depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:43

zeg ik iets heel geks, als ik denk dat je zelf ook het idee hebt dat het niet helemaal goed met je gaat.

Alleen daar geen naam aan durft te geven, omdat je dan bang bent dat anderen je een aansteller ofzoiets vinden? Ik kan m'n gevoel niet helemaal verwoorden, maar ik krijg wel het idee dat er nog iets achter zit..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:46

uhm volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord. Dit topic gaat niet over mij, maar ik neem mijzelf als voorbeeld. Ik voel mijzelf niet goed, oke? Ja, iedereen heeft welleens een periode, en 1 wat heftiger dan de ander maar ok. Ik vind dat er te snel word gegooid met het woord depressief. Dat blijkt uit het feit dat dat naar mij word gegooid.. Dat wil ik zeggen.. Mensen die tegen mij zeggen dat ik miss depressief ben, zijn zelf depressief, en verwijzen mij door naar sites die antwoorden hebben waar 90 procent al een negatief antwoord is. Ik heb mijzelf in dit topic dus gebruikt als voorbeeld. Ik wil dus niet persoonlijk op mijzelf ingaan.. want ik weet dat ik daar bokt niet voor nodig heb, als ik echt met iemand wil praten zoek ik dat in het echt op. Maar het gaat om het feit hoe makkelijk dat word gezegd: oh, je voelt je echt niet goed he..? nee.. oh, meisje.. volgens mij ben jij.. depressief.. en dan knapt er iets bij mij. Nee ik ben niet depressief, ik heb een dipje! ik vind dat er snel met zulke woorden heen en weer word geslingerd, en dat wou ik eig zeggen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:48

edit: ik ben totaal niet iemand die haar problemen op het internet gooit. Dit topic gaat dus voor de duidelijkheid niet over mij, maar over dat er snel depresiviteit geconstateerd word.
en nu ga ik slapen Haha!
Laatst bijgewerkt door pinuts op 04-11-08 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:48

Helaas ben ik depressief ( zowel door huisarts als psycholoog vast gesteld ). Ik dnek dat ik het voornamelijk ge-erfd heb van mijn moeder ( die kreeg een postnatale , of hoe schrijf je dat , bij mijn geboorte en heeft altijd daarna terug kerende depressies gehad). Vanaf ongeveer mijn pubertijd kreeg ik ook last van depresieve buien en heb toen ook gelijk laten testen of t echt depresief was of meer depresieve gevoelens, en helaas was t dus depresief. Ik slik hier anti depresiva voor en heb 2 jaar geleden geprobeert te stoppen maar dit ging niet goed, Ik raakte zwaar van de wereld kon niet meer werken, niet meer naar e paarden, alleen maar op de bank liggen huilen en zenuwen. Ik ben toen op advies van de da weer anti depresiva gaan slikken en ben bang dat ik net als mijn moeder niet meer zonder kan.

ik heb vooral in de herfst en winter periode erh last van depressies. ik heb dan tijden lang een zenuw gevoel door mijn lichaam en trillingen en dnek alleen aan t verleden ( vooral de slechte dingen ). Ik krijg t niet uit mijn hoofd. Als ik vrij ben heb ik ook altijd zin om de hele dag op bed te liggen ( heft ook te maken met chronische vernmoeidsheids klachten ) en doe dat ook wel eens als t echt slecht weer is, anders schop ik mij mezelf me bed uit om naar de paarden te gaan, maar ben dan nooit erg lang wakker. Ook als ik fulltime werk raak ik vanwege de vermoeidheid oververmoeid en dus depressief.

Soms kan ik dna idd ook niet eten, slaap problemen heb ik niet veel maar dat komt debnk ik door d evemoeidheid, slapen kan ik eigk altijd en overal wel.

als je meer wilt weten over de ziekte, vragen staat vrij Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:51

Dus het gaat erom welk beeld ándere mensen van depressie hebben.
Een test op een site is natuurlijk geen goede richtlijn om te kijken of je een psychische aandoening hebt. Je krijgt niet zomaar de diagnose 'depressie' of welke psychische aandoening dan ook.
Hier krijg je onderzoeken/vragenlijsten voor, waar vele onderzoeken aan vooraf zijn gegaan om die vragenlijsten op te stellen en dan nog niet te spreken over de 'criteria' waar je/je situatie aan moet voldoen om écht de diagnose te krijgen (zie DSM IV). Een rotperiode hebben, slechte thuissituatie of niet lekker in je vel zitten zijn geen voorwaarden voor een depressie.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:52

pinuts schreef:
uhm volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord. Dit topic gaat niet over mij, maar ik neem mijzelf als voorbeeld. Ik voel mijzelf niet goed, oke? Ja, iedereen heeft welleens een periode, en 1 wat heftiger dan de ander maar ok. Ik vind dat er te snel word gegooid met het woord depressief. Dat blijkt uit het feit dat dat naar mij word gegooid.. Dat wil ik zeggen.. Mensen die tegen mij zeggen dat ik miss depressief ben, zijn zelf depressief, en verwijzen mij door naar sites die antwoorden hebben waar 90 procent al een negatief antwoord is. Ik heb mijzelf in dit topic dus gebruikt als voorbeeld. Ik wil dus niet persoonlijk op mijzelf ingaan.. want ik weet dat ik daar bokt niet voor nodig heb, als ik echt met iemand wil praten zoek ik dat in het echt op. Maar het gaat om het feit hoe makkelijk dat word gezegd: oh, je voelt je echt niet goed he..? nee.. oh, meisje.. volgens mij ben jij.. depressief.. en dan knapt er iets bij mij. Nee ik ben niet depressief, ik heb een dipje! ik vind dat er snel met zulke woorden heen en weer word geslingerd, en dat wou ik eig zeggen.

Ik snap je punt wel, maar ik vind niet dat er iets in je hoeft te 'knappen' als mensen dan met deze conclusie komen. Ik krijg namelijk ook het idee dat je misschien niet wil toegeven, alhoewel ik jou wel volledig geloof natuurlijk als je zegt dat er niks aan de hand is en dat je alleen een dip hebt (want die heeft inderdaad natuurlijk iedereen wel eens). In ieder geval probeert natuurlijk niemand een vervelend advies aan jou mee te geven, niemand bedoelt het banketstaaf.
Maargoed, als je niet wil dat iemand in zijn reactie op jou terugslaat, dan kan je jezelf ook beter niet als voorbeeld geven denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:53

urselin klopt, er gaat heel veel vooraf wil je de diagnose daadwerkelijk krijgen. En geloof me je kan hem beter niet krijgen Tong uitsteken

Idd vaak word je als aansteller gezien en mensen begrijpen t niet.

Mensen geven al heel snel tegen iemand anders t woord deprsief, maar een pschygiater of psycholoog of arts doen dat niet hoor Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:57

Ik heb sowieso een afkeer tegen mensen die al snel iets 'aanstellerij' is, wanneer iets niet direct aantoonbaar of tastbaar is.

Heb zelf flinke rugklachten opgelopen door stress, maar ja dat is ook niet iets wat je aan de buitenkant kan zien. Zelfs mijn ouders en mijn vriend vonden af en toe dat ik me 'aanstelde'.
Nou geloof me, ik had graag gewild dat ik me aanstelde, dan had ik die pijn in ieder geval niet gehad Nagelbijten / Gniffelen

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:02

Haha ik lees dit topic en onderaan staat een advertentie:

STOP MET DEPRESSIE 'gratis rapport: hoe stop je nare en depressieve gevoelens. werkt snel. http://www.unconventionalwisdom.org'

NOU gaan we dat toch met zn allen doen, zijn we in een keer van de klachten af! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:04

idd, vooral werkgevers vinden je al snel een aansteller ( heb het te vaak meegemaakt in t verleden ).
sommige vriendne ook kwijt geraakt, die begrijpen t niet als je een keer ( of wat langere tijd ) nie mee uit wilt. gelukkig heb ik veel goede vrienden die me wel begrijpen en altijd steunen in moeilijke perioden.

Maar ookal heb je de stempel depresief, ook wij zijn vaak genoeg vrolijk en kunnen heus wel van dingen genieten hoor Lachen Mijn hele leven is geen sombere wereld.
Maar als ik weer in een flinke doip zit zijn vooral die zenuwen door mijn lichaam erg vervelend en het nergens zin in hebben en het huilen. het komt uit t niets en meestall gaan die buien ook weer uit t niets. Alleen komen ze steeds weer terug.

Het is ook wel eens voorgekomen dat ikw erkelijk dacht dat ik doodging en schreeuwde dat ik naar t ziekenhuis moest 9 dat was dus in de medicijn stop 0 mijn hart ging ze te keer, zag niks meer zitten....ik hoop DAT nooit meer mee te maken

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:06

Cinnepin schreef:
idd, vooral werkgevers vinden je al snel een aansteller ( heb het te vaak meegemaakt in t verleden ).
sommige vriendne ook kwijt geraakt, die begrijpen t niet als je een keer ( of wat langere tijd ) nie mee uit wilt. gelukkig heb ik veel goede vrienden die me wel begrijpen en altijd steunen in moeilijke perioden.

Maar ookal heb je de stempel depresief, ook wij zijn vaak genoeg vrolijk en kunnen heus wel van dingen genieten hoor Lachen Mijn hele leven is geen sombere wereld.
Maar als ik weer in een flinke doip zit zijn vooral die zenuwen door mijn lichaam erg vervelend en het nergens zin in hebben en het huilen. het komt uit t niets en meestall gaan die buien ook weer uit t niets. Alleen komen ze steeds weer terug.

Het is ook wel eens voorgekomen dat ikw erkelijk dacht dat ik doodging en schreeuwde dat ik naar t ziekenhuis moest 9 dat was dus in de medicijn stop 0 mijn hart ging ze te keer, zag niks meer zitten....ik hoop DAT nooit meer mee te maken

Dat klinkt, voor wat ik er vanaf weet, ontzettend naar een paniekaanval!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:07

Lijkt me wel erg moeilijk en misschien is het soms ook beter om te verzwijgen van anderen wat je hebt ivm onbegrip.

Vind het wel heel sterk van jou - en anderen in dit topic - om hier open over te vertellen, ondanks dat hier nog veel vooroordelen en onbegrip over is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:12

Ik heb me er lange tijd voor geschaamd, alleen mijn moeder wist t ( buiten de dokter etc om ) omdat zij t zelf ook is en ik goed met haar er over kan praten.

Maar als je dus stemmingswisselingen heb of vanuit t niets gewoon heel somber bent en nergens meer zin in hebt en alles negatief ziet moet je op een gegeven moment wel gaan praten. Dan heb je mensen die je niet begrijpen en mensen die je wel bergijpen.

op bokt heb ik er heel lang niet over gepraat, ik kreeg van sommige mensen nare pb's dak gekw as en maar zelfmoord moest plegen dan had ik t beter ( overigens is dit in die tijd uiteraard bekent gemaakt bij de mods ). Toen heb ik er lange tijd mijn mond over gehouden. Nu heb ik zoiets van ze doen maar. Mij pakken ze er niet meer mee. ik ben t nou eenmaal en daar kan ik niks aan veranderen. buiten deze ziekte om ben ik ontzettend gelukkig en daar ben ik blij om!
Er zijn genoeg mensen die niet depresief zijn maar veel ongelukkiger zijn dan ik.

Ik hoef me er niet voor te schamen, voor een ziekte hoef je je nooit voor te schamen, mensen die dat wel vinden dat je je moet schamen zijn zelf ziek, erg ziek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:14

laugrease schreef:
Anoniem schreef:

Dat klinkt, voor wat ik er vanaf weet, ontzettend naar een paniekaanval!

Ik dnek zelf ook dat het die richting op ging. kreeg een hele droge keel, t zweet brak me uit, ik kon niet meer helder denken. mijn hart gin als een bezetenen en ik schreeuwde als een gek. Mijn moeder heeft me na een halfuurtje weer rustog gekregen en zei ik dat ik niet naar t ziekenhuis wilde. Wel kreeg ik van de arts rustpillen die ik als ik een hevige aanval voelde opkomen ik zo'n pil kon slikken en dan was t binnen een halfuur rustiger in mijn lichaam, hiervan mocht ik er 3 per dag. Soms vond ik dat te weinig en soms kwam ik er niet eens aan. daarnaast moest ik dus weer aan de antidepresiva ( helaas ) Ik heb zo'n aanval 1 keer meegemaakt en daarna gelukkig nooit meer, en hoop t ook nooit meer mee te maken

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:18

Cinnepin schreef:
Ik heb me er lange tijd voor geschaamd, alleen mijn moeder wist t ( buiten de dokter etc om ) omdat zij t zelf ook is en ik goed met haar er over kan praten.

Maar als je dus stemmingswisselingen heb of vanuit t niets gewoon heel somber bent en nergens meer zin in hebt en alles negatief ziet moet je op een gegeven moment wel gaan praten. Dan heb je mensen die je niet begrijpen en mensen die je wel bergijpen.

op bokt heb ik er heel lang niet over gepraat, ik kreeg van sommige mensen nare pb's dak gekw as en maar zelfmoord moest plegen dan had ik t beter ( overigens is dit in die tijd uiteraard bekent gemaakt bij de mods ). Toen heb ik er lange tijd mijn mond over gehouden. Nu heb ik zoiets van ze doen maar. Mij pakken ze er niet meer mee. ik ben t nou eenmaal en daar kan ik niks aan veranderen. buiten deze ziekte om ben ik ontzettend gelukkig en daar ben ik blij om!
Er zijn genoeg mensen die niet depresief zijn maar veel ongelukkiger zijn dan ik.

Ik hoef me er niet voor te schamen, voor een ziekte hoef je je nooit voor te schamen, mensen die dat wel vinden dat je je moet schamen zijn zelf ziek, erg ziek!

Ben het helemaal eens met je laatste zin!
En onbegrijpelijk dat je in die periode zulke pb's hebt gehad van mensen, echt onbeschoft, respectloos en onbegripvol Scheve mond

Mijn moeder wil nooit toegeven dat ze ziek is, zeker niet voor de buitenwereld.
Dat is ook wel de 'cultuur' die bij ons gezin heerst, je moet sterk zijn en je praat niet over ziek zijn.

Hebben we het net getroffen met al die psychische stoornissen Huilen van het lachen
*heb overigens nooit iets van mijn eigen 'problemen' aan mijn moeder verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:22

ik juist wel, mijn moeder is mijn allergrootste steun en toeverlaat. Zij herkent zichzelf ook in mij. We hebben zelfs vaak zat een potje samen zitten janken in depresieve buien. Toen ik nog thuis woonde staken we elkaar vaak aan, heel raar maar als de ene depresiefig was duurde t niet lang en de anders was t ook.

Ach en diegene die die pb;s gestuurd hebben tsja nu lach ik erom Lachen die weten nie beter Lachen die komen zichzelf nog wel tegen dnek ik dan Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:24

Gelukkig dat je zo'n steun hebt gehad aan je moeder Ja!

Heb meer steun gehad aan mijn zus, maar ik kon er vaak niet met haar over praten vanwege de 'aanstekelijkheid'.
Op het moment denk ik er ook weer te veel over na, dus kans op terugval is dan groot. Maar goed, heb het tot nu toe altijd zelf kunnen oplossen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:27

gelukkig Lachen vaak lukt t mijzelf ook wel door lekekr veel naar me paarden te gaan en gedachten gewoon ergens anders op, maar helaas lukt t niet altijd.
En idd de aanstekelijkheid...
gelukkig dat je zelf oplossingen kan vinden he? dat lucht echt op Lachen

Zo ga nu douchen en me bed in hahah

allemaal nog veel strekte gewenst voor de mensen die in een dip zitten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:31

Ja idd, gedachtes op iets anders zetten Ja
Ben nooit naar psycholoog geweest voor diagnose, maar dit kon gewoon niet missen (deed in die tijd psychologie aan uni), ik voldeed aan alle criteria Clown
En zolang ik het zelf kan oplossen, heb ik ook geen behoefte aan hulp (wat herken ik mijn moeder hier toch in Bloos ).

Douche ze en weltrusten, ik ga ook te bed *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:11

Ik heb ook lange tijd in de put gezeten, nadat ik een vriendin en daarna ons paard was verloren.. nadat we die pony hadden laten inslapen ging ik echt kapot van binnen en daar ben ik wel jaren in blijven hangen.
Vooral omdat het me ook nog eens ingepeperd werd toen ze ziek was (ze was hoefbevangen en had open teen ijzers onder gekregen van de Kliniek de Lingehoeve) Er waren gewoon mensen die het altijd beter wisten, nee dat moet je doen, nee dit moet je doen, altijd en elke dag commentaar over alles wat we deden om haar beter te krijgen, alleen maar om mij te pakken. zo misselijk, je snapt niet dat zo iemand nog kan slapen snachts. Toen we haar uiteindelijk hebben laten inslapen omdat ze niet eens meer kon staan en later naar een nieuw paard gingen kijken om de lege stal op te vullen kreeg ik een pb met 'het kan je ook niks schelen dat ze dood is he, je ruilt dr gewoon in voor een andere'
dat heeft me toen echt pijn gedaan, nu achteraf denk ik diegene die krijgt zn verdiende loon toch ooit nog wel.

ik heb genoeg erdoor in de put gezeten en weet dat ik er alles aan gedaan heb om haar beter te maken.

mja wel jaren me elke dag k*t gevoeld.

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:17

Bij mij was het andersom, ik wilde het absoluut niet geloven, janken tot endes aan toe, maar waarom? als je in je vingers knipte kon ik janken maar waarom, wist ik niet!

Het zat echt helemaal niet goed toen, maar wist ik veel wat een depressie was! hoe dat voelde wist ik ook niet... dacht gewoon bij mezelf: 'jezus, wat voel ik me klote zeg!
Mijn moeder is me toen in de gaten gaan houden en heeft bij de huisarts alles doorgezet, toen kwam ik terecht bij ggz, daar heeft het een jaar geduurt voor ze alles uitgezocht hadden, mijn moeder had constant gesprekken met ze en die hebben toen gemeld dat ze aan een depressie dachten, mijn moeder is dit toen aan mij gaan vertellen... ik geloofde dat niet, nee joh, zei ik, ziek ben je als je griep hebt! ik was wel constant misselijk en duizelig, hartkloppingen(die zijn niet meer weg gegaan) we waren toen een jaar verder! ik begon het te snappen en wilde er niet over praten toen...

Alles bij elkaar heeft het ruim 3 jaar geduurt en heb ik gewoon een zwart gat van 3 jaar, waar ik nu langzaam dingen van terug weet! heb het heel lang verzwegen, ook ivm onbegrip...

Pas na drie jaar werdt er bij mij ADHD geconstateerd en nu ben ik daarmee geholpen, mijn arts, die ik nu nog eens in de 3 maanden zie(ben bijna 2 jaar stabiel nu) heeft toen gezegd dat mensen met ADHD sneller depri kunnen raken... hadden we dat maar 3 jaar terug ontdekt! dan was het minder zwaar geweest!
Had deze behandeling nu niet aangeslagen, moest ik verplicht opgenomen worden, mijn moeder heeft hier echt enorm veel verdriet om gehad en heeft elke week 4 keer gezorgd dat ik daarheen ging!

In een ander topic heb ik wel eens getypt hoeveel personen ik had voor mijn behandeling, uit mijn hoofd een man of 9!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:18

Ja is inderdaad zo, met ADHD sneller depressief.
Mijn zus (dwaallicht) op bokt heeft het ook, is pas geconstateerd..

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:23

Zit ze niet in het topic? volgens mij heb ik haar een keer langs zien komen!

En wat betreft 'het snelle roepen dat iemand depri is' ik heb dat nooit maar dan ook nooit geroepen voor ik het zelf werdt! pas nu achteraf merk ik inderdaad dat het snel gebruikt wordt, als mensen het dan gaan uitleggen denk ik, ja hoor, tuurlijk! vaak weten zulke mensen geloof ik niet wat ze roepen, hoe erg dat is en erg je je dan voelt! je kan jezelf ook depri praten....

Ik kreeg toen zelfs een papiertje met van alles en nog wat...

Ik heb in die 3 jaar verschrikkelijk moeten vechten, terwijl ik geen emoties toonden met mijn gelaat, maar ik mag nu zeggen dat ik trots ben om wie ik nu ben en heb ook constant gezegd:'ik kom hier sterker uit dan ik erin ga!'

Toen ik eruit kwam:

17 kilo lichter en bleek, van binnen een soort verslagen en doodmoe, ik moest duidelijk overnieuw beginnen met leven...

Als ik het kan en de hulp van mijn moeder wil ik het nog eens van begin tot eind opschrijven, hoe mensen zich dan voelen, maar daar moet ik de tijd voor hebben denk ik!

EDIT: ernstige typfaut!
Laatst bijgewerkt door Afanaisa op 04-11-08 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:28

ja ik zie het nu!!
ja die heeft daarna ook nog een leuke pb ontvangen.. Rolleyes
maargoed.

Bij ons zit het dus in de familie..
edit: ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit/bijna nooit over praat, waarom zou je dit van de daken schreeuwen?
geen behoefte aan eigenlijk.
En boven dat gaat het nu een stuk beter met mij Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-08 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:29

Ook ik ben depressief geweest, dit kwam bij mij door mijn incestverleden.
Na de geboorte van mijn dochtertje is dat heel erg geworden,kon ook nergens meer van genieten.
Hen hulp gezocht en ben er met begeleiding weer uit gekomen.Ik heb geen medicijnen gebruikt omdat ik dat niet wou.
Er is naderhand vastgesteld dat ik PTSS heb.
ondertussen 4 jaar later gaat het goed,zit lekker in mijn vel, ben meer van me af gaan bijten en af en toe heb ik wel eens een dipje maar duurt nooit lang.