Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:28

Overigens denk ik dat een gezonde dosis wedstrijd spanning ook kan helpen om goed te presteren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:03

Venthe ik vind het een hele mooie tijd! Maar begrijp je punt, zonde van die 4e km inderdaad. Als je volgende keer wel fit bent gaat het vast al beter. Ik heb nu een aantal keer 5km gelopen, 1x 10 en 1x 15 en ik moet zeggen dat ik die 5 ook zwaarder vind, verzuring inderdaad.

Supervixen wat knap!! Gefeliciteerd!

S1993 mooie training gedaan!

Miiej welkom, mooi doel. Ik heb geen ervaring met shin splits maar ik zou iig rustig opbouwen en met goede schoenen.

Ik heb niet echt zenuwen voor de wedstrijd, lichte spanning maar dat is denk wel normaal en ook goed inderdaad.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:29

Ik heb niet bepaald last van wedstrijdspanning, behalve de laatste minuten voor de start. Maar wij gaan meestal in groep, en de meesten lopen op joggingtempo, gewoon voor de fun, dus veel tijdsdruk zit er bij de meesten niet achter.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:29

Ik leg mezelf tijdsdruk op, want verder maakt het niemand natuurlijk een bal uit of ik er een paar minuten langer over doe. Zou wel beter zijn als ik dat wat minder had.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:58

Supervixen schreef:
Ik leg mezelf tijdsdruk op, want verder maakt het niemand natuurlijk een bal uit of ik er een paar minuten langer over doe. Zou wel beter zijn als ik dat wat minder had.

Ja dat doe ik ook. Maar als je echt stappen wil maken dan moet je jezelf ook wel wat druk op durven leggen anders haal je niet het uiterste uit jezelf. En voor mij is dat juist de uitdaging.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:17

Ben ik eens met Greetje. Ik heb altijd wel een tijdsdoel voor ogen. Dat vind ik ook prettiger lopen, dan heb ik een leidraad om aan vast te houden tijdens de wedstrijd haha. En het helpt denk inderdaad om jezelf te verbeteren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:41

Ik vind het altijd ook zo typisch dat bijna niemand zijn echte tijdsdoelen durft uit te spreken voor de wedstrijd en zich op alle fronten al in gaat dekken. ik haal mijn doelen veel vaker niet dan wel omdat ik ze soms heel scherp stel en ja dan moet toevallig alles meezitten. Maar mijn doel niet bereikt wil niet zeggen dat ik dan gelijk in zak en as zit of slecht heb gelopen. Kan soms evengoed een goede tijd opleveren waar ik op zich wel tevreden mee kan zijn.
Maar probeer dan wel te evalueren waar ik het heb laten liggen zodat het een leer moment is. En als ik het echt zelf heb laten lopen ja dan baal ik even ontzettend van mezelf. Maar ook dan zijn er nieuwe rondes nieuwe kansen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:45

Ik stel me niet echt tijdsdoelen, eerder naar ranking toe, dan ga ik de resultaten van de vorige jaren uitpluizen. :) Ik spreek ze echter ook vaak niet uit omdat het door sommige (bestuurs)leden van onze joggingclub niet geapprecieerd wordt dat je ambitie hebt. Enkel tegen de mannen die zelf wat sneller lopen, of mensen die er specifiek naar vragen, zeg ik het wel. Maar er zijn er helaas enkele die bewust niet gaan feliciteren bij een snellere tijd, of die zelfs een sneer durven geven over het feit dat het wel degelijk een joggingclub is en geen hardloopclub.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:15

Ik hou van haalbare doelen, dan heb ik succeservaringen en daar groeit mijn zelfvertrouwen van. Steeds mijn doel niet halen, daar zou ik gedemotiveerd van raken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:52

Supervixen schreef:
Ik hou van haalbare doelen, dan heb ik succeservaringen en daar groeit mijn zelfvertrouwen van. Steeds mijn doel niet halen, daar zou ik gedemotiveerd van raken.

Ja ik kan mezelf wel doelen opleggen waarvan ik weet dat ik ze gemakkelijk kan halen maar daar haal krijg ik dan geen voldoening uit. Dan liever mijn doel scherp stellen uiteindelijk moet je dat toch doen als je echt het uiterste uit jezelf wil halen want dat gaat nu eenmaal niet gemakkelijk. En de voldoening haal ik sowieso uit de weg naar het doel toe. Het behalen van het doel is niet meer dan de kers op de taart. Het gedreven toewerken naar de scherp gestelde doelstelling is dus eigenlijk voor mij hetgeen mij voldoening geeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:56

Maar je zegt dat je je doel vaak niet haalt. Dat is toch teleurstellend? Haalbaar hoeft niet te betekenen dat het een makkelijk doel is.
Maar dat natuurlijk het verschil, dat jij zo professioneel met je sport bezig bent en ik het erbij doe zeg maar.
Ik ben het wel met je eens dat het ernaar toe werken voldoening geeft.

Mijn bovenbenen doen trouwens flink zeer na gisteren :P .

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:31

Nou ja wat is vaak, ik verwacht niet de eerste de beste keer die scherpe tijd neer te kunnen zetten die ik voor ogen heb, wat dat betreft denk ik meer op lange termijn. En teleurstelling zo nu en dan is toch niet verkeerd. Past beter bij mij dan blij zijn met een tijd waarvan je eigenlijk zelf wel weet dat je beter zou moeten kunnen. Maar tot nu toe heb ik daardoor wel genoeg momenten gehad waarbij ik mijzelf zelfs overtroffen heb. Momenten die ik niet zou hebben gehad als ik in die zin niet streng voor mezelf zou zijn geweest en alles maar goed genoeg had gevonden en er 'tevreden' mee zou zijn geweest. Kritisch naar jezelf zijn is juist heel leerzaam en kan juist heel positief uitpakken.
Maar tijdens de trainingen werk je ergens naar toe. En die weg is zoveel leuker als je daarbij je lichaam echt uitdaagt tot een voor jezelf bijzondere prestatie. Door de lat de stuk lager te leggen kun je wel om de zoveel weken gaan juichen van ik heb mijn doel behaald maar de weg er naar toe waar het feitelijk om draait waar daar steek je de meeste uren in zijn dan een stuk minder leuk.
Maar ik denk dat de opvatting van dat je je doelen moet kunnen halen en dat je niet teleurgesteld mag zijn de reden is waarom vaak niemand uitspraken naar anderen toe durft te doen over zijn werkelijke doelstellingen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:33

Ja precies. Mijn werkelijke doelen spreek ik wel uit, want het interesseert mij niet zoveel wat een ander ervan vindt. Mijn eerste HM eindigen binnen 2.10, daar ben ik heel trots op, ook al eindig ik dan in de achterhoede. Man, al was ik laatste, ik heb het toch maar gedaan denk ik dan. Maar snap wel dat het anders ligt als je bij een AV loopt met allemaal andere fanatiekelingen.

Heb gisteren weer voor wat leuke wedstrijden ingeschreven. Paar keer 10km, een keertje 5km en.... nog een halve marathon in oktober! Ik ga het nog een keer proberen. Wat mijn doel tegen die tijd wordt weet ik nog niet precies, maar natuurlijk wel sneller zijn dan afgelopen zondag.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:22

Ik ga in de loop van de morgen ook weer een rondje doen samen met de hond. Hopelijk heeft ze er zin in. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:31

fetisje schreef:
Ik ga in de loop van de morgen ook weer een rondje doen samen met de hond. Hopelijk heeft ze er zin in. :)

Lijkt me echt geweldig leuk om samen te rennen met je hond!
Mijn hondje is helaas te klein om mee te nemen, die is denk na 200 meter al uitgeteld. :')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:00

Ik heb nog maar 6 wedstrijden gelopen en tot nu toe steeds mijn doel gehaald, maar als beginnend (wedstrijd) loper ligt dat denk ook wel anders dan wanneer je al jarenlang wedstrijden loopt. Je kan niet iedere keer een PR lopen. Daarnaast weet je als beginnend loper ook nog niet goed wat je in een wedstrijd kan lopen.

Zoals afgelopen weekend die 15km wedstrijd was voor mij aftasten wat een haalbare tijd is. Die had ik nu iig onder de 1.20 gesteld maar ik wilde proberen om 1.17-18 te lopen, dat werd dus 1.14.48 (wat ik echt niet had verwacht). Volgende 15km wedstrijd wil ik onder de 1.14 lopen. Maar eerst de halve maar eens doen volgende maand :D

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:01

SteffiiY schreef:
fetisje schreef:

Lijkt me echt geweldig leuk om samen te rennen met je hond!
Mijn hondje is helaas te klein om mee te nemen, die is denk na 200 meter al uitgeteld. :')

Erg fijn als ze er zin in heeft! Indien dat niet het geval is kan het soms best moeilijk zijn. :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:27

Ik val ook even binnen :) Heb in mei een 10 km loop op de planning staan en komende tijd een zootje obstacle runs dus ben het hardlopen weer wat meer aan het oppakken.
Heb vorige week weer eens gelopen en gisteren, zat op 6,85 km in 38 minuten, ben ik al heel tevreden mee!

Het probleem is dat ik me eigenlijk standaard onder het lopen hondsberoerd voel. Of ik nou 2 uur van te voren goed eet, of vlak ervoor nog even iets kleins, of smorgens of savonds loop, het lijkt niet uit te maken. Ik voel me misselijk, hoofdpijn, echt niet fijn. Is het herkenbaar misschien voor 1 van jullie? Ik probeer nu 2x per week te lopen, beetje passen en meteen naast 3x krachttraining in de week, dus ga maar wat spelen kwa voeding om te zien of er verandering in komt, want het loopt niet erg fijn.. :(

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:33

We zijn terug. :D Onze hond had het toch wat lastig, dus naar haar geluisterd en het op een klein blokje gehouden. 23 minuten over 3,5 km! Met een snelheid van 6:33/km. Al bij al tevreden. Zeker na een nachtdienst.

Morgen zou ik ook willen lopen, samen met een vriendin. Zou dat kwaad kunnen? Zou een duurloopje zijn aan een snelheid rond de 8km per uur. Donderdag heb ik sowieso een rustdag en vrijdag doe ik enkel krachttraining!

Welkom Anne_bento! Ik voelde me eerder vaak slecht tijdens het lopen omdat ik mij teveel forceerde qua snelheid. Als ik te rap teveel van mezelf verwachtte werd ik erg misselijk en kreeg ik een flauw gevoel tijdens het lopen. Maar aangezien de afstand die je loopt, lijkt me dat het probleem niet?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:51

Super leuk om met je hond te lopen trouwens, het is dat ik geen tijd heb voor een hond maar lijkt me echt een leuke combinatie!

Ik denk ook dat de afstand niet echt het probleem zou moeten zijn voor me.. misschien start ik te snel, ik zou wel eens kunnen proberen een wat rustigere warming up te doen eerst

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:34

Misschien hebben de andere nog goede tips! Bij mij kwam het vooral door te hevig te starten, niet door de afstand!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:56

Anne_bento drink je wel genoeg van tevoren? En heb je het niet te warm/te dikke kleren aan?

Ik denk dat dat best kan fetisje, een rustig duurloopje. Gaat het niet, dan kun je altijd gaan wandelen tussendoor.

Hier nog altijd spierpijn in mijn bovenbenen, het is wel al minder dan gisteren. Misschien morgen aan het eind van de middag even een rustig loopje om de spierpijn eruit te lopen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:06

Supervixen schreef:
Anne_bento drink je wel genoeg van tevoren? En heb je het niet te warm/te dikke kleren aan?

Ik denk dat dat best kan fetisje, een rustig duurloopje. Gaat het niet, dan kun je altijd gaan wandelen tussendoor.

Hier nog altijd spierpijn in mijn bovenbenen, het is wel al minder dan gisteren. Misschien morgen aan het eind van de middag even een rustig loopje om de spierpijn eruit te lopen.

Ik drink over de dag heel veel, zit zo op 2 liter water minimaal, maar niet perse voor het lopen, want dan weet ik zeker dat ik moet plassen halverwege :+ had het gisteren wel te warm, misschien dat dat het was? Alhoewel ik het pas halverwege echt te warm kreeg en vrijwel aan het begin al niet lekker was. Maar dat is iets wat ik uit kan proberen, luchtigere kleding aan :)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:17

Ik heb ook altijd te warm tijdens het lopen. Loop nu al gerust in een top of sportbeha. Als broek draag ik bijna altijd een tights.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:55

Ik loop ook regelmatig met mijn hond. Die kan inmiddels al hele lange afstanden aan. Maar ik neem hem ook dagelijks mee op de fiets.

Anne ik zou zeker de eerste 10min rustig inlopen. Misschien dat dat het probleem inderdaad is. Maar anders zou ik het niet weten. Bij wedstrijden komt het bij mij wel regelmatig voor dat ik hondsberoerd wordt maar dan is dan bij hele lange afstanden of een marathon op tempo waarbij dan de warmte, de sportdrank of wat dan ook verkeerd valt. Maar gewoon in training tijdens een rustig duurloopje is toch wel heel vreemd.

Fetisje een rustig duurloopje de dag na zo'n korte training lijkt mij geen kwaad te kunnen.

Ik heb vanmiddag een rondje van bijna 22km gemaakt. Poging om het tempo voor de volgende ultra onder de knie te krijgen maar ik ging veel te snel. Volgende keer beter mijn best doen om op het juiste tempo te lopen. Maar morgen eerst een rustig duurloopje en donderdag een interval training. Ga ik zaterdag het bewuste tempo waar oefenen.