Mixje90 schreef:Hoi,
Ik kom weer even binnenvallen
In oktober is de marathon van Amsterdam, na de halve van Utrecht wil ik me aan een hele wagen. Ik zit alleen een beetje met het trainen... ik dacht nu aan veel fietsen en nog 2x een halve... maar waarop denken jullie dat je minimaal moet trainen? Het gaat met dit keer niet om de tijd, maar puur om het uitlopen.
Bedenk je dat een hele marathon niet twee keer een halve marathon is. Wat betreft belasting van het lichaam in de voorbereiding en in de marathon zelf is het meer dan twee keer de belasting voor de halve. Op zich geen probleem want die belastbaarheid kun je opbouwen. Kost overigens jaren om een goede belastbaarheid opgebouwd te hebben en als je je laatste halve marathon op trainingen van maximaal 11km heb gelopen heb je tot nu toe nog niet echt aan je belastbaarheid gewerkt.
Persoonlijk vind ik dan dit jaar oktober een marathon gaan lopen veel te vroeg. is vragen om problemen. Je kunt die belasting in de aanloop omzeilen door een methode te kiezen van trainingen van maximaal 14km maar dan bouw je alsnog nauwelijks belastbaarheid op. Zeker niet als je dan op zijn minst 5 keer per week gaat trainen om nog aan een beetje omvang te komen. Maar die 5 keer per week is in jouw geval denk ik al vragen om blessures.
Als je er niet echt veel voor wil trainen kun je jezelf afvragen waarom je die marathon wil lopen.
Overigens is er geen standaard manier van trainen voor een marathon. Net zo goed het misschien wel absurd is bij voorbaat er van uit te gaan dan je maar maximaal 14km loopt in training is het ook absurd er bij voorbaat ervan uit te gaan dat je 30km of meer moet lopen in training.
Er zijn legio manier om naar de marathon toe te trainen. En voor mensen die door de jaren heen een goede belastbaarheid hebben opgebouwd zullen met relatief korte trainingen heel ver kunnen komen. Alleen die groep is vaak dusdanig gecharmeerd van het hardlopen dat die zich niet de beperking van 14km laat opleggen. maar iemand die nog geen echte belastbaarheid heeft opgebouwd is dat eerste prioriteit. Want laten we wel wezen als enige doen hem uitlopen dan hoef je niet verder te trainen. ren je de eerste helft en wandel je daarna verder. Met de sluitingstijd van 6 uur in Amsterdam red je dan gemakkelijk.