Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:59

Ik snap die ‘oepsjes’ ook nooit.. je was er toch zelf bij niet dan....

kijk bij verkrachting oid hoor je mij niets zeggen maar na een keer seksen zwanger zijn... tja je was er zelf bij om dat te kunnen voorkomen niet dan. Een condoom is nog altijd goedkoper dan een kind.

Syberdepiep

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:25

Vanochtend aan het ontbijt hele discussie met mn vriend over deze stelling, die situatie dat mensen er eigenlijk geen geld voor hebben toch kids hebben. Die vind het dus niet gek dat mensen ondanks slechte situatie/financiele middelen toch voor een kind gaan omdat de wens zo groot is. Mijn stelling dat het een bewuste keuze is en het net als een 'hobby' zie waarvoor je kiest verwerpt hij. Denk een generatie-kloof-gevalletje :?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:43

Ik blijf elke keer terug komen op de Idiocracy film.
Hill Billy’s (pardon my french) met weinig geld fokken als een malle. En hoog opgeleid is eerst carrière aan het maken.. en dan is het te laat.

Ik wil niet zeggen dat iedereen die kinderen heeft Hill Billy’s zijn, maar dat er goed over nagedacht wordt, wat het inhoudt om (nog een) kind (erbij) op te voeden, wordt volgens mij gewoon overgeslagen. Het is gewoon puur instinctief: MOET VOORTPLANTEN!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:11

benangelique schreef:
Dat laatste is sowieso een ding. Hier hebben ze ook alle slechte genen van hun vader

_O-
Ik mag jou wel :+

Het valt mij ook vaak op dat juist de mensen die beter niet voort kunnen planten er een lading hebben en hoogopgeleide tweeverdieners een of geen... :=
Kwestie van prioriteiten I guess. En van verstand boven gevoel kunnen zetten, of dus juist niet.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:53

Uhm, is een ander woord daarvoor niet 'proletariaat'? Iets uit de 17e eeuw, proletariaat waren de armen die niets bezaten en alleen hun kinderen hadden, zo genoemd door de adel? B-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:03

Naja
Ergens is het ook gewoon heel simpel
Eten, onderdak, voortplanten
Biologisch gezien is dat laatste gewoon wat ieder (zoog)dier doet en hoe Verheven de mens zich als diersoort ook kan voelen tov alle andere soorten, blijkbaar zijn we over de Linie bekeken gewoon 1 van de vele soorten Met dezelfde soort mechanieken.

En ergens is het natuurlijk ook erg vreemd om voortplanten tot iets voor puur de welgestelden te bestempelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:05

Bwoah… in de natuur gaan de zwakkere dieren zich ook (veel) minder of niet voortplanten omdat ze geen partner kunnen vinden (die kiezen de gezondere/sterkere wel uit) of hun jongen overleven het nooit lang ivm afwijkingen/mankementen.
Dan kan je ook zeggen dat daar de meest succesvolle de meeste nakomelingen krijgen. daar wordt nog gewoon geselecteerd op de wet van de sterkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:06

Nu maak je het te ingewikkeld :+

Ik vind de berichten van benangelique echt heerlijk om te lezen. Gewoon een moeder die niet op de roze wolk zit. Eerder volgens die roze wolk kliek compleet ontaard. Dat mag je toch allemaal niet denken en zeggen. Je moet het hele moederzijn compleet verheerlijken :')

Idd de enige reden om wel een kind te nemen, zou zijn om te zien hoe een kruising van mij en vriendlief wel niet zou worden. Maar ja, een nadeel is wel dat de kans groot is dat die worm geen knieeen gaat hebben. Want beide hebben we echt hele slechte knieeen. Kan me niet voorstellen dat we daar uberhaupt nog genen voor gaan doorgeven. Sla maar gewoon over. En dan krijgen we een mislukt soort stokpoppetje waar niemand op zit te wachten _O-

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:09

benangelique schreef:
Ik heb overigens geen spijt van mijn kindjes. Absoluut niet. Maar ik weet niet of ik dezelfde keuzes had gemaakt als ik toen wist wat ik nu weet

Super eerlijk.. ken mensen dit hetzelrde zeggen.. en ook mocht ik het opnieuw doen, met de kennis van nu, was ik niet opnieuw zwanger geworden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:10

watchthesky schreef:
Het valt mij ook vaak op dat juist de mensen die beter niet voort kunnen planten er een lading hebben en hoogopgeleide tweeverdieners een of geen... :=
Kwestie van prioriteiten I guess. En van verstand boven gevoel kunnen zetten, of dus juist niet.

Is dat ook niet gewoon omdat die mensen veel meer functioneren op hun gevoel en er minder over nadenken? "Ach kan wel een keertje" qua seks zonder condoom, dat soort dingen.
Voor mezelf was het bij ons toch anders als bij benangelique, wij hebben heel rationeel gekozen voor kinderen en heel rationeel alles tegen elkaar afgewogen. Alles relatief natuurlijk, want hoe het is weet je pas als het te laat is, maar financieel e.d. wel alles op een rijtje gezet. Scheelt dat we vrij veel tijd hadden om over dat soort dingen na te denken :+ maar dan nog.

Ik vind kinderen krijgen als je financieel geen speelruimte hebt ook echt een no-go. En dan hoor je ouders tegen zo'n puber die per ongeluk zwanger is geworden zeggen "financieel hoort geen argument te zijn, dat loopt wel los". Ehm, sorry? Gewoon nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:12

maar is dat ook niet omdat men weet dat het sociale vangnet ook gelijk in actie komt als je zo'n "ongelukje" hebt?
iedereen weet, als je een kind krijgt, dan krijg je toeslagen. Iedereen weet, met een kind, dat je bijvoorbeeld makkelijker urgentie krijgt. En elke idioot weet perfect dat je met een zielig verhaaltje over je kind je al helemaal alles gedaan kan krijgen bij de "achut ocherme" medemens.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:19

Nou inderdaad in mijn ogen moet het goed overwogen worden... financieel is JUIST ontzettend belangrijk in mijn ogen... je wilt je kind toch kunnen bieden wat nodig is? Tuurlijk kun je door een probleem in de schuld komen bijvoorbeeld als je kind 10 is, maar in mijn ogen moet je goede randvoorwaarden hebben voordat je aan een baby begint.. dus financieel, maar ook dingen als goed ( en veilig) huis..

Ook soms van die mensen doe echt geen cent te makken hebben maar dan als argument hebben, dat komt later wel, of dat is niet belangrijk

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:24

"Nee, want ik kan genoeg liefde bieden" :+

En prima dat die vangnetten er zijn voor mensen die inderdaad na de geboorte in de problemen komen, maar om nou aan kinderen te beginnen vanuit die gedachte...
Maar dat heb ik ook met huisdieren, toen ik in Den Haag woonde kon je een potje van de gemeente krijgen voor je dierenartskosten als je een laag inkomen hebt. En mensen namen dan doodleuk een hond, gaven goedkoop vreten en dierenartsrekeningen konden naar de gemeente. Tja, schiet mij maar lek. Voor wij een hond kregen heb ik 4maanden excelsheets uitgewerkt om te zien wat het ons ging kosten en of we dat wel konden en wilden betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:31

joyce_eddy schreef:
benangelique schreef:
Ik heb overigens geen spijt van mijn kindjes. Absoluut niet. Maar ik weet niet of ik dezelfde keuzes had gemaakt als ik toen wist wat ik nu weet

Super eerlijk.. ken mensen dit hetzelrde zeggen.. en ook mocht ik het opnieuw doen, met de kennis van nu, was ik niet opnieuw zwanger geworden...

Wanneer ik zie hoe onze kinderen zijn geworden als volwassen mensen dan was er misschien nog wel eentje bij gekomen. Financieel best gekund. Een partner die volop meedeed in opvoeding en nu omringt door een prachtig stel mensen met aanhang. En toen ze nog thuis woonden echt wel eens achter het behang kunnen plakken, paar pubers was soms echt wel de andere kant opkijken. Maar wanneer er klanten kwamen gingen ze netjes in de benen om zich ook even voor te stellen waar veel mensen verbaasd over waren( zegt veel over algemene tendens). En ik ben geen tut mam op de roze wolk, nooit geweest. Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren doet het miet alleen bij honden goed. Eentje van onze kids liet zich een keer krijsend op de grond vallen in de super , i.p.v. te proberen het kind rustig te krijgen liep ik door, ruzie maken in de auto en niet zo ver van huis? Er uit en ga maar lopen , nooit weer gedaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:34

Hier ook goed afgewogen voor de kinderen. Ook onszelf de vraag gesteld of wij zonder kinderopvangtoeslag en kinderbijslag konden rondkomen. En dat kon. We hadden een net huis en 2 inkomens waarvan 1 vast contract. Met de 2e zelfs 2 vaste contracten.

Hier ook bigone. Met een peuterpuber krijg ik nu echt soms grijze haren. Maar no way dat ik met een peuter in de supermarkt in discussie ga( eten in de supermarkt bijv. Er wordt gewacht tot er betaald is).

En ik had geen andere keus gemaakt. Ik vind kinderen heel erg leuk. Maar dat wil niet zeggen dat het soms niet zwaar is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:41

idinn schreef:
Nu maak je het te ingewikkeld :+

Ik vind de berichten van benangelique echt heerlijk om te lezen. Gewoon een moeder die niet op de roze wolk zit. Eerder volgens die roze wolk kliek compleet ontaard. Dat mag je toch allemaal niet denken en zeggen. Je moet het hele moederzijn compleet verheerlijken :')

Brr nee hoor! Ik ben gewoon een loedermoeder. Ik doe aan opvoeden en niet aan verheerlijking. Ik ga blind voor mijn kinderen, maar verlies daarbij niet de realiteit uit t oog. Gebeurt dat wel, is er gelukkig ij nog een hele nuchtere man in huis.
Ik heb gelukkig ook vriendinnen waar ik dit kan delen. Die achterlijke roze wolk hebben we allemaal nooit meegemaakt. Heb er zelfs wel eens een pissige brief over geschreven naar de 'wij jonge ouders'. Nooit reactie op gehad natuurlijk.

Over het geld.. de impact van kinderen op financiën is maar tot op zekere hoogte te berekenen. Hebben wij ook gedaan, maar toch valt t in de praktijk vies tegen. Zoveel extra kosten die wij niet hadden ingecalculeerd zoals schoolkosten (ouderbijdrage, uitjes, etc), topsport ed. Zijn natuurlijk keuzes die we maken omdat het financieel kán, maar t is allemaal een stuk kostbaarder dan vooraf beredeneerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:42

Hier zou het zelfs heel ruim lukken op alleen het loon van mijn partner. ik werk vooral om voor mezelf wat te kunnen sparen en mijn paarden te kunnen (onder)houden.

Maar dat is nog steeds geen doorslaggevend argument :Y) Ik wil ALLES zoals ik het voor ogen heb en daar voldoet het plaatje gewoon niet aan. Jammer maar helaas, die kleine gaat er niet rouwig om zijn dat ie niet geboren wordt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:45

Varekaj schreef:
Hier zou het zelfs heel ruim lukken op alleen het loon van mijn partner. ik werk vooral om voor mezelf wat te kunnen sparen en mijn paarden te kunnen (onder)houden.

Maar dat is nog steeds geen doorslaggevend argument :Y) Ik wil ALLES zoals ik het voor ogen heb en daar voldoet het plaatje gewoon niet aan. Jammer maar helaas, die kleine gaat er niet rouwig om zijn dat ie niet geboren wordt.

Maar als je dus wel kinderen wilt vind ik dit een essentieel iets om over na te denken. Wat nu gewoon te weinig gebeurd

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:51

Ik heb laatst voor de gein samen met mijn zwangere collega (ook zo'n heerlijk nuchtere) zitten kijken wat een gezin met 5 kinderen onder de 12 en beide ouders in de bijstand met een huurhuis met een huur van ik meen 600 euro aan toeslagen en inkomsten (bijstand) kregen.

€ 3.412 per maand.

Mijn man heeft echt een leuke detachering voor 5 dagen en ik breng ik nog wat zakgeld binnen. Samen komen wij op €4.500 per maand.

Best lucratief dus, fokken en niet werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:56

Varekaj schreef:
Bwoah… in de natuur gaan de zwakkere dieren zich ook (veel) minder of niet voortplanten omdat ze geen partner kunnen vinden (die kiezen de gezondere/sterkere wel uit) of hun jongen overleven het nooit lang ivm afwijkingen/mankementen.
Dan kan je ook zeggen dat daar de meest succesvolle de meeste nakomelingen krijgen. daar wordt nog gewoon geselecteerd op de wet van de sterkste.

Ja maar dan stel je dat iemand die een lager inkomen de zwakkere is
Terwijl de maatschappij zonder al die lage te loon werknemers gewoon op zijn gat ligt

Mijn punt is meer dat het allemaal niet zo simpel is als “je zou pas kinderen mogen bij x inkomen” of een dergelijke voorwaarde

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:05

Prairy schreef:
Ik heb laatst voor de gein samen met mijn zwangere collega (ook zo'n heerlijk nuchtere) zitten kijken wat een gezin met 5 kinderen onder de 12 en beide ouders in de bijstand met een huurhuis met een huur van ik meen 600 euro aan toeslagen en inkomsten (bijstand) kregen.

€ 3.412 per maand.

Mijn man heeft echt een leuke detachering voor 5 dagen en ik breng ik nog wat zakgeld binnen. Samen komen wij op €4.500 per maand.

Best lucratief dus, fokken en niet werken.

Wauw. Ik begin vandaag nog!
Wij halen dit niet binnen in een maand hoor...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:07

Hoe kan dat bedrag kloppen? Is er voor alle kinderen fulltime kinderopvang gerekend?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:13

Ik had wel altijd een kinderwens en als ik genetisch en psychisch niet zo verrot in elkaar zou steken had ik zeer wsl ook kinderen gehad.
Maar ik besloot om alle voor- en nadelen naast elkaar te zetten en de nadelen (geen stabiele basis, grote kans op genetische mutatie en psychische instabiliteit, dikke kans op pleegzorg etcetc) waren zo groot voor het kind dat ik die kinderwens in de ijskast heb gezet.
Desondanks heb ik echt moeten rouwen toen mijn eierstokken eruit gingen, omdat het ineens wel heel definitief was.

Overigens heb ik inmiddels ruim vrede met deze beslissing. :)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:14

Je hebt echt wel op heel veel dingen recht in de bijstand met kinderen.
Ik zat toevallig net iemand te helpen met aanvraag kwijtschelding gemeentelijke heffingen, diegene heeft ook een uitkering. Op de site van die instantie staan allemaal formulieren voor tegemoetkomingen dit en dat, kortingsregelingen zus en zo, bijdragen links en rechts... Als je precies weet waar je moet zoeken hoef je niks meer zelf te betalen volgens mij :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:16

Ja en die heb ik dus nog niet eens meegeteld...