Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:36

@inge 81: Ik weet het ook niet zeker hoor, maar denk niet dat er een cronisch tekort is zeg maar, anders zou er wel veel meer over te vinden zijn. Volgens mij komt het niet voor dat je ergens geen bloed krijgt omdat het op is, denk wel dat sommige ziekenhuizen soms erg kort zitten, dat wel.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:42

Ik ben zeker voor.
Mijn instelling is, als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn organen.
Wat zou me dan in vredesnaam tegenhouden om iemand anders er een langer en gelukkiger leven te geven?

Veel mensen hebben er niet eens over na gedacht of ze donor willen worden of niet.
Of ze hebben er geen of verkeerde redenen voor.
Ik vind wel dat als mensen bewust voor de keuze worden gesteld er wel goede voorlichting moet zijn over hoe en wat precies als je dood bent.
Dit is de enige manier om het chronische tekort aan donoren op te lossen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:55

inge81 schreef:
ik ga hier even op inhaken, naar aanleiding wat ik hiervoor al heb gezegd.

Ik vraag me eigenlijk af hoe veel van jullie ook een bezoekje bij de bloedbank brengen. Daar ben ik erg trouw in - zou dat ook betekenen dat ik dan wel recht heb op bloed bij een ongeval. En mensen die geen bloed afgeven dan niet ???

Bovendien is het bij mij meer het idee dat iets verplicht moet worden wat me ernstig tegenstaat. Ik ben momenteel donor en bij mij mogen ze alles nemen wat er te nemen valt. Ik vind het alleen zo in en in triest dat dergelijke dingen per wet vastgelegd moeten worden. Overal maar een wet voor (en daar slaat mijn kleur onderbroek onderwerp op)

Maar dat is niet de schuld van de overheid maar van de lakse mensheid dat ze die wet in willen voeren. De overheid wilde hier heel lang niet aan maar onder druk van diverse campagnes en o.a de nierstichting gaat het wrs nu toch gebeuren. Dus wijs niet naar de overheid maar naar je medemens!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:33

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:28

Dat van het bloed doneren, daar heb ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Dat zou ik nu al kunnen doen, morgen ga ik informeren!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:53

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:01

Ik zeg zelfs... als mensen niet willen doneren mogen ze ook niet ontvangen.... Bloos
Ben zelf nierpatiënt en weet hoe belangrijk het kan zijn... en dat geldt natuurlijk
niet alleen voor nieren... longen etc. idem!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:12

Alet74 schreef:
Dat van het bloed doneren, daar heb ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Dat zou ik nu al kunnen doen, morgen ga ik informeren!

Zou ik zeker doen! Ik vind het ontzettend leuk om bloed te doneren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:23

Ik ben voor actieve donor registratie. En wil je niet, dan geef je het zelf aan.
En zit ook te overwegen om bloed te gaan geven. De bloedbank zit hier in het bos om de hoek en ik ben gezond en kan het best missen om er andere mensen mee te helpen.....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:31

Anique_Vaandrig schreef:

Het is maar wat je leuk vindt.

Ik heb na het bloed prikken altijd erg veel last van mijn elleboog (daar waar ze prikken) en ben dan ook helemaal bont en blauw.
Het ligt er wel aan wie er prikt maar minder dan 2 dagen blauw heb ik nog nooit meegemaakt.
En doordat het dan ook zo gevoelig is, heb ik er ook last van tijdens mijn werk.
Dus ik zie mezelf niet vrijwillig bij zo'n bloedbank gaan zitten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:35

BaiNar schreef:
Ik zeg zelfs... als mensen niet willen doneren mogen ze ook niet ontvangen.... Bloos
Ben zelf nierpatiënt en weet hoe belangrijk het kan zijn... en dat geldt natuurlijk
niet alleen voor nieren... longen etc. idem!!

Daar ben ik het ook absoluut mee eens! Voor wat hoort wat! Knipoog

MandyR schreef:
Anique_Vaandrig schreef:

Het is maar wat je leuk vindt.

Ik heb na het bloed prikken altijd erg veel last van mijn elleboog (daar waar ze prikken) en ben dan ook helemaal bont en blauw.
Het ligt er wel aan wie er prikt maar minder dan 2 dagen blauw heb ik nog nooit meegemaakt.
En doordat het dan ook zo gevoelig is, heb ik er ook last van tijdens mijn werk.
Dus ik zie mezelf niet vrijwillig bij zo'n bloedbank gaan zitten.

Dat je nog last heb van blauwe plekken heeft nietzozeer alleen met het prikken te maken!
Het is juist van belang dat je na je bloeddonatie,en verwijdering van de naald, je arm goed en lang afdrukt.
Zodat de arm dan de tijd heeft om te herstellen,en het "prikwondje"te dichten. Zodoende dat je je arm lang moet afdrukken om minder,tot geen blauwe elleboog te krijgen! Knipoog
Try it out!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:37

Nee dank je wel. De laatste keer dat ik heb laten prikken heb ik weer precies gedaan zoals mij verteld werd, goed duwen, niet naar beneden laten hangen en vooral niet meteen gebruiken / spieren spannen. En had nog steeds 2 dagen pijn. Moet wel zeggen dat ik iemand ben die erg snel blauw wordt. Het is iedere avond een verassing hoe mijn benen eruit zien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:48

Absoluut tegen.

Mijn lichaam en nee = nee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:02

Quellian schreef:
Absoluut tegen.

Wat is het probleem dan van ADR? Jij mag nog steeds kiezen, en als je aangeeft dat je het niet wilt, gebeurt het niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:04

Shadow0 schreef:
Quellian schreef:
Absoluut tegen.

Wat is het probleem dan van ADR? Jij mag nog steeds kiezen, en als je aangeeft dat je het niet wilt, gebeurt het niet.

Hoeveel mensen vergeten te reageren? Dat weten ze zelf ook, vandaar deze regel.

Toen ik 18 werd kreeg ik elke week een brief, of ik er echt heeeeeeeeel zeker van was dat ik geen donor wilde worden. Opgehoepeld, als ik iets wil, dan ga ik er zelf wel achteraan. Het lijkt net een goedkope verkooptechniek, een niet zo vrijblijvende offerte.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:05

Quellian schreef:
Absoluut tegen.

JOUW lichaam.... dus ook NIKS van een ANDER lichaam erin indien dat nodig zou zijn?????

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:07

Absoluut voor, ik heb zelf wel het donorformulier ingestuurd, maar ben het ook eens met niet wíllen geven (is iets anders dan niet kúnnen he) is ook niet ontvangen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:15

Ja... mijn nier kan ik niet geven, hebben ze niks meer aan maar de rest mogen ze zoveel mogelijk mensen blij mee maken en weer een goede start geven!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:19

BaiNar schreef:
Quellian schreef:
Absoluut tegen.

JOUW lichaam.... dus ook NIKS van een ANDER lichaam erin indien dat nodig zou zijn?????

Juist Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:23

Weet je dat ik me serieus afvraag hoeveel mensen er nog zo er over denken wanneer hun leven er vanaf hangt...
Want, geef toe, op het moment dat je dood gaat of een donororgaan moet hebben, denk ik dat er niemand is die zegt "Nee, ik wil geen donororgaan. Ik ben zelf geen donor dus verdien ik er ook geen''.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:28

Mensen schijnen een overlevingsdrang te hebben, maar ik weet dat ik zelfs op het moment supreme afsla Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:30

Quellian schreef:

Als je daar zo stellig van overtuigd bent dat je het niet wilt, dan moet je zorgen dat het geregeld is. Lijkt mij heel prima.
De mensen die het vergeten, tsja, die vinden het blijkbaar toch net iets minder belangrijk om te zorgen dat het in orde is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:37

Shadow0 schreef:
Quellian schreef:

Als je daar zo stellig van overtuigd bent dat je het niet wilt, dan moet je zorgen dat het geregeld is. Lijkt mij heel prima.
De mensen die het vergeten, tsja, die vinden het blijkbaar toch net iets minder belangrijk om te zorgen dat het in orde is.

Ik heb het inderdaad geregeld, maar ik kan me voorstellen dat het aan mensen voorbij gaat.

Zeker als ze het totaal onbelangrijk vinden om donor te zijn, vinden het hele donorverhaal onzin en zullen het ook eerder vergeten.

Zeg al; een niet zo'n vrijblijvende offerte ('indien u niet reageert gaat u automatisch akkoord'), vind dat niet van deze tijd. Of misschien ook wel, zo'n geweldig land is het ook niet meer.

Trouwens... mensen kunnen leven op varkens- en apenorganen, zelfs een vijverpomp kan werken als 'hart', dus waarom nog donoren? Ga massaal varkens en apen fokken, problem solved.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:46

Voor, maar is het niet zo dat dat al gebeurde?
Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden brieven thuis heb gekregen voor donorschap?

Zelf ben ik iig geen donor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:47

Quellian schreef:
Zeker als ze het totaal onbelangrijk vinden om donor te zijn, vinden het hele donorverhaal onzin en zullen het ook eerder vergeten.

Als ze het onbelangrijk vinden is het toch ook niet erg? Ik zie het probleem niet Lachen Als mensen het nodig vinden te kiezen, dan kiezen ze. Als ze het allemaal zo onbelangrijk vinden, dan kiest de staat voor hun. Dat is nu ook al zo, dat kan ook niet anders.
Alleen maakt de staat dus misschien voortaan een andere keuze. Ben je het met die keuze niet eens, dan geef je dat aan en is het duidelijk.