Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:23

MandyR schreef:
mariposa schreef:
ik ben geen donor

Toch nog iemand die er net zo over denkt als ik. Begon me al zo alleen te voelen. :(:)

Ik ben ook geen donor, met dezelfde rede, ik kwam in 1 en ga in 1!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:24

Ik ben donor, ze mogen van mij alles hebben.
Ik ben toch al dood en heb er weinig meer aan als ik dood ben. Daarnaast als je zelf, of iemand die je kent, een donor nodig heeft ben je ook blij als iemand zo'n formuliertje heeft ingevuld.

Er gaan nog steeds veel mensen dood door gebrek aan donors...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:34

Ik ben ook donor al sinds mijn twaalfde. Ik geloof niet dat je je organen in een volgend leven nog nodig hebt. Stel nou dat je om was gekomen door een bosbrand (die dan natuurlijk ontstaan was) had je toch ook je organen niet meer voor in een 'volgend leven'? Dus dat vind ik echt onzin. Bloeddonor moet je volgens mij 18 voor zijn om dat te kunnen worden en dat ben ik dus nog niet.

_Lorette_

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:38

In de grond rot het weg en in het vuur wordt het verbrand. Dat vind ik echt verspilling van levensreddende organen. Haal mij maar leeg. Pak alles wat je kan gebruiken. Dan leef je toch een beetje voort in anderen.

En ik zie het als een laatste, ultiem goede daad. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:46

Even offtopic nog in de reacties op mijn bericht inhaken:

Mij is met de paplepel ingegoten om iets niet te doen als je twijfelt. Dan kan je het altijd nog wel doen als je het zeker weten wel wilt. Het oogt nu voor mij heel stom dat er velen zijn die er niet zo over denken.

Maar da's offtopic :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:54

Ja dus als je nu nog twijfelt of je een nietdonor wilt zijn, wees gewoon geen nietdonor -dus een donor- Dan kan je het altijd nog wel doen als je zeker weet dat je een nietdonor wilt zijn. :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:08

Ik moest dat even 5 keer lezen voordat ik snapte wat je bedoelde _O-

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:16

voor diegene die geen donor zijn,
wat als jij nou een orgaan nodig hebt,
pak je dat wel aan?
vind jij dat wel donors voor jou op de lijst staan en dus eerder recht hebben op een orgaan?
waarom ben je geen bloeddonor? dat maak je weer aan voor je dood gaat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:21

Ik ben wel donor, alleen ze mogen mijn hoornvlies niet hebben.
Waarom niet? Sja, ik vind dat gewoon echt een naar idee.. Alsof mijn gezichtsuitdrukking erin zit :') Sja,geen idee.

Ik zal ook geen hoornvlies van iemand anders willen ontvangen.

Als je zegt ik ga als 1, dan betekend dat dus ook dat je geen organen wilt ontvangen? Dan vind ik het prima, maar ik zal mijn organen liever aan iemand willen geven die ook donor is ( of het wil zijn maar om medische redenen niet kan zijn) maar goed, je mag niet kiezen.. Ach das maar beter ook eigenlijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:23

nou nessah, ik zou het wel heel normaal vinden als mensen die als iet donor geregistereerd staan onderaan de lijst komen te staan voor orgaantransplantatie. ik geef mn organen liever aan iemand die een ander ook iets gunt dan aan mansen die wel willen krijgen maar niet willen geven.
ik zit nu al 2 maanden te wachten op een oproep om bloed te doneren. ik heb genoeg dus van mij mogen ze het hebben!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:27

suuzepuus schreef:
voor diegene die geen donor zijn,
wat als jij nou een orgaan nodig hebt,
pak je dat wel aan?
vind jij dat wel donors voor jou op de lijst staan en dus eerder recht hebben op een orgaan?
waarom ben je geen bloeddonor? dat maak je weer aan voor je dood gaat.

Nope ik zou geen orgaan willen hebben van iemand en hoef dus ook niet op de lijst , als mijn tijd er is dan ga ik!
Vind goed dat jullie het wel doen, ieder sijn ding en respecteer jullie beslissing!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:28

IMO kan je zoiets niet zeggen. Er zijn ook zat mensen die het vanwege hun geloofsovertuiging niet willen hebben. Met andere woorden, jij/jullie gunt hun dan geen herstel?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:31

Ja maar dat gunnen zij andere mensen toch ook niet? Het werkt natuurlijk altijd twee kanten op.
Ik kan wel begrijpen dat mensen vanwege een ziekte o.i.d. geen organen af kunnen staan :j

Neemt niet weg dat ik ieders mening wel respecteer :j

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:31

magda_90 schreef:
IMO kan je zoiets niet zeggen. Er zijn ook zat mensen die het vanwege hun geloofsovertuiging niet willen hebben. Met andere woorden, jij/jullie gunt hun dan geen herstel?

Thanks je haalt de woorden uit mijn mond wat de geloofsovertuiging betreft!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:34

Ik heb bewust de keuze overgelaten aan mijn nabestaanden omdat het voor hen heel naar kan zijn. De organisatie beweert wel dat je de tijd krijgt op afscheid te nemen enzo, maar de vader van mijn vriend is dominee en heeft al heel vaak meegemaant dat mensen vrijwel meteen weggereden werden om de organen eruit te plukken. Dat was voor de nabestaanden echt heel erg naar. Ikzelf heb er geen problemen mee, ik heb er zelf toch niets meer aan en als ik er levens mee kan redden is dat mooi meegenomen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:36

magda_90 schreef:

jep dat is wat ik bedoel.
ik geef mijn gezonde orgaan dan liever aan iemand die wel donor is en iemand anders dus ook wel wat gunt. dat is het laatste wat je kunt doen!

ik snap trouwens nog steeds niet dat mensen denken dat er bepaalt wordt voor wie het tijd is om te gaan. als dat zo was had god de criminelen wel als eeste laten gaan. en niet de streng gelovige

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:57

magda_90 schreef:
Dan kan je het altijd nog wel doen als je het zeker weten wel wilt. Het oogt nu voor mij heel stom dat er velen zijn die er niet zo over denken.

Je moet hierbij kijken naar het geheel en naar de gevolgen. (Dat geldt trouwens voor alles. Een vuistregel is handig maar je moet altijd blijven kijken naar de totale situatie om te kunnen zeggen of 'niets doen' wel de best/veiligste optie is. Soms is dat namelijk niet zo.)
Als jij geen donor bent, en je komt te overlijden, ontzeg je anderen de kans op een orgaan. Dat is, vind ik, een beslissing die je alleen mag nemen als je er goed over nagedacht hebt: je benadeelt anderen en dan is 'mwah, ja, ik wist het nog niet' gewoon NIET genoeg reden.
En dan kun je het altijd nog doen? Nee dus. Wel zolang je leeft en gezond bent natuurlijk, en ik hoop van harte dat dat nog een jaar of 80 duurt, maar... als je een ongeluk krijgt is het te laat. Dan kun je het niet meer veranderen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:08

Ik weet niet of het me uitmaakt wie mijn organen krijgt, denk het niet. Als diegene het nodig heeft dan is dat zo :P Zou wel leuk zijn als die dan zelf ook donor is maar het maakt me niet zoveel uit.
Echt goed dat veel mensen donor zijn :) Ik ga binnekort denkik ook eens bloeddonor zijn, maar dat mag pas een jaar nadat je een tatoeage hebt gekregen en dat is nu voor mij bijna

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:11

Ze mogen alles hebben behalve mijn hoornvlies, de ogen weerspiegelen de ziel zeggen ze toch ?
En ja daar geloof ik in, en dat hebben ze maar te respecteren, ik zou dan ook geen hoornvlies van andere willen hebben. :o

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:13

Ja dat zei de vriend van mn ma ook.. Alles behalve zijn huid en zijn ogen, omdat daar de ziel in zit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:11

als ik 18 wordt over een jaar dan wordt ik donor.

ik reken ook op een orgaan of iets als ik het nodig heb.

dus ja ik wordt later donor :o

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:15

Ik ben geen donor.
En waarom, Ik ben zo gekomen uit mijn moeders lichaam en ik wil ook zo weer weg gaan.
Verder heb ik een slecht hart en zou die dus nooit voor donor kunnen doorgaan, En de rest wil ik daarom ook niet afstaan. Het is mijn lichaam en ik wil niet dat mijn nabestaande na mijn dood worden geconfronteerd met de vraag of ze delen van me lichaam mogen gebruiken voor donor.
Zoals hierboven al is verteld heb ik ook vaak mee gemaakt dat iemand die als donor stond ingeschreven snel werd weg gehaald om 'leeg geplukt' te worden , Waardoor na bestaande in MIJN ogen niet genoeg tijd krijgen om afscheid te nemen van die persoon in complete staat van het lichaam.

Verder hoef ik ook geen organen van andere aan te nemen, Als ik iets nodig zou hebben waardoor ik zou kunnen overlijden als ik het niet krijg, Wil ik gewoon dood.
Dan is het blijkbaar mijn tijd geworden,En daar heb ik dan vrede mee.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:41

Marrke schreef:
En ja, ik zou best donor willen worden. Want wanneer ik ziek zou zijn/worden zou ik ook maar wat blij zijn wanneer ik door middel van een donor orgaan beter kan worden.

Je ZOU donor willen worden. Waarom ben je het dan niet als ik vragen mag? :)

Woogy schreef:
ik weiger donor te worden, het feit als een jong kind van wat zullen we zeggen jaar of tien een orgaan krijgt die een jaar of 20 meegaat krijgt en ze worden een jaar of 80 oud houdt dat in dat ze vier nieren nodig hebben...NEE dat is verkeerd het hoort niet.

Maar waar ligt volgens jou dan die grens? stel iemand heeft slechts 1 keer iets van een donor nodig om de rest van zijn/haar leven gezond te blijven, 'mag' dat in jouw ogen wel? en als het twee keer is?

Verder lees ik in het topic veel dat iedereen ervanuit gaat dat als je zelf iets van een donor ontvangt, je voor de rest van je leven vastzit aan medicatie. Dat is niet waar :) ik leef zelf nog dankzij een transplantatie en slik geen enkel medicijn. Ook lees ik van een hoop mensen dat ze geen donororgaan willen ontvangen als ze voor die keuze staan; ik hoop voor allen dat jullie nooit voor die keuze komt te staan :n ik betwijfel ook of ieder die nu zegt het niet te willen, dat op het moment dat de dood de andere optie is, dat nog zegt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:46

Ja maar ik denk dat het met een beenmergtransplantatie anders is, mbt de medicijnen, dan met een orgaantransplantatie. Ik ken heel veel mensen die getransplanteerd zijn en ik ken er geen één die geen medicatie tegen o.a. afstoting hoeft te slikken ;)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:48

Ben er nog niet over uit wil het wel maar aan de andere kant ook weer niet. Vindt het zo'n raar idee dat er in je gesneden wordt. Maar weet uit gebeurtennisen in mijn omgeving dat donoren zo hard nodig zijn en dat mensen die een donor nodig hebben er ook echt geholpen mee zijn.