Soa

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Limerick

Re: Soa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:11

Ik heb 2 weken terug een test laten doen omdat ik veel buikpijn en onderrugpijn had.Dat ging inderdaad met een wattenstaafje

En ja hoor.. ik had was de eigenaar van de bacterie chlamydia.Ik kreeg 2 pillen mee die ik tegelijk moest nemen en dan ben je er met zo'n 2 weken vanaf (dat is over een paar dagen en mn klachten zijn inderdaad al verdwenen)
Mn vriend moet nu in een potje plassen. dus nog even afwachten voor hem Knipoog
Gelukkig kunnen wij er prima over geinen

samen zullen we alles delen

Ik heb me ook maar eens in die bacterie verdiept.. Toch eens weten wat je hebt uiteraard.
Je kan er gewoon jaaaaren mee rondlopen zonder dat je doorhebt dat je het hebt.
Meestal komen vrouwen erachter omdat hun mannelijke partner klachten heeft.
Per jaar krijgen 60.000 mensen alleen al deze soa!!! Moet je nagaan dat er nog meer zijn
maar goed... gelukkig was deze makkelijk op te lossen hihi

Ik schaam me er verder ook niet voor dus vandaar mn verhaaltje hier Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:40

K1MmEl schreef:
nog nooit een test gedaan, ook niet echt reden toe. ik ben voor mijn vriend de eerste en hij bij mij ook.. en ga er vanuit dat hij niet vreemd gaat dus..

Kijk en door deze reden worden er dus nog onbewust zoveel soa's doorgegeven Knipoog .

Zorro: soa's kunnen inderdaad jaren sluimeren zonder dat je het door hebt. Het is niet dat je doos ineens paars wordt of je joekels van bulten erop krijgt ofzo Clown . Kijk maar het verhaal net na jou, zoiets heb je vaak niet eens door dat je hebt. Of je staat er niet bij stil dat het door een soa komt. Ik weet nu niet als het chlamydia is(van die moeilijke namen ook allemaal Haha! ), maar er bestaat ook zo'n soa die je nauwelijks tot niet merkt vaak, maar als je te laat behandeld loop je wel het risico onvruchtbaar te worden. En het aantal vrouwen dat ooit deze soa krijgt is echt gewoon schrikwekkend hoog. Je kan ook jààren seropositief zijn zonder dat je het door hebt. Sommige dragen dat meer dan 10 jaar met zich meer alvorens het uitbreekt. En dan nog ga je als je wat vaker ziek wordt dat niet onmiddellijk linken aan een soa. Ik denk dat bij de meeste mensen toch wel het gevoel heerst 'dat is de ver van mijn bed show, zoiets zal mij nooit gebeuren'.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:48

Chlamydia kan zorgen voor (verminderde) (on)vruchtbaarheid inderdaad!

Citaat:
Wanneer vrouwen met chlamydia niet of niet tijdig een behandeling ondergaan, veroorzaakt de infectie bij 1 tot 30% van de geïnfecteerde vrouwen pelvic inflammatory disease (PID) (Risser & Risser, 2007). PID is een verzamelnaam voor infecties van het kleine bekken (i.e. baarmoederslijmvlies, eileiders en buikholte) en abcessen in de eierstokken of eileider. PID kan gepaard gaan met chronische pijn in de onderbuik, maar kan ook zonder klachten verlopen. PID kan behalve door onbeschermd seksueel contact ook ontstaan tijdens het laten plaatsen van een spiraaltje of ondergaan van een abortus, omdat hierbij de baarmoedermond geopend wordt en er ziekteverwekkers kunnen binnendringen.
Infecties in bekkengebied kunnen grote gevolgen hebben

Pelvic inflammatory disease (PID) verhoogt het risico op verminderde vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid en op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De kans op onvruchtbaarheid bij een eerste PID is 10%, wordt per doorgemaakte PID hoger en is bij een derde keer al bijna 40% (Paavonen & Eggert-Kruse, 1999). PID kan ook het gevolg zijn van gonorroe. Vaak is niet bekend of PID veroorzaakt is door chlamydia of door gonorroe (Van de Laar et al., 2000a).

En maar bij ca. 30% van de vrouwen treden symptomen op! http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2326n17089.html

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:53

blij dat ik tot die 30 % hoorde Knipoog
anders had ik er nog wel even mee doorgelopen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:57

Relaxed schreef:
Relaxed schreef:
Waarom zou je geld uitgeven aan een zelftest als je gewoon naar de huisarts kan gaan waar het vergoed wordt?

Zoals ik al zei hoef je voor een schimmelinfectie niet met de benen wijd Knipoog

Nee,daar reageerde ik ook niet op.
Ik reageerde op de bovenste quote Knipoog
Oftewel....een SOA test,en niet schimmelinfectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:05

_Tivoli_ schreef:
Relaxed schreef:
Zoals ik al zei hoef je voor een schimmelinfectie niet met de benen wijd Knipoog

Nee,daar reageerde ik ook niet op.
Ik reageerde op de bovenste quote Knipoog
Oftewel....een SOA test,en niet schimmelinfectie.

Haha ok Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:29

xKatleentjex schreef:
K1MmEl schreef:
nog nooit een test gedaan, ook niet echt reden toe. ik ben voor mijn vriend de eerste en hij bij mij ook.. en ga er vanuit dat hij niet vreemd gaat dus..

Kijk en door deze reden worden er dus nog onbewust zoveel soa's doorgegeven Knipoog .

Precies. Ik vind het behoorlijk naief om te denken dat sekspartners de waarheid vertellen over hun seksverleden (en heden, trouwens, er gaan genoeg mensen vreemd). Veilige sex zolang je het niet zeker weet (en dat weet je pas na zo'n test) is niet overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:37

Zoiezo kun je een paar soa's pas na 3 maanden in het bloed zien, dus eigenlijk zou iedereen het de 1e 3 maanden met condoom moeten doen, dan samen testen en dan zou het goed moeten zijn. Maar hoeveel mensen doen dit nou? Ken mensen genoeg die meteen zonder condoom gaan zodra ze officieel verkering hebben Ja

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:59

Relaxed schreef:
Zoiezo kun je een paar soa's pas na 3 maanden in het bloed zien, dus eigenlijk zou iedereen het de 1e 3 maanden met condoom moeten doen, dan samen testen en dan zou het goed moeten zijn. Maar hoeveel mensen doen dit nou? Ken mensen genoeg die meteen zonder condoom gaan zodra ze officieel verkering hebben Ja

Yep daar was ik ook 1 van! Knipoog
Met alle gevolgen van dien.

En uit deze ervaring zeg ik ook testen voordat je het onveilig doet, want een soa hoef je niet eens te merken. En eens zo tussen door testen, waarom niet? Merendeel merkt je er niks van, pas als het in een late stadium komt met heel veel complicatie,s. Spreek uit ervaring!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:52

Oke ik ben bang dat ik een schimmelinfectie heb...
Moet ik nu naar de dokter of eerst nog niet ?
Is het besmettelijk ?
Ik moet 1 deze dagen ongesteld worden

Bleh vind et wel vaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:44

Het is wel raadzaam om iig even te bellen met de HA.
Vaak hoeft hij je niet eens te zien, maar is een duidelijke omschrijving van de klachten wel voldoende.
En ja het is besmettelijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:46

in wat voor opzicht besmettelijk?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:53

Kannelly daar ben ik ook benieuwd naar kan het niet gewoon komen door het wassen met zeep, en in combinatie met een aankomende ongesteldheid? bedoel je hele zuurtegraad enz zijn dan aan het schommelen..

Een infectie is het toch pas als je er last van blijft houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:57

Als je onbeschermde sex hebt, kan je je partner ook besmetten met de schimmelinfectie...
En zodoende kan hij het weer terug geven en vice versa en houd je het dus in stand zeg maar.

Ja, ook door wassen met zeep kan je een schimmelinfectie krijgen.

Maar gewoon even bellen met de HA joh..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:22

maar die gaat wel weer weg...of komt dat standaard ook om de zoveel tijd terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 01:36

Een schimmelinfectie gaat doorgaans niet vanzelf weg Lachen

Het kan zijn dat je vagina nu wat geïrriteerd is door het wassen met zeep.. Dat moet vanzelf wel weggaan ( mits je stopt met het wassen met zeep Knipoog )

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:20

Of als je intiemzeep gebruik ipv gewone zeep.
Bijvoorbeeld lactacyd.
Mijn irritatie is weer weg,ik ben ongesteld geweest,en nu is het weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:18

Wat ik altijd heb begrepen (gelukkig ben ik daarn geen ervaringsdeskundige Tong uitsteken ) is dat die infectie op en neer gaat met je cyclus.. Op een bepaald moment in je cyclus is ie actief en heb je klachten, het beste kan je op dat punt ff naar de HA gaan en zo'n vaginale pil halen. Je kan het ook aankijken en hopen dat het overgaat, maar dan blijft het volgens mij steeds terugkomen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:02

Hoi,

Ik wil me ook laten testen.
Maar dan echt op alles maar moet je dan alleen een uitstrijkje doen en bloedprikken?

Ik heb niet alles gelezen maar zag in een schim dat je bij de HA moest betalen.
Betaald je verzekering dat niet dan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met m'n vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:07

Ik vind het raar dat er hier bijna alleen maar verhalen staan van uitstrijkjes bij je baarmoedermond, ik ga zelf ter controle zo'n eens per jaar/twee jaar naar het umc om een soatest te laten doen. Ik heb altijd pijn in mijn onderbuik dus elke keer denken ze dat het chlamydia is Clown Dat is het nooit, maar vind het wel fijn zo omdat ik dan niet zelf die test hoef te doen. Echter, voor chlamydia moeten ze altijd ook een uitstrijkje maken van je plasbuis (wat trouwens wel een rotgevoel is!!!!), omdat het op verschillende plaatsen kan zitten. Hoe betrouwbaar zijn die testen dan waarbij dat niet gebeurt??

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:10

_Tivoli_ schreef:
Of als je intiemzeep gebruik ipv gewone zeep.
Bijvoorbeeld lactacyd.
Mijn irritatie is weer weg,ik ben ongesteld geweest,en nu is het weg.

Ik ben ook ongesteld geweest en nu is het bij mij ook weg.
Maar ik haal toch ook lactacyd op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:18

My_Lady schreef:
Hoi,

Ik wil me ook laten testen.
Maar dan echt op alles maar moet je dan alleen een uitstrijkje doen en bloedprikken?

Ik heb niet alles gelezen maar zag in een schim dat je bij de HA moest betalen.
Betaald je verzekering dat niet dan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met m'n vragen.

Ik heb bij de HA niks betaald, maar indirect betaal je het natuurlijk wel via je eigen risico Knipoog

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:25

Interessant topic... Ik heb al 4 jaar een vriend. Hij was mijn eerste, ik de zijne en ik weet zeker dat ie niet vreemd gaat (kan je dat tegenwoordig nog zeggen?). Dit topic zet me wel aan het denken...

Ik heb ff de GGD bij ons bekeken en gelukkig mag je daar het uitstrijkje zelf maken. Dat lucht al op...

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:04

Blingh schreef:
Ik heb nog nooit een SOA gehad en me eigenlijk ook nooit laten testen.

het zelfde,
heb 2x test gedaan.
ben helemaal schoon
pas gelukkig wel op met wie ik het doe,
NIemand namelijk lekker makkelijk Haha!

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:05

Ik heb ff de site van de GGD bestudeerd.... maar vraag me af hoe dat zit met de uitslag. Hoe krijg je die? Post, telefoon, mail? K heb geen idee, aangezien het anoniem kan.