Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:18

Maatregelen?????

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:19

Ja en toen werd gezegd, als de Britse variant er niet was geweest had het nog veel harder terug gelopen.
En ja ik denk dat we het heel goed hebben gedaan door het te kunnen stabiliseren en zelfs met hele kleine beetjes terug.
Dat zou nooit gelukt zijn als we meer los gelaten hadden.
Maar dat word voor het gemak steeds vergeten, het loopt terug dus regels zijn onzin, nee het loopt terug dus regels hadden nut!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:24

purny schreef:
Dat zeg ik niet. Maar er word wel met angst gestrooid.
We hadden het een aantal weken geleden hier nog over op dit forum. Hoe kon het zijn ondanks de britse variant dat de besmettingen terug lopen? Die zouden dan op moeten lopen.

Weet je nog dat we vorig jaar ook maatregelen hadden? Toen waren er veel minder coronagevallen dan nu. Het aantal besmettingen liep toen ook fors terug toen er maatregelen waren genomen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken Schuifje even op februari 2020 zetten. Misschien geeft dit een vergelijkingsbeeld tussen traditionele corona en de mix met britse variant

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:26

Winged schreef:
purny schreef:
We hadden het een aantal weken geleden hier nog over op dit forum. Hoe kon het zijn ondanks de britse variant dat de besmettingen terug lopen? Die zouden dan op moeten lopen.

Weet je nog dat we vorig jaar ook maatregelen hadden? Toen waren er veel minder coronagevallen dan nu. Het aantal besmettingen liep toen ook fors terug toen er maatregelen waren genomen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken Schuifje even op februari 2020 zetten. Misschien geeft dit een vergelijkingsbeeld tussen traditionele corona en de mix met britse variant

Maar zou naleving van de maatregelen ook niet een grote rol spelen? Meer mensen die schijt hebben aan de maatregelen = meer besmettingen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:28

purny schreef:
MyWishMax schreef:
Jij hebt liever dat de besmettingen eerst enorm oplopen, zodat ze het kunnen onderzoeken ipv voorkomen en soms wat te streng? Ik heb het toch liever andersom hoor.

Volgens mij is er, inclusief grafieken, heel duidelijk aangegeven hoe dat kan en dat de verwachting was dat we rond half Februari op een stabilisatie zouden stuiten de aanvullende maatregelen die toen getroffen zijn (avondklok en beperkter bezoek).

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:29

Kairos schreef:
Winged schreef:

Maar zou naleving van de maatregelen ook niet een grote rol spelen? Meer mensen die schijt hebben aan de maatregelen = meer besmettingen

En toch vraag ik me af of dat zo'n groot percentage is dat die dit kan veroorzaken...
Het zal niet meehelpen, zeker. Maar ik denk niet dat dat de hoofdoorzaak is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:29

Winged schreef:
purny schreef:

Dat kan je toch niet zeggen? Toen werd er niet getest

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:31

Echwel schreef:
Maatregelen?????

Echt hè !

Nu wordt er weer overal op SM geroepen, dat het meevalt, maar wat was er gebeurd, zonder alle maatregelen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:32

Electra63 schreef:
Echwel schreef:
Maatregelen?????

Echt hè !

Nu wordt er weer overal op SM geroepen, dat het meevalt, maar wat was er gebeurd, zonder alle maatregelen?

Dat zullen we nooit weten ...

Wat als als als ...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:33

lenaa_tje schreef:

Aantal opnames in ziekenhuis + aantal overledenen staan ook op die pagina.

En als zo'n kleine groep die zich niet aan de maatregelen houdt zoveel effect heeft op het aantal besmettingen dan is dat toch wel heel veel. Ik denk ook niet dat alleen mensen die zich niet aan de maatregelen houden besmet worden. Denk ook aan ouders via kinderen, mensen in de zorg etc

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:33

Electra63 schreef:
Echwel schreef:
Maatregelen?????

Echt hè !

Toch is dat wel koffiedik kijken. Dat maakt de aanpak van de Corona crisis ook zo ingewikkeld

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:35

Winged schreef:
lenaa_tje schreef:

Aantal opnames in ziekenhuis + aantal overledenen staan ook op die pagina.

En als zo'n kleine groep die zich niet aan de maatregelen houdt zoveel effect heeft op het aantal besmettingen dan is dat toch wel heel veel. Ik denk ook niet dat alleen mensen die zich niet aan de maatregelen houden besmet worden. Denk ook aan ouders via kinderen, mensen in de zorg etc

Dan nog is dat in februari niet vergelijkbaar. Ook toen zaten we nog niet thuis en waren er geen maatregelen genomen

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:36

Muurp schreef:
Kairos schreef:

En toch vraag ik me af of dat zo'n groot percentage is dat die dit kan veroorzaken...
Het zal niet meehelpen, zeker. Maar ik denk niet dat dat de hoofdoorzaak is.

Mij lijkt juist dat gedrag allesbepalend is. Immers, geen contact = geen virusverspreiding, welke variant het ook is. Vorig jaar was de pandemie echt nog hartstikke nieuw en eng, gingen winkels uit zichzelf dicht, nauwelijks verkeer op de weg etc. Dat is nu wel anders. En daarvoor hoef je niet perse mensen te hebben die volledig schijt hebben aan de maatregelen, gezien je je prima aan de maatregelen kan houden en toch het virus kan verspreiden. Het zijn toch die extra bezoekjes en contactmomenten die (denk ik) heel veel verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:37

Toch geloof ik dat die britse variant veel meer grip had gekregen als we in december de boel hadden gelaten zoals het toen was.. Door toen flink in te grijpen is het imo wel zo beperkt gebleven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:39

Janinevv schreef:
Electra63 schreef:

Echt hè !

Dat zullen we nooit weten ...

Wat als als als ...

Ja de preventieparadox sucks.
Voor sommigen zou het beter zijn geweest om de boel gewoon inderdaad op de WE manier te behandelen. Die geloven het pas als de boel op code zwart staat en we Italiaanse taferelen hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:40

lenaa_tje schreef:
Dan nog is dat in februari niet vergelijkbaar. Ook toen zaten we nog niet thuis en waren er geen maatregelen genomen

Wat wil je nou precies zeggen? Het is VANAF februari. Dus het gehele jaar rond. Dus ook met de eerste ronde thuis zitten. En de eerste ronde maatregelen waren vanaf 16 maart 2020.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:41

Relaxed schreef:
Toch geloof ik dat die britse variant veel meer grip had gekregen als we in december de boel hadden gelaten zoals het toen was.. Door toen flink in te grijpen is het imo wel zo beperkt gebleven.

Dit geloof ik ook :) ingeval heeft dit ook ademruimte gegeven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:42

Winged schreef:
lenaa_tje schreef:

Wat wil je nou precies zeggen? Het is VANAF februari. Dus het gehele jaar rond. Dus ook met de eerste ronde thuis zitten. En de eerste ronde maatregelen waren vanaf 16 maart 2020.

Dat wat jij afleest uit die gegevens niet zo te zeggen is. Jou conclusie is niet automatisch de conclusie die je uit die cijfers kan halen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:50

lenaa_tje schreef:
Dat wat jij afleest uit die gegevens niet zo te zeggen is. Jou conclusie is niet automatisch de conclusie die je uit die cijfers kan halen.

Ja, in de eerste golf werd er nog niet zoveel getest.
Ja, in februari waren er nog geen maatregelen

Maar: In de grafieken zie je wel naast besmettingen de ziekenhuisopnames en het aantal overledenen. Die twee gegevens zijn wel interessant om te weten. Dat zijn iets schonere cijfers. Daarnaast kun je ook de daling in de zomer zien en de snelle stijging in het najaar en het golfverloop.

Nee, het is niet 100% de perfecte bron om conclusies aan te verbinden want je ziet geen britse vs traditionele variant. Dat kan ook niet, want op de britse variant worden alleen steekproeven genomen.

Purny gaf aan dat het aantal besmettingen met de maatregelen van nu dat het gek is dat het aantal besmettingen daalt ipv oploopt. Wat je in de grafiek ziet is - bijvoorbeeld bij het aantal opnames - heel duidelijk dat het aantal opnames nu veel minder sterk daalt dan vorig voorjaar.
(ivm het winterweer afgelopen weken is het aantal besmettingen wat lastiger te zeggen, lang niet iedereen kon/is gaan testen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:54

Bij ons was vorige week ook medegedeeld dat de infectiesnelheid van de britse variant achteraf overschat was.
Maar better safe than sorry toch?
1 maart mogen ook de winkels weer open en er mag weer buiten gesport worden. Vanaf april wellicht de terrassen weer open waar eerder gesproken werd van juni (hoera).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:55

Maar ik vind het sowieso lastig om te gaan vergelijken. Eerste golf gingen we richting zomer en hadden we goed weer. Tweede (en derde?) is herfst/winter. Dan kan ook zeker invloed hebben.
Van de zomer was het zo goed als open en hadden we amper besmettingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:21

Als iedereen zich nu een beetje aan de afstand regel houdt, ben ik zeker niet bang voor een verruiming voor buiten activiteiten.
Tevens denk ik dat winkels en andere dienstverlening open kunnen, er zijn immers minder mensen aanwezig in de meeste detailhandelszaken en bij de kappers, nagelstudio’s, fysio’s etc.
Bovendien zo bleek voor de laatste lockdown, dat dergelijke zaken het doorgaans goed geregeld hebben.

Zittende horeca lijkt me ook wel veilig, zorg voor voldoende afstand tussen de tafels.
Laat gasten wel gewoon bij elkaar aan tafel zitten.

De grootwinkel bedrijven als de IKEA’s en actions ed uitgesloten.
Zodra die weer open mogen, zal het daar ontiegelijk druk zijn.

Misschien moeten zij maar met inschrijving en tijdsloten gaan werken.
Na een week of drie zakt de drukte daar ook wel.

Ik denk dat de binnenactiviteiten waar mensen dicht op elkaar gaan staan of zitten een risico op verspreiding zijn. Inclusief de visites, bedrijfskantines, keten.
Mensen die risico lopen, gebruiken hun verstand meestal wel.
Zij vermijden dergelijke situaties wel.
En ik denk dat veel ondernemers nog voorzichtiger zijn en er op toe zien dat hun klanten het coronaprotocol volgen, ze zitten er immers niet op te wachten om weer dicht te moeten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:40

purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/aandeel-britse-variant-in-nederland-kleiner-dan-eerder-voorspeld~aabb17cd/

We moesten allemaal in lockdown en ons sociaal leven on hold zetten ivm de britse variant. Het zou fijn zijn als men eerst wat meer gaat onderzoeken ipv gelijk alles dichtgooien.

En dan vind men het raar dat er steeds minder draagvlak is.

Wat moeten ze dan? Ze hebben de regels gebaseerd op de schattingen en de kennis die ze destijds beschikbaar hadden. Het had ook zo kunnen zijn dat de britse variant juist méér voorkomt dan geschat, en dan hadden we hier allemaal op onze achterpoten gestaan met 'waarom handhaaft de overheid niet beter!'.

Ergo, de overheid doet wat ze kan en ze kan het nooit goed doen want er is altijd kritiek. Onzinnige kritiek, imo, maar goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:44

Precies Imandra.
En ben ik het met alle regels eens zoals ze zijn, nee, vind sommige krom (aantal bezoekers bijvoorbeeld)
Maar dit hebben ze nooit eerder aan de hand gehad (gelukkig) dus ze moeten wat. Het op zijn beloop laten is sowieso geen optie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:46

We zeuren graag, niet omdat het moet, maar omdat het kan.