[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:53

Hier gelukkig niet zo'n last van de hormonen, maar communicatie is inderdaad heel belangrijk...

Ik ben heb nu sinds 2 maanden weer dat ik bij mijn mentruatie af en toe wat bloed verlies, dit was helemaal verdwenen nadat ik mijn spiraaltje een paar jaar had. Hij zit er nu bijna 3,5 jaar in, hij zou 5 jaar werkzaam moeten zijn maar wanneer ga je dit nou vervangen vraag ik me wel eens af?
Ruim voor de 5 jaar? of rond die datum?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:42

Ik heb mijn Mirena een maand eerder dan de 5j datum laten vervangen omdat het zo uitkwam. Begon de laatste 6maanden ook terug spotting te krijgen en die is ook een 6-tal maanden gebleven na het vervangen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:07

Ja en laat communicatie nou net iets zijn waar mijn vriend niet zo goed in is. Hij komt uit een boerenfamilie en opgevoed met de term niet aanstellen gaat wel over.

Als ik zeg waar ik overal last van heb, is zijn reactie,nou maar zien dat het volgende maand dan wel lukt, dan heb je geen last meer van de menstruatie problemen.

Ben nu inmiddels 8 maanden van de pil af, en begin nu steeds meer terug te krabbelen of ik het allemaal nog wel wil.
Door de angst voor zwangerschap en bevalling. Hij heeft zoiets van ah joh maak je niet zo druk, dat komt allemaal wel goed.

Ik ben ook iemand die overal beren op de weg ziet en hij is heel makkelijk met alles haha.

Maar dat maakt het soms voor mij juist nog lastiger..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:48

Zou je ook samen een afspraak kunnen maken met iemand om er over te praten. Het is wel echt belangrijk dat je deze gevoelens deelt met hem.
Bij de HA heb je vaak een praktijkondersteuner die je hier misschien wel mee kan helpen. Toen mijn vriend een burn-out had, zijn we hier ook samen heen gegaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:07

Precies wat welmoed zegt, ik zou echt hem meenemen naar de HA om dit te bespreken. Juist zo'n nuchtere boer zeg maar, die hebben vaak respect voor de mening van een professional.

Belangrijkste is denk ik dat je niet tegen je wil in nu zwanger raakt en daarmee nog veel meer ellende je op de hals haalt. Want een zwangerschap en kindje is fijn en mooi maar brengt ook zijn uitdagingen met zich mee. En zonder te oordelen vraag ik mij af of jij daar mee kan handelen nu.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:41

Vind naar de huisarts gaan weer zo'n grote drempel. Vind het idee om dan met mijn vriend daar tegenover een wildvreemde te zitten en alles uit te leggen best eng.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:43

Josien_ schreef:
Hier gelukkig niet zo'n last van de hormonen, maar communicatie is inderdaad heel belangrijk...

Ik ben heb nu sinds 2 maanden weer dat ik bij mijn mentruatie af en toe wat bloed verlies, dit was helemaal verdwenen nadat ik mijn spiraaltje een paar jaar had. Hij zit er nu bijna 3,5 jaar in, hij zou 5 jaar werkzaam moeten zijn maar wanneer ga je dit nou vervangen vraag ik me wel eens af?
Ruim voor de 5 jaar? of rond die datum?

Tegen mij is door de huisarts verteld -bij de mirena- dat alhoewel de fabrikant nu 5 jaar aanraad, onderzoek uitwijst dat deze zelfs 7 jaar kan blijven zitten. Zelf vond ik het een beetje spannend en heb ik 'm na 6 jaar eruit laten halen. Een andere huisarts zei overigens dat het tot een jaar kan duren voordat je cyclus weer helemaal normaal is (volgens mij vroeg iemand dat op de vorige pagina).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:31

Mij mirena heeft torn ook 7 jaar gezeten. Ik wilde hem niet vervangen en ik werd nog niet ongesteld, dus dan kon ik ook niet zwanger worden was kijn gedachte. Haha.

Tegenwoordig heb ik een ballerine. Dat bevalt best goed. Geen hormonen meer vind ik een verademing met het idee niet zomaar zwanger te kunnen worden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:53

Ik heb een vraagje.

Ik heb nu bijna een jaar een implanon staafje, daarvoor heb ik 7 maanden de mini-pil genomen (zelfde soort/hoeveelheid hormonen). Normaal gesproken komt mijn menstruatie nooit echt door, maar heb ik om de 2-3 maanden een paar dagen last van spotting. Nu heb al 3 weken last van spotting/lichte menstruatie, dan is het een paar dagen weg en dan komt het vervolgens weer terug. Iemand hier ervaring mee? Zou ik contact moeten opnemen met de huisarts hiervoor?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:21

Zie mijn geplaatste berichten Calipso.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:46

Er is iets gaande bij mij wat niet eerder zo is gebeurd :o? Twee dagen geleden begon ik één week voor m'n gebruikelijke menstruatie met heel licht roze afscheiding, wat ik eigenlijk nooit heb. Vandaag begon het iets meer en donkerder te worden, dus heb alvast m'n cup in gedaan. Maar net met legen was het maar één stuk donkerrood vlies van ongeveer 5 cm? Verder geen bloed, en ook met afvegen bijna niks. Ik ben een week te vroeg en nu dit, heeft iemand een vermoeden?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:59

Edit: normale menstruatie is toch op gang gekomen, dus geen paniek meer :+

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 01:03

Ik heb lang overwogen om dit openbaar te vragen (ben gewoon onzeker en helemaal over dit soort dingen).

Ik kam al lang met menstruatie problemen..
Ik slik al even de pil, op aanrade van de huisarts toen des tijds, in de hoop dat mijn mentruatie minder heftig (na 2uur met een tampon, de sterste/grootste, al beginnen doorlekken) en minder pijnlijk (heftige krampen, hele dagen aan de ibu) zou worden maar dit was helaas niet het geval.
Ik ben begonnen met de normale pil maar continu bloedingen tussendoor.

Tegenwoordig heb ik een van de zwaartste pillen op aanrade van de HA, dit ging even paar maanden goed maar nu maakt niet uit ik bloed tegenwoordig wanneer mijn lichaam zin heeft doorslikken maakt niet uit ik word gewoon ongesteld. Het lijkt steeds erger te worden en ik ben beetje ten einde raad.

De huisarts raad een spiraal aan (de sterkste) alleen durf ik dit niet zo goed gezien ik bang dat ik die krampen erdoor te voelen of dat het fout gaat/ niet werkt oid ook heb ik dan helemaal niks meer in de hand (niet dat ik dat nu wel heb :') ).
Ook heb ik al vaker gehoord dat die door een huisarts vaak verkeerd geplaatst word waardoor die ook pijn doet of niet juist werkt?

Nu vroeg ik me af of meer mensen dit hebben gehad en wat wel hielp?
Ik word er enorm onzeker van, schaam me er enorm voor en vind het echt ongemakkelijk, weet niet zo goed wat ik moet doen. Dus hoop ik dat er meer mensen een gelijke situatie hebben gehad en er iets was wat voor hun werkte, ik weet dat zo iets niet voor mij hoeft te werken.

Mijn excuses voor mijn slechte uilegskills doe mijn best alles zo goed mogelijk te verwoorden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 01:37

Je kan vragen voor een verdoving bij het plaatsen. Heeft mijn zus ook gedaan toen de eerste poging te pijnlijk was :j. Geen idee of ze er zo mee instemmen, maar je kan het vragen! Bij mij was het net als een menstruatie kramp en daarna ebde het weg (had ibuprofen ingenomen van tevoren). Daarnaast wordt normaliter de spiraal gecontroleerd na een tijdje. Ik heb dat vervolgens elk jaar laten doen, voor de eerste 3 jaar. Als je zo nerveus bent is het misschien een optie om wat extra controles te doen?

Snap dat het spannend is, maar ik was echt ontzettend blij met mijn spiraal (mirena) :j. Ben 10 jaar niet meer ongesteld geweest, dus zo te horen zou het jouw klachten mogelijk ook verminderen?

Vaak verkeerd plaatsen valt volgens mij wel mee hoor. Mensen zijn sowieso geneigd om sneller negatieve ervaringen te delen dus die krijg je dan ook sneller te horen dan positieve, waardoor het aandeel negatieve ervaringen groter lijkt dan de positieve, terwijl dat niet hoeft te zijn.

Schamen hoeft echt niet! Het is ook gewoon zo ongemakkelijk dat iemand *daar* bezig is :)). Maar denk maar zo: die mensen hebben wel gekkere dingen gezien en gehoord :D

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 01:47

IMANDRA schreef:
Je kan vragen voor een verdoving bij het plaatsen. Heeft mijn zus ook gedaan toen de eerste poging te pijnlijk was :j. Geen idee of ze er zo mee instemmen, maar je kan het vragen! Bij mij was het net als een menstruatie kramp en daarna ebde het weg (had ibuprofen ingenomen van tevoren). Daarnaast wordt normaliter de spiraal gecontroleerd na een tijdje. Ik heb dat vervolgens elk jaar laten doen, voor de eerste 3 jaar. Als je zo nerveus bent is het misschien een optie om wat extra controles te doen?

Snap dat het spannend is, maar ik was echt ontzettend blij met mijn spiraal (mirena) :j. Ben 10 jaar niet meer ongesteld geweest, dus zo te horen zou het jouw klachten mogelijk ook verminderen?

Vaak verkeerd plaatsen valt volgens mij wel mee hoor. Mensen zijn sowieso geneigd om sneller negatieve ervaringen te delen dus die krijg je dan ook sneller te horen dan positieve, waardoor het aandeel negatieve ervaringen groter lijkt dan de positieve, terwijl dat niet hoeft te zijn.

Schamen hoeft echt niet! Het is ook gewoon zo ongemakkelijk dat iemand *daar* bezig is :)). Maar denk maar zo: die mensen hebben wel gekkere dingen gezien en gehoord :D

Was het bij jou ervoor ook zo erg, bloedingen door de pil heen etc?
Als het weg zou blijven zou ik wel echt enorm blij zijn!
De HA zegt ook dat het allemaal mee valt, maar mijn hoofd niet _O-

Het schamen etc bedoel ik hoe het nu is/ gaat en dat zelfs die zwaardere pil "niks"doet op dat gebied wat eigenlijk wel zou moeten. Heb al eens uistrijkje laten doen dat was ook wel een beetje ongemakkelijk haha.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:13

Happy_Hippie schreef:
Was het bij jou ervoor ook zo erg, bloedingen door de pil heen etc?
Als het weg zou blijven zou ik wel echt enorm blij zijn!
De HA zegt ook dat het allemaal mee valt, maar mijn hoofd niet _O-

Het schamen etc bedoel ik hoe het nu is/ gaat en dat zelfs die zwaardere pil "niks"doet op dat gebied wat eigenlijk wel zou moeten. Heb al eens uistrijkje laten doen dat was ook wel een beetje ongemakkelijk haha.

Heel eerlijk, ik heb de pil nooit geslikt. Ik ben het type dat die pil gaat vergeten dus die zou voor mij niet werken haha.

Ik zou er niet vanuit gaan dat het weg blijft (al is die kans er wel), maar over het algemeen wordt het wel minder heftig.

Oh maar daar hoef je je toch niet voor te schamen? Het is niet alsof je daar zelf invloed op hebt toch :knuffel: . Jouw lichaam is gewoon wat anders dan die van anderen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:31

Happy_Hippie schreef:
Ik heb lang overwogen om dit openbaar te vragen (ben gewoon onzeker en helemaal over dit soort dingen).

Ik slik al even de pil, op aanrade van de huisarts toen des tijds, in de hoop dat mijn mentruatie minder heftig (na 2uur met een tampon, de sterste/grootste, al beginnen doorlekken) en minder pijnlijk (heftige krampen, hele dagen aan de ibu) zou worden maar dit was helaas niet het geval.

Tegenwoordig heb ik een van de zwaartste pillen op aanrade van de HA, dit ging even paar maanden goed maar nu maakt niet uit ik bloed tegenwoordig wanneer mijn lichaam zin heeft doorslikken maakt niet uit ik word gewoon ongesteld. Het lijkt steeds erger te worden en ik ben beetje ten einde raad.

De huisarts raad een spiraal aan (de sterkste) alleen durf ik dit niet zo goed gezien ik bang dat ik die krampen erdoor te voelen of dat het fout gaat/ niet werkt oid ook heb ik dan helemaal niks meer in de hand (niet dat ik dat nu wel heb :') ).
Ook heb ik al vaker gehoord dat die door een huisarts vaak verkeerd geplaatst word waardoor die ook pijn doet of niet juist werkt?

Ik word er enorm onzeker van, schaam me er enorm voor en vind het echt ongemakkelijk, weet niet zo goed wat ik moet doen. Dus hoop ik dat er meer mensen een gelijke situatie hebben gehad en er iets was wat voor hun werkte, ik weet dat zo iets niet voor mij hoeft te werken.

Mijn excuses voor mijn slechte uilegskills doe mijn best alles zo goed mogelijk te verwoorden.

Heb je al eens een bezoekje gedaan aan de gynaecoloog? Een vriendin van mij had dit ook, was er gewoon praktisch ziek van, lekte door tampon en maandverband heen etc. Ze bleek een forse vleesboom te hebben (ruim 6cm in doorsnee) welke is verwijderd. Herstel duurt even en was pittig, met flinke krampen. Maar het begint weer op een normale menstruatie te lijken nu...

Ook mijn moeder heeft dit erg gehad, met een ferritinegehalte in het bloed van 3 (!!!!). Bleek ook vleesbomen te hebben. Bij haar hielp een spiraal overigens wel, maar zij had hele kleine vleesboompjes van nog geen centimeter.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:38

@IMANDRA, Dankjewel!

Janine1990 schreef:
Happy_Hippie schreef:

Heb je al eens een bezoekje gedaan aan de gynaecoloog? Een vriendin van mij had dit ook, was er gewoon praktisch ziek van, lekte door tampon en maandverband heen etc. Ze bleek een forse vleesboom te hebben (ruim 6cm in doorsnee) welke is verwijderd. Herstel duurt even en was pittig, met flinke krampen. Maar het begint weer op een normale menstruatie te lijken nu...

Ook mijn moeder heeft dit erg gehad, met een ferritinegehalte in het bloed van 3 (!!!!). Bleek ook vleesbomen te hebben. Bij haar hielp een spiraal overigens wel, maar zij had hele kleine vleesboompjes van nog geen centimeter.

Hier heb ik nog nooit van gehoord, kunnen ze dit gewoon via een echo zien? Hoe lang duurt het herstel?

Ik zal eens contact opnemen, aan de ene kant zou het "fijn" zijn als het daadwerkelijk een oorzaak zou hebben die weg genomen zou kunnen worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:44

Ik verbaas me er over dat je huisarts hier niet zelf over is begonnen eigenlijk.

Ze kunnen het inderdaad op een echo zien, alleen wat voor echo weet ik niet. Ik denk vaginaal?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:18

Janine1990 schreef:
Ik verbaas me er over dat je huisarts hier niet zelf over is begonnen eigenlijk.

Ze kunnen het inderdaad op een echo zien, alleen wat voor echo weet ik niet. Ik denk vaginaal?

Geen idee waarom, de ene huisarts bleef doorhameren over spiraal toen een keer een andere gehad die gaf me direct die sterkere pil maar ze hadden het nog nooit daarover gehad.

Moet dit ook via de huisarts of kan je ook direct bij de gynaecoloog afspraak maken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:23

Janine1990 schreef:

Oh ja heel slecht idd! Ik ging er een beetje vanuit dat dit soort dingen al waren bekeken idd.

Ik zou via de huisarts een doorverwijzing aanvragen. Kan misschien ook telefonisch, gezien hij/zij de problematiek weet? Scheelt langskomen.

Dan geef je gewoon aan dat je, voordat je aan een spiraal begint, even wil uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft.
(Maar ook zonder heftige periode is een spiraal fijn haha)

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:02

IMANDRA schreef:
Janine1990 schreef:

Oh ja heel slecht idd! Ik ging er een beetje vanuit dat dit soort dingen al waren bekeken idd.

Ik zou via de huisarts een doorverwijzing aanvragen. Kan misschien ook telefonisch, gezien hij/zij de problematiek weet? Scheelt langskomen.

Dan geef je gewoon aan dat je, voordat je aan een spiraal begint, even wil uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft.
(Maar ook zonder heftige periode is een spiraal fijn haha)

Ja ik ga maandag gelijk even bellen, ze doen bij ons soms nog wel lastig over doorverwijzingen.

Weet iemand in hoeverre alles word vergoed toevallig? Vaak worden dingen met doorverwijzing wel vergoed maar geen idee of dit ook onder valt.
(Ben basis verzekerd bij CZ)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:59

Specialistische hulp in het zkh kost je je eigen risico als dat nog niet op is. Verder meestal niet.

Mijn huid op mijn rug is een kratergebergte. Ben al bij huidtherapeut om te behandelen. Iemand ervaring en hoe lang duurde het voor je eraf was?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:30

Even een toevoeging op mijn laatste bericht heb even opgezocht hoe of wat beetje ingelezen over die vleesbomen.
Ik las over de MyoSure behandeling, dat je daar ook weinig last van heb naderhand en dat deze behandeling snel is. Ben benieuwd hoop dat er duidelijkheid Komt iniedergeval!
Ben alleen niet zo goed in wachten

Onderstaand waren de symptomen ervan en komt toch wel veel overeen haha.
Blijf het gek vinden dat dit nooit is benoemd bij de 2 verschillende huisartsen waar ik ben geweest.

Hevig bloedverlies
Langdurige menstruaties
Tussentijdse bloedingen of spotting
Druk of pijn in de buik
Opgezette buik
Lage rugpijn
Vaker moeten plassen

Moeite hebben met ophouden van plas niet altijd
Constipatie
Aambeien
Pijn of bloedverlies tijdens de seks
Problemen met zwanger worden nvt
Miskramen nvt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:17

Ik weet niet of ik hier goed zit qua kennis van jullie, maar wellicht hebben jullie ooit iets gehoord...

Ik heb bijna 14 jaar de prikpil gebruikt. Begin 2021 begon ik wat last te krijgen van bloedverlies, na een uitstrijkje wat goed bleek in overleg met de huisarts toch maar gestopt. De laatste injectie was eind september/begin oktober 2021.
Zo rond kerst kreeg ik al diverse ontpil symptomen en vorig jaar eind januari kreeg ik een eerste korte bloeding. Vanaf dat moment zit er een keurige maandelijkse cyclus in, al zijn de symptomen van het ontpillen nog wel vrij heftig aanwezig. Tussen half september 2022 en kerst 2022 heb ik misschien 20 dagen gehad waarop ik niet bloedde. Best vervelend :')
Met kerst hield het spontaan op, vrij kort daarop plakkerig witte afscheiding en op vrijdag de 13e werd ik heel heftig ongesteld voor mijn doen met helder rood bloed. Twee hevige dagen en daarna werd het minder. Totaal vijf dagen. Het hield meteen weer op, maar afgelopen vrijdag begon ik weer te bloeden, dit keer oud bloed.

Het is alsof mijn lichaam bij de eerste oestrogeendrop (vlak voor of na de eisprong?) meteen weer alles loslaat... Is het mogelijk dat mijn lichaam moeite heeft met het zelf aanmaken van progesteron omdat het veertien jaar kunstmatig dat heeft gekregen?