Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) Athelas schreef:Oh leuk!
@BeFunny: Momenteel woon ik in Vestland, voor een half jaar. Hiervoor in (noord) Trøndelag gewoond voor een paar maanden en als alles volgens plan gaat vanaf augustus in Telemark (en dan hoop ik niet meer elke paar maanden te verhuizen)

Jij hebt de mazzel dan dat Jex niet in elk water springt 
Ik zag best wat vragen/interesse in het veldwerk, leuk! Even over getwijfeld om een apart topic aan te maken, maar ga toch de puf niet hebben om dat bij te houden haha. Ik heb de laatste tijd weinig 'leuke' wandelingen gemaakt - laat staan dat ik aan mijn 4daagse kilometers kom - maar wel heel erg genoten van het scrollen door dit topic
Tijdens zo'n ronde noteren we hoeveel mussen/spreeuwen we zien, waar ze zich bevinden (gebouw, struik, foeragerend op de grond, overvliegend....) en wat ze doen (chillen&tsjilpen
, foerageren, ...). Dit is relevant om straks te kunnen bepalen waar we nestplekken kunnen verwachten en hoe daarvoor te compenseren als bijvoorbeeld daken gerenoveerd worden.
Om de vleermuizen te tellen en op soort te brengen hebben we een batdetector mee. Dit is een microfoon die het hoogfrequente geluid van vleermuizen omzet in voor ons hoorbaar geluid. Elke soort heeft zijn eigen sonogram ('vorm' van het geluid) en frequentie en zo zijn ze dus ook als je ze in het donker niet meer ziet, waarneembaar en herkenbaar.

). Rosse zijn typische boombewoners (in holtes) en beide gebruiken hun echolocatie rond de 20kHz, wat het maximum is dat wij nog kunnen horen. Dus die klikjes zouden heel goed de echolocatie pulsen van de grotere vleermuizen kunnen zijn! Wel heel bijzonder dat je die (nog) kunt horen want over het algemeen zijn het juist kinderen/jongeren die het nog nét aan kunnen horen.
(huis als in: onder je dakpannen, achter de dakgoot, in de spouwmuur, soms ook achter raamluiken etc. Echt binnen-binnen in huis vindt je ze zelden).
Het is makkelijker te zien wanneer ze invliegen, maar dan moet je met zonsopkomst in je tuin gaan zitten. Daar is het nog wel wat frisjes voor haha.
Citaat:baardvleermuis, Brandts vleermuis, watervleermuis, franjestaart, ingekorven vleermuis, Bechsteins vleermuis, vale vleermuis, gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis, laatvlieger, rosse vleermuis, bosvleermuis en bruine grootoorvleermuis.