Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynske78 schreef:Ik heb gebeld met mijn huisarts en die zei dat een waarde van 157 geen klachten kan geven. Oke misschien heb ik geen B12 tekort. Maar ik weet ook dat mijn klachten niet psychisch zijn. Dus wat heb ik dan wel?
Citaat:De meest gangbare referentiewaarden voor B12 zijn 150 - 750 pmol/l (= picomol per liter). Deze eenheden worden meestal gebruikt in Nederland en ook op deze site. Deze waarden betekenen dat de meeste gezonde mensen een waarde hebben die hier tussen ligt. Maar dit kun je niet omdraaien en zeggen: als je waarde boven de onderste referentiewaarde zit dan kun je geen B12-tekort hebben. Die fout wordt nogal eens gemaakt.
Citaat:De belangrijkste waarde is de ondergrens. Deze ligt echter niet zo scherp. Het is niet zo: er boven is goed en er onder is fout. De ene persoon heeft bij 130 pmol/l nog geen klachten terwijl een ander die bij 180 pmol/l of hoger al heeft. De beoordeling hangt niet alleen van de waarde af maar ook van de klachten. Dus als iemand klachten heeft die op een B12-tekort wijzen dan kan zelfs een hogere waarde verdacht zijn, zeker als die waarde langzaam aan het zakken is
Citaat:Een B12-waarde van >350 pmol/l betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen B12-tekort is. Het komt voor dat mensen met een B12-waarde boven 150 pmol/l toch een B12-tekort hebben met of zonder uiteenlopende klachten. Het bloedbeeld (Hb, MCV) kan in deze situatie nog normaal (binnen het referentiegebied) zijn. Hoe lager de B12-waarde, des te groter is de kans dat er een functioneel B12-tekort is. De B12-waarde in het bloed geeft een indicatie over een eventueel B12-tekort in de weefsels/cellen.
Nakisha schreef:Ik ontdekte zojuist een pleister op mijn achterste; die had ik vorige keer niet, haha....![]()
Ik was trouwens benieuwd... wanneer merkten jullie voor het eerst effect van de spuiten? Ik ben erg benieuwd wanneer ik zal gaan merken of ze helpen.