[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:44

marleen_88 schreef:
Ik heb geen ervaring daarmee Petrichor.

k ben sinds augustus gestopt en nog geen regelmaat te bekennen hier. := Dus geen idee plutolover.

Ik heb wel ineens snel vet haar, iemand daar tips voor om tegen te gaan?

Ik ben nu twee maanden van de pil af en ik heb nu ook echt mega vet haar.

Schijnt een hormonale onbalans te zijn, dat je lichaam alles opnieuw begint met aanmaken.

Ik was mijn haar nu met azijn. Werkt ook jeuk stillend.

Mijn tweede menstruatie was na 29 dagen van de vorige van start gegaan.
Ik was de eerste dag echt een ras echte hork, maar wist dit af te reageren op eten. (Pepernoten)
Daarna was ik normaal, zover dat dat kan zegmaar. :')

Heb ook was eczeem achter mn oren. Maar vetramil is echt wonderspul!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:53

marleen_88 schreef:
Ik heb geen ervaring daarmee Petrichor.

k ben sinds augustus gestopt en nog geen regelmaat te bekennen hier. := Dus geen idee plutolover.

Ik heb wel ineens snel vet haar, iemand daar tips voor om tegen te gaan?

Dat had ik ook toen ik een tijdje geleden het 2 jaar vol heb gehouden zonder hormonen. Ook had ik bakken met haaruitval. Ik heb ook echt alles geprobeerd maar helaas was er bij mij niets aan te doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:45

Petrichor schreef:
Een vraagje:

Ik ben na 21 dagen vergeten mijn nuvaring eruit te halen en te vervangen door een nieuwe ring, ik heb hem zojuist eruit gehaald en vervangen op dag 25. Als ik nu een stopweek zou houden dan is veiligheid volgens internet gegarandeerd, echter hou in nooit een stopweek en ring ik gewoon door ben ik dan nu wel of niet veilig?

En dan vraag ik mij nog af: ik heb de ring dus per ongeluk 4 dagen te lang ingehouden, de ring moet dan in principe niet meer werken toch of minimaal? Hoe kan het zijn dat ik dan niet ongesteld ben geworden? Zwangerschap is uitgesloten.

Je ring 'stopt' niet opeens met werken als je hem te lang inhoud, alleen de veiligheid neemt ermee af. Ik zou de nieuwe ring gewoon laten zitten en volgende keer wel op tijd vervangen maar eventueel wel de eerste week met de nieuwe ring een condoom gebruiken. Ik heb dit ook eens voorgehad, maar kon op zich ook geen kwaad.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:30

Vraagje! :D

Ik ben nu 10 dagen geleden gestart met Microgynon 30 op eerste dag menstruatie.
Normale menstruatie gehad maar sindsdien aanhoudend spotting met wat bruine afscheiding (hoeveelheid waar een inlegkruisje per dag voldoende voor is).

Voor de pil had ik een cyclus die zo regelmatig was waarbij ik de klok bijna op gelijk kon zetten.

Herkennen mensen deze aanhoudende spotting/afscheiding en hoe lang duurde dit bij jullie? :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:06

Wat het precies voor de pil weet ik niet maar van de implanon en spiraal weet ik dat je ongeveer 6 maanden rekening moet houden met een onregelmatige cyclus?
Vervelend maar gelukkig is het niet veel en hopelijk ben je er snel vanaf!

Zijn er hier mensen die hormoon vrij werken met temperaturen? Zo'n rete duur apparaatje dat koppelt aan een app? :+

Lang verhaal kort: spiraal wil ik niet door een niet zo'n fijne ervaring toen ik dat wel probeerde.
Gewone pil is niet sterk genoeg en jarenlang 3-fase pil gehad maar ging ik ook af en toe doorheen maar zou ik eigenlijk niet mogen krijgen ivm verhoogde kans op trombose.
Nu al een jaar de Implanon maar nog steeds flink onregelmatig en soms een maand aan de gang.
Dus dan blijft er niet veel meer over :=

Ik wil absoluut geen zwangerschap en ben daar best wel 'bang' voor dus zoek wel iets betrouwbaars uiteraard. (Nog te jong voor een sterilisatie :+ )
Toen ik mijn moeder vertelde dat ik hormoon vrij en dan temperaturen overweeg, gingen bij haar alle alarmbellen af zegmaar terwijl ik juist lees dat het wel betrouwbaar is?

Zonder hormonen heb ik wel echt last van mijn menstruatie. Nu zie ik steeds meer voorbij komen over 'leven met je cyclus' en dat je dus je lichaam kan ondersteunen door bepaalde voedingsmiddelen of vitamine oid dat je menstruatie zelf minder intens wordt?
Ik ken Fit Female Academy maar zoek hier eigenlijk meer informatie of accounts over. Iemand zelf ervaringen of wat accounts die aangeraden kunnen worden? :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:34

xxIsaa schreef:
Vraagje! :D

Ik ben nu 10 dagen geleden gestart met Microgynon 30 op eerste dag menstruatie.
Normale menstruatie gehad maar sindsdien aanhoudend spotting met wat bruine afscheiding (hoeveelheid waar een inlegkruisje per dag voldoende voor is).

Voor de pil had ik een cyclus die zo regelmatig was waarbij ik de klok bijna op gelijk kon zetten.

Herkennen mensen deze aanhoudende spotting/afscheiding en hoe lang duurde dit bij jullie? :)

Jep had ik ook, duurde bij mij volgens mij 4 maanden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:50

Nyaleti schreef:
Wat het precies voor de pil weet ik niet maar van de implanon en spiraal weet ik dat je ongeveer 6 maanden rekening moet houden met een onregelmatige cyclus?
Vervelend maar gelukkig is het niet veel en hopelijk ben je er snel vanaf!

Zijn er hier mensen die hormoon vrij werken met temperaturen? Zo'n rete duur apparaatje dat koppelt aan een app? :+

Lang verhaal kort: spiraal wil ik niet door een niet zo'n fijne ervaring toen ik dat wel probeerde.
Gewone pil is niet sterk genoeg en jarenlang 3-fase pil gehad maar ging ik ook af en toe doorheen maar zou ik eigenlijk niet mogen krijgen ivm verhoogde kans op trombose.
Nu al een jaar de Implanon maar nog steeds flink onregelmatig en soms een maand aan de gang.
Dus dan blijft er niet veel meer over :=

Ik wil absoluut geen zwangerschap en ben daar best wel 'bang' voor dus zoek wel iets betrouwbaars uiteraard. (Nog te jong voor een sterilisatie :+ )
Toen ik mijn moeder vertelde dat ik hormoon vrij en dan temperaturen overweeg, gingen bij haar alle alarmbellen af zegmaar terwijl ik juist lees dat het wel betrouwbaar is?

Zonder hormonen heb ik wel echt last van mijn menstruatie. Nu zie ik steeds meer voorbij komen over 'leven met je cyclus' en dat je dus je lichaam kan ondersteunen door bepaalde voedingsmiddelen of vitamine oid dat je menstruatie zelf minder intens wordt?
Ik ken Fit Female Academy maar zoek hier eigenlijk meer informatie of accounts over. Iemand zelf ervaringen of wat accounts die aangeraden kunnen worden? :)

De pleister of nuvaring al geprobeerd? Op temperatuur is niet zo'n betrouwbare methode vrees ik. Zelf geen ervaring mee, maar lees er niet vaak iets positiefs over en zou het zelf ook niet volledig vertrouwen.

Weissjee

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:39

Ik gebruik een cyclus tracker. Daarnaast wel condooms omdat we echt geen kinderen willen. Maar dat deden we ook naast de pil en spiraal.

Ik ken er ook een aantal die naast cyclus tracker niets gebruiken en dat gaat ook gewoon "goed". Het gaat er natuurlijk wel om dat je zorgt dat je metingen betrouwbaar zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:42

Goede! Die was ik even vergeten.
De pleister is helaas te licht als ik het zo lees, die heeft dezelfde hoeveelheden als de minipil.

De Nuvaring is volgens mij best zwaar kwa hormonen dus zou ik niet doorheen moeten breken maar zou zo graag van de hormonen af willen..
Alleen denk ik vooruit en emigreer ik volgend jaar naar een minder ontwikkeld land waar ze dit denk ik niet hebben :') ook weer zo iets.

Het is lastig want zwanger raken is al een lange tijd 0,0% kans op
:') Maargoed, vooruit denken :))

Ik geloof best in die theorie dat je een groot deel van je cyclus niet vruchtbaar bent (heet dat dan zo of vergeet ik een woord?) maar weet niet of ik zonder anti-conceptie relaxed zou zijn tijdens een spannende avond.. het is zo lastig!

Ik heb een fantastische jaar gehad maar merk gewoon dat ik overal heel vlak op reageer. Als ik dan terug denk aan een jaar zonder anti-conceptie, wat verder best een kak jaar was, hoeveel vrolijker en intenser ik toen was..
Een zware menstruatie neem ik echt voor lief als ik me dan beter voel maar een risico op zwangerschap.. echt niet :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:09

En de koperspiraal dan? Die is zonder hormonen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:27

Nyaleti, als je nu begint met die temperatuur methode, en als je seksueel actief bent ook een condoom gebruikt, dan ben je er toch? Niets is 100% behalve geheel onthouding qua anti conceptie.

Voor wat als, ooit in de toekomst enz leef ik niet, je leeft nu. Als je last hebt van de hormonen, dan moet je er mee stoppen, doe je jezelf een groot plezier mee.

Hier nog steeds zonder anticonceptie, behalve op vruchtbare dagen dus een condoom. Ik heb in de 25 jaar dat ik seksueel actief ben, nooit meegemaakt dat een condoom scheurt of dat soort horror verhalen, en deze partner is echt niet de enige waarmee ik dat getest heb haha.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:44

Koper spiraal zou in theorie ideaal zijn maar durf absoluut geen spiraal meer te laten zetten. Heb die met hormonen geprobeerd en die accepteerde mijn lijf niet := wordt er naar van als ik terug denk een die pijn.

Marlies, is ook. Je hebt zeker gelijk! Maar vind het best een stap om hormoon vrij te gaan en te blijven.
Vooral omdat, als ik er weer meer over na denk zoals nu, ik gewoon super gefrustreerd raak om het vrouw zijn :+
Beter voelen zonder hormonen maar wel last van menstruatie en niet beschermd zijn, vlak voelen door hormonen maar (zeer kleine) kans op zwangerschap etcetc. Het is soms gewoon oneerlijk en daar heb ik af en toe last van :o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:06

Hebben jullie tips voor menstruatie ondergoed?
Ik draag meestal boxers en ik zoek dus ook iets in dat model.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:22

Al een tijdje een stipje staan en lees stil mee, maar ga nu toch maar wat posten.

Ik ben al iets van 10 jaar aan de pil. De ene keer netjes elke maand een stopweek en soms slik ik 2 of max 3 strips door. Weinig last en de eerste dag lichte krampen die prima op te vangen zijn met aleve. Maar die hormonen. My god :')

Ik heb al jaaaaren last van o.a moodswings. De ene seconde kan ik huilen omdat ik zo blij ben op het werk dat het bijna weekend is en ik blij ben met mijn leuke werk en het andere moment ben ik bloedchagrijnig. En mijn arme vriend moet het allemaal maar ondergaan _O-
En er zullen vast meer dingen zijn waar ik tegenaan loop die door de hormonen komen.

Dus ik ben eigenlijk wel op het punt dat ik klaar ben met de pil en het aan de kant wil gooien. Mijn vriend en ik hebben wel een kinderwens, maar niet op korte termijn (iets met een 1kamer appartement enzo haha).
Ik wil eigenlijk niet een spiraal of wat anders gebruiken, nu is het de beurt aan mijn vriend _O-

Maar ik vind het toch nog wel erg spannend en ben erg benieuwd wat mijn lichaam gaat doen. Dus ik weet nog niet wanneer ik het echt aan de kant leg hahah

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:50

Naskapower schreef:

Ik heb ze van bamboozy. Ze hebben niet echt boxer-boxers maar ze zijn ook niet mini zeg maar. Ben er erg blij mee. Gebruik ze ook in combi met een cup want van de cup ben ik nog niet volledig zeker of ik hem wel helemaal goed plaats :+

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:46

Ik ben sinds Mei gestopt met de pil, maar het bevalt mij nog totaal niet. Mijn humeur gaat in golven met mijn cyclus mee. Rond menstruatie weinig energie, erna veel energie, hoog libido tot aan eisprong, daarna gaat het weer bergafwaarts, pijnlijke borsten, niet happy, angstige en depressieve gevoelens en een dag of wat voor de menstruatie hoofdpijn en misselijk.

Met de pil (minipil cerazette) was ik zeg maar altijd hetzelfde. Normale energie, algemeen gesproken altijd wel happy, alleen als er een hele stressvolle periode was geweest kreeg ik migraine..

En sinds ik gestopt ben met de pil heb ik geen migraine gehad.

Verder is er wel een kinderwens ook de reden dat ik in eerste instantie gestopt ben, en we zijn daar ook actief voor bezig geweest, maar ik ben eigenlijk ook weer heel bang voor het idee van zwangerschap en bevallen en alles wat daarbij komt kijken. Misschien dat ik mij daarom na de eisprong ook wel zo angstig voel met depressieve gevoelens erbij, en dat lijkt elke maand steeds erger te worden. Deze cyclus ook een paniekaanval gehad, iets wat ik sinds mijn 17e niet meer gehad heb (ben nu 33)

Ik houd dit niet langer meer vol zo, elke maand 2 weken stress en spanningen.

Maar ik durf het niet goed tegen mijn vriend te zeggen dat ik weer aan de pil wil, gezien de kinderwens al zo lang uitgesteld was..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:03

Ik laat morgen mijn mirenaspiraal eruit halen en wil eens gaan kijken of een menstruatiecup iets is. Wat is een fijne cup om mee te beginnen?

@hierboven; is het een optie om met de HA te gaan zitten? Misschien is er wel medicatie die dat wat kan onderdrukken zonder anticonceptie te zijn?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:27

Ik heb gewoon een organicup in combi met spiraal trouwens. Dat gaat helemaal prima.

Ik heb het staafje er wel echt helemaal vanaf geknipt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:50

Mandy_89 schreef:
Ik ben sinds Mei gestopt met de pil, maar het bevalt mij nog totaal niet. Mijn humeur gaat in golven met mijn cyclus mee. Rond menstruatie weinig energie, erna veel energie, hoog libido tot aan eisprong, daarna gaat het weer bergafwaarts, pijnlijke borsten, niet happy, angstige en depressieve gevoelens en een dag of wat voor de menstruatie hoofdpijn en misselijk.

Met de pil (minipil cerazette) was ik zeg maar altijd hetzelfde. Normale energie, algemeen gesproken altijd wel happy, alleen als er een hele stressvolle periode was geweest kreeg ik migraine..

Verder is er wel een kinderwens ook de reden dat ik in eerste instantie gestopt ben, en we zijn daar ook actief voor bezig geweest, maar ik ben eigenlijk ook weer heel bang voor het idee van zwangerschap en bevallen en alles wat daarbij komt kijken. Misschien dat ik mij daarom na de eisprong ook wel zo angstig voel met depressieve gevoelens erbij, en dat lijkt elke maand steeds erger te worden. Deze cyclus ook een paniekaanval gehad, iets wat ik sinds mijn 17e niet meer gehad heb (ben nu 33)

Maar ik durf het niet goed tegen mijn vriend te zeggen dat ik weer aan de pil wil, gezien de kinderwens al zo lang uitgesteld was..

Vent aan de hand pakken, afspraak maken met de HA en alles op tafel gooien. Het zou ontzettend jammer zijn dat jullie kinderwens hierdoor in de vriezer moet opnieuw.

Ik zou niet direct terug grijpen op de pil, maar kijken of er andere producten zijn die je kunnen ondersteunen in dit proces.

@Imandra, er is een topic over cups hier op Bokt. Ik heb de mijne van cutecotton.nl
Kreeg daar fijn advies en heb al jaren dezelfde (Lunette) en gebruik menstruatie ondergoed er bij voor de zekerheid. Sinds ik met de pil ben gestopt is mijn menstruatie en mijn lijf namelijk veranderd en ben ik minder zeker met alleen de cup.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:56

Oh ik ga het topic even opzoeken. Deze stond toevallig in de recente posts haha. Thanks!
@Peelie: oh spiraal gaat er vanwege een andere reden uit. Ben de afgelopen 10 jaar niet ongesteld geweest dus moet weer even 'uitvinden' wat fijn is straks :))

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:10

Naskapower schreef:

Snuggs en thinx vind ik heel erg fijn! Zij hebben verschillende modellen, waaronder boxers.
Heb ook van bamboozey, maar die vind ik meer een luiergevoel geven, dus draag ik alleen snachts.

IMANDRA schreef:
Ik laat morgen mijn mirenaspiraal eruit halen en wil eens gaan kijken of een menstruatiecup iets is. Wat is een fijne cup om mee te beginnen?

Ik heb organicup van AllMatters en was daar tevreden mee! Alleen moest ik meer druk geven met plassen en voelde ik sneller aandrang om te plassen, maar datzelfde heb ik met tampons, dus dat ligt meer aan mijn lichaam. Verder goed in en uit te brengen (wel even een handigheidje om onder de knie te krijgen). Ben nu blijer met menstruatieondergoed. :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:11

Mandy_89 schreef:

Ik heb dit helaas ook sinds ik ben gestopt met anticonceptie (implanon).
Eerste paar dagen van de menstruatie gaan nog wel, maar de laatste dagen erg sombere en nare gedachten. Duurt een paar dagen en dan word ik weer een stuk vrolijker en gaat mijn libido erg omhoog. Zo hoog is het in geen tijden geweest, wel leuk voor de vent, haha. En dan richting mijn menstruatie gaat het weer heen en weer qua emoties..
Ook ik ben bang wat een zwangerschap en bijkomende hormonen met me gaan doen. Heb dat gisteren ook met mijn vriend besproken, ben erg bang dat ik de hele zwangerschap me mentaal heel slecht ga voelen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:17

welmoed__ schreef:
Mandy_89 schreef:

Ik heb dit helaas ook sinds ik ben gestopt met anticonceptie (implanon).
Eerste paar dagen van de menstruatie gaan nog wel, maar de laatste dagen erg sombere en nare gedachten. Duurt een paar dagen en dan word ik weer een stuk vrolijker en gaat mijn libido erg omhoog. Zo hoog is het in geen tijden geweest, wel leuk voor de vent, haha. En dan richting mijn menstruatie gaat het weer heen en weer qua emoties..
Ook ik ben bang wat een zwangerschap en bijkomende hormonen met me gaan doen. Heb dat gisteren ook met mijn vriend besproken, ben erg bang dat ik de hele zwangerschap me mentaal heel slecht ga voelen.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, bah wat vervelend is dat he. Afgelopen maand rond de eisprong geklust,en heb mij nog nooit zo slecht gevoeld de afgelopen dagen. Duizelig, misselijk, moe, snel zweten. Dacht echt nu is het raak he. Maar nee vandaag ongesteld geworden. Over ene kant jammer maar eigenlijk is het toch weer een grote opluchting. Denk dat alle symptomen van de voorgaande dagen puur door de spanning kwamen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:51

Praat met je vent hoor, hij heeft er ook niets aan dat jij straks onderdoor gaat aan dit en met een depressie thuis komt te zitten. Ga samen op pad en kijken welke oplossing het beste past.
:(:)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:55

Ja inderdaad, communicatie met je vent is erg belangrijk! Helpt mij enorm als ik het moeilijk heb.