[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deksel

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:11

Ik zou gewoon afwachten tot het komt of je volgende menstruatie. Als het dan weer anders is, kan je altijd de huisarts bellen. Als het voor jou fijner voelt om nu al te bellen, kan je dat gewoon doen natuurlijk.
Zolang je geen seks hebt gehad, zou ik me niet teveel zorgen maken. Alhoewel ik snap dat het vreemd is als je altijd een hele regelmatige cyclus hebt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:53

Nou ik ben het geworden hoor :+ voelde het al komen door de gigantische opkomende rugpijn en ja hoor. Gelukkig nog niet gebeld :D

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:10

Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die dit hebben laten doen.

Ik ben tijd terug (begin dit/ eind vorig jaar) naar de huisarts gegaan ivm overmatig bloeden en enorme buikkrampen tijdens mensturatie (slik dan zeker 3 ibu's incombinatie met paracetamol op een dag) ook buiten de periodes nu had ik daarvoor Orgametril megekregen om te gaan slikken in combinatie met de pil die ik al slik (microgynon 50), dit zou de werking van de pil moeten versterken.
Alleen heb ik het idee dat ik een heel stuk minder energie heb, somber ook krijg ik ineens veel pukkels terwijl ik dit nooit heb gehad op mijn voorhoofd en ook lijkt het alsof ik een heel stuk voller word terwijl verder mijn eet & levensstijl hetzelfde zijn gebleven.
Nu gister heb ik voor het eerst sinds 2 maanden wederom uit het niks bloedingen, baal ervan omdat het leek te werken.

Ik ben al voor een onderzoeken langs de gynocoloog geweest ze zagen wel wat zitten maar wisten niet wat het was. Dit hebben ze overlegt maar leek niks ergens dus willen ze eerst het volgende gaan proberen.

Voor nu is de bedoeling dat ze mijn baarmoedermond gaan bevriezen waardoor ze hopen dat die met het herstellen minder gevoellig word. Het lijkt er namelijk op dat ik ook een over gevoelige baarmoeder mond heb die met de minst geringste bewegingen gaat bloeden.

Nu vroeg ik me af slikken er meer mensen Orgametril, hoe beviel dit bij jullie? En hebben al meer mensen wel eens de baarmoedermond laten bevriezen?

Ik zie er zelf erg tegenop waardoor ik het uit blijf stellen ook omdat ik dan niet meer mag zwemmen en ik juist nu veel zwem met de paarden. En uiteraard de pijn/ buikkrampen die er bij komen kijken waar ik absoluut niet op zit te wachten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:17

Ik heb een paar jaar geleden ook zo’n behandeling ondergaan waarbij ze de baarmoedermond hebben bevroren. Deze puilde namelijk iets teveel uit waardoor ik vaak bloedde bij gemeenschap.
Het kan zijn dat het helpt, maar ook niet. Bij mij heeft het niet helemaal geholpen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:48

Lous schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook zo’n behandeling ondergaan waarbij ze de baarmoedermond hebben bevroren. Deze puilde namelijk iets teveel uit waardoor ik vaak bloedde bij gemeenschap.
Het kan zijn dat het helpt, maar ook niet. Bij mij heeft het niet helemaal geholpen.

Dat zei ze bij mij idd ook, daarom twijfel ik nog meer (kans dat het niet werkt)...
Hoe was het kwa pijn etc na de behandeling? Ze hebben gezegd dat 3maanden minimaal niet mag zwemmen etc.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:24

Happy_Hippie schreef:
Lous schreef:

Dat zei ze bij mij idd ook, daarom twijfel ik nog meer (kans dat het niet werkt)...
Hoe was het kwa pijn etc na de behandeling? Ze hebben gezegd dat 3maanden minimaal niet mag zwemmen etc.

Ik heb er helemaal niks van gevoeld. Alleen als het gaat ontdooien komt er heel veel vocht uit. Dat was het enige wat niet prettig was.
Zwemmen deed ik in die tijd nog niet.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:01

Ik heb al her en der wat gelezen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Momenteel heb ik een spiraal, deze zit nu 5 jaar. De eerste jaren werd ik niet ongesteld (als in helemaal niet *\o/* ). Sinds 1,5 - 2 jaar is dat weer aan het terugkomen helaas. Al zijn de klachten niet zo heftig bij mij gelukkig, maar de moodswings vind ik wel irritant.

Ik ben naar de huisarts geweest om te vragen of ik een nieuwe moest, maar hij zei dat het menstrueren niks met de werking te maken heeft en die op z'n minst 6 jaar z'n ding doet. En ik las zelfs 8 jaar net. Het plaatsen van een nieuwe zou volgens hem niet direct betekenen dat de menstruatie weer stopt. Wel kon ik een hormoon tijdelijk bijslikken (ben even vergeten welke) waardoor dit hoogstwaarschijnlijk wel het geval zou zijn. Zelf twijfel ik hierover, ivm evt. bijwerkingen en omdat ik juist geen hormonen meer wilde slikken via een pil en het wat meer plaatselijk wilde (zoals bij de spiraal).

Heeft iemand van jullie ervaring met het plaatsen van een nieuwe spiraal nadat je bij de vorige weer ongesteld was geworden? Heeft de nieuwe de ongesteld weer doen stoppen of bleef deze?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:55

@Speechless: ikzelf heb nu mijn 2de hormoonspiraal. Bij de 1ste verdween alles van bloedingen tot spotting na +/- 9maanden. Enkele maanden voor mijn 5j herinnering kreeg ik terug wat spotting en ik dacht dat dit was omdat mijn spiraal "uitgewerkt" was. Maar na het vervangen is dit niet meer volledig weggegaan. Ik blijf nog steeds maandelijks minimaal wat spotting hebben en gespannen borsten. (spotting is echt alleen rozige schijn bij schoon vegen of een rozige schijn op mijn inlegkruisje aan het eind van de dag).
Volgens mijn gyn is dit echter perfect normaal...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:06

Heb al een beetje gezocht in het topic maar zie door de bomen het bos niet meer! :D Dus dan maar zo.

Ik heb nu een koperspiraal, inmiddels 3.5 jaar. Daarvoor altijd de pil geslikt maar daar was ik niet happy mee, bleek toen ik ermee stopte. Nu heb ik echter van mezelf al een heftige menstruatie, en de situatie met de koperspiraal is niet echt meer houdbaar (11 dagen menstrueren, meer dan 250ml bloedverlies, ernstige bloedarmoede, bijna onmogelijk om van huis weg te gaan op de heftigste dagen, etc).

Nu raadde de gynaecoloog mij een mirena aan. Dit wilde ik 3.5 jaar geleden niet ivm de hormonen, maar vanwege deze doffe ellende ben ik het gaan overwegen. Echter hoor je toch zó vaak dat als je op de pil niet lekker reageerde, dit hetzelfde is voor de mirena. En echt, op de pil was ik zó afgevlakt! Depressief, geen enkel libido, kon niet lachen, kon niet huilen... word naar van het idee daar naar terug te gaan.

Maar: koperspiraal is eigenlijk gewoon niet meer houdbaar. Terug naar enkel condooms ook niet. En hormonen... ik durf gewoon niet. Zijn er mensen die hetzelfde dilemma hebben gehad? Wat was jullie oplossing/uitkomst? Ik weet het gewoon écht niet meer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:28

Ja, hetzelfde. Heb je de minipil nog geprobeerd?
Ik ben uit eindelijk geëindigd met enkel condooms. Absoluut niet ideaal, maar de andere opties zijn voor mij nog minder ideaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:40

Welke pil nam je in het verleden? Meeste courant voorgeschreven pillen zijn combinatiepreparate. Maar je zou zoals hier net gezegd de minipil kunnen proberen, deze bevat alleen een prostageen variant en is toch minder ingrijpend dan een mirena om te checken van welk hormoon je zo depri/afgevlakt wordt...
Misschien dat een kyleena met een lagere vrijzetting ook een betere keuze is.

Zelf nooit echt "nadelen" van de gewone pil ondervonden, alleen de voordelen van het regelmatig zijn en serieus afnemen van de bloedingen. Achteraf bij het stoppen bleek wel dat mijn libido er serieus op achteruit gegaan was. Intussen heb ik mijn 2de mirena en al meer dan 6jaar geen echte bloedingen meer. En mijn libido is nog steeds hoger dan dat van mijn partner :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:21

Ik heb de morgens spiraal gehad en ik deed daar best goed op. En ja van de pil wordt ik ook depri enz. Maar met de murene totaal niet. Of in iedergeval stuk minder.. had goede libido beter dan met de pil

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:03

Ik had de levonorgestrel met ethinylestradiol, de 30mg. Volgens mij de "standaard"/doorsnee pil. Heb die van mijn 16e tot 23e gehad. De minipil heeft dezelfde hormonen als de mirena, toch? Dat zou een goede optie zijn.

Wil ook nog terug naar de gyn om toch nog even een keer alle opties door te spreken, ook voor het geval het inderdaad niet bevalt. Zeker voor libido ben ik echt wel angstig. Heb van mezelf al niet een bijster hoog libido, maar mijn partner wel... dus als dat weer naar beneden zou gaan zou ik erg verdrietig zijn -O-

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:45

Exact hetzelfde derivaat zit niet in de minipil en een hormoonspiraal, maar wel van dezelfde familie, maar imo toch het eenvoudiger om uit te testen dan onmiddellijk een spiraal.
Hopelijk werkt het voor jou.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:48

Voor mij zat er wel verschil in hoe ik me bij de mini pil voelde en hoe ik me bij de spiraal voel. Bij de mini pil ging libido en stemming soms best naar beneden, bij de spiraal veel minder. Bij de mini pil verschilde het ook per merk hoe ik me erbij voelde.
Dus dat is misschien goed om in je achterhoofd te houden, maar dit is ook voor iedereen anders

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:53

Happy_Hippie schreef:
Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die dit hebben laten doen.

Ik ben tijd terug (begin dit/ eind vorig jaar) naar de huisarts gegaan ivm overmatig bloeden en enorme buikkrampen tijdens mensturatie (slik dan zeker 3 ibu's incombinatie met paracetamol op een dag) ook buiten de periodes nu had ik daarvoor Orgametril megekregen om te gaan slikken in combinatie met de pil die ik al slik (microgynon 50), dit zou de werking van de pil moeten versterken.
Alleen heb ik het idee dat ik een heel stuk minder energie heb, somber ook krijg ik ineens veel pukkels terwijl ik dit nooit heb gehad op mijn voorhoofd en ook lijkt het alsof ik een heel stuk voller word terwijl verder mijn eet & levensstijl hetzelfde zijn gebleven.
Nu gister heb ik voor het eerst sinds 2 maanden wederom uit het niks bloedingen, baal ervan omdat het leek te werken.

Ik ben al voor een onderzoeken langs de gynocoloog geweest ze zagen wel wat zitten maar wisten niet wat het was. Dit hebben ze overlegt maar leek niks ergens dus willen ze eerst het volgende gaan proberen.

Voor nu is de bedoeling dat ze mijn baarmoedermond gaan bevriezen waardoor ze hopen dat die met het herstellen minder gevoellig word. Het lijkt er namelijk op dat ik ook een over gevoelige baarmoeder mond heb die met de minst geringste bewegingen gaat bloeden.

Nu vroeg ik me af slikken er meer mensen Orgametril, hoe beviel dit bij jullie? En hebben al meer mensen wel eens de baarmoedermond laten bevriezen?

Ik zie er zelf erg tegenop waardoor ik het uit blijf stellen ook omdat ik dan niet meer mag zwemmen en ik juist nu veel zwem met de paarden. En uiteraard de pijn/ buikkrampen die er bij komen kijken waar ik absoluut niet op zit te wachten.

Ik breek even in hoor, maar dat bloeden komt van de Orgametril..dat zorgt er voor dat het baarmoederslijmvlies zo dun wordt dat je bloedingen krijgt. Ik zou daar dus mee stoppen en niet de baarmoedermond laten bevriezen. Vind het eigenlijk apart dat de gyneacoloog niet weet dat dit een bijwerking is van de Orgamtril. Hebben veel progesteron only pillen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:55

Hee meiden kan iemand helpen?

Ik ben de 13e een pil vergeten (24 uur te laat) en heb de 14e er twee genomen.
Nu ben ik vandaag de 16e weer de pil vergeten (13 uur te laat)

Toen ik hem de 13e vergat zat ik in mijn tweede pil week.

Weet iemand of het nu nog veilig is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:00

Biks2 schreef:

Bij twijfel, niet doen. Heb ik geleerd.

Ik zou het niet proberen...

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:05

Nee ik ga ook sowieso de pil nu eerst weer 7 dagen goed slikken. Alleen heb ik de 13e nog wel sex gehad, toen ik dus nog geen erg had in de vergeten pil, kan ik daardoor zwanger zijn geworden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:56

Toen was je in principe nog beschermd door de vorige gift.
Bij twijfel altijd even een test doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:59

@Biks: Theoretisch gezien was je de 13e gewoon beschermd. Tegen de tijd dat de eiceil zou afrijpen, zouden de zwemmertjes waarschijnlijk al dood zijn. Maar zou nu inderdaad geen risisco's meer nemen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:42

Het is voor mij jaren geleden dat ik de pil heb gebruikt. Ik ben uiteindelijk overgestapt op de nuvaring en daarna naar de evra pleister. Dat laatste beviel het beste maar inmiddels ben ik al een jaar gestopt met hormonale anti conceptie.

Wegens medische redenen is dit wel weer ten sprake gekomen en het is nog niet duidelijk of de pleister geschikt is en zo is de pil ten sprake gekomen.
De laatste keer dat ik die geprobeerd heb werd ik nogal hormonaal instabiel :’) . Daarom dat ik er wat huiverig voor ben en benieuwd hoe andere er op reageren.
Ik heb als advies gekregen om eens naar de yaz, jasmin, zoely en cerazette te kijken. Volgensmij is die laatste een minipil en daarom ook minder hormonen maar ik weet niet of dit per definitie zorgt voor minder ‘bijwerkingen’.

Zijn er bokkers die een van boven genoemde gebruikt (heeft) en ervaringen wil delen? :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:55

Ik heb de minipil geprobeerd vanwege endometriose. Helaas had ik dagelijks dusdanig veel last van de bijwerkingen dat ik na een maand gestopt ben. Er wordt geadviseerd om drie maanden te proberen, maar de bijwerkingen zoals elke dag bloeden en bizarre stemmingswisselingen maakten mij enorm ongelukkig en ook onzeker.
Het verschilt hoe elke persoon er op reageert, dus je komt er eigenlijk maar op een manier achter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:37

Klopt, ik kan totaal niet tegen anticonceptie middelen met hormonen. Niet eens mijn stemming, maar mijn lichaam gaat raar reageren tot aan verstoring van mijn bloedbeeld en autoimmuun reacties aan toe.

Alleen progestageen type middelen kan ik tegen, wel met bijwerkingen. Maar die zijn te doen.
Ik slik het ook voor erge endometriose.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:09

Biks2 schreef:

Mij is geleerd ook al ben 1 dag vergeten om dan niet bij de volgende dag er 2 te nemen.. Het is heus niet zo dat je gelijk onbeschermd bent, als is het niet handig. Bij twijfel gewoon een test doen.