Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:05

Vayo schreef:
Ik las het ook en ik las ook dat ze dit in Nederland ook gaan doen. Ik vraag me ook af of ze er een groep gevaccineerden bij nemen? Deze ´besmetten´ en dan kijken in hoeverre ze besmettelijk zijn. Als ze toch mensen gaan besmetten, is dat een mooie kans om hier ook onderzoek naar te doen.

Ja maar waarom gaan ze dit nu ineens wel doen? Ik dacht dat het niet ethisch was ofzo? Er is ooit een voorstel gedaan vorig jaar hiervoor maar dat werd keihard afgekapt omdat het niet ethisch was om mensen te besmetten met een dodelijk virus.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:10

Nou misschien vrijwilligers? Er zijn best wat mensen die menen dat ze het makkelijk doorstaan :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:14

In Nederland is het wel zo dat naast de financiering ook de ethische commissie akkoord moet geven. Ik las wel dat het in NL zou gaan om een groep van 18-30 jarigen. Dan spreek je niet echt van een dodelijk virus. Het kan in potentie dodelijk zijn. Echter is op die leeftijd de kans groter dat je op weg naar het onderzoek omkomt bij een verkeersongeval, dan dat je overlijd aan corona als gezonde 18-30 jarige lijkt me.

https://www.ad.nl/wetenschap/proef-met- ... ~ab9c2eec/

Cer, het gaat inderdaad om vrijwilligers. Gelukkig wel :+. Over het algemeen zie je in die leeftijdsgroep ook dat de meesten er makkelijk doorheen komen en snel weer op de been zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:20

Cer schreef:
Nou misschien vrijwilligers? Er zijn best wat mensen die menen dat ze het makkelijk doorstaan :j

Ja natuurlijk zijn het vrijwilligers. :')
Wat dan? Opsluiten en Corona deeltjes naar binnen sturen? :')

Maar dat was al eerder voorgesteld door groepen studenten maar dat was niet ethisch ofzo. Mocht niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:25

Anders even bij de wappies informeren

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:27

Suzanne F. schreef:
Vayo schreef:
Ik las het ook en ik las ook dat ze dit in Nederland ook gaan doen. Ik vraag me ook af of ze er een groep gevaccineerden bij nemen? Deze ´besmetten´ en dan kijken in hoeverre ze besmettelijk zijn. Als ze toch mensen gaan besmetten, is dat een mooie kans om hier ook onderzoek naar te doen.

Ja maar waarom gaan ze dit nu ineens wel doen? Ik dacht dat het niet ethisch was ofzo? Er is ooit een voorstel gedaan vorig jaar hiervoor maar dat werd keihard afgekapt omdat het niet ethisch was om mensen te besmetten met een dodelijk virus.

als het op vrijwillige basis is is het wel iets anders.

Als het 'stop mensen in een hokje met een virus' is was kreeg ik daar toch net wat andere associaties bij :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:28

Suzanne F. schreef:
Cer schreef:

Ja natuurlijk zijn het vrijwilligers. :')
Wat dan? Opsluiten en Corona deeltjes naar binnen sturen? :')

:')

Citaat:
Maar dat was al eerder voorgesteld door groepen studenten maar dat was niet ethisch ofzo. Mocht niet.

Nee maar misschien hebben ze de afgelopen weken, na wat rellen, demonstraties en bepaalde tv optredens die lat een beetje bijgesteld :+ :')
Zo van 'nou ja als je zó nodig wil', vort maar dan :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:33

Maar het moet nog door de ethische commissie, dus het kan hier opnieuw afgeketst worden. Misschien weten ze nu meer over de risico´s in die leeftijdsgroep? In onderzoek naar malaria en medicijnen zijn trouwens ook menselijke proeven geweest.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk mijn vaccinatie zelfs iets spannender vind, dan het idee mezelf bewust te laten besmetten met corona. Ik zou dat laatste alleen nooit doen, omdat dat consequenties heeft voor mijn werk en kinderen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-02-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:35

Suzanne F. schreef:
Vayo schreef:

Sowieso moet nu ook de ethische commissie er nog iets van vinden. Maar wellicht ook omdat men meer weet over het virus en de behandeling van een forse besmetting? Waardoor het risico flink gedaald is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:37

Misschien kunnen ze gewoon een disco open gooien en die mensen vragen of ze gemonitord mogen worden op besmetting :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:38

Dat denk ik ook sec. Op die leeftijd is de kans gewoon klein dat je in het ziekenhuis terecht komt of zelfs overlijdt. En door de verspreiding is de kans natuurlijk ook groter dat mensen toch eens besmet raken met covid. Waarom dan niet dit bewust en onder toezicht doen? Het is dat het grote consequenties heeft voor werk en kinderen, anders zou ik hier gerust aan mee durven werken om de kennis rondom dit virus een stapje vooruit te helpen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-02-21 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:38

Dat zou wel bijzonder zijn want dan zouden ze heel goed (moeten) weten wie echt precies de grootste risicos loopt en wie niet.
Tot nu toe is de boodschap: "het kan iedereen treffen, en iedereen kan heel ziek worden", dus ik denk niet dat het risico gedaald is?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:43

Cer schreef:
Dat zou wel bijzonder zijn want dan zouden ze heel goed (moeten) weten wie echt precies de grootste risicos loopt en wie niet.
Tot nu toe is de boodschap: "het kan iedereen treffen, en iedereen kan heel ziek worden", dus ik denk niet dat het risico gedaald is?

Ze zullen vast mensen met medische problemen/klachten/ziekten uitsluiten. Mensen zullen vast eerst medisch gekeurd worden. In de groep 18-30 jarigen zijn er gelukkig erg weinig mensen die in het ziekenhuis belanden of er aan overlijden.

In mijn directe omgeving meer dan 30 mensen die covid hebben gehad en een deel daarvan viel in die leeftijdscategorie. Iedereen is er prima doorheen gefietst en hersteld. Nu is dit natuurlijk niet representatief voor een hele groep, maar het zegt wel iets. Het risico in het verkeer is waarschijnlijk even groot en dat risico nemen we dagelijks.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:46

Maar de ligduur op de IC is gedaald en de behandelopties zijn wel verbeterd sinds maart. Waarmee risicos dus slinken.

En ja, iedereen loopt risico, maar ondertussen weten we wel dat sommige groepen minder risico lopen dan anderen.
Het risico is niet 0, juist daarom zal de ethische commissie zich er ook over moeten buigen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:23

Over Chinese vinger in de Hollandse pap;
https://nos.nl/l/2369095

Wiens brood men eet, diens woord men preekt.
Geldt overigens voor alle geldstromen, ongeacht afkomst en of levensovertuiging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:28

Ik lees volgens mij overal dat de risico's niet in te schatten zijn.
Als mensen zeggen "ja ik ben jong, mij kan niet veel gebeuren" dan is het "ja maar jonge mensen kunnen ook heel ziek worden, en veel restschade hebben" dus die gaat niet helemaal op vind ik :+

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:32

Cer schreef:
Ik lees volgens mij overal dat de risico's niet in te schatten zijn.
Als mensen zeggen "ja ik ben jong, mij kan niet veel gebeuren" dan is het "ja maar jonge mensen kunnen ook heel ziek worden, en veel restschade hebben" dus die gaat niet helemaal op vind ik :+

Maar goed, medicijnen worden toch ook getest op mensen en dat kan toch ook restschade geven? Ik zie het probleem niet zo als er mensen zijn die zich 2 weken willen laten monitoren over hoe een besmetting verloopt. Het is niet zo dat er iemand gedwongen wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:32

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat een gezonde jongere van 24 een ander risico loopt dan een 70 jarige met COPD.

Maar ja, ook voor die jongere kan het verkeerd uitpakken ja. Zijn risico is niet 0. Dat risico is er en de ethische commissie zal moeten beoordelen of je iemand aan dat risico mag blootstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:41

Dat is inderdaad het risico wat ze nemen, dat ze wel de pech hebben na maanden nog steeds moe te zijn.
Dat risico is zeker niet 0.
Neem aan dat vrijwillig betekend met vergoeding.
Tenminste dat zie bij testen van medicijnen wel.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:23

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:25

En dit zijn dan de meldingen die publiek bekend gemaakt zijn. Ik mis er nog een paar zeg maar !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:31

Vayo schreef:
Ze zullen vast mensen met medische problemen/klachten/ziekten uitsluiten. Mensen zullen vast eerst medisch gekeurd worden. In de groep 18-30 jarigen zijn er gelukkig erg weinig mensen die in het ziekenhuis belanden of er aan overlijden.

In mijn directe omgeving meer dan 30 mensen die covid hebben gehad en een deel daarvan viel in die leeftijdscategorie. Iedereen is er prima doorheen gefietst en hersteld. Nu is dit natuurlijk niet representatief voor een hele groep, maar het zegt wel iets. Het risico in het verkeer is waarschijnlijk even groot en dat risico nemen we dagelijks.
mag ik vragen hoe dat mogelijk is, 30 besmet in jouw directe omgeving? Is dat een schoolklas, werk o.i.d? Ben je zelf in quaraintane geweest omdat er zoveel besmet waren in je directe omgeving?

Ik heb helemaal geen mensen in mijn omgeving en kennissen kring die besmet zijn/zijn geweest.
Ik vind dat soms zo verbazend aangezien het al een jaar zo is en die kring van mij heel groot is door de sport die ik beoefen.. Enkel 2 nichtjes zijn eens getest en waren negatief..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:36

Interessant, 1/3de zijn woonverzieningen, 1/3de basisschool/middelbaar onderwijs. Overige studie is maar 0.43%.

Popstra, ik ken ook meer dan 30 mensen die besmet zijn geweest. En allemaal verschillende oorzaken, komen niet uit een cluster.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:38

Popstra, dat je het niet weet wil niet zeggen dat het zo is. Heel veel mensen die het begin 2020 hebben gehad werden niet getest bij lichte klachten.