Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:08

Ik probeer er mee aan te tonen dat elk leven waardevol is, hoe dan ook. Mijn ouders wisten dit niet van tevoren nee en ik heb diep respect voor ze hoe ze hier mee om zijn gegaan.

In kinderen krijgen zit iets behoorlijks egoistisch toch? Omdat jij het wil krijg je kinderen, die kinderen vragen nergens om. En dan moeten ze ook nog eens gezond zijn want anders is het zielig voor het kind of te zwaar voor de ouders.
Er wordt tegenwoordig wel makkelijk omgesprongen met dit soort dingen hoor. Ik bedoel dit naar niemand persoonlijk hier hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:18

Elk leven is waardevol, maar de mate van levenskwaliteit verschilt enorm per gehandicapte. Daarom kies ik er gewoon niet voor, sja bang voor het onbekende? misschien Lachen Maar als ik een kind een leven moet gunnen zoals mijn nicht? nee. Niet omdat ik het zo zielig vind dat ze het vermogen heeft van een 3 jarige, maar omdat ze zelf zo vol frustratie zit en verdriet. Dat haar lichaam nu al zo vreselijk aftakelt... en haar moeder wordt oud en kon haar zorg niet meer aan.
Dat idee is voor mij beangstigend, ook al hebben wij de novo in het bejaardenhuis zitten en ik daar heel fijn met de novo-rianen optrok en ook zag dat het ook goed kon gaan. Maar de angst dat mijn kind eindigt zoals mijn nicht? vreselijk.
Gezond kind zal ik denk ik niet krijgen, ik ben ook niet gezond geboren en toch enigzins beperkt. Mijn vriend heeft ook een fijn genetische lading... dus een gezond kind zonder 'gebreken' zit er waarschijnlijk niet in. Daar kan ik prima mee leven, want ik leef er zelf ook mee. Maar echt een verstandelijke ernstige handicap? nee...
(als het geboren word en na de geboorte blijkt dat het niet goed is? prima! Ik zal er met liefde voor zorgen Lachen maar als ik het van te voren weet.... nee)

Kinderen krijgen is zeker egoistisch, je doet het puur uit eigen belang Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:19

Ik begrijp wat je bedoelt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:20

moeshie schreef:
@Lafunkyjazz Ik vind sommige quotes van jou een beetje aanvallend
Laat mensen gewoon hun eerlijke mening geven! Ieder kijkt er anders naar ..
Probeer het van meerdere kanten te zien en mogelijk te begrijpen...

Aanvallend, nee, ik stel kritische vragen, dit omdat mensen hier veel te makkelijk over denken

Voor veel mensen kunnen sommige mensen idd schokkend zijn , maar iedereen heeft er een andere mening over.
Sommige mensen laten met alle liefde het kind komen en zien uiteindelijk wel wat het brengt.
En anderen denken aan de financiele lasten en velen zorgen die het vaak brengt.

Als je een kind met een beperking financieel niet kan steunen, moet je geen kind nemen. Je weet namelijk nooit hoe het geboren word.
Zoveel extra's kost het niet, er bestaan verschillende subsidies (als je dit zo noemt) en er is gratis zorg hulp

Kan het verders zonder reacties alskruip weer terug onder je steen , of gelukkig bestaat er sterrelisatie....
Discuseren is goed , maar laat ieder zn mening hebben.

Heb jij ook de reacties gelezen van de mensen waarop dit slaat? Ik heb respect voor ieder zn mening, maar niet als het respectloos, bot, of onnagedacht is

Verders weet ik ook wel dat je bij de eerste echo\echo's het niet zeker weet, en zullen er meerdere test moeten komen om het 100% zeker te kunnen weten, Er zijn veel verschillende handicaps inderdaad ook veel geestelijk wat later in het leven pas te voorschijn kan komen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:23

Welshcobfan schreef:
Elk leven is waardevol, maar de mate van levenskwaliteit verschilt enorm per gehandicapte. Daarom kies ik er gewoon niet voor, sja bang voor het onbekende? misschien Lachen Maar als ik een kind een leven moet gunnen zoals mijn nicht? nee. Niet omdat ik het zo zielig vind dat ze het vermogen heeft van een 3 jarige, maar omdat ze zelf zo vol frustratie zit en verdriet. Dat haar lichaam nu al zo vreselijk aftakelt... en haar moeder wordt oud en kon haar zorg niet meer aan.
Dat idee is voor mij beangstigend, ook al hebben wij de novo in het bejaardenhuis zitten en ik daar heel fijn met de novo-rianen optrok en ook zag dat het ook goed kon gaan. Maar de angst dat mijn kind eindigt zoals mijn nicht? vreselijk.
Gezond kind zal ik denk ik niet krijgen, ik ben ook niet gezond geboren en toch enigzins beperkt. Mijn vriend heeft ook een fijn genetische lading... dus een gezond kind zonder 'gebreken' zit er waarschijnlijk niet in. Daar kan ik prima mee leven, want ik leef er zelf ook mee. Maar echt een verstandelijke ernstige handicap? nee...
(als het geboren word en na de geboorte blijkt dat het niet goed is? prima! Ik zal er met liefde voor zorgen Lachen maar als ik het van te voren weet.... nee)

Kinderen krijgen is zeker egoistisch, je doet het puur uit eigen belang Lachen

Ookal staan onze meningen tegenover elkaar, ik respecteer je mening wel. Dit omdat jij één van de weinige bent die er echt over na denkt. Niet, aborteren want ik wil een gezond kind.Wat hier veel in het topic gezegd word. Dat is hetgeen wat me op de kast jaagt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:25

Welshcobfan schreef:
Bovendien is een gehandicapt kind ook best pittig voor de kinderen die er al zijn. Ik denk dat het voor mij ook uit zo maken of ik al kinderen zou hebben of het mijn eerste is.

Klopt, maar als ik de gezinnen om me heen zie met een kind met bv down syndroom, dan zijn de andere kinderen vaak geweldige kinderen!
Open, eerlijk, realistisch, respectvol, behandelen ieder gelijk

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:28

Tjee, Beaux, wat aangrijpend!

Ik zou het kind zeker houden! Mijn moeder werkt met verstandelijk gehandicapten en ik zie daar mensen rondlopen die ook gewoon gelukkig zijn! En ja, als ouders zijnde is het een zware taak, maar ook zeer waardevol. Bovendien vind ik abortus ontzettend erg, al helemaal als het als reden heeft dat je geen 'standaardkindje' krijgt.

Sommigen hier schrijven dat ze de zorg van een verstandelijk gehandicapt kindje niet aan zouden kunnen. Mijn vraag is: Hoe weet je dat van tevoren? (Mijn inziens een te gemakkelijke uitvlucht.)
Ik vind het namelijk een beetje kort door de bocht als je zelf niet in die situatie zit/hebt gezeten.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:31

wij hebben op school ook een aparte groep met geestelijk gehandicapten en autisten in een zeer zware vorm.
Je ziet ze vaak toch wel genieten, maar geloof mij, het is echt geen makkelijk leven. En reken maar dat ze dat doorhebben.

Ik denk dat het zou liggen aan hoeveel geld ik zou hebben, als ik niet genoeg geld zou hebben om het kind de verzorging te kunnen geven die het nodig heeft, dan weet ik niet of ik het zou houden.
Ondanks dat ik op de eerste plaats toch wel tegen abortus ben, het ligt ook wel aan de mate van de handicap, en wat precies de handicap zou zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:31

Welshcobfan schreef:

Dat is inderdaad 1 van de overwegingen om zo'n zwangerschap af te breken.
Wat moet er met zo'n kind als jij als ouder er niet meer zal zijn?
Ook noem je ergens de impact die het op andere kinderen uit het gezin zal hebben. Ook dat is zeker een overweging.

Zoiets is een enorme moeilijke beslissing. Je moet ook begrijpen dat men meestal zeer gewild zwanger raakt. Wanneer je dan rond de 20 weken zo'n beslissing moet maken als je al volop leven voelt gaat je niet in de koude kleren zitten.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:32

trustHim schreef:
overgens, vanaf de dag dat het hartje klopt en geloof maar dat dat sneller is dan je denkt is het voor mij een leven

take_one, mijn ma zou zeggen en ik ben het met haar eens, als je jezelf oud genoeg vind om te fiets dan moet je ook de gevolgen dragen die daarvan kunnen komen

Nou je kunt aan de pil zijn, en een condoom gebruiken.. maar dan is er nog wel een kleine kans dat het mis kan gaan hoor. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:36

LaFunkyJazz schreef:
Welshcobfan schreef:
Bovendien is een gehandicapt kind ook best pittig voor de kinderen die er al zijn. Ik denk dat het voor mij ook uit zo maken of ik al kinderen zou hebben of het mijn eerste is.

Klopt, maar als ik de gezinnen om me heen zie met een kind met bv down syndroom, dan zijn de andere kinderen vaak geweldige kinderen!
Open, eerlijk, realistisch, respectvol, behandelen ieder gelijk

Helaas bij mijn nicht is dat anders gegaan, omdat het niet een makkelijk kind was maar heel pittig. Zussen die niet erg vrolijk zijn en erg gesloten, haar broer is wel lief maar erg roekeloos omdat hij wil leven! (rijbewijs al 2 keer ingevorderd bv).
Ze zijn liefdevol naar haar toe, absoluut. Maar ze hebben het vreselijk moeilijk gehad en vooral als je bedenkt dat hun vader plotseling dood ging. Het zusje praatte maar door over haar vader, die besefte niet helemaal dat hij dood was.. dat was zo confronterend voor de andere kinderen.

Ik heb ook gezien dat het heel goed kon gaan met een gezin waarvan een kind verstandelijk gehandicapt was! Absoluut, maar wat ik van zo dichtbij heb meegemaakt weegt voor mij zwaarder in een beslissing..

Net zoals ik heel veel kinderen heb meegemaakt die met een verstandelijke beperking prima konden leven, maar toch... het gaat je niet in de koude kleren zitten als je zo'n lieve nicht hebt als ik dat heb.
Alle liefde in de wereld is soms niet genoeg om iemand een waardig bestaan te geven Lachen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:03

Idd een dubieus onderwerp, ikzelf heb ook in de verstandelijke gehandicaptenzorg gezeten, ik heb met de ouders en familie van deze mensen gesproken, het is niet makkelijk, maar mijn persoonlijke keus zou zijn: Weghalen.

Waarom?
Even 2 voorbeelden die ik in de praktijk heb meegemaakt.

Jantje (niet de echte naam!) wilde niets meer eten of drinken, zelfs geen koffie! Wat als autist zijnde een cruciaal stukje structuur in zijn dag was.
Dus, dokter erbij, nee, niks aan de hand! Weer dokter erbij, nee hoor, nog niks aan de hand! waarschijnlijk een gewoon griepje.
Na 2 weken, heb ik samen met een andere leerling (terwijl we daar eigenlijk geen bevoegdheid voor hebben!) de wijkarts erbij gehaald, die nam wat bloed af en zond het naar het ziekenhuis.
Een uur later hadden we het ziekenhuis aan de telefoon daar we te maken hadden met iemand met een zeer zware bloedvergiftiging als gevolg van een maag/darmperforatie, de ambulance was al onderweg.
Dit is uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar het kan nog erger!:

Pietje, had moeite met eten, zodra hij het inslikte gooide hij het er eigenlijk gelijk weer uit tenzij er pap van was gemaakt, heb naaar de dokter, die wees uit dat het gewoon dwangmatig ongewilt gedrag was, na een 2e consult het zelfde verhaal. Dus wij allemaal maar lekker papjes maken ipv een gewone hap, dit hielden we 1,5 jaar vol en toen ging het helemaal mis...
Pietje moest naar het ziekenhuis want wat bleek? Hij had slokdarmkanker !!!!!!!! en tegen de tijd dat ze daar achter kwamen was het al veel te laat en was hij ook binnen een paar weken dood.
Ik had hem al een tijdje niet gezien en ging afscheid nemen van pietje, laat ik nou net binnenkomen op de dag van zijn dood...

Ik ben zo onwijs geschrokken, zwaar onder de medicijnen, helemaal van de wereld als gevolg van morfine, niet in staat te communiceren, alles wat nog over was was een skelet net huid en haar, hij liep helemaal blauw aan, stopte steeds met ademen, en ik wist verdomme dat hij het mogelijk had kunnen overleven als die klote-dokter (die ook bovenstaande fout met jantje had gemaakt) gewoon naar ons had geluisterd! Want stuk voor stuk vonden we het allemaal zeer onwaarschijnlijk dat het dwangmatig gedrag was, maarja! Hij was de doktor! wij niet!
Ik heb aan het stefbed gezeten van deze man, ik heb hem zien doodgaan, ik heb hem zijn laatste adem uit zien blazen, ik heb hem zien vechten...

Voor mij nooit, maar dan ook NOOIT een gehandicapt kind, ze kunnen te slecht aangeven wat er aan de hand is en ze zijn overgeleverd aan mensen zoals deze dokter in kwestie, en geloof me, het houdt niet altijd op bij een dokter, maar kan ook doorgaan bij begeleiding e.d.
Ik bedank hier voor, het is niet om de kinderen, maar het gaat mij om de handen waarin ze terecht komen zodra ik ze zelf niet meer kan verzorgen. Ik zal nooit, maar dan ook NOOIT dat risico nemen.

Tuurlijk zijn er betere plekken, en ik moet zeggen dat het bedrijf waar ik werkte, waar mogelijk ook érg goed omging met zijn mensen, maar toch, dit gaat echt te ver en bedenk dan ook nog dat de dokter in kwestie daarna nog steeds in dienst kon blijven en ervanaf kwam met een simpele sorry in een briefje aan de ouders.. Dit wil je je kinderen toch niet aandoen vraag ik me dan af...
Ja, ze kunnen vrolijk zijn en in goede handen terecht komen, maar er hoeft er maar één een fout te maken, ik zou dit echt niet willen...

(Voor de duidelijkheid, ik werkte met oudere autistische mensen met een nivo van kinderen van 2 tot 4 jaar, konden over het algemeen niet praten), lichte verstandelijke/lichamelijke handicap is een ander verhaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:07

Heel erg wat je omschrijft. Als het op medische zorg aankomt zijn niet alleen gehandicapte mensen soms aan de goden overgeleverd, ook gezonde mensen zijn dat.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:12

Idd beaux, maar het verschil met gezonde mensen is, zij kunnen aangeven wat er fout is, ze kunnen het omschrijven, ze kunnen aangeven dát er wat fout is (en niet alleen iets dat aangeschreven wordt als dwangmatig gedrag of wat dan ook) en als er een verkeerde diagnose is zijn er geen mensen die voor jou beslissen dat het toch wel goed is want de dokter zegt het! Nee, je kan zelf zeggen van verdomme, ik wil een andere dokter zien! of ik wil dat ik naar het ziekenhuis ga voor verder onderzoek!
Dit wordt verstandelijk gehandicapte mensen die verbaal niet helemaal in order zijn vaak ontzegt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:13

Ja dat vind ik ook een erg voorbeeld xyris
ze konden waarschijnlijk niet aangeven waar ze allemaal las van hebben , erg triest, Maar vind het ook laks van de dokter die had eerder verdere onderzoeken moeten doen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:13

Sorry trouwens voor mijn slechte nederlands, maar als ik aan die man denk die overleden was sla ik nogal door..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:15

Ik heb 2 kids en die hebben al veel meegemaakt met kwalen en zo,ik had graag meer kinderen gewild maar ik ben niet gezond en ik zou het niet aan kunnen.Ik heb al genoeg mee gemaakt en ik zorg er dus voor dat ik niet zwanger kan raken.Als ik goed gezond zou zijn en ik zou zwanger zijn van een kind die niet helemaal gezond zou zijn,zou hij of zij meer dan welkom zijn.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:17

DaanxBien schreef:
Ja dat vind ik ook een erg voorbeeld xyris
ze konden waarschijnlijk niet aangeven waar ze allemaal las van hebben , erg triest, Maar vind het ook laks van de dokter die had eerder verdere onderzoeken moeten doen

Idd, maar dan kom je weer aan bij budgetten... Vaak zijn er te weinig dokters op teveel mensen en in het geval van Pietje werd het ook weer wat moeilijker want pietje was érg agressief en dat werd nog erger met een dokter, ja, daar sta je dan als dokter met een assistente en 1 begeleider, denk maar niet dat je tegen zon verstandelijk gehandicapte op kan die geen pijn meer voelt en alles kort en klein slaat, (bedenk dat je niks anders mag doen als fixeren) dat heeft te maken met zowel opleiding en budget, voor dit soort mensen moet er iets geregeld worden en dat gebeurt gewoon niet!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:22

Er even vanuit gaand dat ik 10 jaar ouder ben tegen die tijd;

zou ik het denk ik abborteren, ik gun iemand niet zo'n leven, als het kan worden verkomen ver voordat het kind een echt kind is

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:24

sarah_m schreef:
Er even vanuit gaand dat ik 10 jaar ouder ben tegen die tijd;

zou ik het denk ik abborteren, [/u]ik gun iemand niet zo'n leven[/u], als het kan worden verkomen ver voordat het kind een echt kind is

???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:25

Sarah, vergis je niet, een kind van 20 weken is helemaal af en moet alleen nog groeien!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:27

Een echo is pas bij 20 weken?
Ik dacht dat een abortie niet toegestaan was als de embryo een kind was geworden, of zou dit wel bij gehandicapte kinderen mogen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:29

Nee, een echo kan veel eerder, maar het besluit om een zwangerschap af te breken maak je niet alleen op grond van een echo. Een vruchtwaterpunctie kan pas met minimaal 16 weken. Wachten op de uitslag en daarna bedenktijd. Al me al zit je snel aan 20 weken zwangerschap. Dan voel je al zo'n 3 weken leven.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:33

Ah ik snap het nu, uit ervaring weet ik dat mensen bij iets ogenschijnlijks onmogelijk verdraagzaam iets toch door kunnen gaan, of er zonder gevolgen uit komen, dit uit eigen ervaring maar ook uit verhalen, voor mezelf zou ik het kind niet weg doen, zoals ik al zei, maar voor het kind zelf en hetgeen het doorheen zal gaan zou ik het toch nog aborteren, hoe moeilijk ik het waarschijnlijk zou vinden. Ik hoef maar 1 gedachte in mijn hoofd te herspelen en de keuze is al gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 05-10-08 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:33

Ik denk dat het een eindelose discussie is. Er zijn zowel voorbeelden te noemen van gehandicapten mensen waarvan de kwaliteit van leven laag is, en hoog is.
Net als bij "gewone" mensen eigenlijk!

@ LDRD klopt, en Xyris, het is al geen embryo meer vanaf 12 weken.