me/cvs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: me/cvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:36

Angie_ke schreef:
Ik heb wel dikwijls last van koude voeten en handen en dan duurt het ook eeuwen eer ze eindelijk opgewarmd zijn...

Ja In warm water leggen helpt het best.
lig vaak in bad Schijnheilig

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:35

Ook snel te koud trouwens (het is ook nooit goed Knipoog )
Slaap met sokken aan onder 2 dekbedden en een fleece dekentje en dan is het wel warm genoeg.

Koude handen en voeten heb ik mijn hele leven al.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:57

Ik heb vooral last van lawaai, het is me al snel te druk en dan komt alles op me af. Nu met kerst ook, ik heb gewoon veel te veel gedaan vandaag en dan hebben ze gewoon lol voor in de kamer met de wii en opzich helemaal niet hard alles maar het dreunt gewoon naar binnen.. Echt irritant want ik wil gewoon gezellig meedoen maar kan er zo niet echt van genieten.. Tip voor volgend jaar; overdag maar niets doen dan heb ik er 's avonds nog wat aan.. (Hoewel ik in mijn ogen niet veel heb gedaan, maar het lijkt wel alsof het met de dag minder wordt)

Hebben jullie snel last van je keel? Vroeger had ik nooit keelpijn, ook met griep ofzo maar nu heb ik het om de haverklap, als ik merk dat ik in ga storten heb ik die keelpijn ook, opzich iets pfeifferachtigs maar dat is al een tijd uit mn bloed dus kan het ook hier bij horen?

Wat doen jullie met de feestdagen? Ik klink nu ff flink down maar daarin zijn jullie wat verder dan ik denk ik. Ik heb het nog niet echt geaccepteerd en zit nog in de jankfase Nagelbijten / Gniffelen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:17

Dat heb ik ook... Ik kan geen "lawaai" rond me verdragen, alleen al van erop te luisteren word ik moe. Ik panikeer dan ook snel, het is wel alsof m'n hersenen te veel ineens moeten verwerken Knipoog (denk maar aan drukke winkelstraten en rumoer op straat enzo)
De Meirleir zegt dat dit typisch is voor ME patienten, ze zijn er overgevoelig aan.

Ik heb een periode gehad na de Pfeiffer dat ik ook nog geregeld last had van m'n keel als ik weer wat te "veel" gedaan had, m'n klieren staan dan ook altijd opgezwollen.
Nu is het wel een tijdje geleden... Nu ja, ik hou ook geen logboek bij Haha!

Ik ben met momenten ook erg down hoor, ik heb echt alles moeten opgeven door die k utziekte, al een geluk dat ik m'n pony's nog heb, al kan ik niet meer rijden ik doe die beestjes voor geen geld ter wereld ooit weg!
Ik kom echt tot rust bij m'n paardjes, ook al vertrek ik thuis doodmoe, als ik bij hen ben krijg ik weer dat ietsje energie Lachen

Ik denk echt met heimwee terug aan de jaren dat ik uren per dag kon paardrijden en in de zomer naar festivals ging enzo...
Ik heb echt het gevoel dat m'n hele leven aan me voorbij gaat, erg jammer, op de tijd dat ik al ziek ben geweest had ik al studies kunnen doen en god weet wat nog...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:48

Wel interessant dus, voor zo'n ziekte die "tussen de oren zit" hebben alle mensen in dit topic (-> totaal onbekenden voor elkaar!!) wel verdacht veel dezelfde klachten.

Zelfde verhaal hier wat betreft drukte en lawaai. Het is al snel te veel en te druk en teveel herrie -> system overload.
Inderdaad net of je hersenen de informatie niet allemaal zo snel kunnen verwerken en er dan maar mee ophouden.

Heb het ook wel weer gehad voor vandaag, maar heb net wel gezellig met de rest van de familie gegeten
(pas laat wakker, en de rest van de dag helemaal geen poot uitgestoken).

Dat huilerige: als ik echt te moe word - of te lang achter elkaar (dagen/weken) echt geen energie heb - voel ik me soms net een klein kind.
Die worden ook altijd zo "jengelig/huilerig" als ze moe worden. Ik barst nog net niet spontaan in tranen uit dan, maar je hoeft maar iets te zeggen en ik begin wél echt. (En ik ben normaal totaal NIET iemand die snel huilt. Ook niet bij films enzo, en ook niet om mezelf.)

Echt huilen om het ziek zijn heb ik dus eigenlijk haast nooit (zeg, zo'n 2x per jaar als ik er echt even goed van baal, dan even uithuilen en het is weer over). Heb ook nooit aan de antidepressiva gezeten. (glaasje is hier vaak half vol).

Mijn theorie: In de eerste paar jaar ziek zijn was ik te moe om daar over na te denken (dacht alleen aan primaire levensbehoeften. Slaap/Voer/etc), en de jaren erna ging het duidelijk beter en was ik dus blij omdat het niet meer zo slecht ging. Mis het wel hoor, sporten, gewoon weg kunnen, winkelen - of normaal boodschappen doen zonder daarna te moe te zijn, en lekker op een paard in volle galop over een breed zandpad in het bos in de zomer, maar goed, dat komt hopelijk allemaal wel weer.

Ik heb toen ik net ziek was een poosje op zo'n ME forum/mailing lijst gezeten. Vond het toen ook erg "grappig" te lezen dat iedereen van die rare klachten had, en dat dat er dus gewoon bij hoorde en dat stelde me wel gerust want ik heb in het begin echt gedacht dat ik dood ging. Erg eng.
Werd er verder niet zo vrolijk van, dat hele tijd maar praten over het ziek zijn, dus heb na een tijdje op unsubscribe geklikt.

Hmm. Mijn zusje wierp net 1 blik op mij en zei: lijkt me een goed plan als hij nu gaat slapen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:09

jeetje,dit is echt erg...... Tong uitsteken
kou,idem
lawaai/drukte,idem
klieren,idem [erg veel en vaak hoofdpijn ook]

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:55

highwaykind schreef:
Wel interessant dus, voor zo'n ziekte die "tussen de oren zit" hebben alle mensen in dit topic (-> totaal onbekenden voor elkaar!!) wel verdacht veel dezelfde klachten.

Zelfde verhaal hier wat betreft drukte en lawaai. Het is al snel te veel en te druk en teveel herrie -> system overload.
Inderdaad net of je hersenen de informatie niet allemaal zo snel kunnen verwerken en er dan maar mee ophouden.

Heb het ook wel weer gehad voor vandaag, maar heb net wel gezellig met de rest van de familie gegeten
(pas laat wakker, en de rest van de dag helemaal geen poot uitgestoken).

Dat huilerige: als ik echt te moe word - of te lang achter elkaar (dagen/weken) echt geen energie heb - voel ik me soms net een klein kind.
Die worden ook altijd zo "jengelig/huilerig" als ze moe worden. Ik barst nog net niet spontaan in tranen uit dan, maar je hoeft maar iets te zeggen en ik begin wél echt. (En ik ben normaal totaal NIET iemand die snel huilt. Ook niet bij films enzo, en ook niet om mezelf.)

Echt huilen om het ziek zijn heb ik dus eigenlijk haast nooit (zeg, zo'n 2x per jaar als ik er echt even goed van baal, dan even uithuilen en het is weer over). Heb ook nooit aan de antidepressiva gezeten. (glaasje is hier vaak half vol).

Mijn theorie: In de eerste paar jaar ziek zijn was ik te moe om daar over na te denken (dacht alleen aan primaire levensbehoeften. Slaap/Voer/etc), en de jaren erna ging het duidelijk beter en was ik dus blij omdat het niet meer zo slecht ging. Mis het wel hoor, sporten, gewoon weg kunnen, winkelen - of normaal boodschappen doen zonder daarna te moe te zijn, en lekker op een paard in volle galop over een breed zandpad in het bos in de zomer, maar goed, dat komt hopelijk allemaal wel weer.

Ik heb toen ik net ziek was een poosje op zo'n ME forum/mailing lijst gezeten. Vond het toen ook erg "grappig" te lezen dat iedereen van die rare klachten had, en dat dat er dus gewoon bij hoorde en dat stelde me wel gerust want ik heb in het begin echt gedacht dat ik dood ging. Erg eng.
Werd er verder niet zo vrolijk van, dat hele tijd maar praten over het ziek zijn, dus heb na een tijdje op unsubscribe geklikt.

Hmm. Mijn zusje wierp net 1 blik op mij en zei: lijkt me een goed plan als hij nu gaat slapen.

Wat stom he, op de een of andere manier heb ik er helemaal nooit rekening mee gehouden dat er ook Hij's op bokt zijn Tong uitsteken

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:59

Ik zleip al halvv Knipoog ik ben een 'zij' dus, en er moest 'jij' staan (wie heeft de h en j zo dicht bij elkaar gezet Nors opkijken )

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:17

Oowww haha oke Tong uitsteken
Lekker geslapen?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:39

Angie_ke schreef:
Dat heb ik ook... Ik kan geen "lawaai" rond me verdragen, alleen al van erop te luisteren word ik moe. Ik panikeer dan ook snel, het is wel alsof m'n hersenen te veel ineens moeten verwerken Knipoog (denk maar aan drukke winkelstraten en rumoer op straat enzo)
De Meirleir zegt dat dit typisch is voor ME patienten, ze zijn er overgevoelig aan.

Ik heb een periode gehad na de Pfeiffer dat ik ook nog geregeld last had van m'n keel als ik weer wat te "veel" gedaan had, m'n klieren staan dan ook altijd opgezwollen.
Nu is het wel een tijdje geleden... Nu ja, ik hou ook geen logboek bij Haha!

Ik ben met momenten ook erg down hoor, ik heb echt alles moeten opgeven door die k utziekte, al een geluk dat ik m'n pony's nog heb, al kan ik niet meer rijden ik doe die beestjes voor geen geld ter wereld ooit weg!
Ik kom echt tot rust bij m'n paardjes, ook al vertrek ik thuis doodmoe, als ik bij hen ben krijg ik weer dat ietsje energie Lachen

Ik denk echt met heimwee terug aan de jaren dat ik uren per dag kon paardrijden en in de zomer naar festivals ging enzo...
Ik heb echt het gevoel dat m'n hele leven aan me voorbij gaat, erg jammer, op de tijd dat ik al ziek ben geweest had ik al studies kunnen doen en god weet wat nog...

Hier kan ik me bij aansluiten..
Teveel prikkels is voor mij ook een hele opgave.. Wordt ik echt gek!! Op zo'n moment verlaat ik de kamer..
Kan ook heel erg slecht over drukte, kroegen, maar ook winkelen is een grote opgave. Kan wel gaan hyperventileren als ik in een drukke sinkelstraat staan.. Krijg ik het spaansbenauwd..

Ook rijd ik nog maar weinig op mijn paardjes, er even mee tutten o.i.d. geeft me vaak wel wat energie. Al kost het me soms wel erg veel moeite om erheen te gaan, dan ben ik zo moe dat ik geen zin heb, maar met een schop onder mijn kont ga ik er dan toch heen en voel me daarna vaak toch iets beter..

Ik vind het ook moeilijk dat de wereld gewoon verder lijkt te draaien terwijl ik stil sta.. Mensen om me heen gaan uit huis, zijn afgestudeerd, krijgen een baan, vaste relaties, gaan zelfs trouwen en ik ben nog niets opgeschoten afgelopen 7 jaar.. Voel me dan ook best vaak een loser eersteklas..

Heb dit jaar de kerstdagen voornamelijk geslapen..
Om half 12 uit bed, wat eten, even op de bank zitten en weer op bed tot het avondeten. Daarna wat T.V. kijken en weer naar bed.
tweede kerstadg was helemaal leuk.. Wordt 's morgens wakker, zijn de drie hengsteveulens door de draden gegaan.. Moest dus met mijn vader de stekken repareren, lees mijn vader maakt het ik kijk toe..
Daarna nog een veulen vangen die helemaal los was.
Nou daarna ontbeten en weer tot 6 uur 'savonds geslapen..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:25

Slapen hier meer mensen overdag? Want ik ben nu dus via een revalidatiearts onder behandeling bij een pscyholoog maar ik weet niet wat ik er van moet denken. We doen een programma dat in Nijmegen bij een of andere arts gebruikt wordt die goed bekend staat als het om ME gaat. Het schijnt heel zwaar te worden en aan het eind van de rit (half jaar) ben ik er van af zei ze. Hoe graag ik het ook zou willen: Ik geloof het niet. Daarbij komen de tranen alweer naar boven als ik er aan denk, want zoals zij het zegt is het dus puur iets psychisch. Nu helpt mijn thuissituatie niet echt mee dus ik weet dondersgoed dat het ook wel mee speelt maar opmerkingen als "Ja en ik bedoel dit niet vervelend Marije, maar het is toch best heel aannemelijk en begrijpelijk als je je vermoeidheid gaat gebruiken, misschien omdat je dan net wat meer aandacht krijgt" En dan denk ik: Dus zelfs mijn op dit moment behandelend arts gelooft me niet? Ik zit voor de lol twee jaar ziek thuis, laat mijn paard voor de lol staan, blijf verdorie in 6VWO halverwege het jaar thuis waardoor ik mijn diploma niet kon halen terwijl ik er gewoon goed voor stond. Ik zadel mijn vriend voor de lol met mijn problemen op (want tjsa, ook hij moet er meer rekening mee houden dan ik had gehoopt) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het programma houdt in: veel ritme. Oke, prima, kan ik me in vinden maar... dat betekent dat als ik straks weer dagdelen naar school ga na de kerstvakantie (want ik wil mn diploma, ziek of niet, dit jaar echt halen en ik hoop echt dat het gaat lukken) ik soms om 9 uur daar moet zijn en dus rond 8 uur uit bed moet. Dan moet ik van haar dus iedere dag om 8 uur uit bed. Ik heb het de weken voor de kerstvakantie gedaan, zelfde tijd er uit, zelfde tijden naar Prom toe, zelfde tijden naar bed maar ik ben alleen maar afgetakeld. Afgelopen week kon ik niet eens meer een stukje van 10 minuten lopen; na tien minuten werd ik helemaal duizelig en stond ik te trillen op mn benen. Iets wat ik echt nog nooit gehad heb maar ik heb hier ook verhalen gelezen dus ik weet dat het er bij kan horen, het was ook niet zo dat ik heel erg schrok dus maar het gaat dus ineens heel hard achteruit. Als ik de trap op loop bonkt mn hart in mijn borstkas en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Janken janken janken natuurlijk want ik zie mn diploma al voor mn neus weggaan..

Ik twijfel dus echt heel erg wat ik hier mee moet. Ik lees dat hier mensen slapen tussendoor, mag ik van haar absoluut niet want dat is slecht voor mn ritme, zelfs als ik het iedere dag doe. Ik moet bezig blijven van haar, rusten magin de vorm van op de bank een boek lezen. Maar op de momenten dat ik echt even moet rusten dwarrelen de letters voor mn ogen.. maar daar reageert ze dan weer niet op. Ik baal er echt heel erg van maar mijn vader wil dat ik doorzet en gelooft in haar. Ik vind het een doos, mijn vader niet. Internist, revalidatiearts iedereen zegt sorry meid, maar jij bent een van de (weet niet eens hoeveel) die na Pfeiffer niet meer beter worden en ME krijgen. Zij heeft tegen mijn vader gezegd; Pas als dit niet helpt, en het gaat helpen maakt u zich maar geen zorgen, dan is het ME. En het is écht niet zo dat ik ME wíl hebben, echt niet niet niet maar pfft ik word hier moedeloos van en heb het idee dat ik een behandeling tegen iets anders krijg dan wat ik heb Nagelbijten / Gniffelen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:34

Ik kom dit topic pas net tegen.. (zelf ook CVS)

Ik vroeg me af of hier mensen 'genezen' zijn van CVS. Hiermee bedoel ik of het in die mate is verminderd dat het dragelijk is geworden en je vrijwel alles weer kan doen?

Ondertussen ga ik even heel het topic doorlezen..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:39

MissPromiss - jij bent dus zo te lezen met die GET/CGT bezig waarvan het bewezen is dat het grootste deel van de ME-ers er op achteruitgaat, en een klein percentage er door "geneest" (en dat genezen is dus niet dat ze weer gezond zijn, maar dat ze een x aantal dingen kunnen.)

Kort samengevat wat ik ervan weet: Is inderdaad het idee van een of andere psychologische kwast Nijmegen die van mening is dat het tussen de oren zit, want achterhaald is, maar waar men zich in Nijmegen niets van aantrekt)
Dus dat "goed bekend staan" valt imo vies tegen.

Dus je moet voor jezelf even uitmaken of dit het je waard is om te "bewijzen dat ze fout zitten en dan is het misschien toch ME" .
En daarna RUST en fatsoenlijk opbouwen op de ME manier en niet op de Nijmeegse manier Knipoog

Anders even die krantenartikelen online opzoeken, uitprinten en aan je behandelaars en ouders voorleggen en een verklaring vragen van waarom jij je alleen maar slechter gaat voelen, en dat dit niet vol te houden is hoe graag je ook wilt.

Dat de thuissituatie niet optimaal is hoeft toch niet uit te sluiten dat je echt ME hebt? En stress en je over je grenzen duwen maakt het alleen maar erger...

Ik rust erg veel overdag, maar slaap niet (daar raakt mijn hele ritme compleet van in de war, overdag slapen).

--had onderstaande eerst als PB getypt, maar omdat anderen er misschien wat aan hebben even wat aangepast en toegevoegd --

Mag ik vragen hoe jouw psychologe heet en of ze in een boerderijtje met uitzicht op de weilanden woont? (Naam via PB, ik weet hem niet meer?)
Want dan ben ik daar ook geweest, en dat mens wist toch echt niet waar ze het over had... Ik had haar ook zo onder tafel gepraat omdat haar redenaties niet klopten, dus was erg snel weer weg met de melding dat ze niets voor me kon doen...

Klinkt echt alsof je teveel moet doen op het moment Ach gut
Elke dag om 8 uur op vind ik niet zo'n verkeerd idee (een vast ritme is inderdaad erg belangrijk, omdat je er dan veel makkelijker achter komt wat je dagritme is, en hoeveel je aan kan op een dag en wat te veel is).

Dus, hier wat tips om je dag wat beter door te komen.

Regel 1. Zorg dat je elke nacht minstens 10 uur *!!* slaap krijgt.
Geen uitzonderingen!!

Regel 2. RUST.
Genoeg rust overdag. En dat is NIET lezen op de bank, dat is liggen op de bank (en als je daar half bij in slaap valt, no problem, wekker ernaast) en niets doen behalve ontspannen en doorademen Knipoog
Als het beneden/bij de bank niet echt rustig is ga je op je slaapkamer op/in bed.
Ik heb de eerste jaren dat ik ziek was geen boek gelezen. Wel veel boeken geluisterd (audioboeken zijn geweldig Lachen )

Rust vooral ook meteen na inspanning (dus na die 10 minuten wandelen meteen rusten) zodat je niet moe - op - moe stapelt.
Herstel is net zo belangrijk als inspanning. (Vraag maar aan topsporters!)

Regel 3.
Goed eten/drinken - lichaam heeft alle energie die het kan krijgen hard nodig.
Weinig kunstmatige zooi, weinig suiker, veel groente, snack op fruit, eet genoeg brood/pasta/rijst etc.

Mag ik vragen wat er met de thuissituatie is dat men denk dat het daarvan komt ? (PB?)

School - is er wat te regelen zodat je niet alle lessen bij hoeft te wonen?
Als diploma dit jaar niet lukt, is het misschien handig om de helft van de vakken dit jaar te doen, en de helft volgend jaar? (Weet dat je dit niet wilt horen, maar het is beter om de helft te doen en alles te halen, dan om alles te doen en niets te halen..)
Laatst bijgewerkt door highwaykind op 27-12-08 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:03

@ misspromise; dat is echt l*llig voor je dat je niet wat meer begrip krijgt van je omgeving en van je arts.
Je kan 2 dingen doen;
Haar manier doen en dan waarschijnlijk alleen maar achteruit gaan omdat het juist avenrechts werkt maar dan geloven ze je misschien, alleen is dat dan jammer dat dat ten koste van jezelf en je diploma gaat.
Of je probeert het een beetje aan te passen zodat het voor jou ook haalbaar is en hoopt dat het iets helpt met als gevolg dat je familie denkt dat je gelogen hebt over je situatie.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:15

Wie heeft er naast ME ook fibromyalgie trouwens?
Ik heb alleen ME.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:00

Ik ook niet Lachen

Ik heb net deze site doorgelezen en kwam daar nog iets tegen; hoe is jullie conditie als jullie een conditietest moeten doen? Ik heb dit namelijk moeten doen (toen voelde ik me nog wel iets beter hoor) maar mijn conditie was uitstekend Nagelbijten / Gniffelen De dagen erna gingen bagger maar op het moment dat ik energie moet leveren gaat dat dus gewoon prima en is mijn uithoudingsvermogen goed.
Dat stond ook op die site dus vroeg me af of meer mensen dat ervaren:
Citaat:
Uit diverse recente onderzoeken blijkt ook dat er op zijn minst vraagtekens geplaatst kunnen worden bij de eerdergenoemde hypotheses. Zo liet een ander onderzoek van de Nijmeegse CVS-onderzoeksgroep zien dat de conditie van ME/CVS-patiënten overeenkomt met die van gezonde mensen die matig actief zijn. De onderzoekers concludeerden dat een verslechterde lichamelijke conditie geen factor lijkt te zijn die ME/CVS instandhoudt [3]. Een Belgische onderzoeker toonde aan dat ME/CVS-patiënten abnormaal slecht presteren bij een inspanningstest zónder dat er verband was met angst voor inspanning [4]. Daarnaast is er een aantal buitenlandse onderzoeken gepubliceerd waaruit blijkt dat andere, goedkopere manieren van medische begeleiding en leren omgaan met de ziekte, waarbij counseling of 'pacing' wordt toegepast, minstens zo effectief zijn als CGT/GET.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:14

Heb wel eens een fietstest gedaan in het ziekenhuis. Was zeer bedroevend. (terwijl ik een paar maanden daarvoor nog volleyballde, paardreed, studeerde, fitnesste etc)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:15

highwaykind schreef:
Wie heeft er naast ME ook fibromyalgie trouwens?
Ik heb alleen ME.

Ik had nog nooit gehoord van fibromyalgie, dus heb het even opgezocht.

Ik had in begin wel veel last van spierpijn en was heel snel duizelig. Volgens mij heb ik die spierpijn ongeveer een jaar gehad.. Dus geen fibromyalgie, maar wel spierpijn gehad.

Ik wilde nog even toevoegen op de vraag die ik zonet stelde. Ik ben zelf op dit moment zo ver, dat ik weer een te druk leven heb. Helemaal genezen wil ik het zelf niet noemen, want ben nog wel snel ziek. Heb snel last van keelpijn en een koorts gevoel.. Maar daarbij ga ik wel weer hele dagen naar school, ik werk ernaast en heb een paard waar ik om de dag naar toe ga.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:16

@ Jeskim: Ik herken me volledig in jouw verhaal, alleen lijk jij er wel erger aan toe te zijn dan ik.
Ik sta meestal 's morgens op om 7- 7.30, ik maak me klaar en vertrek (nu met dit donkere weer) om 8.15 bij m'n paardjes tot 9.30 ongeveer.
In de voormiddag, tot met een uur of 12, kan ik nog wel het een en ander doen zoals eens naar de winkel gaan (zolang die maar geen 30 km ver is) maar ook niet elke dag...
Tussen 12 en 15 uur rust ik meestal, af en toe ben ik wel eens op bokt, en als ik echt te moe ben of slecht geslapen heb durf ik wel eens een middagdutje doen...
Dan vertrek ik om 15 uur terug bij m'n paardjes tot 16.30 en dan lig in de rest van de avond voor de tv of achter m'n laptop... Tot 22 uur ofzo, dan ga ik meestal slapen.
Ik doe dus bitter weinig op m'n dag, maar het lijkt me wel dat ik een pak minder slaap dan jou... Was er toch van geschrokken!

@ MissPromiss: ik kan me voorstellen dat een aantal mensen bij zo'n therapie baat zullen hebben, maar laat duidelijk zijn dat dat absoluut geen ME-ers zijn!
Ik heb een jaar lang cognitieve gedragstherapie gevolgd en het is écht een lachertje... Het gaat er dus om dat je idd meer "structuur" moet brengen in je leefritme.
Bv. om dit uur opstaan, 2 uurtjes dit doen, dan een uurtje rusten, dan weer dat, dan weer rusten, enz enz... én geen dutjes overdag.
Bij mij gebeurt dat maar af en toe als ik het écht nodig heb en ik voel nog altijd m'n lichaam het beste aan, maar ik maak er geen gewoonte van want anders slaap ik 's nachts ook slecht.

@ Elke87: Ik ben er nog niet van genezen nee, maar ik wacht nu wel vol spanning op m'n testresultaten en behandeling van prof De Meirleir...
Die beweert dat hij me binnen dit en 18 maanden beter kan maken (lees: quasi een "normale" mens).
Ik hoop het echt hoor! Ik zou zo graag weer paardrijden en binnen 2-3 jaar m'n jonge paarden zadelmak maken en inrijden...
(en geld verdienen zou ook best handig zijn Clown )
Ik heb me een poos veel beter gevoeld toen men nog dacht dat ik HPU had, toen kreeg ik een aantal specifieke voedingssupplementen.
Volgens De Meirleir kan dit wel degelijk een opstoot veroorzaken, maar de oorzaken waardoor ik ziek ben geworden blijven er ondanks dat ik die pillen slik of niet.
Het zijn de oorzaken die je moet behandelen en niet de gevolgen...

@ highwaykind: ik heb ook enkel ME, hoop dat dat zo blijft ook...

Ik heb het geluk gehad dat ik m'n laatste jaar secundair/middelbaar heb kunnen afmaken dmv taken... Ik had nl. veel praktijklessen en omdat ik voor m'n theorie toch altijd zo'n goede resultaten had hebben ze dat alles laten wegvallen.
Een pak van m'n hart want anders zat ik nu mooi zonder diploma...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:18

Mijn conditie was in het begin ook gewoon helemaal goed.. Zal nu wel anders zijn, maarja.. Lachen

Wat ik me ook afvraag is of jullie snel dingen vergeten. Daarmee bedoel ik ook of jullie soms niet meer op de simpelste woorden kunnen komen? Ik heb namelijk op speciaal onderwijs gezeten en daar zaten dus meer meiden met CVS en die hadden dat bijna allemaal.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:21

Daar heb ik geen last van nee... Wel moeite om me te concentreren, maar onthouden kan ik wel vrij goed, nu ja 't is ook niet zo dat ik nog veel dingen moet onthouden Huilen van het lachen
Maar ik geraak wel gemakkelijk uit m'n woorden...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:29

ik zal wel blond zijn maar,fibromyalgie is?????
[ik weet vaak de medische termen niet goed. Knipoog

ik ben zelf niet in nijmgen geweest maar heb een soort gelijke behandeling moeten doorlopen die ik niet af heb kunnen maken [verval]
het word je eigenlijk al verteld,na een half jaar geen verbetering betekend ME,de behandeling is voor wat anders dus Knipoog
aan jou de keus.....

ritme is zeer belangerijk bij ME!
ik zelf slaap met periodes tussendoor,afhankelijk van hoe slecht ik ben.
met ritme bedoel ik niet eens dat je een heel strak dag schema moet aan houden maar wel globaal,probeer elke dag rond een tijd op te staan die voor jou haalbaar is [moeilijk soms hoor!]
wat bij mij zeker verschil maakt is dat wat ik doe,in delen doet.
vroeger maakte ik vaak de fout om iets eerst af te willen maken,nu doe ik het .b.v. in 4 delen met rust er tussen.
zeker niet op goede dagen alles uit de kast trekken,dat gaat maar even goed!
wel blijven kijken waar je grens is natuurlijk,dus niet gaan denken ik doe dit of dat maar niet meer want als.....

oja,de conditie test.
was bij mij om te janken!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:36

Haha die conditietest wees bij mij uit dat ik vergelijkbaar ben met een mensje van 80 jaar... Ik heb altijd gezegd dat m'n oma nog meer kan dan ik Huilen van het lachen

Als ik iets doe is het ook dikwijls in 2-3 keer... M'n kamer opruimen én stofzuigen én bed opmaken is te veel ineens, doe ik ofwel 's morgens een deel en 's avonds ofwel verspreid over 2 dagen ofzo.
Stom hé? Wat is een kamer kuisen voor een normale mens? Vroeger kon ik op een dag gans het huis ondersteboven kuisen!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:54

Dat van niet op woorden komen heb ik heel erg !
Dan zie ik het voor me maar kan het gewoon niet zeggen, het simpelste als bv paard, dan zeg ik maar; nou, waar je op zit ! Nagelbijten / Gniffelen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:24

haha, ja of woorden andersom zeggen/typen en van 2 spreekwoorden 1 maken..dat heb ik ook idd, maar dat hebben veel mensen, ook zonder CVS/ME.
Dingen onthouden, pff, ik noteer alles dubbel, in agenda én gsm, ben zo in staat dubbele afspraken te maken en vervolgens ze beide te vergeten..óf niet meer weten waarom ik ook alweer achter de pc kroop bv, wat ik zocht bv..heel irritant.

Wat ik al eerder zei, ritme en regelmaat, dat doet wonderen.

Heb vorig jaar een test in het ziekenhuis moeten doen, hartfilmpje en longfoto's met daar voorafgaande een conditietest. Ik, iemand die alleen bij de paarden beweegd en altijd moe is, kwam eruit als iemand met een normale conditie. Hardlopen gaat niet, maar fietsen daarin tegen scoorde ik erg hoog. Uithoudingsvermogen was ook erg goed..
Dankzij de paarden en de buitenlucht Lachen want ik rook ook nog eens.

Fibromyalgie wil de HA mij op laten testen..weer zoiets..een 'stempelziekte'..heb me dus nog steeds niet laten testen..heb alleen de symptomen als ik teveel heb gedaan, maar dat zijn ook MEklachten..vind t dus wel prima zo, weet waar ik aan toe ben en het gaat erg goed al zeg ik het zelf Knipoog