Hoogbegaafd... ja en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:59

Citaat:
"hier heb je de lesstof, dan en dan heb je examen (tentamen/inleverdatumessay, whatever), zolang jij dat haalt is het goed"

zo heb ik het dus wel gedaan ..
hier zijn je boeken , zorg maar dat je dan en dan klaar bent
ook de hbo , heerlijk Vork

mijn hobby was puzzellen , rekenen etc , en daar ook mijn beroep van gemaakt

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:26

Sappos schreef:
Als ik hier de verhalen lees komen er ook heel veel eigenschappen van HB-ers bij ADD- ADHDers voor. Zelf niet getest maar durf met zekerheid te zeggen dat ik ADD dan wel ADHD heb. Toch komen de dingen die hier gezegd worden mij bekend voor, te bekend. Ik doe wel eens die iq test op TV mee maar hoe betrouwbaar dat is...Iig had ik 133..
Testje van Mensa is leuk. Of eh ik zie het als leuk, verbanden leg ik snel, daar waar mijn moeder nog een paar minuten nodig heeft ben ik al laaaang klaar. Ik loop ook tegen dezelfde dingen hier aan. Mijn motoriek is dyslectisch. Ik stoot me overal, loop dingen omver, ben gewoon NIET handig. Ik zit nu op de HAVo...jawel mijn 7e jaar. Ik zat met 3 jaar in groep 1 en kon toen al wat lezen en schrijven. Verder nooit moeite met lezen gehad maar kom soms wat lastig uit mn woorden

Wat een herkenning...

Ik zal niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben, want ben erg zwak in exacte vakken. (dyscalculie..) Maar de rest (talen, andere vakken) kom ik wel erg makkelijk mee. Ik heb ook adhd, stoornis in de stemmingen en had vroeger problemen met grove motoriek. Heb ik ook fysiotherapie voor gehad.

Edit: Dat lijstje dat hier ergens in het topic staat vertoont trouwens erg veel overeenkomsten met de adhd eigenschappen, behalve dan dat adhd'ers vaak niet goed kunnen leren door verminderd concentratievermogen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:04

russel schreef:
Ja, maar ik kan dus niet begrijpen als iemand weet dat hij snel leert, goed kan onthouden, toch maar bij mavo niveau blijft en niets gaat doen. Dan halen ze toch hun middelbare school en gaan dan toch een richting doen, wellicht een paar richtingen omdat kiezen gewoon moeilijk is. Maar aangezien het leren makkelijk gaat is dat niet zo erg. Voor mij moeilijk te begrijpen dat men dan niet iets gaat doen waar ze hun intelligentie mee kunnen gebruiken, al is het maar voor zich zelf iets opstarten, maar achter de kassa..

Dat is ook moeilijk te begrijpen, en ik denk dat er weinig mensen zijn die bewust de keuze maken om hun intelligentie niet te gebruiken omdat ze achter de kassa willen. Veel vaker komt het voor dat mensen niet echt weten dat ze zo makkelijk leren en vooral merken dat ze op bepaalde punten niet schijnen te doen wat 'men' van ze verwacht - en daardoor denken dat ze dom zijn of raar en dat er dus gewoon niet meer in zit.

En dat tegen problemen aanlopen kan door vele oorzaken gebeuren. Bij jonge kinderen kan een afwijzende reactie op 'vreemd' gedrag en 'rare' vragen die niet bij de leeftijd passen ertoe leiden dat kinderen van zichzelf gaan denken dat ze ook echt raar zijn, en dus maar niet teveel moeten vertrouwen op zichzelf. Ze krijgen vooral de boodschap mee dat ze het niet goed doen en durven zich niet te uiten. Op latere leeftijd zijn ze zo gewend geraakt aan het idee dat ze dingen niet kunnen, dat ze dat ook werkelijk niet kunnen.

Een ander probleem is dat niet alle ontwikkelingen / kennis goed gevormd wordt. Veel hoogbegaafde kinderen fietsen door de basisschool heen en hebben daardoor op de middelbare school geen enkele 'leer- en denkstrategie' geleerd. Omdat ze de dingen meestal 'in een keer' zien, hebben ze niet geleerd de dingen in stukjes op te delen. En als de onderwerpen dan zo groot worden dat het echt niet meer in een keer te doen is, hebben ze geen idee wat ze moeten doen. Maar omdat ze dat niet hebben geleerd, snappen ze ook niet dat ze daarin wat missen. En de docenten signaleren dat vaak ook niet. Het gevolg is dat ze denken dat ze het niet kunnen - en er dus ook geen moeite meer voor hoeven te doen want dat helpt toch niet.
(En dit kan ook komen doordat iemand die iets heel snel oppikt gewoon de helft van de les mist omdat je ook best andere dingen kunt doen en toch voldoendes halen. Als er dan ineens wél belangrijke dingen gezegd worden, mis je ze.)

Soms kan het een groot verschil tussen de vaardigheden zijn. Iemand die slim is maar motorisch onhandig kan onvoldoendes krijgen omdat hij nooit op tijd klaar is met proefwerken. Niet omdat die persoon het niet weet, maar omdat het schrijven zo moeizaam gaat. Ook dit zien docenten niet altijd, en die kunnen rustig zeggen: "je hebt tijd zat, als je goed geleerd hebt schrijf je het zo op". Als dat vaak tegen je gezegd wordt, denk je misschien dat je zo langzaam schrijft omdat je het toch blijkbaar niet goed genoeg kent - en je weet niet hoe je het anders moet doen, en dus haak je af.

Soms kan er teveel op je afkomen. Stel, het gaat in de geschiedenisles over Julius Ceasar, en op het proefwerk wordt gevraagd: 'hoe heette de Romeinse keizer'? Een 'normaal' kind denkt: oh ja, daar hebben we het nu 3 weken over gehad, Julius Ceasar :)*
Maar het hoogbegaafde kind heeft ook nog de geschiedenisles van tig jaar terug onthouden, en de vakantiereis, en een leesboek en denkt: Romeinse keizers, die ken ik wel: Hadrianus, Traianus, Nero, Augustus, Titus, Julius Ceasar.... welke zouden ze bedoelen? Zou ik ze allemaal op moeten schrijven? Of zou het om de eerste keizer gaan, of juist de laatste? En na een tijdje wikken en wegen gaat hij voor de keizer die in de Bijbel beschreven staat omdat dat de belangrijkste wel zal zijn: Augustus. Helaas, dat is dus fout!
Maar als niemand begrijpt waarom die fout gemaakt is, zal de conclusie toch luiden: je hebt niet goed geleerd, je hebt het fout, je bent te dom...

(En dit zijn zomaar wat mogelijke oorzaken, er zullen er nog veel meer zijn waardoor hoge intelligentie er toe kan leiden dat je het idee hebt dat je toch niet 'goed genoeg' bent en je dus achter de kassa kruipt.)

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:38

ik ben ook net hoogbegaafd maar ik ben dyslektisch. Mijn IQ varieert echt enorm op sommige punten 160 en op andere weer laag bijv. 110. Kwam volgens die meneer door de dyslexie. Ik heb ook hiervoor zo'n test gedaan.

Ik was in het begin heel slecht op school maar het is nooit een leerkracht opgevallen dat ik dyslectiesch was. Ik deed gewoon heel erg mijn best en dankzij mijn inteligentie kon ik het gewoon verbergen.

Ik herken me ook in heel veel dingen. Sociaal ben ik sterk tenzij het echt dichtbij komt en persoonlijker wordt zeg maar, dan laat ik het afweten. dit is bijv zo bij jongens die ik leuk vindt. En met mijn motoriek heb ik ook moeite maar dat is door rijden en dansen wel enorm verbeterd. Dit komt door mijn doorzettingsvermogen. Al vergeten ik wel veel dingen bijv. et jij ff het raam open? O schit sorry vergeten !!! En laat ik ook heel veel dingen valen.

[quote]
Oja en wat ook heel iritant is ik weet bijna altijd het antwoord ergens op en dat is soms heel lastig bijv. in de klas daarom geef ik heel vaak geen antwoord anders kom ik zo slim over. klinkt echt verwaand maar ja..
e bent snel van begrip; je denkt, analyseert en schakelt snel.
Je hebt een hekel aan herhalingen van wat net is gezegd.
Je bent structureel nieuwsgierig.
Je bent creatief, hebt veel ideeën en lost gemakkelijk problemen op.
Je bent ongeduldig en snel geïrriteerd.
Je vindt het vermoeiend om in een groep te werken die ‘te langzaam’ is.
Je legt de lat hoog (vooral voor jezelf) en bent kritisch.
Je bent gevoelig voor prikkels en beleeft alles heel intens.
Je bent gevoeliger voor geluid, licht en drukte dan andere mensen.
Anderen kunnen je vaak niet volgen, je moet je denkbeelden steeds opnieuw uitleggen of ze worden genegeerd.
Anderen vinden je serieus of begrijpen je humor niet.
Je hebt moeite met autoritair en ongenuanceerd gedrag.
Je houdt van discussiëren en filosoferen.
Je bent goed in veel dingen en vindt veel dingen leuk.
Je kunt goed zelfstandig werken.
Routineklussen vervelen je snel, je stelt ze uit of maakt er fouten in.
Je hebt moeite met het organiseren van je leven.
Je hebt het gevoel ‘anders’ te zijn.
Je kon al op jonge leeftijd lezen.
[quote]

Alleen dit laatste niet

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:40

Citaat:
En dit kan ook komen doordat iemand die iets heel snel oppikt gewoon de helft van de les mist omdat je ook best andere dingen kunt doen en toch voldoendes halen. Als er dan ineens wél belangrijke dingen gezegd worden, mis je ze

auch ,, hoe herkenbaar .. en dan zit je tijdens de les naar buiten te turen
en krijg je de stempel `kan zich niet concentreren'

Citaat:
Soms kan het een groot verschil tussen de vaardigheden zijn. Iemand die slim is maar motorisch onhandig kan onvoldoendes krijgen omdat hij nooit op tijd klaar is met proefwerken. Niet omdat die persoon het niet weet, maar omdat het schrijven zo moeizaam gaat. Ook dit zien docenten niet altijd, en die kunnen rustig zeggen: "je hebt tijd zat, als je goed geleerd hebt schrijf je het zo op". Als dat vaak tegen je gezegd wordt, denk je misschien dat je zo langzaam schrijft omdat je het toch blijkbaar niet goed genoeg kent - en je weet niet hoe je het anders moet doen, en dus haak je af.

dat is dus een probleem wat mijn zoontje nu nekt
hij heeft op de vorige school zo enorm op zijn sodemieter gehad dat die niet netjes foutloos schreef (schrijft of snel ..slechter leesbaar en meer fouten of tergend langzaam en vrij goed en zelfs leesbaar Haha! heeft hele zware dislectie en een oogafwijking , zelfde als de mijne overigens .. we zien maar klein stukje scherp
lange woorden is dus echt kwestie van in stukjes breken
daar we niet het hele woord kunnen zien )
dat hij daar nu zo goed zijn best op doet
dat die niet verder komt dan de helft van een test
dat ..als je alleen die helft berekend .. hij tussen een 8,5 en een 10 uitkomt
wil men niet weten .. word wel tegen ons gezegd
maar daardoor heeft die nu de stempel
`niet meetbaar` en krijgen wij als ouders het advies
speciaal onderwijs ...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:20

Met een hoog IQ ben je toch niet meteen hoogdbegaafd of anders dan anderen...
Mijn IQ was 135 en andere x 144. ben niet dom maar hoogbegaafd voel ik me niet hoor. Clown

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:23

Blondie_ schreef:
Met een hoog IQ ben je toch niet meteen hoogdbegaafd of anders dan anderen...
Mijn IQ was 135 en andere x 144. ben niet dom maar hoogbegaafd voel ik me niet hoor. Clown

En dat was 2 keer waar...?
Bij de psycholoog krijg je een iq score tussen 2 getallen in. Als je bijvoorbeeld 125 scoort, heb je tussen de 120 en 130.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:41

Ik las overigens laatst op het internet iets over onderpresteren van hb-ers.. Dat ongeveer 60% van de hb-kinderen onderpresteren vanwege te weinig stimulans uit de sociale omgeving...

Dit naar aanleiding van iemand die vroeg hoe het kon dat zoveel mensen hier een lage(re) opleiding hebben genoten...

(bron: http://www.lich.nl/lich2/site.php?domei ... oogbegaafd)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:08

heb een IQ tussen 130 en 140,, merk er eigenlijkj weinig van Clown...
heb wel een fotografisch geheugen,, als mensen bijvoorbeeld een telefoon nummer zeggen of dat zie ik op een blaadje staan dan weet ik hem gelijk... zo ook met rekening nummers,, pincodes, slotcodes, data, en kentekens,, wachtwoorden van msn als een vriendin vraagt of ik haar vast wil aanmelden.. alles wat een combinatie heeft of wat ik logisch vind onthoud ik,, heb sinds een week een nieuwe verzorg en die belde mij met huisnummer om de mobiel nummer door te geven en toen ze later vroeg of ik der nummer nou al had wist ik hem natuurlijk weer uit mijn hoofd Tong uitsteken ook met pincodes als ik voor iemand anders wat ga pinnen,, sofi-nummers van het hele gezin weet ik ook uit me hoofd.. simpelweg omdat ik het een keer heb zien staan..
edit: ik zie trouwens overal logica in.. en als mensen soms niet snappen is dat wel wat irritant maar ik zie heel snel dingen maar even snel en goed als ik dingen snap kan ik het ook uitleggen.. Tong uitsteken
vaak bij dingen zeg ik dan " ja maar als je het nou zo doet dan ...." maar heb ook een tijd gehad dat ik helemaal niets zei omdat ik dacht dat mensen mij een betweter zouden vinden ofzo..
op sociaal vlak heb ik verder nooit problemen Tong uitsteken
op basisschool had ik VWO ben in de tweede gezakt naar vmbo-tl, daar examen in gedaan en doe nu toch weer havo,,
Laatst bijgewerkt door wonderworst_ op 02-01-09 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:17

Je voelt er niks van Clown

Het zegt allemaal niet zoveel. Ik heb begrepen dat alles boven de 140 hoogbegaafd is. Van de hoogbegaafden scoort 25% een topcarriere, 50% doet het 'gewoon' en 25% presteert echt ondermaats. Grootste probleem is dat je je snel verveelt en meestal niet leert om ergens voor te werken...dat is dus je grootste valkuil. En dat geef je zelf ook al aan! Probeer dus toch wat discipline op te brengen. En probeer om geduldig te blijven als andere mensen minder snel van begrip zijn dan jij. Want dat gebeurt!

Ik ben ook hoogbegaafd en mijn dochter ook (allebei getest met 25 jaar ertussen en een IQ van 145 resp. 144). Wij zijn beide lui. Mijn schoolcarriere begon voorspoedig; op de kleuterschool las ik, toen ik 4 was, de andere kleuters voor. Ik las het liefst in de encyclopedie. Na de basisschool waar ik me heel erg verveeld heb, volgde het VWO maar mijn opleiding is voortijdig gestrand na zittenblijven, een mislukt eindexamen en een afgebroken conservatoriumopleiding (jaja, ook nog eens heel muzikaal Pling ); gelukkig heb ik jaren later alsnog een beroepsopleiding kunnen volgen (eindelijk eens keihard gewerkt) en heb nu een ontzettend leuke baan op HBO-niveau. Mijn dochter begon met een klas overslaan op de basisschool omdat ze zich gruwelijk verveelde. In de brugklas met Gymnasium-pluspakket; is al een keer blijven zitten en vorig jaar afgestroomd naar HAVO-5.

Ik ben trouwens wel zo'n stereotiepje:
Op de basisschool sociaal niet erg vaardig, wat te dik, motorisch vrij slecht en tot overmaat ook nogeens een brilletje op. Het enige wat nu anders is, is dat de bril af is... Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:18

Equidea schreef:
Ik zat zelf ook op Avi 9+ in groep 3, ik leerde zonder er iets voor te doen.
Leren zelf vind ik erg leuk, maar zolang ik er het nut maar van inzie en uitdagend is. Zodra iets te makkelijk is of onnuttig is in mijn ogen, lukt het me niet meer, toen ik jonger was ging ik "rebelleren" (ik denk als een soort van roep naar aandacht).
Verder mislukte mijn latere schoolcarriere deels, omdat ik geen stabiele ouder had die mij kon sturen, ik heb mezelf als het ware een hele hoop moeten leren, de dingen die je normaal leert van je ouders.
Maar me compleet daarachter verschuilen doe ik niet, ik was ook gewoon erg lui...

Hier herken ik mezelf in! Had ook megasnel Avi 9 (was er een plus Clown ). Ik vind leren inderdaad leuk, maar het moet me interesseren. Ik heb gymnasium gedaan, maar ben na 3 jaar naar de Havo gegaan. Ik haalde goede cijfers (8/9) voor de vakken die ik leuk vond, de andere kon ik gewoon niet leren. Lukt niet. De Havo was zelfde verhaal, ben dan ook gezakt. Heb daarna een toelatingsexamen gedaan voor het HBO en was een van de beste van de testdagen. Uiteindelijk heb ik na een half jaar die opleiding opgegeven, main-reason: verveling. In mijn werk hetzelfde. Ben 20, maar heb ontzettend veel werkgevers gehad. Van mijn 15-18e iedere 5/6 maanden wisselen. Het werd saai, ik had geen uitdaging. Nu werk ik sinds 2 jaar fulltime achter de receptie in een hotel en hier vind ik gelukkig veel uitdaging in. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn privé leven wel uitdaging blijf zoeken (bv het opstarten van een eigen bedrijfje)

Ik ben erg goed in tests zoals de C!to-toets of testen met van die hokjes. De test van Mensa heb ik zonder probleem doorlopen en een uitnodiging gekregen voor een testdag. Jullie advies: doen of niet?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:31

Ik heb zelf deze 'stempel' ook al heel erg lang.. Zag op de vorige pagina een lijstje staan waar ik stuk voor stuk aan voldoe.
Ik doe zelf momenteel een studie op universitair niveau, na 6 jaar absoluut niets uitvoeren op het VWO. Ik heb echt een totaal gebrek aan motivatie en concentratie, ik heb nooit 'leren leren' om het zo te zeggen. Ik heb nooit wat hoeven doen en kom mezelf nu dus tegen.
Als de meester in groep 4 grapjes maakte was ik de eerste die lachtte, de rest van de klas kwam 2 dagen later of niet. Ik kon ook met twee jaar mijn naam al schrijven bijvoorbeeld. Ik praat en denk ook heel snel, kan me er ook ontzettend aan irriteren als mensen niet snel genoeg met mij mee (kunnen) denken. Ik heb ook al heel wat bijbaantjes gehad, omdat 'dom' werk me stomweg héél snel verveelt. Als ik er niet over na hoef te denken heb ik het na 2 uurtjes werk al gezien..
Gelukkig heb ik ouders die mij een beetje achter vodden aanzitten, en het absoluut niet zouden accepteren als ik geen diploma zou halen en daardoor ben ik nu op de uni begonnen. Ik heb af en toe echt een schop onder mijn kont nodig *LOL*.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:02

ik heb een iq van 160...
ik kon met 2.5 jaar al lezen en met 4 kon ik hele zinnen schrijven..
Op sociaal, emotioneel vlak heb ik vaak problemen gehad...
ook met school ging het niet goed omdat ik nooit geleerd heb om te leren en daardoor vorig jaar ben blijven zitten. Ik moet me vaak wel echt tot leren zetten anders doe ik gewoon niks Bloos
Laatst bijgewerkt door FBN op 11-01-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:26

Uums schreef:
Dan voelde ik me best wel eens bezwaard, al is het natuurlijk mooi meegenomen

Dat idee ken ik wel... Zo ging ik in de 3de van de middelbare toch over, terwijl ik vanwege een hersenschudding vanaf mei niet meer op school was geweest Bloos En dan zijn de zittenblijvers die veel voor school deden opeens een stuk minder blij met je Ach gut

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:33

Ik ben zelf ook hoogbegaafd.....

hoogbegaafd houd in; -alles eerder in de gaten hebben dan andere...
-sneller leren....
- kan alles boven je leeftijd....
- vat alles sneller op.....
Van dat leren;
Heb ik ook.... bijv. ; moest een boekverslag in leveren en weet dat al anderhalve week, moest het maandag inleveren en ben er zondag aan begonnen en heb een 8,5 gehaald!!

Je bent echt niet anders hoor....
Sommige die het extreem hebben (150 IQ) kunnen niet goed met mensen onderweg.
de meeste leraren hebben het zelf niet in de haten als je er niet de hele tijd over zeurt, zijden dat ik havo wel kon, deed een test kon gym ++..............

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:36

koe_x schreef:
Ik ben zelf ook hoogbegaafd.....

hoogbegaafd houd in; -alles eerder in de gaten hebben dan andere...
-sneller leren....
- kan alles boven je leeftijd....
- vat alles sneller op.....
Van dat leren;
Heb ik ook.... bijv. ; moest een boekverslag in leveren en weet dat al anderhalve week, moest het maandag inleveren en ben er zondag aan begonnen en heb een 8,5 gehaald!!

Je bent echt niet anders hoor....
Sommige die het extreem hebben (150 IQ) kunnen niet goed met mensen onderweg.
de meeste leraren hebben het zelf niet in de haten als je er niet de hele tijd over zeurt, zijden dat ik havo wel kon, deed een test kon gym ++..............

Hoogbegaafd en zoveel stijl- en spellingsvauten???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:27

Luiheid Beantsje, luiheid... Clown

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:36

Het maken van taalfouten heeft niets met wel of niet hoogbegaafd zijn te maken hoor.
Misschien eerder met wel dan met niet.

Het is namelijk zo dat HBen niet kunnen "automatiseren" zoals dat heet. Bijvoorbeeld de tafels, woordenlijstjes en grammatica zijn dus heel erg moeilijk.

Ach elke gek heeft zijn gebrek hè. En ze zeggen wel eens dat genialiteit en gekte dicht bij elkaar liggen, net als liefde en haat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:46

Het is zeker niet zo dat HB automatisch meebrengt (pun intended) dat je moeilijker kunt automatiseren. Het zal eerder het gevolg zijn van ofwel bijkomende problemen (concentratiestoornissen of dyslexie bv) of van jawel, gebrek aan inzet.
Daarnaast is hb juist een term die gereserveerd is voor een meer algemene vorm van hoge intelligentie, dus op verschillende gebieden. Je hebt geniale musici die niets anders kunnen dan muziek, en geniale wiskundigen die altijd denken in formules en functies, maar voor hoogbegaafdheid is een iets bredere begaafdheid nodig, m.i.

En ik vind dan ook wel dat er hier in het topic door sommigen een pietseltje makkelijk wordt afgeschoven: hb is mogelijk best een verklaring, maar in elk geval geen excuus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:50

Judith_VB schreef:
Het maken van taalfouten heeft niets met wel of niet hoogbegaafd zijn te maken hoor.

Het is namelijk zo dat HBen niet kunnen "automatiseren" zoals dat heet. Bijvoorbeeld de tafels, woordenlijstjes en grammatica zijn dus heel erg moeilijk.

Ach elke gek heeft zijn gebrek hè. En ze zeggen wel eens dat genialiteit en gekte dicht bij elkaar liggen, net als liefde en haat.

Dat is niet waar. Automatiseren KAN lastig zijn voor hoogbegaafden, maar dat hoeft absoluut niet. Wel hebben ze er vaak een hekel aan, omdat iets automatisch doen of herhalen, niet genoeg uitdaging biedt.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:52

Shadow0 schreef:
En ik vind dan ook wel dat er hier in het topic door sommigen een pietseltje makkelijk wordt afgeschoven: hb is mogelijk best een verklaring, maar in elk geval geen excuus.

Helemaal mee eens. Toen ik het eenmaal wist ging er een wereld voor mij open Pling
Het verklaarde zoveel, eigenlijk heel jammer dat het vroeger niet erkend is. Ik denk dat dat een hoop frustratie en emoties gescheeld had. Ik weet het pas sinds mijn 38.

Ik was dus vroeger gewoon "dom" omdat ik dus niet kan automatiseren. En nu ik het wel weet, tja wat voegt het toe??
Je weet nu alleen waarom mensen je soms vragend aan staan te kijken Haha! . Dan weet je weer dat je te snel gaat of dat je in al je botheid over iemands gevoelens bent heen gewalst alleen omdat je er een andere gedachtengang op na houdt.
Tja ook "slimme" mensen doen hele domme dingen. Gelukkig maar, dat houdt je menselijk zeg maar.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:53

Eerst een excuus, ik heb niet alles bijgelezen van dit topic, dus misschien zeg ik wel dingen dubbel:

Ik ben zelf al vroeg hoogbegaafd getest. Groep 3 en 4 heb ik in één jaar gedaan. Een van de beste zetten die mijn moeder toen kon doen. Ik heb alleen wel altijd moeite gehad met dingen afmaken. Ze zijn immers niet meer interessant als je het kunstje eenmaal doorhebt.
Op het gymnasium zorgden ze er altijd voor dat ik genoeg om handen gehad heb, ik moet zeggen dat ik er toen weinig 'last' van had. Ik paste gewoon binnen de anderen en had totaal geen sociale of andere problemen.
Ik maakte (meestal) braaf mijn huiswerk en kon het goed overzien.

De 'problemen' zijn pas begonnen toen ik ging studeren. Ik heb in 2 jaar 3 opleidingen gedaan, waarvan 1gestopt, 1 afgemaakt en 1 nog huidige opleiding: de PABO. Een richting die ik absoluut opwil, maar de school kan me niet boeien momenteel. Ik ben aan het thuisstuderen en de motivatie is echt verdwenen. Ik ga liever lessen geven, paardrijden en andere uitdagende dingen doen. Ik zie geen uitdaging in mijn school meer. Hoewel het echt goed is ontworpen voor HBers. Je krijgt kansen om heeel snel door de opleiding te vliegen en je kiest zelf waar je je in wilt verdiepen.
Misschien toch iets te vrij voor mij.

Sinds kort heb ik ook een ander stickertje erbij: ADD.
Ik moet zeggen: deze combi is écht poedersuiker, maar kan ook heel erg mooi zijn. Ik kan enorm genieten van alle korte uitdagingen, ik ben erg creatief en gedreven, maar als ik iets af moet maken, dan kan ik dat niet en moet vriendlief letterlijk met de zweep achter me gaan staan. Ik kan me niet uit mezelf concentreren.

Ik hoop dat je aan mijn verhaal wat hebt...

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:56

Blue_Eyes schreef:
Judith_VB schreef:

Dat is niet waar. Automatiseren KAN lastig zijn voor hoogbegaafden, maar dat hoeft absoluut niet. Wel hebben ze er vaak een hekel aan, omdat iets automatisch doen of herhalen, niet genoeg uitdaging biedt.

Ik had het misschien iets minder stellig moeten neerzetten. Niet alle HBen kunnen automatieren. Ik weet niet of dat te maken heeft met uitdaging of gewoon echt niet kunnen. Ik kan het dus gewoon echt niet, want voor mij zit de uitdaging er wel in hoor om zoiets te leren maar het blijft gewoon een blinde vlek lijkt het wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:00

Ik kan het dus net wel. Ik heb een hekel aan herhalen, maar ik kan heel goed automatiseren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:56

Ik heb moeite met het leren van lijstjes, omdat ik die oersaai vind. Ik heb talen geleerd door domweg naar landen te gaan en te beginnen met letterlijk alleen handen en voeten, zelfs een Lonely-Planet of Prisma-reiswoordenboek was me teveel moeite om aan te schaffen. En zo dwing je jezelf wel een taal te leren, zeker als je via interrail reist en op de bonnefooi gaat.

Hoofdrekenen heb ik geleerd omdat ik voor mijn werk veel moest rekenen, en een zakjapanner irritant vind/vond. Uit het hoofd ging net zo snel (en zonder typfouten die ik altijd maak, waardoor berekeningen dus niet kloppen en dat kan heeeeeel vervelende gevolgen hebben als je in de bouw werkt).

Als ik iets lees of hoor en het interesseert me, zelfs al zit ik ondertussen 10 andere dingen te doen, onthou ik het en kan het ook toepassen indien nodig (heel handig in discussies over allerlei onderwerpen, heb een brede interesse). Mijn huidige studie (waarin weinig staat wat ik nog niet wist en datgeen wat ik nog niet wist is zo logisch dat ik het toch wel ontdekt zou hebben ooit) ga ik als een speer doorheen. De enige factor die het tempo in de hand houdt is het kostenplaatje.

Daarintegen begrijp ik soms de meest simpele dingen niet, en krijgt niemand het voor elkaar die mij aan mijn verstand te peuteren. Gaat vaak om dingen die puur theoretisch zijn en niet of bijna niet praktisch toepasbaar zijn op een of andere manier. Of hoe mijn eigen gevoelswereld werkt, daar kan ik geen vat op krijgen terwijl de studie psychologie (algemeen) een eitje is voor me... Had mijn propadeuse via de Open Universiteit in 3/4 jaar binnen zonder ook maar een keer een onvoldoende gehad te hebben (gesponsord door mijn ouders, dat wel).

Wel heb ik moeite met sociale contacten, voorkom die dan ook zoveel mogelijk. Kan me geen houding geven in gezelschap en voel me snel niet op mijn gemak.