Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:37

Hinke gefeliciteerd met je eerste plek. Ik heb op deze manier ook heel vaak mijn prijs misgelopen. Toevallig had ik afgelopen zaterdag op de marathon ook 10 min voorsprong op de nummer 2 (en ruim 20 op de nummer drie)
Van krachttraining wordt je niet sneller maar met een sterke core door krachttraining ben je wel belastbaarder en minder blessure gevoelig waardoor je meer kunt trainen en sneller zou kunnen worden.

Mixje ik weet niet hoe lang je over die halve denkt te doen maar in principe heeft je lichaam voldoende glycogeen voorraad voor plm 90min helemaal voluit gaan. Dus normaal gesproken heb je indien je goed gehydrateerd van start gaat en een uur of drie van te voren nog goed hebt gegeten je bij een halve niet echt voeding onderweg nodig. Bij warm weer is wel drinken aan te raden en als je dat in de vorm van sportdrank doet heb je ook nog eens voldoende koolhydraten al zou je er twee uur over doen. wat dat betreft is de halve marathon essentieel anders dan de hele marathon omdat dat dus wel een echte energie uitdaging is.
Overigens nooit iets tijdens een wedstrijd uitproberen wat je tijdens je trainingen niet hebt gedaan. Dus wat dat betreft zouden tips voor morgen nu toch te laat komen. succes morgen en hopelijk gaat het meevallen met de wind.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:46

Dank voor de tips! Zal eens kijken voor magnesium kan helaas niet tegen banaan.
Strekken zal ik voortaan achterwegen laten

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:59

@hinke wauw wat een tijd!!! Respect! Dit was mijn eerste trail ooit een vond het ook een mooi parcours. Al ging ik aardig stuk op het paardenpad (stuk vlak langs het strand in de duinen), dat vond ik wel even pittig. De rest vond ik prachtig, lekker op en neer. Ik heb lekker gelopen en voor mij een prima tijd: 1.15 op de 12 km. Jij hebt de 18 km gedaan zag ik? Al met al smaakt dit wel naar meer.

Morgen staat er voor sommigen nog een wedstrijdje op de planning lees ik. Succes allemaal!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:21

Greetje63 schreef:
Mixje ik weet niet hoe lang je over die halve denkt te doen maar in principe heeft je lichaam voldoende glycogeen voorraad voor plm 90min helemaal voluit gaan. Dus normaal gesproken heb je indien je goed gehydrateerd van start gaat en een uur of drie van te voren nog goed hebt gegeten je bij een halve niet echt voeding onderweg nodig. Bij warm weer is wel drinken aan te raden en als je dat in de vorm van sportdrank doet heb je ook nog eens voldoende koolhydraten al zou je er twee uur over doen. wat dat betreft is de halve marathon essentieel anders dan de hele marathon omdat dat dus wel een echte energie uitdaging is.
Overigens nooit iets tijdens een wedstrijd uitproberen wat je tijdens je trainingen niet hebt gedaan. Dus wat dat betreft zouden tips voor morgen nu toch te laat komen. succes morgen en hopelijk gaat het meevallen met de wind.

Thnx!! Daar heb ik wat aan. Ik ga lekker rustig aan, een groot deel ga ik op karakter doen :o wil de 2uur niet overschrijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:54

Hinke gefeliciteerd met je eerste plaats, knap gedaan!!

Susanne ook een mooie prestatie! Klinkt wel als een zwaar parcours, zeker met die wind van vandaag!

Ik heb ook lekker gelopen. 3e keer dat ik überhaupt 15km heb gelopen en dus voor het eerst in wedstrijdverband. Ik hoopte rond de 1.17-18 uit te komen en dat werd 1.14.48 :D Ik was 4e vrouw en 3e in mijn leeftijdscategorie dus dat was wel leuk. Kilometer 11 t/m 14 was volle bak tegenwind en niemand om me achter te verschuilen dus wel pittig. Laatste km nog wel even geknald. Super tevreden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:21

Supergoed Daan_o!

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:36

Proficiat Daan, Susanne en Hinke! Mooie prestaties!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:21

Susanne_ schreef:
@hinke wauw wat een tijd!!! Respect! Dit was mijn eerste trail ooit een vond het ook een mooi parcours. Al ging ik aardig stuk op het paardenpad (stuk vlak langs het strand in de duinen), dat vond ik wel even pittig. De rest vond ik prachtig, lekker op en neer. Ik heb lekker gelopen en voor mij een prima tijd: 1.15 op de 12 km. Jij hebt de 18 km gedaan zag ik? Al met al smaakt dit wel naar meer.

Morgen staat er voor sommigen nog een wedstrijdje op de planning lees ik. Succes allemaal!

Goed gedaan mooie tijd :) Paardenpad was inderdaad heel zwaar. In mei is er ook een trail op vlieland - misschien ook iets voor jou? Ik heb me al opgegeven, zin in :) :) :)

@daan lekker bezig! Gefeliciteerd!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:17

Hinke wauw super goed!! Gefeliciteerd :)
Super Daan! Lekker gelopen dus :) die wind is rot he af en toe!

Ik vandaag de 5 km sience park run in utrecht gelopen. Vanochtend voelde ik me aardig beroerd en met hangen en wurgen 1 cracker kunnen eten. En pfoe wat een wind!! Km 1 tm 3 gingen goed en liep ik echt mooi op schema 4.15/4.17 maar km 4 was zo zwaar, voelde mijn cracker ergens boven in mijn keel zitten en mentaal zwaar en daar dus veel tijd laten liggen. Laatste km aardig kunnen herpakken maar de tijd was toch wel teleurstellend 21:54 en 7e vrouw. Ach we hebben weer een start gemaakt, op naar de volgende wedstrijd!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:59

venthe het venijn zit hem bij de 5km ook altijd in de vierde (en soms ook laatste) km. En nu speelde de wind misschien ook nog een bepalende rol in die vierde km. Toch goed dat je je in de laatste km hebt weten te herpakken. Evengoed een mooie tijd en die tijd die je in gedachte had komt vast een van de volgende keren wel.
Vanmorgen weer lekker getraind. Iets meer dan 25km in iets meer dan twee uur. Had het eerste tempoblok van 30min tegen de wind in gepland, kon het daarna nog alleen maar meevallen. Had nog een tweede blok van 30min en daarna een serie korte versnellingen van 4,3,2,1,1,2,3,4 min. met steeds 1min dribbelpauze.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:36

Ik ga ook maar eens een rondje maken. :j

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:51

Thanks Greetje! Is ook zo, merkte ik tijdens mijn laatste 5 km ook dat ik het in de 4e km echt heel zwaar had. Heb jij daar nog tips voor of is het iets mentaals?

Je ziet het ook echt aan mijn ronde tijden: 4.12, 4.13, 4.16, 4.38 |o en 4.19
Tjonge als ik het zo zie vind ik het echt zo jammer! Maar goed misschien ook iets te snel begonnen.

Lekker uitwaaien fetisje!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:18

Ja mensen, ik heb het gedaan!! Voor het eerst een halve marathon gelopen. Ben supertrots op mezelf. Ik was zo ontzettend zenuwachtig, niet normaal. Tot 15 km ging het echt lekker en gingen we ook redelijk met de wind mee. Daarna vol in de tegenwind op de dijk het laatste stuk. Bij 19km kreeg ik het echt zwaar, kwam bijna niet meer vooruit. Wilde hem binnen de 2.10 lopen en heb 2.08.14 gelopen. Nu wel aardig gevloerd.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:40

Supervixen gefeliciteerd , je doel ruim gehaald!

Venthe nee ik heb geen tips.Ben dan ook absoluut geen 5km loper. Mijn snelste tijd is 20min50 terwijl 41min38 mijn tijd op de 10km is. Dus ergens doe ik zelf iets verkeerd. En de 3000m lukt dan wel weer beter. Overigens de laatste paar jaar geen 5 en 10km meer gedaan. Op mijn 49ste mijn pr's gelopen. Eigenlijk zou ik als 50plusser moeten kijken wat mijn tijd nu is maar inmiddels kan ik beter wachten tot de categorie 55plus.......
Past momenteel helemaal niet in mijn wedstrijd planning om bezig te zijn met een snelle 5 of 10. Maar in die 4de km begint natuurlijk de verzuring helemaal toe te slaan. Daar moet je je door heel leren bijten denk ik door een aantal 5km wedstrijden achter elkaar te lopen. Dat is er bij mij nooit van gekomen (heb in de 11 jaar dat ik hardloop maar 4 5km wedstrijden gedaan).En in de laatste km zit natuurlijk nog de einsprint verscholen. Met het zicht op de klok weet je meestal nog wel wat secondes te pakken voor die laatste km's.
Te snel beginnen is ook mij fout, maar als ik je km's zo zie met ook nog de laatste km in 4min19 denk ik dat je op zich niet te snel begonnen bent maar voor nu even de hardheid nog miste om het helemaal door te trekken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:41

Supervixen schreef:
Ja mensen, ik heb het gedaan!! Voor het eerst een halve marathon gelopen. Ben supertrots op mezelf. Ik was zo ontzettend zenuwachtig, niet normaal. Tot 15 km ging het echt lekker en gingen we ook redelijk met de wind mee. Daarna vol in de tegenwind op de dijk het laatste stuk. Bij 19km kreeg ik het echt zwaar, kwam bijna niet meer vooruit. Wilde hem binnen de 2.10 lopen en heb 2.08.14 gelopen. Nu wel aardig gevloerd.

Netjes! Was ook mijn eerste keer, 2:05 over gedaan. Dat laatste stuk met de wind was wel pittig ja!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:57

Balen Angelique!

Netjes gelopen Hinke! Wel balen dat je je prijs hebt misgelopen...

Supergoed gelopen Daan! Vind jou tijden altijd erg mooi :)

Supervixen heel knap! Vond de wind vandaag ook pittig en dan een halve marathon in zo'n nette tijd lopen! Heb je geen last meer van darmklachten?

Ik had vandaag eindelijk weer tijd voor een duurloopje dus heb vanochtend 14km gelopen :) Niet ideaal want morgen heb ik weer training op de baan maar had er de laatste tijd niet genoeg tijd voor gehad en ik geniet er zo van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:17

S1993 mijn darmen begrijpen nu nog niet zo goed wat ze overkomen is vandaag. :')

Ja nog steeds buikklachten en vandaag ook met buikpijn gelopen helaas. Denk niet dat ik er ooit helemaal vanaf kom. Maar ik laat me er niet door tegenhouden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:11

Hinke, Susanne, Supervixen en Mixje, goed gedaan zeg!
Fetisje, hoe ging je rondje?

Hoe gaan jullie om met de zenuwen voor een wedstrijd?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:20

Ik had er vandaag echt vreselijk last van, gisteren eigenlijk al. Ik heb steun aan mijn zusje die me wat moed inpraat.
Verder moet ik heel vaak plassen van tevoren :')

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:22

Sterk gelopen, Supervixen! Je doel ruim gehaald!

Mixje ook zie ik. Proficiat!

S1993, fijn zo'n duurloopje!

Ik weet niet zo goed wat ik van mijn loopje moet vinden. Eerst had ik een intervaltraining gepland staan maar die trok ik echt niet. Het was wel de eerste keer dat ik zoiets ingepland had dus wie weet deed ik het gewoon verkeerd. Na 25 minuten ben ik daarmee gestopt en dan heb ik nog een halfuurtje op een tempo van gemiddeld 8,5/9 km per uur gelopen. Dat ging een pak fijner. Mijn snelste dertig minuten tot nu toe!

Ik heb nog nooit een wedstrijd gelopen, dus geen ervaring mee!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:41

Wat heeft iedereen goed gelopen zeg! Ik weet niet eens meer wie ik allemaal moet feliciteren :), dus zal geen namen noemen, want dan vergeet ik er een paar.

Ik moet er ook dringend weer invliegen, maar had een serieuze dip dit weekend. Ik kamp al lang (bijna 5 jaar) met een vermoeidheid die niet helemaal overgaat, maar dit weekend had ik het plots heel erg. Ik heb zelfs in mijn slaap gedroomd dat ik weende van vermoeidheid. Hoe moe kan een mens zijn, als je slapend al moe bent. :)

Dit weekend fysiek dus rustig aan gedaan, veel gewerkt aan mijn eindwerk (avondstudie apotheekassistente), en batterijen terug opgeladen, volgende week vlieg ik er weer in.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:54

Hallo allemaal, ik kom binnenvallen hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Ik wil september meedoen met de dam tot damloop 10 mile.
Op dit moment heb ik echt 0,0 conditie en ga ik morgen beginnen met de lessen van Evvy.
De vorige keer kreeg ik erg last van shint splints, denk ook omdat het toen in Madrid deed en ook berg op/af renden.
Zijn er tips/tricks om dit te voorkomen? Ik las iets over compressiekousen werkt dit en heeft iemand aanraders hierin.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:00

Vooral niet meteen te snel en te ver willen denk ik. Als je last krijgt van je schenen rust nemen. Goede schoenen en een goede opbouw van de afstand die je wilt lopen. Compressiekousen heb ik geen ervaring mee.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:42

Supervixen geeft de belangrijkste tips al! Goede schoenen en geduld is echt noodzakelijk om blessures te vermijden.

Zijn er nog mensen die moesten wennen aan hun schoenen? Ze zitten goed, maar ik loop wel anders dus ik moet nog een beetje wennen heb ik de indruk. Mijn vorige schoenen waren onaangepaste decathlon schoenen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:28

Sleeper schreef:
Hoe gaan jullie om met de zenuwen voor een wedstrijd?

Het gewoon maar ondergaan en open dat na tig wedstrijden het minder erg wordt. Maar daar merk ik tot op heden nog maar bar weinig van. Je kunt denk ik wel wat zelfvertrouwen kweken door ook wedstrijden als training te lopen. Dus dat je dan in het begin gedoseerd loopt en pas op het eind voluit gaat , of het tempo van een langere afstand uitprobeert in een kortere wedstrijd.
Maar voor mezelf als ik een wedstrijd ga lopen waar ik echt een duidelijk tijdsdoel voor ogen heb ben ik na als die wedstrijden die ik inmiddels heb gelopen nog steeds stik zenuwachtig.
Of te wel goede tips van anderen kan ik ook goed gebruiken.