Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:03

Marlies, daar hadden we geen idee van! Goede tip! Geen Facebook hier overigens. Ik woon in zuid oost Brabant :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:08

Welkom Druif :D

En zoals al benoemd de trails zijn nu even een no-go , en voor je fiets ook niet zo lekker. Het is nog nooit zo erg geweest , normaal kun je wel door maar het is echt drama.... hopelijk eenmalig en niet elke winter.

De website mtbroutes.nl is een hele fijne raadgever of het verstandig is om naar een route te gaan. Ook kun je alle routes opzoeken in de omgeving en beoordelen. Maar ook staan daarop de routes die er nu ondanks de vele regen goed bijliggen.

Wat voor fiets heb je? Dan ben ik uiteraard ook zeer benieuwd naar!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:00

Goede tips! Die ga ik zeker gebruiken!

Ik heb een Sensa Livigno evo sport in het matzwart.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:22

Even gegoogeld, mooi apparaat! Daar ga je vast veel plezier van hebben!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:25

Welkom Druif *\o/*
En heel veel plezier met je nieuwe MTB .
Genoeg hier die off road rijden , ik zelf blijf liever op de straat :j
En met dit weer ga ik sowieso niet naar buiten , me veel te koud .
Daarom gisteren een uurtje rustig op de Tacx gezeten .

@leeslampje , ja die koffie smaakt wel :j
Rondje intervallen nog gelukt gisteren ?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:43

Zeker, ging erg lekker. Ik fleur helemaal op bij hardlopen met (vries)kou. Beetje onhandig dat ik pas zo laat op de avond ging: door de adrenaline en inspanning was ik ‘s nachts nog klaarwakker, dus ik heb een kort nachtje gehad :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:37

Ja dat werkt hier ook slecht, zo laat nog sporten en dan slapen. Hopelijk haal je het komende nacht weer in.

Ik slaap sinds ik zo rommel hormonaal veel slechter helaas. Nu was ik gisteren wel zo moe van 2 dagen achter elkaar fietsen met die koude wind, dat ik vannacht redelijk nock out was haha.

Ik hou van dit weer! Heerlijk die kou, en dan heen fietsen. Alleen die wind maakt het minder fijn. Maar gelukkig zakt dat af.

Nog dames/heren die ook schaatsen naast het fietsen? Heb ik jaren gedaan maar de laatste 10 jaar alleen nog maar op natuurijs, niet meer op de baan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:11

Time2Tri, het was in het begin ook aardig koud op de fiets, zijn na 100 meter even terug naar huis gefietst om nog een regenjasje aan te trekken, dat scheelde echt heel veel qua warmte! Ik moet alleen wel echt mijn beenspieren gaan trainen, want die zijn gewoon treurig.

Laat sporten wordt inderdaad ook niet aangeraden :D precies om die reden haha.

Marlies, ik schaats niet, hier in de buurt ook nergens natuurijs geloof ik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:01

Ik ook slaap slecht na laat op de avond nog sporten, maar ik slaap ook slecht wanneer ik overdag een lange rit heb gereden. In ieder geval, langer dan mijn huidige trainingsstatus van dat moment wil. Dan kan ik echt fysiek heel moe zijn, maar dan slaap ik enorm onrustig. Maar ik moet zeggen dat ik momenteel goed slaap, zelfs nu ik de amytriptiline aan het afbouwen ben. Daar wil ik wel graag vanaf aangezien mijn hartslag bij activiteiten enorm gejaagd is en sporten daardoor vrij snel zijn plafond bereikt. En mijn arm gaat nog altijd de goede kant op.

@Marlies, ik hou van schaatsen, maar ben echt een natuurijsschaatser. Dus ik doe dat 1 keer per jaar een keer. Ik heb vanmorgen mijn fysio moeten beloven om niet te gaan. Ik kon het alleen met hem eens zijn. Wanneer ik val, dan kan ik mijn val niet opvangen zonder daarbij mijn schouder een optater te verkopen. En aangezien ik niet geoefend of getalenteerd ben op de schaats… ik moet van hem bij een ernstige urge tot schaatsen een klimfilmpje kijken zodat ik kan zien waar ik het voor doe.

Ik ga vandaag lekker wandelen *\%/*

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:41

T2T dat ziet eruit als lekkere koffie! Hier ben ik van de bonen naar nespresso gegaan, ik ben de enige die koffie drinkt thuis en door de weeks doe ik dat alleen op het werk. Dus die paar bakjes... Alleen mis ik de echte lekkere bonen toch wel een beetje.

Hier ook een schaatser! Bij voorkeur op natuurijs, zie foto's van december 2022. Ik heb een hotline met de Friese polders, dus zodra het ijs één iemand kan houden, dan rij ik die kant op. Eigenlijk wilde ik dit jaar starten met weer wat lessen en een trainingsschema voor de alternatieve Elfstedentocht, maar ik heb teveel issues in mijn planning gehad dat het niet echt gaat lukken vrees ik. Het is wel een fijne combi met fietsen in ieder geval.

Afbeelding

Afgelopen weekend even flinke slag geslagen nog met goede winterspullen. Ik hoop dat binnenkort de jas van Assos flink in de aanbieding is. Ik vind het nu nog een tikkeltje te duur. Ook ga ik nog even voor een winterbroek. We zijn flink door de kasten gegaan met al onze kleding en hebben ook een hoop weg gedaan wat echt af en oud was. Fijn dat het in ieder geval nu weer droog is!

Ook weer met mijn Liv op pad geweest! Beetje wennen nog het elektronisch schakelen, maar ik zit er fijn op. Vandaag maar even de fiets in het huis zetten om nog even de bidonhouder, horlogehouder en bel op te zetten. Eind van de week gaan de gravelfietsen weg voor onderhoud, dus ik ben heel blij dat ik een vervanger heb staan :)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:43

Ik weet dat 's avonds sporten onverstandig is, maar soms loopt het zo :D

Een schaatser ben ik niet. Maar ik geniet wel met de schaatsers mee van de vrieskou. Prachtig plaatje Sakura.

Zelf hoop ik nog op sneeuw komende weken *\o/*

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:44

Het was echt magisch daar, vooral de geluiden die vanuit het ijs komen. Dat vind ik zo indrukwekkend. Maar goed, een aantal mensen trok ook wit weg toen ze het filmpje zagen en dat hoorden :))

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:12

@Marlies Waarschijnlijk kan je de training wel stoppen en een andere doen. Maar ik had het pas door toen ik al 20 minuten bezig was en toen was ik te koppig om op te geven :')

@Druif Welkom, wat betreft hardlopen en je fors inspannen op de fiets op dezelfde dag, dat kan zwaar zijn idd.

@leeslampje Wat voor intervallen heb je gedaan met hardlopen? En dat van adrenaline kan ik me zo goed voorstellen, alleen niet met hardlopen maar met fietsen. Hardlopen krijg ik dat niet van, maar het succesvol een zware workout fietsen moet ik niet meer doen later op de avond als ik nog lekker lang wil slapen...

@T2T Hoe was je rondje rustig gister? Beetje lekker kunnen ontspannen?

@Sakura Wat een gave ijsfoto.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:18

Vroeger hield ik echt enorm van schaatsen , mijn moeder dacht altijd nog dat ik top schaatser zou worden :') uren kon ik rondjes schaatsen inclusief pootje over. Ik had het liefste ook noren ipv ijshockey ect. Nadat ik een keer hard ben gevallen met skeeleren ben ik gestopt met beide , ik was te bang om het weer op te pakken en heb alles weggedaan.

2 jaar geleden weer eens geprobeerd maar ik kon het blijkbaar nog wel en de angst viel mee. Maar de kou kan ik gewoon niet handelen. Ik voel mijn voeten al snel niet meer en krijg enorm kramp op de schenen. Maar ik vond het wel leuk werd er wel weer enthousiast van.

Geef mij toch maar de fiets , minder angst om te vallen en meestal ook minder koud en meer controle voor mijn idee. Ik vindt sneeuw en ijs foto's wel mooi maar ik bekijk ze liever binnen bij de kachel.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:02

MarliesV schreef:
Ik slaap sinds ik zo rommel hormonaal veel slechter helaas. Nu was ik gisteren wel zo moe van 2 dagen achter elkaar fietsen met die koude wind, dat ik vannacht redelijk nock out was haha.

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?

Nee , schaatsen begin ik niet meer aan .
Veel te bang om te vallen .
En geef mij maar liever de zomer , zon .
Daar krijg ik energie van .

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:46

Welkom Druif, hier een ex mountainbiker maar door ongelukken ligfietser. Maar vragen zijn altijd welkom over beide natuurlijk.

Aangezien mijn velomobiel en trike beide buiten staan zijn bij beide door het vocht in de lucht de remmen vast gevroren. (En bij de trike ook de versnellingen) Droge vorst is geen probleem en heb vorig jaar bij min 15 nog gefietst. Ik moet dus kijken dat ik één van de twee binnen ga krijgen of anders kan ontdooien.
Het probleem is dat ze niet door de deur passen. Alleen als ik de trike zijn stoel eraf haal en de velomobiel zijn kap. Maar de trike lijkt makkelijk(Is ene modder fiets nu) De koppelstukken zitten waarschijnlijk ook vast nu. Morgen heb ik gelukkig mijn moeder zover dat ik wel kan werken.

Het gaat wel goed komen uiteindelijk. (voor wie het weet voor mijn gewone ligfiets heb ik alleen slicks dus niets voor met dit weer.)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:38

T2T ben 43 en volgens de huisarts in de premenopauze, wat natuurlijk heel goed de klachten kan verklaren. Tips voor supplementen zijn welkom.
Slik een multi vitamine en magnesium al bij ivm het sporten.

Gothico, oh balen! Wat een gedoe dat je fiets niet zo naar binnen kan. HOpelijk kan je het oplossen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:01

Hoi, goed als ik hier even binnen kom vallen? (En hopelijk blijf plakken :D)

Ik woon vlakbij Exloo, waar schijnbaar 1 van de betere mountainbikeroute van nederland ligt. Nou wil ik meer gaan sporten, hardlopen is niet echt geschikt voor mij, dus wil ik mountainbiken gaan proberen.

Maar hoe begin je? Sowieso met een fiets verwacht ik :+.
In plaats van meteen een hele nieuwe dure fiets aan te schaffen zat ik op marktplaats te kijken voor een 2e hands. Maar zoveel modellen, hoogtes enzo %)
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? :=

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:15

Mariska, ik snap je probleem! Wij (man en ik) zitten normaal op de racefiets (ok, man meer dan ik :D), maar wilden voor het najaar en de winter een alternatief, de mountainbike dus. Wij wilden niet direct de jackpot betalen, want we weten niet hoe leuk we het vinden. We zijn begonnen om ons te laten informeren bij een fietsenwinkel met verschillende merken. (Wij zijn bij Mantel geweest). Overigens bij een ander filiaal als we normaal heen gaan. We kregen van twee verschillende medewerkers, twee verschillende adviezen. Dat schoot niet lekker op (terwijl we normaal echt heel tevreden zijn over Mantel, maar normaal gaan we dan ook altijd naar Den Bosch). Anyway, wat we ervan opgestoken hebben wat belangrijk is: voor een enkel blad ipv dubbel en bij een Shimano groep eigenlijk starten vanaf Deore.

Uiteindelijk hebben wij, in de aanbieding, twee Sensa fietsen gekocht voor in totaal 1100 euro. Viel ons reuze mee. Nogmaals: je kunt het zo gek maken als je zelf wil, met luchtvering en Carbon frame en weet ik het wat nog meer. De vraag is: heb je dat nodig als je net begint?

Framemaat schijnt ook nog een beetje merk afhankelijk te zijn (aldus de winkel). Ik heb nu een Sensa, ben ongeveer 170cm en heb een framemaat 17.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:41

Wat je ook kunt doen is eerst een mountainbike huren en eventueel een cursus nemen, dat is vast ook wel in jullie omgeving mogelijk.

Wij zijn uiteindelijk overgestapt naar een gravel fiets. Dus wel onverhard, maar ook verharde stukken. We vonden mountainbiken leuk, maar we wilden toch ook kilometers maken en met de fiets op vakantie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:07

Ik zou in eerste instantie ergens een mountainbike huren, dan kun je kijken of het überhaupt bevalt. Eventueel een cursus doen voor je techniek. Dan kun je al een redelijke inschatting maken van de maat fiets die je nodig hebt en wat je nu eigenlijk zoekt in de fiets.

Verder op het vlak van mountainbikes kan ik je niet veel vertellen. Racefietsen is meer mijn ding en dan vooral gravelbikes (dat is een hele studie geworden inmiddels) :)) .

@Marlies, kan het zijn dat er een reel voorbij kwam van jullie rit van het weekend? Zo ja, dat. Ga er echt heel leuk uit!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:04

Welkom Mariska, Zoals al aangegeven een cursus en misschien eerst ergens huren is om te beginnen al mooi. Eerst kijken of het echt iets voor je is.

@Marlies, Ik heb nu wat geregeld. Mijn velomobiel had al wat onderhoud nodig en niet alleen de remmen.
Ik kan donderdag mijn velomobiel naar Dronten brengen en heb een aanhanger geregeld. Een vriend van mij rijd dan. Als alles mee zit is het met twee uurtjes weer klaar.

Ik heb een mooie fiets gezien voor in de winter, maar toen ik zag wat deze moest kosten wacht ik daar nog wel even mee. Het probleem is dat hij uit Amerika komt en dus verzending plus invoerkosten is hij net zo duur als mijn velomobiel met een beetje pech. Maar in mijn kleurtje is mogelijk.

Deze is costom made.
https://www.utahtrikes.com/RECENTTRIKE- ... ctric.html

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:14

@Maaike, dat kan zeker kloppen. Via Kirsten haar Insta geloof ik,die met die knalrode fiets, that's me!
Was er 1 met een roze en 1 met een rode fiets, de rest rustige kleuren. Zag later dat je er dan wel uitspringt met zo'n mooie rooie zoals ik.

Mariska, MTB is zo afhankelijk van wat je er mee wilt. Je hebt hardtails (die hebben alleen een verende voorvork) en fully's (die hebben voor en achter vering). Als je echt technische tracks wilt gaan rijden, dan is een fully erg fijn. Wil je meer kilometers trappen en genieten van de natuur, en natuurlijk ook de mountainbike routes in NL meepakken, is een hardtail prima.
Voordeel van de hardtail is dat hij minder onderhoud nodig heeft, goedkoper is in aanschaf en meer gebouwd is op snelheid.
Een fully is veel zwaarder, maar kan je technisch meer uithalen met afdalen, stenen, grove ondergronden enz.
Gezien de zandgrond in Drenthe, zou ik opteren voor een hardtail om mee te starten.

Frame maat is afhankelijk van je eigen lengte en deels per merk. De Amerikaanse merken heb je vaak een maatje kleiner van nodig dan de Europeese, maar het is geen vaste wetenschap.
Per merk is er meestal wel een advies te vinden, bv 165-175 is bij Specialized een S en bij Orbea een M.

Als je voor het eerst een MTB gaat kopen zou ik iemand in de arm nemen met verstand van fietsen en dan specifiek mountainbikes. Single blad voor is tegenwoordig de standaard, is het een 2 of 3 bladen voor set up heb je waarschijnlijk een gedateerde fiets te pakken. Dito met schijfremmen, dat is de standaard, velgremmen is 'ouderwets' en zeker af te raden.

Mooi instap model is bv de Trek Marlin:
https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-4
Op deze site kan je ook filteren op maat ed.

Zag dat Egberts Fietsen in Borger ook mtb's verhuurd, om eens te proberen misschien een goed plan!

@gothico gaaf! wat een apparaat joh, welke kleur zou je willen?
Fijn dat je voor nu een oplossing hebt gevonden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:16

Bedankt voor alle reacties! Heel fijn.
Bedoeling is gewoon recreatief een beetje door het bos heen crossen, hopelijk samen met mijn man := (die weet nog van niets :D).
Ik fiets nu al af en toe met mijn gewone fiets door het bos als ik de honden uit laat, maar daar wordt zowel de fiets als ik niet zo blij van :D

Ik kan inderdaad wel eens bij Egberts in Borger gaan vragen, misschien hebben die ook wel 2e hands fietsen? En fiets waar je ook nog redelijk normaal mee op de weg kan fietsen lijkt me wel fijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:58

Ik spring gelijk even in hier (ik lees al heel lang mee).

Ik wilde al heel lang eens proberen op een MTB en ben laatst met iemand meegenomen. Heerlijk stukje van 26km door de bossen en modderpaadjes (wat zwaar joh!). Mijn benen waren op het eind wel moe! (ik fiets nooit, squat wel). Had spierpijn in de benen verwacht, maar had het vooral in de arm-oksel-bovenlijf en niks in de benen. Nu weet ik zeker dat ik MTB leuk vind en nu maar eens wat orienteren. En spreken jullie precies in mijn straatje en met een leerzamen post van Marlies. Ik had gelijk al een fully onder de kont. Leuke tip voor verhuur in Borger.

Huur je dan ook gelijk de schoenen? De kliksystemen zijn niet universeel neem ik aan?