Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:04

Ik vraag me ook af, als je nooit geweten hebt wat genot van seks is, zou je het dan missen? Ik weet wat het is, en als ze het me nu afnamen ik zou het zowat het einde van de wereld vinden, maar als je nog te jong er voor bent, en je hebt er nooit van kunnen proeven, zouden die vrouwen ook soms denken 'kon ik maar echt genieten'?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:10

xKatleentjex schreef:
Ik vraag me ook af, als je nooit geweten hebt wat genot van seks is, zou je het dan missen? Ik weet wat het is, en als ze het me nu afnamen ik zou het zowat het einde van de wereld vinden, maar als je nog te jong er voor bent, en je hebt er nooit van kunnen proeven, zouden die vrouwen ook soms denken 'kon ik maar echt genieten'?

Dat ook. Maar dat is denk ik net zoiets als mensen met kinderen die tegen mensen zonder kinderen zeggen: 'je weet neit wat je mist'

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:15

Het idee alleen al... nee ik vind het niks. Sigaar

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:22

Het is toch niet nodig ? De mannenbesnijdenis was er voor hygiënische (schrijf ik dat goed?) redenen. Is bij een vrouw denk ik niet nodig. En waarom snijden in gezond vlees ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:23

Veirl schreef:
Het is toch niet nodig ? De mannenbesnijdenis was er voor hygiënische (schrijf ik dat goed?) redenen. Is bij een vrouw denk ik niet nodig. En waarom snijden in gezond vlees ?

Omdat het daar nodig is om te functioneren in de maatschapij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:32

ik ben er ook tegen.....maar moeten wij nu met onze westerse gedachten uitmaken wat wel en niet door de beugel kan?
Het is daar cultuur/traditie...noem het maar zo....natuurlijk is het vreselijk en ik vind ook dat het afgeschaft met worden,maar ik vind dat wij niet onze westerse gedachten daar moeten projecteren....
Misschien vinden die mensen daar het wel schandalig wat wij doen hier....iedere borst die wat klein is of hangt daar gaat een vulling in en ieder kind waarvan de tanden een millimeter niet recht staan gaat een ijzerfabriek in en omheen.....stel je voor dat de mensen uit afrika zich daar eens mee gaan bemoeien.....

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:30

Het is verschrikkelijk. Je hebt een aantal soorten van besnijdenissen. Ze varrieren van iets weghalen tot de meest rigoreuze vorm dat alles vanonder wordt dichtgenaait. De vorm hangt van in welk gebied je woont. In veel landen wordt je ook niet geacepteerd als je niet besneden bent. Als ouders kun je het niet tegen houden, je kunt je dochter namelijk niet 24/7 in de gaten houden. In onbewaakte ogenblikken worden meisjes door families gekidnapt en besneden. Ik heb 3 jaar geleden voor mijn toemalige werk, videobeelden gezien en heel veel vrouwen gesproken die het meegemaakt hebben. Dat waren geen fijne beelden en gespreken.

Ik ben er echt zwaar op tegen. Het is absoluut niet noodzakelijk en levert heel veel nadelen op voor vrouwen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:42

Sinelia schreef:
Het is verschrikkelijk. Je hebt een aantal soorten van besnijdenissen. Ze varrieren van iets weghalen tot de meest rigoreuze vorm dat alles vanonder wordt dichtgenaait. De vorm hangt van in welk gebied je woont. In veel landen wordt je ook niet geacepteerd als je niet besneden bent. Als ouders kun je het niet tegen houden, je kunt je dochter namelijk niet 24/7 in de gaten houden. In onbewaakte ogenblikken worden meisjes door families gekidnapt en besneden. Ik heb 3 jaar geleden voor mijn toemalige werk, videobeelden gezien en heel veel vrouwen gesproken die het meegemaakt hebben. Dat waren geen fijne beelden en gespreken.

Ik ben er echt zwaar op tegen. Het is absoluut niet noodzakelijk en levert heel veel nadelen op voor vrouwen.

HIER is het niet noodzakelijk, DAAR is het wel noodzakelijk om überhaupt te kúnnen functioneren Knipoog. Niet definieren vanuit hier, maar vanuit de cultuur/traditie/leefwijze ter plekke Knipoog

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:47

Jeetje dit is echt verschrikkelijk. Echt geen woorden voor gewoon..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:49

het is een vorm van vrouwenonderdrukking.
dat is nergens echt nodig.

ik heb ook het boek van Waris Dirie gelezen.........ongelovelijk

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:03

Vjestagirl schreef:
Miryamk schreef:
Vjestagirl iedere vrouw heeft een gezonde vagina nodig...
Als jij dat niet begrijpt heb ik geeneens zin je dat uit te leggen. Wees blij met wat je hebt en dat het je niet is ontnomen. Ik wil best een discussie aangaan maar jouw argumenten vind ik zeer onnozel. Lees er eens wat meer over hopelijk vergroot dat je kennis in deze.

En jij kunt niet snappen dat sommige culturen anders zijn dan de jouwe. Je eigen denkraam is ALTIJD beperkt, iedereen reageerd ethnocentrisch. Misschien moet jij iets meer lezen over andere culturen, over wat er met deze vrouwen gebeurd als ze het NIET laten doen, en daar je kennis over vergroten.

Ik snap de discussie, maar als het daar zo de cultuur is, als het daar zo 'normaal' is, waarom vinden zoveel vrouwen het dan zo verschrikkelijk?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:24

Om eerlijk te zijn vraag ik me af wat wij ermee opschieten om dit af te keuren. Tuurlijk is het niet leuk voor de meisjes waarbij dit gebeurd op een gruwelijke manier. Wij doen daar niets mee, alleen afkeuren en zo gaat er echt niets veranderen.

In plaats van dit af te keuren kunnen we deze meiden steunen. Ze hebben opleiding en banen nodig om onafhankelijke sterke vrouwen te worden en dit niet toe te laten bij hun dochters.
Ook hebben ze voorlichting nodig wat de risico's en alternatieven zijn.

Zolang we hun cultuur en dus ook vrouwen besnijdenis blijven neer praten gaan ze echt niets van ons aan nemen, en wordt de kloof alleen maar groter...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:25

ja daar heb je absoluut een punt!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:28

Ik denk dat die verschrikking vooral te maken heeft met de wijze waarop. Er is een gigantisch groot verschil tussen met verdoving in een ziekenhuis door proffesionele artsen een stukje clitoris te laten wegsnijden, of vastgebonden op de keukentafel tantelief met een broodmes en je dichtnaaiend tot een miniscuul gaatje, waar je niet alleen het plezier van seks verliest, maar gewoon je levenlang gigantisch veel pijn en een gigantisch risico op allerlei niet zo fraaie aandoeningen. Daarom vind ik ook dat vooral op het laatste je toch moet proberen te mensen bewust te maken van alle nadelen van zelf te prullen, als alles 'proffesioneel' gedaan wordt, dan ben je nog wel een eind weg in vrouwenondrukking(net eigenlijk zoals hier gezegd wordt dat wij onze borsten 'moeten' laten opvullen en tanden recht moeten zetten en op gewicht moeten letten om een beetje bekijks te hebben), maar het zal iig al een hele stap voorwaarts zijn.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:28

Natuurlijk kunnen wij als westerlingen hier niet echt over oordelen. Dat is altijd lastig bij dit soort tradities uit andere culturen, we hebben tenslotte een ander referentiekader.

De voornaamste reden dat vrouwenbesnijdenis werd uitgevoerd (in de eerste instantie) zou zijn dat de vrouwen niet meer van seks konden genieten, en dus geen overspel zouden plegen. Vrouwenonderdrukking ja, en niet op zijn minst. Ze worden echt gezien als middel om kinderen te baren en op te voeden. Als een vrouw vreemdgaat, staat daar in bijvoorbeeld Iran de doodstraf op. Als mannen rondnaaien hoor je d'r niemand over. Vreselijk en afschuwelijk en alles. Maargoed, het is een andere cultuur. Dat wij dit niet begrijpen ligt enkel en alleen al aan het feit dat deze waarden er bij ons niet zijn ingesleten.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:31

Vjestagirl schreef:
dwaallicht schreef:
Vrouwenbesnijdenis vind ik een typisch voorbeeld van onderdrukking en overheersing door mannelijke denkbeelden... de man is "meer" de vrouw is vies als ze van seks kan genieten, en als ze niet besneden wordt geeft ze daarmee te kennen (voor de mannen..) dat ze met elke man wel seks wil/kan hebben.

Eigenlijk vind ik dat het lijkt alsof de mannen al heel lang "bang" zijn voor de vrouwelijke kracht, en op deze manier willen zij dit controleren, en inmiddels is dit zo ver doorgedrongen dat vrouwen niet anders meer kunnen dan eraan gehoorzamen. De enige echte manier om dit helemaal op te lossen, is als vrouwen gezamelijk een vuist maken om dit te stoppen... maarja dat is mijn opinie, en mannen zullen dit niet accepteren..

Vind je dan ook dat we hier geen borstvergrotingen meer uit moeten voeren? En geen 'schoonheidsoperaties' meer? Want dat is eigenlijk hetzelfde...

Je kunt dit niet vergelijken, want zonder borstvergroting kan je als vrouw nog prima functioneren in de maatschappij. Je loopt dan niet de kans om verkracht te worden en gezien te worden als prutsmuts. Zo kijken ze daar namelijk aaan tegen vrouwen met een onbesneden vagina. Daarnaast wordt een borstvergroting niet onder de druk van de familie gedaan, omdat je er anders niet bijhoort. Plus dat een besnijdenis vaak bijn een jong meisje wordt uitgevoerd, die daar zelf nog geen inspraak in heeft. Bij schoonheidscorrecties wordt die beslissing op volwassen leeftijd uitgevoerd en kiest men daar zelf voor. Wat jij doet is appels met peren vergelijken..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:12

zap schreef:
Sinelia schreef:

HIER is het niet noodzakelijk, DAAR is het wel noodzakelijk om überhaupt te kúnnen functioneren Knipoog. Niet definieren vanuit hier, maar vanuit de cultuur/traditie/leefwijze ter plekke Knipoog

Het is niet noodzakelijk en zorgt bij de meeste vrouwen voor heel erg veel leed en pijn. Stel je voor dat je vagina is dichtgenaaid en dat als je man seks wil dat hij openmaakt en na de daad weer dicht. Dat is nergens, maar dan ook nergens goed voor. Hier niet, maar in Afrika en andere landen ook niet. Het is inmiddels ook in veel afrikaanse landen verboden en valt daar dus ook onder de noemer genetale verminking. Als je vrouwen spreekt die besneden zijn, springen de tranen je in je ogen. (Ik heb denk ik wel 100 vrouwen uit die landen gesproken) Het is echt verschrikkelijk.

Vrouwen kunnen ook daar prima functioneren als hun vagina niet is dichtgenaaid en hun clitoris nog gewoon op de plek zit waar deze hoort. Het zijn de achterhaalde ideeen van mannen in de culturen die niet onmogelijk maken.

Ik heb voor mijn werk videobeelden gezien hoe een vrouw besneden wordt. Ik zal gee details vertellen, maar je wordt er naar van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:43

dwaallicht schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind je dan ook dat we hier geen borstvergrotingen meer uit moeten voeren? En geen 'schoonheidsoperaties' meer? Want dat is eigenlijk hetzelfde...

Je kunt dit niet vergelijken, want zonder borstvergroting kan je als vrouw nog prima functioneren in de maatschappij. Je loopt dan niet de kans om verkracht te worden en gezien te worden als prutsmuts. Zo kijken ze daar namelijk aaan tegen vrouwen met een onbesneden vagina. Daarnaast wordt een borstvergroting niet onder de druk van de familie gedaan, omdat je er anders niet bijhoort. Plus dat een besnijdenis vaak bijn een jong meisje wordt uitgevoerd, die daar zelf nog geen inspraak in heeft. Bij schoonheidscorrecties wordt die beslissing op volwassen leeftijd uitgevoerd en kiest men daar zelf voor. Wat jij doet is appels met peren vergelijken..

Een borstvergroting wordt gedaan onder peer-pressure van de maatschapij. Je krijgt continue beelden voorgeschoteld van een perfect lichaam, en dat beeld zouden we allemaal moeten volgen. Als je te dik bent, als je borsten te klein zijn, als je een grote kont hebt, of juist geen, dan hoor je er niet bij, want jij bent niet perfect.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:49

klopt.
maar de meeste mensen kiezen daar wel zelf voor en een meisje wat gedwongen verminkt word aan haar geslachtsorgaan niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:06

Die cultuur he, is die bepaald door mannen of vrouwen? Vast niet door de vrouwen......dus om nou te zeggen dat wij een cultuur moeten begrijpen en respecteren die door de vrouwen zélf niet eens begrepen wordt.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:08

wat ik zo gek vind,wat ik in het boek van waris dirie las,is dat het ook nog vaak oude vrouwen zijn die deze 'ingreep' bij de jonge meisjes doen............en dat terwijl ze zelf weten hoe vreselijk het is

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:10

Ik denk dat daar vooral de gedachte achter schuilt 'ze is nog te jong om het te beseffen, later gaat ze er spijt van hebben dus doe ik het nu toch maar even.' Omdat de vrouwen die het doen ook allemaal besneden zijn, waarschijnlijk ook vroeger helemaal niet pro waren, maar nu wel zijn bijgedraaid, als ze ondervinden dat ze makkelijker een man vinden en geaccepteerd worden door de maatschappij als besneden vrouw ipv onbesneden vrouw. Net als iemand hier met een mooi figuur veel sneller aan een man zal geraken en veel minder snel uit de maatschappij verstoten zal worden(is bewezen dat mooiere vrouwen meer carrierekansen krijgen) dan iemand met scheve tanden, geen cupmaat(of juist te veel), veel overgewicht, puistig gezicht, ouderwetse bril...en dat is niet iets dat er zomaar even van vandaag op morgen uitkrijgt, net als je het er hier niet van vandaag op morgen uitkrijgt dat dikke kinderen niet gepest mogen worden.

Ik denk niet dat er iemand is die zegt: "oh, het is een fantastische traditie, ik vind het heel goed dat ze het doen, voor mij mogen ze het hier ook doen", maar wel dat mensen van daar er met een heel andere bril naar kijken en als je zelf ook zo'n bril op je snoet zou hebben, je ook niet van vandaag op morgen je mening bijschaaft(maar waarschijnlijk gaat terugvechten: en jullie dan, met je vrouwen die zich opmaken als barbiepoppen gewoon om op straat rond te lopen, en waarvan ik weet niet hoeveel procent achter de rug vreemdgaat?, of dergerlijke).

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:13

Vjestagirl schreef:
dwaallicht schreef:

Een borstvergroting wordt gedaan onder peer-pressure van de maatschapij. Je krijgt continue beelden voorgeschoteld van een perfect lichaam, en dat beeld zouden we allemaal moeten volgen. Als je te dik bent, als je borsten te klein zijn, als je een grote kont hebt, of juist geen, dan hoor je er niet bij, want jij bent niet perfect.

Ik snap wel waar je heen wilt, maar ik vind het nogal generaliserend. De onderwerpen besnijdenis en borstvergroting hebben wel een (klein) raakvlak, maar je kunt ze echt niet gelijktrekken. Er zijn ook zat vrouwen die een borstvergroting nemen omdat ze dat zelf heel graag willen, en niet vanwege de maatschappij. En er zijn er ook nog zat die een cup A hebben, maar daar heel tevreden mee zijn! Deze vrouwen worden niet uit onze maatschappij verstoten, vrouwen die niet besneden zijn wél!

Er worden in afrika ook oren en nekken gestretcht, omdat mensen dat mooi vinden (hier trouwens ook) maar dat staat nog steeds in geen vergelijking tot het leed dat vrouwen wordt aangedaan bij zo'n besijdenis.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:14

Ik vind het walgelijk. Al kan ik moeilijk oordelen over cultuur.
Ik kan me alleen niet voorstellen wat voor pijn die vrouwen moeten doormaken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:15

de primitiefste manier is met een stuk glas alles kapotsnijden en dichtnaaien.........gruwelijk