Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:15

juist spinet.
ik was als klein kindje vaak enorm huilerig,kon ineens ontploffen gigantische woede aanvallen.
in mijn puberteit was ik altijd maar ziek en moe.
alles getest maar ik was gezond.
ik maakte lastig vrienden,was vaak helemaal leeg,kon soms compleet overprikkeld reageren.
als ik met mama lekker ging winkelen werd ik opeens bloedchagrijnig en maakte ik ruzie in de v&d.
NU pas snap ik hoe dat kwam.
Nu vallen dingen op zn plek.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:17

Maar waarom was dat toen je 20 was zo moeilijk? Ik ben zelf nu 22 maar ik heb altijd al gedaan wat ik aangaf in m'n eerdere post. Even in het algemeen genomen, niet per sé op jou gericht, maar is dat omdat je 'vindt' dat je anders zou moeten zijn? Dat jij (en misschien je omgeving) niet tevreden zijn/waren met hoe je bent?
Sorry, het staat zo rechtlijnig op wat ik gewend ben dat ik gewoon níet snap hoe iemand zoveel moeite kan hebben met doen wat goed is voor hem/haar.

Ja maar DarkChrystal, waarom accepteerde je niet gewoon dat het zo was? Dan maar niet winkelen op die momenten, dingen zoeken waardoor jij je fijner voelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:20

Ik wist niet dat het daardoor kwam..
ik had niet door dat het juist door de drukte kwam dat ik zo leeg,moe en chagrijnig was.
Het overkwam me als het ware,het heeft lang geduurd voordat ik de link kon leggen waar ik zo op reageerde.
Nu weet ik dat en vind ik het prettig.
en nu handel ik daarnaar..

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:22

Anoniem schreef:
juist spinet.
ik was als klein kindje vaak enorm huilerig,kon ineens ontploffen gigantische woede aanvallen.
in mijn puberteit was ik altijd maar ziek en moe.
alles getest maar ik was gezond.
ik maakte lastig vrienden,was vaak helemaal leeg,kon soms compleet overprikkeld reageren.
als ik met mama lekker ging winkelen werd ik opeens bloedchagrijnig en maakte ik ruzie in de v&d.
NU pas snap ik hoe dat kwam.
Nu vallen dingen op zn plek.

Heel herkenbaar! Komt er bij mij nog eens bij dat ik emotioneel verwaarloost ben en dat mijn ouders, ondanks dat ze erg spiritueel ingesteld zijn, ze me gewoon niet begrepen. En altijd opzoek zijn geweest naar een stempel. Onderzoek hier, onderzoek daar. Steeds kwam er uit dat het aan hun manier van omgang met mij lag. Hun alternatieve vrienden hebben altijd gezegd dat ik een nieuwetijdskind en hsp-er was. Maar ja als je daar als ouder geen gehoor aan geeft dan snapt het kind het ook niet meer. Langzaam aan ben ik mezelf gaan ontwikkelen toen ik op mezelf ging. En dit jaar met kerst was ik in Vietnam en weet niet wat er toen gebeurd is, maar het kwartje viel helemaal en ik heb nu de rust gekregen om goed te luisteren naar de signalen om me heen. En niet meer bij alles te denken het zal wel aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:25

Ik heb vanaf mijn 16e tot mijn 24e ongeveer,ook meerdere stempels gehad. Klopte geen barst van.
Werd er ook gruwelijk tegendraads van,al die stempels. Mijn psycholoog,die me 5 jaar geholpen heeft,zei ook altijd dat ik niet gek was.
En ongeveer 2 jaar geleden wist ik voor het eerst waar mijn klachten vandaan kwamen.
Pas toen herkende ik situaties,en hoe ik daar,al ruim 22 jaar,op reageerde.
En ja,nu kan ik ermee omgaan.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:26

@ Hermelijn

Snap je nu waarom het voor mij moeilijk was? Ben gewoon nooit begrepen en iedereen vond me altijd maar raar (anders). En je weet hoe hard pubers kunnen zijn, ik was dus altijd de sjaak.
En nu nu komen mensen makkelijk naar mij toe om mijn visie of hulp te vragen.
Heb 10 jaar in de zorg gewerkt omdat ik dacht dat dit was wat ik moest gaan doen met mijn leven. Maar achteraf gezien was het niet goed voor me omdat ik totaal leeg gezogen wordt daar en de grens vaak niet kan leggen en dingen op mijn werk te laten. Nu help ik mensen die er behoefte aan hebben en mijn hulp graag willen.

@ Darkchrystal: Ik kreeg altijd halve stempels, net niet genoeg, mara het leek er wel op!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:27

He lieve meiden hoop dat we later vandaag nog even verder kletsen, ga nu maar even op de vrijmarkt kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:29

Veel plezier Spinet!

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:30

Wat leuk dat hier een topic over is op bokt! Ik ben er sinds kort ook achtregekomen dat al mijn karaktertrekjes er op neerkomen dat ik hoogsensitief ben. Niet van een psych ofzo, maar na heel wat te lezen op internet en in boeken. Ik kom gauw eens terug om hier wat meer te lezen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:40

Ook ik ben hoogsensitief.

Ik ben vooral een gevoelsmens, maar toch ook wel een perfectionist. En doe bijna alles op intuïtie. Prik zo door iedereens humeur, emoties of sfeer heen, en ben ook erg gevoelig voor de energieën die in een ruimte hangen. Neem dit dan ook vaak over/op. Mensen aankijken doe ik ook niet graag.. Kan erg slecht tegen negativiteit, en harde geluiden. Oortjes van een mp3 bezorgen heel veel hoofdpijn. Maar ook gevoeligheid op mn huid. En een hele slechte concentratie..
Heb van twee boeken een hoop kunnen leren, met name om mezelf wat meer af te kunnen sluiten op de momenten dat IK dat wil.

Fons Delnooz - Energetische bescherming tegen leeglopen, vervuilen en meetrillen
Carolina Bont- Hoogsensitiviteit als kracht

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:45

stipje

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:49

Ja hier nog iemand!

Doe veel op mijn intuitie, voel stemmingen aan, ben ook gevoelig voor het paranormale, en mensen die liegen, daar prik ik zo doorheen.
Kan slecht tegen ruzies, en harde geluiden en bijvoorbeeld de stroboscoop in een discotheek.

Mijn zoontje in nu anderhalf, en ik heb zelf het idee dat hij ook HS is. Herken erg veel van mijn eigen "symptonen" in hem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:00

grappig dit
de omschrijving klopt heel aardig al heb ik mij nooit apart gevoeld, beetje weinig begrepen, dat wel
ik heb er ook geen last van , eerder gebruik ik het ten voordele
ik heb van heel jongs af aan mijn leven zo ingedeeld dat ik de negatieve dingen ontweek

ooit zei een helderziende tegen mij dat ik heldervoelend was, dat vond ik aardig omschreven zoals ik het bekeek

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:23

spinet schreef:
@ Hermelijn

Snap je nu waarom het voor mij moeilijk was? Ben gewoon nooit begrepen en iedereen vond me altijd maar raar (anders). En je weet hoe hard pubers kunnen zijn, ik was dus altijd de sjaak.
En nu nu komen mensen makkelijk naar mij toe om mijn visie of hulp te vragen.
Heb 10 jaar in de zorg gewerkt omdat ik dacht dat dit was wat ik moest gaan doen met mijn leven. Maar achteraf gezien was het niet goed voor me omdat ik totaal leeg gezogen wordt daar en de grens vaak niet kan leggen en dingen op mijn werk te laten. Nu help ik mensen die er behoefte aan hebben en mijn hulp graag willen.

@ Darkchrystal: Ik kreeg altijd halve stempels, net niet genoeg, mara het leek er wel op!

Nou, ik vind het zo moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die schijnbaar anders zijn dan mijn hele omgeving. Omdat mijn omgeving, familie, vrienden, klasgenoten, wie dan ook, eigenlijk nooit vervelend hebben gedaan. Tegen niemand, om wat voor reden dan ook. Iedereen werd altijd redelijk geaccepteerd. Ja, op de middelbare school was er wel eens wat... maar goed, dat hoort er bij en was ook nooit 'ernstig', gewoon geplaag zoals dat normaal is.

Voor mij is het gewoon normaal om jezelf te accepteren zoals je bent en om de dingen te doen zoals jij die fijn vindt, en om naar jezelf te luisteren. Het is raar om te horen dat dat bij anderen niet zo is. Ik heb altijd meegekregen dat je nu eenmaal bent zoals je bent en dat dat goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:23

carrie79 schreef:
waarom moet je dat nou weer een 'fantasie' ziekte noemen? Alles waar nog niet zoveel over bekend is is meteen een fantasie ziekte volgens jou?! we zijn psychisch allemaal niet in orde?! wat een onzin..

Wil jij even qouten waar ik heb gezegd dat jullie niet psychisch in orde zouden zijn, en etevens de quote waar ik gezegd zou hebben dat alles wat niet bestaat een fantasieziekte is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:23

Chiqa schreef:
Anoniem schreef:
Ik zie hoor en ruik niks anders dan jij hoor.
Het komt alleen stukken sterker binnen.

Ja dat heb ik ook hoor als ik me een keertje niet lekker in mn vel voel of moe ben,
maar om daar een stempeltje op te gaan plakken (Die an sich niet eens wetenschappelijk aangetoont kan worden) gaat dat niet een beetje ver? Kan je niet gewoon genoegen nemen met het feit dat je mss iets gevoeliger reageerd dan een gemiddeld mens?
Wat is de meerwaarde van zo'n "Fantasie" ziekte?

Ja zolang het niet erkent is (Zal het ook nooit worden) heb ik hier gewoon mn vraagtekens bij.
Waarom wil jij jezelf die 'stempel' aan laten meten, of is het gewoon puur herkenning?

Dit zegt het wel zo'n beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:53

Zo'n beetje, alleen even compleet anders :j
Ik heb nooit gezegd dat elke ziekte die niet bewezen is voor de regel een fantasie ziekte is, ik heb alleen genoemd dat HSP een fantasie ziekte is, en dat is het ook. Zolang de psychologen en dokters het niet erkennen, zal het allemaal wel los lopen :)

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:03

meld me,
ik voel alles aan wat mensen voelen heel blij of als ze heel druk zijn verdrietig of teleurgesteld en verliefd stemmingen dus..
ook kan ik me iriteren als iemand zit te wiebelen of smakken..

en zoals al veel gezegd labeltjes en kante kleding word ik gék van..

maar ik probeer er wel gebruik van te maken als er iets is bij een van me vrienden weet ik het direkt en ik vraag ook direkt door..

het is alleen de laatste tijd wel vermoeiend omdat mijn eigen verwarde gevoelens er ook bij komen..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:33

Meld me ook ff!
Interessant om te lezen dat er dus wel veel meer mensen op deze aarde lopen die hier 'last' van hebben.
Ben zelf ook zo'n iemand. Op vroege leeftijd ook al hoogbegaafdheid vastgesteld en énorm gevoelig.
Ik voel stemmingen heel snel aan en kan me té erg in anderen verplaatsen, waardoor ik ga voelen wat zij voelen.
Erg handig om mensen te begrijpen, maar vraagt erg veel energie en voel me daardoor ook wel vaak alleen hoor.
Ik kan ook geen volle agenda's hebben. Als ik ergens ben geweest waar veel mensen zijn, dan moet ik dat eerst in mijn hoofd nog eens even rustig doornemen en verwerken. Ik zie soms mensen die van t ene feestje naar het andere kunnen gaan, maar voor mij betekend een feestje niet zomaar iets, want ik moet zoiets sowieso echt uiterlijk een week van te voren weten. Ik moet weten wie er komen, waar het gehouden wordt en nog net niet op welke stoel ik zal gaan zitten.
Mijn hoofd stroomt altijd over van het denken en voel ontzettend veel (aan). Moet er altijd ernstig voor waken niet overspannen te raken. Kon met dit alles vroeger erg slecht omgaan.

Maar blij dat er mensen zijn die dit ook hebben :D

Edit: Heb trouwens ook een overgevoelige huid. Verbrand heel snel, zelfs de gaatjes in mn oren voor de oorknopjes die ik al vanaf mn 9e heb (nu 24) ontsteken nog regelmatig en kan alleen goud verdragen. En zelfs dán slaan de knopjes nog groen uit. Van kettingen krijg ik een groene uitslag op mn hals en enorme jeuk.
Ik kan ook niet tegen bepaalde zalven of deo's en maillot's waren een ramp vroeger.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 30-04-09 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:35

er zijn trouwens genoeg psychologen die het wél erkennen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:54

Ik vind het trouwens geen ziekte hoor!
Want wat wordt er onder 'normale' mensen verstaan?
Het is mss wel een gedragsafwijking, maar ten op zichte waarvan? Van een normaal iemand?
Wat voelt een normaal iemand? Is daar een standaard voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:18

Chiqa het punt is dat het geen ziekte is.

Er zijn psyhologen die het geloven, maar het is niet erkend.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:36

ik heb ervaring met 2 vrienddin die het hebben .

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:52

pharagirlke schreef:
Chiqa het punt is dat het geen ziekte is.

Er zijn psyhologen die het geloven, maar het is niet erkend.

Denk ook dat het moeilijk is om een verschijnsel als deze te erkennen en vast te stellen. Want iedereen is weer een beetje anders en dit is natuurlijk ook nog iets wat meer spiritueel onderlegd wordt. Gelukkig zijn er ook psychologen en orthopedagogen die het wel erkennen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:21

Hsp's worden gezien als de adviseurs van keizers, leiders en zo meer. Ze zorgden er voor dat die het moraal wat goed hield, na dacht over het etheische en politiek goed nadacht. Een soort geweten eigenlijk. Tegenwoordig is dat 'minder nodig', dat denkt men tenminste, er wordt zo goed als geen rekening mee gehouden dat zo'n 20% hsp is en we zitten in zo'n actieve wereld voor onze zintuigen. Apsolut geen ziekt, wij zorgen er voor dat anderen opnieuw nadenken, zoalang we ons zelf maar goed kennen! ;)