[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:54

Dat zou best kunnen.

Wat ook mogelijk is dat een een vergroot follikel had en dat die geknapt is tijdens de eisprong. Daar kan je best een heftige bloeding van krijgen, met helder rood bloed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:58

Peelie schreef:
Dat zou best kunnen.

Wat ook mogelijk is dat een een vergroot follikel had en dat die geknapt is tijdens de eisprong. Daar kan je best een heftige bloeding van krijgen, met helder rood bloed.

Thanks!

Ik neem aan dat een vergroot follikel ook kan komen door de onrustige hormonen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:53

Vast en zeker

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:46

Happy_Hippie schreef:
Ik heb lang overwogen om dit openbaar te vragen (ben gewoon onzeker en helemaal over dit soort dingen).

Ik kam al lang met menstruatie problemen..
Ik slik al even de pil, op aanrade van de huisarts toen des tijds, in de hoop dat mijn mentruatie minder heftig (na 2uur met een tampon, de sterste/grootste, al beginnen doorlekken) en minder pijnlijk (heftige krampen, hele dagen aan de ibu) zou worden maar dit was helaas niet het geval.
Ik ben begonnen met de normale pil maar continu bloedingen tussendoor.

Tegenwoordig heb ik een van de zwaartste pillen op aanrade van de HA, dit ging even paar maanden goed maar nu maakt niet uit ik bloed tegenwoordig wanneer mijn lichaam zin heeft doorslikken maakt niet uit ik word gewoon ongesteld. Het lijkt steeds erger te worden en ik ben beetje ten einde raad.

De huisarts raad een spiraal aan (de sterkste) alleen durf ik dit niet zo goed gezien ik bang dat ik die krampen erdoor te voelen of dat het fout gaat/ niet werkt oid ook heb ik dan helemaal niks meer in de hand (niet dat ik dat nu wel heb :') ).
Ook heb ik al vaker gehoord dat die door een huisarts vaak verkeerd geplaatst word waardoor die ook pijn doet of niet juist werkt?

Nu vroeg ik me af of meer mensen dit hebben gehad en wat wel hielp?
Ik word er enorm onzeker van, schaam me er enorm voor en vind het echt ongemakkelijk, weet niet zo goed wat ik moet doen. Dus hoop ik dat er meer mensen een gelijke situatie hebben gehad en er iets was wat voor hun werkte, ik weet dat zo iets niet voor mij hoeft te werken.

Mijn excuses voor mijn slechte uilegskills doe mijn best alles zo goed mogelijk te verwoorden.

Dit klinkt precies zoals het bij mij was. Voor mij geen verbetering met de spiraal helaas. Ik zou een afspraak vragen bij de gynaecoloog, bij mij was een aandoening de oorzaak.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:35

Isabel schreef:
Happy_Hippie schreef:
Ik heb lang overwogen om dit openbaar te vragen (ben gewoon onzeker en helemaal over dit soort dingen).

Ik kam al lang met menstruatie problemen..
Ik slik al even de pil, op aanrade van de huisarts toen des tijds, in de hoop dat mijn mentruatie minder heftig (na 2uur met een tampon, de sterste/grootste, al beginnen doorlekken) en minder pijnlijk (heftige krampen, hele dagen aan de ibu) zou worden maar dit was helaas niet het geval.
Ik ben begonnen met de normale pil maar continu bloedingen tussendoor.

Tegenwoordig heb ik een van de zwaartste pillen op aanrade van de HA, dit ging even paar maanden goed maar nu maakt niet uit ik bloed tegenwoordig wanneer mijn lichaam zin heeft doorslikken maakt niet uit ik word gewoon ongesteld. Het lijkt steeds erger te worden en ik ben beetje ten einde raad.

De huisarts raad een spiraal aan (de sterkste) alleen durf ik dit niet zo goed gezien ik bang dat ik die krampen erdoor te voelen of dat het fout gaat/ niet werkt oid ook heb ik dan helemaal niks meer in de hand (niet dat ik dat nu wel heb :') ).
Ook heb ik al vaker gehoord dat die door een huisarts vaak verkeerd geplaatst word waardoor die ook pijn doet of niet juist werkt?

Nu vroeg ik me af of meer mensen dit hebben gehad en wat wel hielp?
Ik word er enorm onzeker van, schaam me er enorm voor en vind het echt ongemakkelijk, weet niet zo goed wat ik moet doen. Dus hoop ik dat er meer mensen een gelijke situatie hebben gehad en er iets was wat voor hun werkte, ik weet dat zo iets niet voor mij hoeft te werken.

Mijn excuses voor mijn slechte uilegskills doe mijn best alles zo goed mogelijk te verwoorden.

Dit klinkt precies zoals het bij mij was. Voor mij geen verbetering met de spiraal helaas. Ik zou een afspraak vragen bij de gynaecoloog, bij mij was een aandoening de oorzaak.

De aandoening die hier eerder is genoemd toevallig? De vleesboom of iets gelijks?

De huisarts (een andere als mijn vaste) zei dat een spiraal als er zo iets zit vaak ook niet goed werkt/ blijft zitten.

Ik heb morgen een afspraak staan in het ziekenhuis voor een echo, vind t spannend maar hoop hierdoor wel wat duidelijkheid te krijgen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:51

Excuses voor dubbel post.
Gisteren die echo laten doen die viel gelukkig erg mee, vandaag gebeld voor uitslag maar de huisarts wilt me er dus zelf over spreken en die is er pas maandag weer

Kan wel in dat dossier kijken, er staat wel iets in dat ze iets ziet maar door onduidelijk beeld niet wat, wellicht een Myoom staat er en staat nog iets anders moeilijke worden snap er niks van

Dusja alsnog langer wachten, laat ik daar nu echt heel slecht in zijn haha

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:09

Vandaag mijn spiraal laten zetten na 10 jaar de pil geslikt te hebben.

Het zetten was geen pretje maar de pijn trok ook snel weer weg.
Daarna ging ik bijna van mijn stokkie.
Nu thuis met krampen en buikpijn.

Ik moet zeggen. Ik ben ook verwend. Mijn baarmoeder heeft de afgelopen 10 jaar nooit vervelend gedaan dus ik ben de krampen ook niet gewend.
Kan op mijn buik liggen of staan, verder is het niet te doen.

Maar had het niet zo verwacht.
Toch wel wat ziekenhuisbezoekjes gehad dankzij de paarden en dacht dat ik wel wat pijn gewend was.
Niet deze soort pijn dus. :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:18

Zou even kijken of het wegtrekt: als het zo erg blijft morgen zou ik even de HA bellen. Kan zijn dat 'ie is verzakt/verschoven of dat er iets fout zit.

Bij mijn weten moet het voelen als menstruatiekrampen –iets ergers dan zou ik toch even bellen met de HA!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:24

IMANDRA schreef:
Zou even kijken of het wegtrekt: als het zo erg blijft morgen zou ik even de HA bellen. Kan zijn dat 'ie is verzakt/verschoven of dat er iets fout zit.

Bij mijn weten moet het voelen als menstruatiekrampen –iets ergers dan zou ik toch even bellen met de HA!

Ja zo voelt het ook, haha. Maar die heb ik al 10 jaar niet gehad dus ben dit niet gewend.

Hij zit goed. Heb 'm bij de verloskundigepraktijk laten zetten en daarna is gekeken dmv echo of hij goed zit. Over 7 weken heb ik nacontrole.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:46

Het plaatsen van mijn (hormoon) spiraaltje viel ook heel erg mee, maar inderdaad eenmaal thuis enorme krampen. Ik was ook best verwend omdat ik daar normaal ook weinig last van had, maar bij mij hebben die bijna 2 weken aangehouden, ik was bijna in staat dat ding eruit te laten trekken haha. Ik heb echt 2 weken flinke krampen incl rug/bovenbenen die zelfs mee gingen doen. Hij zat gewoon goed en nu (3 jaar later haha) kan ik zeggen dat het het wel allemaal waard was :+ Want ik ben er nu heel blij mee! En na die 2 weken nooit meer ergens last van gehad.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:23

Nooit gedacht dat ik hier een bericht over zou posten op bokt... but here we go.

Ik zit inmiddels op dag 38 van mijn cyclus. Dit houdt in dat ik inmiddels ongeveer 10 dagen overtijd ben.

Ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad. Altijd tussen de 27 en 30 dagen in. Ook nadat mijn koperspiraal geplaatst was in nov 2019.

Afgelopen zondag merkte ik dat de menstruatie niet op gang kwam en heb ik het nog even afgewacht tot dinsdag. Toen ben ik gaan testen en had ik een heeeeel heeeel heeel erg lichte, positieve test in handen. Mijn eerste gedachte was dat er misschien iets tussendoorwas gegaan, maar het zal wel op zijn retour zijn.

In de afgelopen week heb ik meemaals getest, met verschillende merken testen, die waren daarna allemaal negatief. Dikke vette opluchting dus! Maar... geen menstruatie.

In de afgelopen 3 weken ben ik echt enorm moe. De week dat ik mijn menstruatie had moeten hebben en een paar dagen ervoor gevoelige borsten, opgeblazen buik en alle andere standaard menstruatieklachtjes, behalve de werkelijke menstruatie zelf.

In de afgelopen weken heb ik ook behoorlijk pijn gehad in mijn handen (gewrichten en spieren in kijn armen), maar ik schreef dit weg als fibromyalgie, waar ik als sinds 6 jaar mee kamp. Af en aan wel eens waar, over het algemeen gaat het eigenlijk heel erg goed.

Ik heb vanmorgen contact gehad met de huisarts (althans, doktersassistente) en na overleg met de HA gaf ze aan dat het vaker voorkomt bij vrouwen van mijn leeftijd (ik word volgende maand 31) en dat ik het gewoon moet afwachten tot de volgede cyclus op zou moeten starten. Als die niet opstart, dan moet ik weer contact opnemen met de HA. Of als ik echt buikpijn krijg (buitenbaarmoederlijke zwangerschap?)

Ik ben hier dus helemaal niet gerust onder. Het gaat er bij mij niet in dat iemand die al 22 jaar een regelmatige cyclus heeft opeens geen regelmatige cyclus meer heeft.

Hebben jullie advies?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:44

Ik stuitte via Google op deze topic toen ik aan het zoeken was op ontpillen.

24 december 2021 mijn laatste prikje gehaald van de prikpil, onder de mom van, beter nu ontpillen dan straks als de kinderwens heel erg sterk wordt. Rekening houdende met gemiddeld 6 maanden ontpillen. Nu dus iets meer dan een jaar later, op wat rare pijntjes in mijn borst na, nog steeds geen verandering en blijft de cyclus weg.

Heel stom, hoe langer dit duurt hoe sterker de wens terwijl de intentie helemaal anders was en dat ik er zelfs nog over na had gedacht om dan op de normale pil terug te stappen. Zijn er hier ervaringsdeskundige met het ontpillen van de prikpil?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:29

Cheminee schreef:
Ik stuitte via Google op deze topic toen ik aan het zoeken was op ontpillen.

24 december 2021 mijn laatste prikje gehaald van de prikpil, onder de mom van, beter nu ontpillen dan straks als de kinderwens heel erg sterk wordt. Rekening houdende met gemiddeld 6 maanden ontpillen. Nu dus iets meer dan een jaar later, op wat rare pijntjes in mijn borst na, nog steeds geen verandering en blijft de cyclus weg.

Heel stom, hoe langer dit duurt hoe sterker de wens terwijl de intentie helemaal anders was en dat ik er zelfs nog over na had gedacht om dan op de normale pil terug te stappen. Zijn er hier ervaringsdeskundige met het ontpillen van de prikpil?

Ik heb twee maanden eerder dan jij mijn laatste prik gehad. Vorig jaar januari eerste bloeding. Met een serieuze regelmaat. Sinds september wel erg veel bloeding, maar ik maak me er niet heel druk om nog.

Als ik zo op internet lees ben ik een uitzondering als het om de prikpil gaat. :j

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 01:41

Misschien is een bezoek aan de gyne wel een goed idee, ook om een echo te maken. Vriendin van mij heeft ook bijna een jaar moeten wachten voor ze haar maandstonden terug kreeg na een normale pil. Maar meer dan een jaar is volgens mij wel uitzonderlijk…

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:37

Peelie schreef:
Nooit gedacht dat ik hier een bericht over zou posten op bokt... but here we go.

Ik zit inmiddels op dag 38 van mijn cyclus. Dit houdt in dat ik inmiddels ongeveer 10 dagen overtijd ben.

Ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad. Altijd tussen de 27 en 30 dagen in. Ook nadat mijn koperspiraal geplaatst was in nov 2019.

Afgelopen zondag merkte ik dat de menstruatie niet op gang kwam en heb ik het nog even afgewacht tot dinsdag. Toen ben ik gaan testen en had ik een heeeeel heeeel heeel erg lichte, positieve test in handen. Mijn eerste gedachte was dat er misschien iets tussendoorwas gegaan, maar het zal wel op zijn retour zijn.

In de afgelopen week heb ik meemaals getest, met verschillende merken testen, die waren daarna allemaal negatief. Dikke vette opluchting dus! Maar... geen menstruatie.

In de afgelopen 3 weken ben ik echt enorm moe. De week dat ik mijn menstruatie had moeten hebben en een paar dagen ervoor gevoelige borsten, opgeblazen buik en alle andere standaard menstruatieklachtjes, behalve de werkelijke menstruatie zelf.

In de afgelopen weken heb ik ook behoorlijk pijn gehad in mijn handen (gewrichten en spieren in kijn armen), maar ik schreef dit weg als fibromyalgie, waar ik als sinds 6 jaar mee kamp. Af en aan wel eens waar, over het algemeen gaat het eigenlijk heel erg goed.

Ik heb vanmorgen contact gehad met de huisarts (althans, doktersassistente) en na overleg met de HA gaf ze aan dat het vaker voorkomt bij vrouwen van mijn leeftijd (ik word volgende maand 31) en dat ik het gewoon moet afwachten tot de volgede cyclus op zou moeten starten. Als die niet opstart, dan moet ik weer contact opnemen met de HA. Of als ik echt buikpijn krijg (buitenbaarmoederlijke zwangerschap?)

Ik ben hier dus helemaal niet gerust onder. Het gaat er bij mij niet in dat iemand die al 22 jaar een regelmatige cyclus heeft opeens geen regelmatige cyclus meer heeft.

Hebben jullie advies?

Na een 40 dagen cylus starte er gelukkig een nieuwe cylus. Maar pfff.... een positieve test in handen hebben en daarna niet meer, maar geen nieuwe cyslus starten zo lang is echt niet goed voor je innerlijke rust :')

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:28

Heeft iemand hier toevallig ervaring met anticonceptie als “behandeling” bij PCOS?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:56

Wat heftig Peelie, heel je lijf van slag ook.. Voel je je nu weer goed?
Vind het eigenlijk wel gek dat de assistente zo reageert maar zou verder ook niet weten wat dan wel een handige volgende stap zou zijn, maar ik zou niet meer slapen :=
(Ligt er aan hoe je er in staat misschien, een zwangerschap is bij mij een absolute no-go en zou dan ook direct willen uitsluiten of er iets gaande is).

Ik heb even wat vraagjes hier. Heb weer even een fase waarin ik het kotsbeu ben om vrouw te zijn :=
Wil zo graag zonder hormonen maar zwangerschap is mijn grootste angst.. (spiraal is een no-go)
Nuvaring zou wel passen bij m'n wensen maar is erg zwaar in hormonen geloof ik. Iemand ervaring met een Pessarium? :o mag via PB hoor.

Ik hoor ook meer over de lichaamseigen hormoon pil, Zoely oid? Maar die is juist weer erg licht geloof ik? Grote kans dat ik daar doorheen ga.

Ik heb nu ruim een jaar een Implanon en m'n lichaam / hormonen raken steeds meer van de rit. Wekenlang menstruatie, wel heel licht en soms een dag niks maar ook weer veel spotting tussendoor. Dus ik wil dat ding er snel uit hebben. 'probleem' is dat ik nu met andere lichamelijke klachten loop: ontstekingen in m'n schouder en spieren, vermoeidheid, stramme gewrichten.. ik vraag me af of nu het moment is om de Implanon eruit te halen. Ene kant ja, mogelijk beïnvloed dit mijn klachten? (Niet genoemd door een arts) aan de andere kant laten zitten tot dit is opgelost omdat mijn lijf anders met teveel tegelijk bezig is? Omdat ik dan voorlopig zonder hormonen blijf.
Iemand tips of ervaringen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:45

Alles lijkt nu wel weer A-Okay. Maar een zwNgerschap was hier nu ook niet wenselijk. We daten toen der tijd pas 1.5 maand.

Ik hoop dat mijn aangekomende cyclus wel weer normaal is. Ik heb ook geen twijfel dat ik wel (kortstondig) zwanger was, maar dat de spiraal uiteindelijk deed wat hij moest doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:45

Weet iemand of je menstruatie over kan slaan als je best goed griep te pakken hebt gehad? En stress zorgen?

2 weken geleden ben ik 2 weken goed ziek geweest in de 2e week van ziek zijn moest ik ongesteld worden. Maar ben dat nu nog steeds niet.

In januari had ik ook goed flink de griep te pakken toen was ik 10 dagen overtijd..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:52

Ja. Dat kan zeker!

Toen ik vorig jaar Corona had gehad was ik ook een paar dagen overtijd geweest.

Maar het lijkt me wel verstandig om contact op te nemen met de HA als je nu al 2x een cyclus hebt ik korte tijd waarin je behoorlijk overtijd gaat icm zo veel ziek zijn. Daar kan ook wat anders achter zitten.

@nayaleti. Waarom is een (koper)spiraal geen optie?

Een pessarium heb ik geen ervaring mee, maar ik ben in de tijd wel aan condooms gegaan toen ik helemaal niks gebruikte. Dat werkte voor mij prima.

Een pessarium kan je prima vooraf inbrengen natuurlijk. Het zou het proberen waard kunnen zijn.

En wbt klachten van jou lijf. Ik zou die implanon er gewoon uit laten halen. Als de boel echt zo ontregelt raakt door de hormonen, dan kan een implanon er uit halen er ook nog wel bij.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:58

HA bellen is verstandig ja. Ik had bij de eerste keer ook de HA gebeld maar dan was het van ja dat kan later komen maak je maar geen zorgen.. Maar helemaal geen ongesteldheid heb ik nog niet eerder mee gemaakt.

ga voor zekerheid ook maar zwangerschap test doen. Al kan ik gewoon echt niet zwanger zijn..

Ja toen ik 18 was.. heb ik kaak operatie gehad en in week tijd van 55 kilo naar 45 kilo gaan wegen door niet goed kunnen eten. Toen heeft een jaar geduurd voordat ik weer ongesteld werdt.. Maar goed toen had ik nog geen relatie of met intieme dingen bezig.

Ik weet wel dat mijn tante toen ze mijn leeftijd had ook in eens niet meer ongesteld werdt en daardoor hormoonkuur kreeg.. En aan beide kanten van de familie was de overgang allemaal vrij vroeg. Ben ik dan nog wel wat te jong. Maar mijn moeder was rond de 40. haar zus 39 en mijn tante van vaderkant begon ook vroeg.

Maar even belletje naar HA kan geen kwaad..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:32

Door griep en (veel) stress kan de menstruatie zeker uitblijven. Maar dat je nu 2 weken later nog niks hebt, is wel wat gek. Voel je je wel alweer helemaal fit?

@peelie fijn dat je je nu weer fit voelt in iedergeval!

Ik heb een hormoon spiraal geprobeerd maar mijn lijf accepteerde niet dat daar onder iets zat. Met plaatsen nog bijna een uur op tafel gelegen omdat ik anders k/o ging met opstaan :+ HA wilde bijna het er direct weer uithalen. Uiteindelijk een week mee rondgelopen (incl spoedecho) omdat ik te bang was voor de pijn om het er weer uit te halen.
Deed zo gruwelijk zeer allemaal dat ik het niet nog eens ga proberen. Krijg alweer rillingen als ik terug denk aan het plaatsen en die week :=
Helaas, anders zou een koper hormoon echt ideaal zijn ..
Trouw condooms gebruiken durf ik mezelf niet mee te vertouwen tbh, heb daar een hekel aan.

Ik zou heel graag hormoon vrij willen zijn en dan dmv temperaturen je vruchtbare dagen in de gaten houden, maar omdat een zwangerschap dus absoluut niet gewenst is, durf ik dat risico niet te lopen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:34

Ik voel mij nu gewoon goed. Vorige week nog wel stress gehad ivm m’n paard.. maar niet ziek meer.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:43

plutolover schreef:
Weet iemand of je menstruatie over kan slaan als je best goed griep te pakken hebt gehad? En stress zorgen?

2 weken geleden ben ik 2 weken goed ziek geweest in de 2e week van ziek zijn moest ik ongesteld worden. Maar ben dat nu nog steeds niet.

In januari had ik ook goed flink de griep te pakken toen was ik 10 dagen overtijd..

Vervelend! Een paar jaar terug, voordat ik de pil slikte, heb ik een keer een hele cyclus overgeslagen. Dus het kan zeker! Ik was toen 8 weken niet ongesteld. Ik was toen niet ziek en had ook niet bijzonder veel stress.
Maar voor geruststelling is het altijd fijn om naar de huisarts te gaan. Al helemaal als het je vaker overkomt :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:57

Hoi! Na jarenlang gebruik van de prikpil wil ik overstappen naar iets anders. Ik had mogelijk migraine als bijwerking van de prikpil.

Ik twijfel tussen de implanon en een spiraal. Heeft 1 van jullie deze (één of beide geprobeerd) en wat vinden jullie beter?

Ik vind bij de implanon het inbrengen minder spannend, want heb ook verhalen gehoord dat sommige mensen extreme pijn kregen na het plaatsen van het spiraaltje. Maar de verdere bijwerkingen vind ik ook belangrijk