De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:41

Ik heb alleen bokt en nos.nl gelezen over de conferentie vanavond.

Mijn gok is dat de maatregelen langzaam afgebouwd wordt, met als eerste de sterkste bevolkingsgroep. Als ik dat inschat zijn dat kinderen en jongeren.

Blacky94

Berichten: 3523
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:42

DubbelDun schreef:
Ik ben het met Rutte niet eens waar hij zegt dat deze manier van aanpak zorgt voor groepsimmuniteit en een lockdown niet.
Ook dan krijg je die immuniteit, want mensen binnen de 'groep' (als in het land NL) krijgen het virus nog steeds alleen gekontroleerder. En als dan iedereen het gehad heeft dan kan de grens weer open.

Verder doet ie het voorkomen alsof het nu misschien enkele maanden gaat duren, terwijl met een lockdown het wel een jaar kan duren.

Dus alleen de dingen die ze graag zien worden wat positiever voorgesteld en de dingen die ze niet willen worden negatief aangedikt.

Maar op het moment dat je alleen met een papiertje over straat mag en iedereen dus nóg meer restricties krijgt kán het zich ook niet zo snel verspreiden als wanneer we zoals nu ons nog enigszins over straat bewegen.
Op het moment dat ik binnen blijf met mijn vriend en onze ouders dus maanden niet zien, is de kans dat we elkaar links of rechtsom een keer besmetten veel kleiner dan wanneer we elkaar nu heel af en toe nog zien.
Ik weiger een beetje nog 1,5 jaar in huis te blijven zitten. Kan je van vinden wat je wil, maar dan moet je je misschien nog even wat meer verdiepen in hoe immuniteit precies werkt.

Femke_Tweety

Berichten: 12067
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:43

Echwel schreef:
Maar hoe lang zouden de kwetsbaren zich aan de maatschappij moeten onttrekken
Wanneer kan de zorg het weer aan.
Na deze 3 weken



Het enige eerlijke antwoord is naar mijn idee het volgende:

Dat is niet bekend.

Wat men probeert te doen is steeds zorgen dat we niet door de bovengrens van de zorgcapaciteit heengaan.

Hoe goed alle wetenschappers ook zijn, en dat zíjn ze, niemand kan álle factoren volledig correct inschatten.

En wat er dus waarschijnlijk gebeurt is dan er steeds opnieuw gekeken wordt naar hoe goed het effect van de maatregelen is, en hoe het met de bezetting van de ziekenhuizen is.


Dat betekent dus dat als alles er positief uitziet, men weer wat dingen gaat versoepelen.
Zien dingen er beroerd uit, dan wordt het strenger.

En zo zullen de komende weken, steeds opnieuw, beslissingen genomen worden met de kennis van dát moment en de stand van zaken op dát moment.

Voorlopig doet Rutte dat mijns inziens erg goed (en wat ik al zei, hij is niet van mijn politieke voorkeur, en het is echt een oprecht gemeend complimenten)


Maar dat betekent dus ook dat er veel dingen gewoon echt nog niet zeker zijn.

Veel mensen hebben moeite met dat soort onzekerheid, en dat is volledig begrijpelijk.
Ik vind het ook niet prettig.

Maar het is niet anders, we moeten het er mee doen zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-20 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:43

Bubblewrap schreef:
Ik heb alleen bokt en nos.nl gelezen over de conferentie vanavond.

Mijn gok is dat de maatregelen langzaam afgebouwd wordt, met als eerste de sterkste bevolkingsgroep. Als ik dat inschat zijn dat kinderen en jongeren.


Denk ik ook :j

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:45

DubbelDun schreef:
Ik ben het met Rutte niet eens waar hij zegt dat deze manier van aanpak zorgt voor groepsimmuniteit en een lockdown niet.
Ook dan krijg je die immuniteit, want mensen binnen de 'groep' (als in het land NL) krijgen het virus nog steeds alleen gekontroleerder. En als dan iedereen het gehad heeft dan kan de grens weer open.

Verder doet ie het voorkomen alsof het nu misschien enkele maanden gaat duren, terwijl met een lockdown het wel een jaar kan duren.

Dus alleen de dingen die ze graag zien worden wat positiever voorgesteld en de dingen die ze niet willen worden negatief aangedikt.


Wat jij omschrijft is geen lockdown. Een lockdown is niet de grenzen sluiten en het in Nederland laten razen. Een lockdown is iedere Nederlander, ziek of niet ziek, in quarantaine. Niet meer de straat op, ook in huis afstand houden van elkaar. Dan krijgt dus verder (bijna) niemand het virus. Dit moet je dan vol houden tot het moment waarop Corona niet meer in de wereld is of er een enting is. Dat gaat dus echt nog minimaal een jaar duren.

Grenzen dicht kan gewoon in scenario 1. Dat zijn extra maatregelen om het virus verder af te remmen, maar je moet het ook niet te ver afremmen. Er is een balans en per dag zullen ze kijken wat er moet gebeuren. Moeten winkels dicht, grenzen dicht? Kunnen scholen weer open? Horeca weer open, maar grenzen dicht?

Wij gaan morgen weer open met onze zaak. Er komt een toonbank in de deuropening te staan en geen klant komt de zaak in. Gelukkig is het goed weer de komende tijd.

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 20:48

Het is ook niet gezegd dat we over drie weken weer terug naar normaal zijn. Sterker nog, ik denk dat we deze situatie echt nog wel een paar maanden gaan houden. Maar zo gecontroleerd de grip op het virus houden is de enige manier. Een totale lockdown lijkt op de korte termijn aantrekkelijk, maar is op de lange termijn níet vol te houden. Plus dat je daarna alsnog een zeer grote kans hebt op een terugkeer van het virus of alsnog de gevreesde piek.

Door controle houdt je de gezondheidszorg op de been, maar óók de economie als zoveel mogelijk. Het overoverovergrote deel van de mensen die besmet zullen raken zien geen arts of ziekenhuis, die hebben milde of zelfs geen klachten. Maar die maken wel antistoffen aan, waardoor de groepsimmuniteit stijgt en uiteindelijk de besmetting af zal nemen. Maar dat is niet in weken gerealiseerd, ook niet in maanden. Dat is echt een kwestie van een lange adem, en iets wat je niet! bereikt met een totale lockdown.

neetoch
Berichten: 1034
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:48

Heeft er iemand misschien een link voor mij waar ik de persconferentie kan terugzien? Kan het nog niet vinden op het internet.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:48

cursebreaker schreef:
Ik vraag me nu wel echt af hoe het nu in alle landen verder gaat verlopen, als je ziet hoe verschillend de aanpakken overal zijn nu; de een gaat idd in lockdown, de ander doet het zoals NL en dan weer landen zoals Engeland nu die niks gaan doen - wat ik echt een heel heftige beslissing vind. Wat is nu wijsheid en echt de beste aanpak? Want elk land zal wel z'n experts hebben die de staatshoofden adviseren.

We kunnen niet meer als afwachten en adviezen opvolgen, maar pfoe; het is wel zorgelijk :(


Zweden doet ook niet veel, geen maatregelen oid behalve opletten AUB niet hamsteren :') wij zijn zelf voorzichtig en gaan naar plekken waar niet veel mensen zijn, heb toch 4 honden die er uit moeten. Tis onze buren die de grenzen dicht gooien

edit en de normale adviezen geen ouderen bezoeken etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:50

Ik ben benieuwd .. wij vliegen straks van Kathmandu via Doha naar Amsterdam. Wat voor controles we krijgen en hoe ze ons in het vliegtuig zetten. Zijn het unaniem over eens dat we naast sommige mensen hier in de vertrekhal echt niet gaan zitten.. op dit moment lijkt het alsof we beter in de bergen hadden kunnen blijven. In plaats van met elke mogelijke nationaliteit in 1 plek te zetten :roll:

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:51


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:51


Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:51

KarmaChansy schreef:
cursebreaker schreef:
Ik vraag me nu wel echt af hoe het nu in alle landen verder gaat verlopen, als je ziet hoe verschillend de aanpakken overal zijn nu; de een gaat idd in lockdown, de ander doet het zoals NL en dan weer landen zoals Engeland nu die niks gaan doen - wat ik echt een heel heftige beslissing vind. Wat is nu wijsheid en echt de beste aanpak? Want elk land zal wel z'n experts hebben die de staatshoofden adviseren.

We kunnen niet meer als afwachten en adviezen opvolgen, maar pfoe; het is wel zorgelijk :(


Zweden doet ook niet veel, geen maatregelen oid behalve opletten AUB niet hamsteren :') wij zijn zelf voorzichtig en gaan naar plekken waar niet veel mensen zijn, heb toch 4 honden die er uit moeten. Tis onze buren die de grenzen dicht gooien

edit en de normale adviezen geen ouderen bezoeken etc


Zou het in Zweden (en landen als Zweden) niet ook uitmaken dat het daar veel minder dichtbevolkt is? Nederland is natuurlijk een enorm dichtbevolkt land waarin we allemaal vrij dicht op elkaar wonen en leven.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:51

Chiren schreef:
Pindabear schreef:

Zat ik ook al aan te denken. Ik lees veel mee in het topic en reageer maar erg weinig, en ook kijk ik regelmatig of er iets nieuws is over Chiren en Raket.


Lief dat jullie aan me denken! Ik ben er nog gewoon en zit nog steeds thuis. Het ging vorige week wat beter maar ben inmiddels weer minder. Maar gelukkig niet meer die hoge koortsen. Het begint wel een beetje eenzaam te worden.


Kan me heel goed voorstellen dat het eenzaam begint te worden als je zo geïsoleerd ligt :(:)
Maar een hoop mensen denken aan je en zijn in gedachte bij je.
Hopelijk knap jij ook snel weer op.
Heel veel beterschap! Y;(

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:52

idinn schreef:
Ik ben benieuwd .. wij vliegen straks van Kathmandu via Doha naar Amsterdam. Wat voor controles we krijgen en hoe ze ons in het vliegtuig zetten. Zijn het unaniem over eens dat we naast sommige mensen hier in de vertrekhal echt niet gaan zitten.. op dit moment lijkt het alsof we beter in de bergen hadden kunnen blijven. In plaats van met elke mogelijke nationaliteit in 1 plek te zetten :roll:


Spannend! Een veilige terugreis gewenst

zonnebloem18

Berichten: 24887
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:52

Dit zijn percentages zieken gebaseerd op Chinese cijfers.
Afbeelding
De meeste mensen hebben niet zo veel te vrezen, het is maar een klein percentage wat echt heel ziek wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:53


N0a
Berichten: 4773
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:53


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:54

Omdat dit topic de 500 pagina’s nadert is hier deel 2 te vinden. Om het gesprek/ reacties overzichtelijk te houden wil ik jullie vragen om, als je reageert op berichten uit dit topic, de berichten waar je op reageert te quoten boven je eigen reactie.

[CV] Algemeen Corona-topic #2


Edit: I.v.m. het aanmaken van een tijdelijk subforum verplaats ik dit topic naar [CV] voor eventueel teruglezen.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 19-03-20 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Edit door Hanmar