[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:19

Fearn schreef:
Hoi! Na jarenlang gebruik van de prikpil wil ik overstappen naar iets anders. Ik had mogelijk migraine als bijwerking van de prikpil.

Ik twijfel tussen de implanon en een spiraal. Heeft 1 van jullie deze (één of beide geprobeerd) en wat vinden jullie beter?

Ik vind bij de implanon het inbrengen minder spannend, want heb ook verhalen gehoord dat sommige mensen extreme pijn kregen na het plaatsen van het spiraaltje. Maar de verdere bijwerkingen vind ik ook belangrijk

Ik heb een spiraal gehad, en heb daar geen last van gehad! Zowel tijdens het plaatsen niet als erna niet (geen bijwerkingen oid, terwijl ik dat met de pil wel had).

Zinzi_jewel

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:27

Spiraal ! Bij de implanon bleef ik bijna continue een beetje vloeien.
En eruit halen was drama.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:26

Zinzi_jewel schreef:
Spiraal ! Bij de implanon bleef ik bijna continue een beetje vloeien.
En eruit halen was drama.

Heb jij de koperspiraal of hormoonspiraal?

Ik twijfel omdat ik echt niet meer aan de hormonen wil maar ik heb gehoord dat je ongesteldheid bij koper ook heel heftig kan worden en daar zit ik ook niet zo op te wachten :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:30

Ik heb mirena hormoon spiraal , een koper werdt me afgeraden omdat ik al hevig menstrueerde. Met deze mirena heb ik eigenlijk geen menstruatie. Zeer zelden dagje spotting.
Hij bevalt me goed, alleen soms een paar puistjes met name de rug .
Wordt nu 45 en ben eigenlijk wel klaar met hormonen. Maar echt andere opties nog niet gevonden. Behalve dat vriend naar een arts kan gaan :j
Maar als ik dan zonder spiraal weer zo hevig ga menstrueren wordt ik ook niet blij !!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:44

Ik hoorde laatst de Kilena spiraal voorbij komen. Iemand daar ervaring mee?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:20

welmoed__ schreef:
Ik hoorde laatst de Kilena spiraal voorbij komen. Iemand daar ervaring mee?

Helaas wel ... Ik heb 'm 9 maanden gehad. Plaatsen is ruk, maar dat is bij alle spiraaltjes en erg persoonsafhankelijk hoe heftig het voelt. Fijn wordt het sowieso niet. Zowel met als zonder pil ben ik van mezelf redelijk regelmatig ongesteld, als in één week en daarna een X-aantal weken niet.

Ik wilde graag iets waar ik niet over na hoefde te denken, dus op advies van de gynaecoloog een Kyleena gekozen. Deze is iets kleiner dan de Mirena en een lagere dosering hormoon geloof ik?

Maar toen begon de ellende. Drie maanden constant buikpijn, doorlekken (niet veel, maar teveel om niets te doen) terwijl ik hier normaal nooit last van had en ook tijdens de seks voelde ik 'm duidelijk zitten. Teruggegaan, aangegeven, gecheckt. Conclusie: soms kan het langer duren voordat je gewend bent. 6 maanden verder, zelfde verhaal. 9 maanden verder en toen was ik er klaar mee. Eruit met dat ding. Geen verandering t.o.v. de klachten aan het begin. Misschien is het niet voor mij weggelegd, maar ik begin er nooit meer aan.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:46

Dat klinkt niet heel positief. :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:52

Hoi allemaal,

Ik zit met een klein beetje een dilemma..

Ik gebruik nu ongeveer 1.5 jaar de Ornibel ring (zusje van de Nuvaring) daarvoor gebruikte ik een tijdje geen anticonceptie omdat de pil die ik altijd slikte (Marvelon) niet meer voorgeschreven werd ivm verhoogde kans op trombose. Ik heb toen heel veel andere pillen geprobeerd maar ik word van alles mega depressief dus daarom besloten een tijdje geen anticonceptie te gebruiken.

Geen anticonceptie ging ook niet goed want ik kreeg daar een prikkelbare darm van en moest op de meest onmogelijke momenten direct naar het toilet. Ook last van acne en haaruitval. En ja ik heb lang genoeg doorgezet maar na 2 jaar was ik het spuugzat. Samen met de huisarts is besloten om weer met anticonceptie te beginnen namelijk de Orbibel ring.

Kwa hormonen gaat dat super goed, geen nare depressieve gevoelens etc. Alleen heb ik last van de ring zelf. Het is net alsof hij met paardrijden bijvoorbeeld iets uitsteekt waardoor ik vaginaal elke keer op de zelfde plek een klein wondje krijg. Helaas ook sneller last van schimmelinfecties etc. Wat dat betreft ben ik dus niet helemaal tevreden....

Nu las ik op internet dat de Ornibel ring net zo goed verhoogde kans geeft op trombose etc, dus eigenlijk zou ik dan liever weer gewoon terug gaan op de Marvelon pil.

Mensen die verstand hebben van hormonen etc: Hebben jullie enig idee welke pil kwa stoffen overeen komt met de Ornibel ring, die ik dus goed kan verdragen. Dan kan ik dat ook nog voorleggen bij de huisarts.

Zijn er nog meer mensen die deze ongemakken ervaren bij de Nuvaring/Ornibel?

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:03

Als je de laagste kans op trombose wilt is denk ik de mini pil of het spiraaltje een optie. Trombose zit bij mij in de familie dus ik wilde het liefst zo min mogelijk hormonen die die kans groter maken. De mini pil geeft geen verhoogde kans op trombose. Die heb ik een aantal jaar gebruikt, maar daar kreeg ik wel stemmingswisselingen van, maar dat is wel persoonsafhankelijk. Nu heb ik bijna een jaar de Mirena spiraal en heb er nu veel minder last van. Dus ik weet niet of dat nog een optie is voor je?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:16

Tja niemand wil trombose, maarja die kans heb je sowieso met hormonen dus ik ben heel eerlijk dat ik daar nooit zo naar heb gekeken. De mirena spiraal word ik helaas mega neerslachtig van.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:05

Hoi!
Ik ben net begonnen met de pil (microgynon 30). Ik vind het wel spannend omdat ik me redelijk bang heb laten maken door de vele negatieve ervaringen die te vinden zijn over de pil. Heb eerder de pil en nuvaring geprobeerd lang geleden maar eigenlijk bij de minste bijwerkingen meteen weer gestopt en dus niet echt een kans gegeven.

Het is erg makkelijk om negatieve ervaringen te vinden over de pil, zeker als het gaat om stemming en depressieve gevoelens. Natuurlijk moet ik afwachten hoe het specifiek bij mij gaat uitwerken, maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die zich bijvoorbeeld juist stabieler voelen door de pil?
Mijn stemming beweegt behoorlijk mee met mijn cyclus gerelateerd aan de hormoonwisselingen. Ik voel me - buiten de fysieke pms klachten - het meest relaxed vlak voor en tijdens m'n menstruatie. Hoewel ik die schommelingen inmiddels wel geaccepteerd heb als onderdeel van mijn leven vind ik ze wel vervelend. Ik heb een stille hoop dat de pil kan helpen met het stabiliseren van m'n humeur (en dat dit niet een stabiele neerslachtige stemming is ;)).
Dus ben wel benieuwd wat voor ervaring anderen hiermee hebben.

@Fearn: Ik heb een hele tijd een koperspiraal gehad. Over het algemeen is dit goed bevallen (de eerste dagen wat krampen en bloedingen) maar je menstruaties kunnen zwaarder worden. In mijn geval was ik bijna een volle week ongesteld en waren mijn krampen wat zwaarder. Dat is voor mij uiteindelijk de reden geweest dat ik de spiraal heb laten verwijderen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:28

Niet roken en voldoende bewegen, dat is het beste wat je kunt doen bij het slikken van de pil. Om de kans op trombose zo laag mogelijk te houden.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:45

Ik slik al jaren de pil en voel me er niet 'minder' door dan voorheen. Nu moet ik er wel bij zeggen: ik slik het al sinds mijn 17e en overweeg om binnenkort over te stappen naar Daysy (puur om geen lichaamsvreemde hormonen in m'n lijf te hebben). Ben wel benieuwd of ik dan erg verschil ga merken.

Het is toch een kwestie van ervaren denk ik. De een reageert prima op de pil, terwijl de ander er echt helemaal niks mee kan.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:49

De dokter belde mij vandaag en ik krijg de Marvelon, wel attendeerde ze mij op een verhoogd risico op trombose. Vind dit toch wel een beetje eng.. Aan de andere kant staat op internet dat de Ornibel ring die ik nu gebruik nog meer kans geeft op trombose dan de pil. De dokter kon mij niet vertellen bij welke anticonceptie ik meer risico loop.

Iemand een idee of het risico groter is bij de Marvelon pil of de Ornibel ring?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:57

Mijn HA heeft nooit gesproken over risico op thrombose en ken persoonlijk ook niemand die er problemen mee gehad heeft. Dus ik heb er dan ook nooit over wakker gelegen.
Ik heb +/- 16j de pil geslikt, waarvan de laatste 3 non-stop. Heb uit gemak en de lagere dosering voor een hormoon spiraal gekozen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:45

Verhoogd risico op trombose ben ik wel mee bekend.

Hier inmiddels 8 maanden van de pil af. Mijn huid op mijn rug is weer rustig gelukkig, die ontstekingen waren erg pijnlijk. :brr:
De laatste keer was ik ineens veel later dan normaal. Ik neem aan dat dat er ook bij hoort. :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:48

Ik heb ze even voor je opgezocht Petrichor, maar bij beide geven ze aan de kans van 0,01-0,1% bij het farmacotherapeutisch kompas. Dus in theorie is dat gelijke kans, dan kom je eigenlijk op een persoonlijke gevoeligheid uit. En ja, belangrijkste is dan dus niet roken en bewegen. Maar hormonen zullen altijd een verhoogde kans op trombose geven ten opzichte van geen hormonen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:32

ontherun schreef:
Ik heb ze even voor je opgezocht Petrichor, maar bij beide geven ze aan de kans van 0,01-0,1% bij het farmacotherapeutisch kompas. Dus in theorie is dat gelijke kans, dan kom je eigenlijk op een persoonlijke gevoeligheid uit. En ja, belangrijkste is dan dus niet roken en bewegen. Maar hormonen zullen altijd een verhoogde kans op trombose geven ten opzichte van geen hormonen.

Dankjewel!

Ik had het zelf inmiddels ook opgezocht en inderdaad de kansen zijn gelijk, maandag toch overstappen op de Marvelon. Beetje jammer dat ik nu nog 4 ringen heb liggen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:43

Gisteren de Marvelon opgehaald met een eind datum van juli. Ik besef dat de 3 strips precies in juli ook op zullen zijn, maar vind het toch niet echt een lekker gevoel. Ik heb nog wel gevraagd of ze niet een ander doosje had, ze zei van niet (geloof ik natuurlijk niet want het oude moet eerst op) maar ze zei er ook gelijk bij dat er niks aan de hand is.

Wat vinden jullie? Toch voor de zekerheid vooral bij de laatste strip een nieuw doosje bestellen of gewoon opmaken? Zou vast niks aan de hand zijn want ze houden vast een ruime marge aan maar toch.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:44

Nou daar krijg je toch niks van? Zit altijd hele ruime marge op hoor.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:52

Spenk schreef:
Nou daar krijg je toch niks van? Zit altijd hele ruime marge op hoor.

Nou dat hoop ik niet, zit niet te wachten op kinderen. :')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:03

Daar lig ik ook niet wakker van hoor. Houdsbaarheidsdata zijn heel ruim genomen, zeker met medicatie. Je gaat perfect veilig blijven tot en met de laatste strip.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:39

ik ben nu ruim 1.5 jaar zonder hormonen. Maar ik ben nog steeds niet mijzelf. Giga last van pms. En vooral erg moe.. Ik loop nu ook een therapie en krijg binnenkort een gesprek voor eventueel medicatie.

met de mirena spiraal heb ik me prima gevoeld op het opgejaagd gevoel na dan. Soms denk ik zal ik weer terug gaan naar de mirena spiraal?

ik wil gewoon vooral mijn energie terug. Ik heb werkelijk nergens zin in.. Ja het wordt gelukkig langer licht maar normaal begin ik dan beter te functioneren... maar op moment ook niet haha.

wie heeft er tips voor meer energie..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:32

Is hier iemand trouwens misschien met Pcos waar ik even wat aan kan vragen? Via Pb

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:01

Hoi even een vraagje, zijn er meer mensen die last hebben van de overstap naar een ander merk pil (tenminste andere fabrikant) verder is de dosering hetzelfde. Alleen heel m’n rug zit over de puistjes en ik zei tegen m’n vriend heb dit echt niet gehad sinds ik aan de pil ben. Nu 3 maanden geleden is de fabrikant veranderd, zouden mijn klachten hierdoor kunnen komen of is dat gek bedacht?