Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:50

Dat klopt Onne, ik moest ook op een been staan en de andere ''los houden''.
Dat ging wel, moet ik zeggen, maar 't deed wel goed zeer.

Morgen horen jullie weer meer, ik moet om half vier nog een keer.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:07

Heb ook allerlei klachten en heb al 20 jaar het prikkelbare darm syndroom. Ik had de laatste tijd last van o.a. duizeligheid en hartkloppingen. Zit tussen de oren zei de arts. Ik vroeg om een bloedonderzoek met b12. En mijn uitslag is 157. Dus het zou kunnen dat mijn klachten daarvan komen. Ik hoop het want dan is er iets aan te doen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:53

157 is laag! Veel HA's vinden dat niet laag (veel houden 150 als grens aan), maar je kan wel degelijk klachten hebben met die waarden!! Vaak gaat het ook samen met darmklachten/syndromen..
Weet je al wat ze er aan gaan doen??

Edit: zit toevallig net je topic te lezen op forum van b12 tekort.. haha

Nakisha

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:24

Daar was ik weer!
Deze prik ging beter dan de vorige. Ze vroeg me dit keer op de tafel te gaan liggen. (ze was eigenlijk verbaasd dat ze me vorige keer niet hadden gevraagd te gaan liggen) De prik weer in de linkerbil gehad, ietsje lager dan de vorige keer.
Ze spoot de vloeistof nóg langzamer in en dat ging hardstikke goed. De pijn was flink minder! Tuurlijk, het is en blijft een pijnlijke prik, maar niet meer zo scherp en akelig als de vorige keer. :)

Zo is het goed uit te houden.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:35

Fijn Nakisha, dat het nu beter ging!!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:51

Ik heb gebeld met mijn huisarts en die zei dat een waarde van 157 geen klachten kan geven. Oke misschien heb ik geen B12 tekort. Maar ik weet ook dat mijn klachten niet psychisch zijn. Dus wat heb ik dan wel?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:58

Lynske78 schreef:
Ik heb gebeld met mijn huisarts en die zei dat een waarde van 157 geen klachten kan geven. Oke misschien heb ik geen B12 tekort. Maar ik weet ook dat mijn klachten niet psychisch zijn. Dus wat heb ik dan wel?

157 kan wel degelijk klachten geven! Jouw HA snapt het dus niet helemaal.. maarja, zie hem daar maar eens van te overtuigen. Op het forum van B12 gaven ze ook al aan dat je heel goed klachten kan hebben met 157.. Bovendien, als het nu 157 is, kan het best zijn dat het volgende maand onder de 157 is.. Vindt ie dan wel dat een B12 tekort hebt?!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:24

Bedankt Maaaike!! :D

Lynske78; Huisartsen zijn helaas vaak terughoudend met het geven van B12 prikken, op niks af. Een teveel word via de urine gewoon uitgeplast...

Kijk anders hier eens: http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/onderzoek-pa.htm En dan even lezen bij het stukje Referentiewaarden Totaal B12.
Misschien dat die uitleg je wat verder helpt... desnoods print je het uit en laat je het je huisarts even lezen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:30

Citaat:
De meest gangbare referentiewaarden voor B12 zijn 150 - 750 pmol/l (= picomol per liter). Deze eenheden worden meestal gebruikt in Nederland en ook op deze site. Deze waarden betekenen dat de meeste gezonde mensen een waarde hebben die hier tussen ligt. Maar dit kun je niet omdraaien en zeggen: als je waarde boven de onderste referentiewaarde zit dan kun je geen B12-tekort hebben. Die fout wordt nogal eens gemaakt.

Citaat:
De belangrijkste waarde is de ondergrens. Deze ligt echter niet zo scherp. Het is niet zo: er boven is goed en er onder is fout. De ene persoon heeft bij 130 pmol/l nog geen klachten terwijl een ander die bij 180 pmol/l of hoger al heeft. De beoordeling hangt niet alleen van de waarde af maar ook van de klachten. Dus als iemand klachten heeft die op een B12-tekort wijzen dan kan zelfs een hogere waarde verdacht zijn, zeker als die waarde langzaam aan het zakken is

Citaat:
Een B12-waarde van >350 pmol/l betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen B12-tekort is. Het komt voor dat mensen met een B12-waarde boven 150 pmol/l toch een B12-tekort hebben met of zonder uiteenlopende klachten. Het bloedbeeld (Hb, MCV) kan in deze situatie nog normaal (binnen het referentiegebied) zijn. Hoe lager de B12-waarde, des te groter is de kans dat er een functioneel B12-tekort is. De B12-waarde in het bloed geeft een indicatie over een eventueel B12-tekort in de weefsels/cellen.

Bron: http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/onderzoek-pa.htm

Zo zie je maar, jouw HA heeft er geen kaas van gegeten! Lees je goed in, zoek informatie en probeer hem te overtuigen dat jouw waarden, in combinatie met jouw klachten, wel degelijk een B12 tekort kan zijn!

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:33

mijn vader heeft dit ook.. liep er al 8 jaar mee rond en het zat volgens de dokter maar tussen zijn oren.. nu werd het de laatste tijd steed erger, en was hij op internet aan het zoeken geweest, en kwam dit tegen. hij heeft ge-eist dat bloed werd onderzocht en hij had nog gelijk ook nog..
er werden spuiten gezet en die moest hij meerdere per week, maar kreeg er maar 1 per week, dus weer terug naar dokter, die vond dat hij overdreef enzo.. tot andere dokter in zelfde praktijk zei dat wel moest. nu dus voldoende spuiten gekregen, maar toen kreeg hij ineens niks meer. kwamen klachten weer helemaal terug.. allemaal weer onderzoeken.. allemaal erg vaag daar bij die dokters!!
het is ook een ziektebeeld met klachten die kunnen komen door stress en het feit dat het tussen je oren zit.. maar mijn vader liep er al 8 jaar mee rond, en 8 jaar lang stress enzo terwijl hij nergens stress over zou kunnen hebben is wel erg raar natuurlijk.. mijn vader was niet gek en daar was hij van overtuigd van zichzelf.. dus hij bleef maar naar dokter gaan toen hij ook tintelingen enzo ging krijgen.. hij wist gewoon dat het niet goed zat!!
tip: blijven doordrammen!!!! uitsluiten.. want het is "iets" wat veel op stress enzo lijkt, maar als je er de neurologische verschijnselen bij krijgt heb je het echt heel erg!! en is er al veel beschadigd!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:41

Juist, en de vraag of de neurologische problemen helemaal zullen herstellen blijft dan nog over.
Mijn neurologische problemen zijn, ondanks al 8 maanden prikken, nog niet verdwenen..
Dus doordrammen, vraag desnoods een verwijzing naar een internist!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:45

Ik ontdekte zojuist een pleister op mijn achterste; die had ik vorige keer niet, haha.... :D

Ik was trouwens benieuwd... wanneer merkten jullie voor het eerst effect van de spuiten? Ik ben erg benieuwd wanneer ik zal gaan merken of ze helpen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:46

Hier ga ik helemaal in mee, vechten voor je lijf.
Zijn er hier ook mensen die onderzoekken hebben gehad , waarbij het ook uitkwam dat er neurologisch wat aan de hand was ?.

Wordt er zo langs af aan gek van.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn allemaal , maar laten we eerlijk zijn.
We willen uit, paardrijden en nog meer van dat soort dingen.
En dan gaan ze nog zeggen dat we het tussen de oren hebben.
Waar ik al niet geweest ben, de enige die echt kon zeggen dat het niet tussen me oren zat was een vrouw, die voor mij een reading deed, hoe wanhpoig ben je dan.
Want ik ging het zelf bijna geloven.
Als ik er met mijn HA niet uit kom , ga ik naar dokter van loon in Utrecht, dan maar een tijd wachten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:49

Hier ook iemand met chronisch B12 te kort, lichaam neemt het wel op maar wordt net zo hard afgebroken, niet echt handig :Y)
Injecties doen mij echt totaal niets, eerste keer was wat vervelend maar moet wel zeggen dat ik heel veel kan hebben
Mijn waarde was overigens onder de 100, bij 150 is het wel laag maar kun je best af met die zakjes, lijkt me prettiger dan die injecties maar voor mij geen optie.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:00

@ nijn, hoe ben jij er achter gekomen dan dat het weer net zo hard word afgebroken ?
Ben erg benieuwd.
Bij mij werdt dat ook gezegd dat ik het wel op moest nemen , vanwegen de schilling test

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:10

De internist heeft mij helemaal binnenste buiten gekeerd :)
Was daar helemaal niet voor een B12 tekort maar voor inwendige bloedingen vanuit het niets, en heeft toen ook B12 verder uit gezocht.
Werd overigens afgebroken door mn alvleesklier of lever, weet niet meer hoe het precies zat.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:52

@ Onne, op bloedonderzoek na heb ik verder geen onderzoek gehad. Mijn HA vond het overduidelijk dat het een opnameprobleem was en behandelt dit nu prima. Internist was nog niet nodig.. Eventueel als m'n waarden laag blijft (vlak na het prikken is m'n waarden rond de 445, te laag als je al 8 maanden intensief prikt..). Mijn gevoel in handen en voeten is vaak weg, het is nu wel beter, maar nog niet helemaal weg.
Geheugenverlies, moeilijk op woorden komen, krachtsverlies.. ga zo maar door..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:11

Nakisha schreef:
Ik ontdekte zojuist een pleister op mijn achterste; die had ik vorige keer niet, haha.... :D

Ik was trouwens benieuwd... wanneer merkten jullie voor het eerst effect van de spuiten? Ik ben erg benieuwd wanneer ik zal gaan merken of ze helpen.

Haha, dan zal het of een klein beetje gebloed hebben, of een beetje vloeistof teruggelopen zijn..
Ik merkte niet echt verschil, maar ik merkte het wel als ik ze weer nodig had..
Denk dat ik na 1,5 maand wel echt verschil merkte.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:08

mijn vader merkte na ee nweek al verschil.. daarna gingen we 2 weken op vakantie naar kenia e nmochten de spuiten niet mee en kreeg hij dus 2 weken nisk.. het ging weer net zo hard achteruit en kreeg op vakantie weer de verschijnselen..
nu krijgt hij nog regelmatig spuiten, gaat nu een stuk beter..
maar onze vakantie had toen wel als bewijs dat de spuiten werkte!!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:45

Nu merk ik ook vaak na een dag al verschil.. Zal het eens testen, vanmorgen geprikt :)!
Maar het verschil merk ik nu veeel sneller dan toen ik ze net kreeg.. :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:54

Ja, ik vroeg het ook omdat ik het gevoel had al de dag na de eerste spuit wat ''fitter'' te zijn. Niets spectaculairs, maar toch een beetje wakkerder en niet zo moe als normaal.
Ik dacht; ''Dat beeld ik me in, dat kan niet.''
Het is trouwens wel gebleven door de week heen.

Nu, na de tweede spuit, was ik eerder wakker (en dus ook fit-wakker) dan normaal. (Ik slaap altijd HEEL veel...) Ik voel me best tierig, benieuwd of dat de hele dag zo blijft.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:14

Haha ja..
Ik had in het begin momenten dat ik heel hyper en druk was en momenten dat ik heel slap en moe was. Ik moest toen echt naar een goede balans zoeken leek het wel. Nu is dat allemaal veel beter geregeld en merk ik het meteen als ik geprikt heb.. (naast een stijf been ;)!)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:20

mijn vader krijgt sinds 8 jaar (na een ernstig ongeluk) elke paar weken een vitamine b12 prik..
Na die prik voelt hij zich weer helemaal 'sterk' ( zoals hij het zegt!)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:42

Ohhh Maaaike, dat stijve been, ik weet het. Ik loop gelukkig naar de huisartsenpost, dus zodra ik geprikt ben ga ik direct het stuk terug lopen. Het scheelt wel in de stijfheid; eerst loop ik met een heel raar loopje, alsof ik een houten been heb... en na een tijdje word dat langzaam beter en kan ik weer normaal lopen. :)
Ik vind het wel prettig zo... hoe sneller die pijn en stijfheid eraf is gelopen, hoe beter. :)

Na de eerste keer had ik echter nog veel stijfheid die avond. Dit keer wat dat wat beter. :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:49

Ik heb sinds kort ook een B12 tekort ( nou ja sinds kort, ik weet het sinds kort, klachten lopen al veel langer, maar dacht dat het bij de fybromyalgi hoorde, maar werd de laatste maanden zo erg, dat ik toch maar eens bloed ging prikken, en wat bleek....)
Ik heb donderdag voor het eerst geprikt, maar gewoon in mijn bovenarm. Op verzoek, want ik krijg altijd reacties op injecties en dan zou ik minimaal 2 dagen niet kunne zitten :)
Gelukkig werk in in het ziekenhuis en willen collega's wel prikken, scheelt weer wat ritjes naar de dokter.