnen worden :n

Het is ook maar een " bewijze van".
T is normaal een " ver van je bed" show en als het je zus betrekt is het ineens wel dichtbij dan bv een junk op de hoek van de straat, Zo bedoel ik het meer ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:31

ja en voor mij is het helaas geen ver van mijn bed show :n Daarom probeer ik mensen er van te overtuigen dat de meeste vooroordelen die er in de wereld bestaan rondom orgaandonatie, gewoon niet waar zijn ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:35

Ik verbaas me ook regelmatig over het feit dat veel mensen slecht geinformeerd zijn over feiten/fabels rond orgaandonatie. Zelf wist ik voor mijn 18e al dat ik geen donor wilde zijn, na het lezen van het uitgebreide infopakket is mijn mening hierover niet veranderd.
De redenen waarom ik geen donor wil zijn hebben dan ook niets te maken met verkeerde vooroordelen over orgaandonatie ;)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:37

Mas schreef:
Ik verbaas me ook regelmatig over het feit dat veel mensen slecht geinformeerd zijn over feiten/fabels rond orgaandonatie. Zelf wist ik voor mijn 18e al dat ik geen donor wilde zijn, na het lezen van het uitgebreide infopakket is mijn mening hierover niet veranderd.
De redenen waarom ik geen donor wil zijn hebben dan ook niets te maken met verkeerde vooroordelen over orgaandonatie ;)

Maar dat is dan ook een weloverwogen keuze, als je zoiets niet wilt moet je het ook zeker niet doen.
Hopelijk zijn er een paar mensen die niet zo goed geinformeerd zijn; die nu dingen lezen waardoor ze denken.
Als het zo zit; dan doe ik het wel.

Er zijn mhelaas maar zo weinig gevallen waarin je donor kúnt worden en dan zegt de familie vaak nog nee, zo houdt je bijna niks over.
Dus iedere mogelijke donor is welkom.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:38

Ik wil mensen ook niet overhalen hoor ;)
Maar veel mensen zijn gewoon slecht geïnformeerd en hebben eenheel verkeerd beeld van orgaandonatie, ik vind het fijn als ik die mensen wat bij kan brengen :j Het zou mooi zijn als ze donor worden natuurlijk, maar als ze dat niet willen respecteer ik dat ook :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:39

Ik kan me voorstellen, Sakkia, dat als het dichterbij je komt, je er anders over denkt. En fijn dat je het ook respecteert als mensen een keuze gemaakt hebben om geen donor te zijn.

En ik ben het er ook zeker mee eens, dat mensen zich er op zijn minst even een beetje in kunnen verdiepen en dan een keuze moeten maken en die ook laten registreren.
Ook als ze NIET willen doneren, dit laten registreren. Dat heb ik dan ook gedaan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:40

Maar er zijn ook genoeg mensen die wel willen doneren, maar het niet invullen en dat is echt zo zonde :n

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:41

SAKKIA schreef:
Maar er zijn ook genoeg mensen die wel willen doneren, maar het niet invullen en dat is echt zo zonde :n

Als je het maar duidelijk kenbaar maakt aan je familie/nabestaanden,zij moeten beslissen.
die registratie is toch niet bindend.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:42

Ik ben donor sinds mijn 13e en van mij mogen ze alles hebben. Ik vind het een goed idee, maar respecteer de mensen die het niet willen ook. Net wat Marije_jiplover zegt, ik zou wel eerst wat nazoek doen en je zonodig laten registreren als je niet wilt doneren, vind het soms nogal egoïstisch als men er niet eens over na denkt. Het redt toch wel erg veel levens.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:43

lejo schreef:
SAKKIA schreef:

Als je het maar duidelijk kenbaar maakt aan je familie/nabestaanden,zij moeten beslissen.
die registratie is toch niet bindend.

en dat is het hem nou net, mensen staan er voor hun zelf vaak wel even bij stil, denken er eens over na en vergeten het vervolgens ;) Dan is er niemand die weet wat hij/zij met de organen had gewild.......

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:44

Lejo: Hoe bedoel je dat ?
In de zin van bv ik wil geen donor worden maar mijn familie zegt van wel dan mogen ze gewoon van me plukken?

Of is dat alleen maar als ik wel donor wil worden maar mn familie zegt het na mn dood van niet?

Laat maar na het lezen van Sakia (??) dr post snap ik de contrast.

Mijn ouders hebben zich inderdaad niet laten regristreren en alleen ken baar gemaakt aan mn zus en mij wat ze willen.
Laatst bijgewerkt door Specials op 12-06-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt