Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:03

@f_orumster

Hé wat leuk ook iemand met dezelfde woonplaats. Ik ben een behoorlijke mountainbike fanaat ( ligt nu door het weer en de afgesloten tracks wel even stil).

Ik heb dan wel een eigen fiets ( fully) maar er zijn volgens mij genoeg bedrijven die een fiets verhuren.

Bij appelscha kun je ook een mtb huren is ook een leuke route om te fietsen, mits de track weer open is door het slechte weer.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:03

@ Mariska_28: welkom!

Mijn advies is ook: probeer het een paar keer en durf daarna echt te kiezen voor een goede fiets (kan prima tweedehands) die past bij wat je écht wil. Als je een paar keer een dagje een MTB bij verschillende verhuurders huurt, kun je automatisch wat verschillende modellen proef-fietsen en weet je ook welke maat bij je past.

Als je mountainbiken leuk vindt, wil je al snel een fiets die in ieder geval soepel door de single tracks gaat. Dat is doorgaans niet een fiets waarmee je uren over de weg wilt fietsen... Het is eeuwig zonde als je uit voorzichtigheid een mindere of veelzijdige (!) fiets koopt, terwijl je snel de smaak te pakken hebt en meer wilt (been there, done that -> zoveel spijt van mijn eerste fiets gehad).

Of.... een gravelbike? ;) Als je zowel offroad (maar geen MTB routes) als op de weg wilt rijden, kun je dat ook nog overwegen. Maar dan worden single tracks wel echt een uitdaging (en sommigen ondoenlijk).

F_Orumster

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:10

Hoe weet je wanneer tracks zijn afgesloten? Ik voelde me namelijk wel bezwaard laatst, het voelde niet zo goed om over de zwaar bemodderde single tracks en bospaadjes te fietsen. Wetende dat je het alleen maar verder aan gort rijdt, zeker met het advies om plassen heen te rijden (en dus de beschadiging nog wijder te maken). Ik vroeg me al af wat de etiquette is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:43

Etiquette is trail respect, dus als je de boel kapot denk te rijden, ga er dan niet rijden. Sporen is niet erg, maar geulen en om plassen geen de paden wijder maken is een no go.

In Drenthe zit je vaak wel op zandgrond, dat scheelt. Kijk op Facebook of op mtbroutes.nl hoe het er bij ligt. Daar haal je veel info vandaan.

Voor de mtb heb je trouwens twee soorten pedalen. Spd, dat is een universeel klik systeem wat ook wel op gravel fietsen gebruikt wordt. Daarvoor heb je dus speciale schoenen nodig met spd plaatjes er onder.

Als je net begint zou ik kiezen voor flat paddels. Dit zijn vlakke pedalen met een soort nopjes. Waarmee je met stevige (wandel) schoenen prima kan fietsen. Zo heb je grip en hoeft je niet bang te zijn dat je omvalt met fiets en al als je een keer moet afstappen en niet op tijd kan uitklikken of het simpelweg vergeet.

Iedereen die met spd fietst heeft dit wel eens meegemaakt haha.

Ik rijdt op de mtb met combi pedalen. 1 kant vlak, 1 kant spd. Rij met spd schoenen maar als het spannend wordt, klik ik uit en draai ik het pedaal om, zodat ik snel de voeten aan de grond kan krijgen. Dat kan ik gelukkig wel al fietsend ;-)

Maar stevige wandelschoenen met flat pedalen is echt prima. Als je eenmaal een tijdje fietst kan je altijd nog andere schoenen of spd aanschaffen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:46

De meeste zie je op mtb routes NL Facebook pagina , die delen vaak de afgesloten routes.

Vaak hebben de routes zelf ook nog wel een Facebook pagina waarop ze regelmatig updates plaatsen

Ik zie dat marlies mij al voor is :D

Eigenlijk is elke route in Drenthe nu wel aardig slecht , onder andere sleeën en Gieten zijn nu wel heel heftig. Van Assen ( baggelhuizen) heb ik nog niks gelezen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:02

MarliesV schreef:
T2T ben 43 en volgens de huisarts in de premenopauze, wat natuurlijk heel goed de klachten kan verklaren.

Daarom vroeg ik idd ook .
Wilde niet meteen vragen ben je al in de overgang -O-
De overgang , kan er een liedje van meezingen .

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:38

Ik heb ook spd plaatjes, alleen omdat ik die al gewend ben van de racefiets, maar van de week toch bijna omgegaan, omdat rechts hartstikke vast zat, ik denk door de modder die ertussen zat, want hij stond zeker niet te strak afgesteld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:40

Ja dat kan heel goed. Modder is wel echt een ding, vooral als je klei ondergrond hebt. De truc, niet afstappen :+

Assen deelt net dit op Facebook
Afbeelding

Gieten is ook al dicht ivm de nattigheid. Momenteel is het oppassen geblazen overal, met die vorst. Ook al ligt de route er goed bij, je grip is totaal anders dan je gewend bent.

T2T helaas idd, maar dat is waarschijnlijk wel de oorzaak :roll:

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:48

Bedankt voor alle nuttige info! Ik denk dat wij niet respectvol fietsten. Had er zelf mijn bedenkingen al wat bij maar volgde braaf. Weer wat geleerd.

Pedalen, geen idee hoe het systeem heette, het was 1 puntje die moest inklikken. Had het wel snel onder de knie en op tijd los geklikt op de momenten dat dat moest.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:06

Na heel lang mee lezen kom ik mij ook melden :o . Ik zit het liefst op de mtb, maar omdat we boven in Groningen wonen moeten we eigenlijk altijd de auto pakken voor de mtb routes. We proberen toch elke week wel 1 keer een route te fietsen. Lukt niet altijd ( nu al een paar week niet door het slechte weer), maar heb ook een racefiets voor de ritjes thuis / over de weg. En sinds 2 week ook een tacx, was het slechte weer zo zat, dus zit nu minimaal 2 keer in de week op de tacx. Een luxe poes zo als mijn vriend zegt haha.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:14

Ik ontken… >;)

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:32

Ik zag ook al dat Assen dicht was -O-

Maar nu ik zoveel mensen uit het noorden zie , een keer een mountainbike meeting lijkt mij leuk :D

Ik fiets al een flinke tijd maar in het begin totaal niet serieus gewoon met vrienden lol maken dat ging totaal niet om de kilometers maken.

Sinds 2 jaar het endurance fietsen ontdekt en in totaal 3 amateur races gereden zowel endurance als cross.

Maar mensen enthousiast maken vindt ik altijd leuk

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:45

@maaikemuis zit een kern van waarheid in :o

@zebrastreep ik ben voor een meeting, helemaal als het in het noordelijke deel van het land is.

Bijna alle mtb routes hebben problemen met het natte weer, zelfs appelscha is nat, en die heb ik nog nooit zo nat gezien.

Op mtb routes.nl kun je trouwens bij veel routes zien of ze dicht zijn, en op Facebook geven ook veel routes een update.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:49

We moeten dan nog wel even geduld hebben totdat het weer iets beter gaat worden -O- Zit wat dat betreft niet mee , ene keer alleen maar regen en vervolgens bevriest de hele boel.

Ik zit zelf in Drenthe , maar heb een auto waar de fiets in kan :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:07

Ik zit in Overijssel maar mocht er een noordelijke meeting komen haak ik misschien wel aan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:15

Als jullie een gravelfiets vriendelijke route maken, haak ik misschien ook wel aan.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:29

maaikemuis schreef:
Ik ontken… >;)

[ [url=m/J8eakw.jpg]Afbeelding[/url] ]

100% ik als ik het geld had...

Ik ben nu al aan et bedenken of ik niet kan doen wat maaike(geloof ik) ook heeft. Het goedkoopste frame dat gelijk is aan dat van mijn racefiets kopen om in het voorjaar als ik ook weer buiten wil en kan fietsen binnen op de trainer te zetten zodat ik niet zou hoeven wisselen....

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:46

Jup, that was me! En nog altijd blij mee. De tacx staat hier op zolder en ik ken mijzelf: wanneer ik iedere keer met een fiets twee verdiepingen omhoog moet en moet ombouwen, dan fiets ik geen meter meer. Nu trek ik mijn schoenen aan, vul een bidon, zet de computer aan en ik kan trainen. Ik heb geen enkel excuus meer.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:15

IMAY1990 schreef:
@T2T Hoe was je rondje rustig gister? Beetje lekker kunnen ontspannen?

Lekker rustig op hartslag , en de rapportage over het WK Ironman gekeken .

@Sakura , mooie foto .

@Marlies ; ik heb voor de overgangsklachten al van alles geprobeerd .
Ben nu vorige week bij de HA geweest , er is ook bloed geprikt .
De uitslag gaan we vandaag bespreken .
Ik wil gewoon weer kunnen slapen , ben gewoon chronisch moe .

Welkom Mariska , F_Orumster en laran leuk !
Genoeg MTB ers die jullie tips kunnen geven .

maaikemuis schreef:
Ik ontken… >;)

[ [url=m/J8eakw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inderdaad , als ik het geld had :D

Goed idee Imay , ik ben blij dat ik hier thuis ook altijd zo op de
indoor setup kan stappen .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:33

Oh jij zit dus in hetzelfde schuitje qua slapen. Als je een oplossing vind, hoor ik het graag. Hier was alle bloed goed. Ik heb vooral er last van dat ik het warm heb in de nacht, was altijd al zo, maar nu extra. Geen opvliegers maar echt mega warme ledematen (vent vind het heerlijk, die warmt zich er aan). Maar ik slaap dus gewoon onder een zomer dekbed en heb het nog bloedheet......

Fijn dat je lekker hebt getraind T2T

Maaike, jammer dat je zover weg zit. We gaan in februari weer met de dames op zaterdag op pad op de gravel namelijk.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:53

Mijn man heeft op zolder ook een tacx staan en inderdaad via Marktplaats een goedkopere racefiets op de kop getikt die in zijn maat is (en enigszins gelijkwaardig is met zijn eigen). Die staat permanent boven op de trainer zodat hij niet hoeft te wisselen, scheelt een hoop!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:47

MarliesV schreef:
Oh jij zit dus in hetzelfde schuitje qua slapen. Als je een oplossing vind, hoor ik het graag. Hier was alle bloed goed. Ik heb vooral er last van dat ik het warm heb in de nacht, was altijd al zo, maar nu extra. Geen opvliegers maar echt mega warme ledematen (vent vind het heerlijk, die warmt zich er aan). Maar ik slaap dus gewoon onder een zomer dekbed en heb het nog bloedheet......

Fijn dat je lekker hebt getraind T2T

Nou , ben net terug van de HA .
Hier ook alles goed , foliumzuur was iets te hoog .Dat daaraan liggen dat ik op het moment een "overgang " preparaat van Davitamon neem .
En D3 was te hoog .
Verder zei ze , als meer mensen zo met hun voeding bezig zouden zijn als ik dan zouden er minder patiënten in de praktijk komen .
Ze heeft me voorgesteld orthomol nemuri night te proberen , en verder even de afspraak bij de gynaecoloog af te wachten volgende maand .

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:35

@Marlies, Deze is meteen in de kleur die ik zou willen. Aangezien al mijn fietsen deze kleur hebben. Maar met z'n fiets kun je echt bijna overal fietsen. Behalve single tracks natuurlijk.
https://www.utahtrikes.com/RECENTTRIKE- ... ctric.html

En welkom nieuwkomers. Gezellig meer fietsers hier.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:58

Dat had ik eigenlijk wel kunnen raden Gothico ;-) Gaaf apparaat is dat zeg!

@T2T fijn dat de bloeduitslagen goed zijn. Ben benieuwd naar je ervaring met die Orthomol Nemuri Night is!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:52

Geen nieuwkomer hier, maar een terugkomer. Ben heel ziek geweest en m'n conditie is zo gekelderd dat ik even niet over fietsen wilde praten. Maar inmiddels weer 3x per week op Zwift, dus ik ga weer meelezen.
Nu nog de moed vinden om weer buiten te fietsen.
( in Mei fietste ik nog een stuk van de European divide en in Juni Limbug Divide / Geile strecke gedaan 220km onverhard)

Heb me ietwat spontaan ingeschreven voor de loterij voor unbound 100 mijl... dus afwachten of ik mee mag doen.

Ik ga strak lekker teruglezen en vanaf daar actief meedoen hier.